- Bijgewerkt
Kevjoe Zelfs al zouden ze een Mack-bobbaan gezet hebben (die overigens ook echte rammelbakken kunnen zijn, de Intamin versie is vele malen leuker en soepeler), dan hadden ze nog steeds heel dat bos moeten omhakken en was dat bosrijk gevoel de komende jaren ook niet daar.
Moeten?? Nee.. Het is gewoon gemakkelijker en goedkoper.
Als je de bouw van bijvoorbeeld Taron gevolgd hebt kun je zien hoe precies trackdelen door extreem nauwe doorgangen gemanouvreerd kunnen worden zonder iets te beschadigen. Dat lukt met beton en dat kan op dezelfde manier ook met bomen (waarbij je dan wellicht wel wat takken weg moet halen, maar dat is geen ramp). natuurlijk zullen er altijd wel wat bomen moeten sneuvelen omdat de layout anders is en sommigen omdat het écht niet anders kan.. maar bij de Efteling is het toch meer om budgettaire redenen dan dat het écht móet.. Immers gaat de bouw op deze manier behoorlijk wat sneller wat uiteraard ook flink in de kosten scheelt. Ergens is dat jammer, maar ook wel weer te begrijpen.
Ik denk ook wel dat als je het écht wilt, je ook de baan volledig opnieuw had kunnen zetten. Net zoals ze met de Python gedaan hebben. Immers is het een kwestie van staal in de juiste maat buigen. Maar juist omdat de intamin versie uit één grote plaat bestaat is dat soort track gewoon enorm duur om te maken en ik ben er vrij zeker van dat dit financieel geen haalbaar project zou zijn geweest. Uiteindelijk wil je de investering terug kunnen verdienen en de Bob is toch lang niet zo'n icoon als dat de Python dat is.. Helaas, want persoonlijk deed ik liever de bob dan de Python.