pretparkgekkie05-10 Die Mack bobsleds zijn ook niet echt meer van deze tijd. Ook betwijfel ik of dat kwa capaciteit wel zo verstandig geweest was. In dat departement doet M&M het in ieder geval wel goed.
Gaat het exterieur van Fabula in de Efteling toch aangepakt worden?
pretparkgekkie05-10 Eens!! Kon je niet gewoon een andere Bob kopen en dan een exacte replica, van MACK bijvoorbeeld. Ik denk het niet, anders had de Efteling het wel gedaan, maar vraag het nog voor de zekerheid na.
Exacte replica had met Mack sws niet gelukt, de layout was ontworpen voor de kleine intamin karren, niet de lange treinen van Mack. Maar los daarvan bied Mack hun bobslee coaster al die tijd nogsteeds aan. Ik denk echter dat de Efteling een nieuwe bob gewoon niet zag zitten, want die zou wel een hogere minimum lengte hebben dan dat de bob had (die had er namelijk geen). Die van Mack hebben namelijk een minimum lengte van 120 cm.
De Efteling had als vervanger puur een andere achtbaan op het oog waar, net als in de Bob, hele kleine kinderen al in mogen. Die hebben ze gekozen, en er 2 neergezet voor capaciteit.
pretparkgekkie05-10 Zelfs al zouden ze een Mack-bobbaan gezet hebben (die overigens ook echte rammelbakken kunnen zijn, de Intamin versie is vele malen leuker en soepeler), dan hadden ze nog steeds heel dat bos moeten omhakken en was dat bosrijk gevoel de komende jaren ook niet daar.
- Bijgewerkt
Kevjoe Zelfs al zouden ze een Mack-bobbaan gezet hebben (die overigens ook echte rammelbakken kunnen zijn, de Intamin versie is vele malen leuker en soepeler), dan hadden ze nog steeds heel dat bos moeten omhakken en was dat bosrijk gevoel de komende jaren ook niet daar.
Moeten?? Nee.. Het is gewoon gemakkelijker en goedkoper.
Als je de bouw van bijvoorbeeld Taron gevolgd hebt kun je zien hoe precies trackdelen door extreem nauwe doorgangen gemanouvreerd kunnen worden zonder iets te beschadigen. Dat lukt met beton en dat kan op dezelfde manier ook met bomen (waarbij je dan wellicht wel wat takken weg moet halen, maar dat is geen ramp). natuurlijk zullen er altijd wel wat bomen moeten sneuvelen omdat de layout anders is en sommigen omdat het écht niet anders kan.. maar bij de Efteling is het toch meer om budgettaire redenen dan dat het écht móet.. Immers gaat de bouw op deze manier behoorlijk wat sneller wat uiteraard ook flink in de kosten scheelt. Ergens is dat jammer, maar ook wel weer te begrijpen.
Ik denk ook wel dat als je het écht wilt, je ook de baan volledig opnieuw had kunnen zetten. Net zoals ze met de Python gedaan hebben. Immers is het een kwestie van staal in de juiste maat buigen. Maar juist omdat de intamin versie uit één grote plaat bestaat is dat soort track gewoon enorm duur om te maken en ik ben er vrij zeker van dat dit financieel geen haalbaar project zou zijn geweest. Uiteindelijk wil je de investering terug kunnen verdienen en de Bob is toch lang niet zo'n icoon als dat de Python dat is.. Helaas, want persoonlijk deed ik liever de bob dan de Python.
Coasterfrenzy Als je de bouw van bijvoorbeeld Taron gevolgd hebt kun je zien hoe precies trackdelen door extreem nauwe doorgangen gemanouvreerd kunnen worden zonder iets te beschadigen.
Dat gaat wel enorm moeilijk en met de dichtheid van bomen daar betwijfel ik dat dat mogelijk geweest zou zijn zonder de wortels van de bomen dusdanig te beschadigen dat er toch een groot deel sterfte bij bomen ontstaan zou zijn.
Ook het slopen zou extreem moeilijk geworden zijn vrees ik.
Ik twijfel er niet aan dat het niet mogelijk geweest zou zijn, maar ik denk echt dat dat ongelofelijk duur geworden zou zijn.
Coasterfrenzy Ik denk ook wel dat als je het écht wilt, je ook de baan volledig opnieuw had kunnen zetten.
Dat kan je natuurlijk altijd, niets houdt je tegen om een achtbaan volledig zelf te ontwikkelen, maar daar heeft de Efteling toch wel uit geleerd bij De Vliegende Hollander... het zou niet alleen extreem duur worden, maar de expertise hiervoor vinden is ook niet alles. Het is een verschil om een decennialang doorontwikkeld product opnieuw neer te zetten in vergelijking met een product dat al deccenialang niet meer ondersteund wordt.
