Puur in theorie kun je met magneten het wel redden. Het issue is dat er genoeg stroom aanwezig moet zijn om de energie hiervoor op te wekken.
Wat nu eigenlijk gebeurd is dat energie opgeslagen wordt en dan in één klap verbruikt wordt voor de lancering. Hierdoor hoeft het stroomnetwerk niet die klap te verwerken (wat het - zeker in amerika - niet aan kan) en blijft de spanning op het netwerk constant.
Er komt echter een punt waar het netwerk niet meer genoeg kan leveren en daar zit de limiterende factor voor de kracht van een magnetische lancering.
In theorie zou je dan als park er voor kunnen kiezen om een gigantische accu un huis te nemen die de hele nacht door het maximale uit het netwerk trekt om zichzelf zo op te laden. Als je uit gaat van 8u operatie per dag zou je dus 3x zo veel energie tot je beschikking hebben. Amerikaanse parken opereren doorgaans echter veel langer, dus in de praktijk zal dat voor Cedar Point dus eerder op 2x zo veel energie zitten.
Gezien het verbruik exponentieel is, betekent dat echter niet dat de lancering ook dubbel zo sterk kan zijn als nu. Dat zal beduidend minder zijn. Hoe hoger de eindsnelheid, hoe kleiner het verschil. Dus bij een baan als TTD ga je er behoorlijk weinig winst van hebben. Dat terwijl een accu van dat formaat nagenoeg onbetaalbaar is in zowel aanschaf als onderhoud (cellen zullen toch geregeld vervangen moeten worden).
Een alternatief is natuurlijk de trein lichter maken. Dat red je vooral door kleinere treinen. Dat is bijvoorbeeld de reden waarom Happyride één van de weinige Mack Banen is waarbij de lancering niet zuigt, maar ook waarom die gerstlauer baantjes best sterke lanceringen kunnen hebben. Immes als er minder massa in beweging gebracht moet worden, is er ook minder energie nodig. Ook dit is echter een probleem aangezien je dan behoorlijk in de capaciteit gaat snijden. Lijkt me niet dat Cedar Point dat wilt.