Op dat moment ga je in feite volledig zelf een nieuw product ontwikkelen met alle kosten die daarbij horen. Schoenmaker, blijf bij je leest.
Ik verwacht ook niet dat als er iets anders komt voor Fabula (of het nou bij het Huyverwoud wordt toegevoegd of niet) dat het iets is wat hoog zal zijn, ze willen niet het uitzicht van het nieuwe hotel niet verpesten met toekomstige investeringen.
asuran Ik verwacht dat Fabula niet meer dan 15 jaar in de Efteling blijft, als niet 10 jaar. Die gigantische loods in het park, pal naast een luxe hotel past gewoon niet. OF ze gaan de loods thematiseren wat we al vaker hebben gehoord en volgens mij zelfs al een paar keer vermeld is door ontwerpers/directie, OF het gebouw wordt gesloopt voor iets anders.
Ik denk trouwens niet dat ze dit bij het Huyverwoud gaan trekken dan, eerder bij het Andergebied, hoe precies geen idee. En anders hebben ze een mooi gebied om iets compleet anders te maken, wellicht in het Fantasierijk!
- Bijgewerkt
Wondersteffel Klinkt logisch. Ik herinner me nog de dagen waarin de jaren werden afgeteld naar 2012, waarin het contract met WNF zou aflopen. Dat werd verlengd en meer dan tien jaar later zitten we nog met dat ding opgescheept zonder enig uitzicht op verandering. Ik reken nergens meer op, ongeacht hoe logisch het klinkt.
Als de Fabula bunker wordt weggewerkt dan zijn we nog lang niet ervan af. Misschien is het uitblijven van het wegwerken wel een teken van twijfel over hoe lang deze attractie nog gaan blijven binnen het Efteling bestuur. In de wachtrij van Max en Mauritz is DMC nu ook wel erg aanwezig.
PretparkPro Zou kunnen want ik geloof echt niet dat ze die loods zoals die nu is voor tientallen jaren in het zicht willen hebben van het hotel, al zal DM sowieso wel beter weggewerkt worden. Een vervallen klooster past prima in de buurt van een duits gebied en zodra de beplanting tussen beide attracties is gegroeid zal DM denk ik mooi staan in de achtergrond van M&M.
Wat trouwens ook geen goed teken is, is dat Fabula aangesloten wordt op de Warmte-Koude opslag systeem dat ze gebouwd hebben in Anderrijk, wat zou betekenen dat het gebouw er nog een tijdje blijft staan. Het zou namelijk zonde zijn als ze het aansluiten op die installatie en uiteindelijk slopen ze het na een paar jaar...
Het gebouw an sich is ook veel te waardevol om zomaar tegen de vlakte te gooien. Het is met name de kale aankleding die een probleem vormt. Ook de muren die gestuct zijn vind ik een doorn in het oog, zeker met de rij bomen die is weggehaald daar. Als ze de ruimte pakken om daar wat mooie rots/berg aankleding van te maken kun je echt wel wat tofs doen. Dan hoeft het geen 'echte' berg zoals matterhorn of Everest te worden, maar meer een algemene rotsklomp zoals je die in Duitsland/Luxemburg/Oostenrijk tegen kan komen in de bossen.
Ja, ze hebben een enorme kans laten liggen door de Bob en Pandadroom niet samen te herontwikkelen, maar nu is het eenmaal wat het is.
Japio Wat ook een probleem kan worden is dat ze aan de kant van Max en Moritz volgens mij iets van een dienstpad aan het neerleggen zijn, dus daar kunnen ze niet zomaar iets bouwen. Het zou leuk zijn als ze daar een berg overheen bouwen, maar hoeveel ruimte er vrijgehouden moet worden voor de dienste is ook maar de vraag.
Het zou wel een gaaf uitzicht zijn, een gigantische berg op dat gebied!
Wondersteffel Ik bedoel juist níet een gigantische berg. Zeker vanaf het pad langs Aquanura sta je daar veel te dicht op om het geloofwaardig te houden. Maar een rotsgebied kan wel om een dienstpad heen lopen natuurlijk. Je kunt het doortrekken naar Max & Moritz, zodat het landschap daar ook wat meer om het lijf krijgt dan die veredelde 'alpenwei'.
- Bijgewerkt
Er bestaan inderdaad genoeg rotspartijen, ook in Duitsland (Externsteine) waar ze het exterieur op kunnen baseren. Hoeft geen enorme berg te zijn, gewoon de thematisering van de voorgevel van de loods doortrekken. Het blijft een lastig onderwerp. De Efteling weet heus wel dat men toe is aan iets nieuws en Fabula geen publiekslieveling is, eeuwig zonde van zo'n A-locatie. Echter is er ook recentelijk nog geld in gestoken dus om het in de komende 3 jaar al te gaan afbreken zie ik ook niet gebeuren. Als ze de buitenkant aan gaan pakken, zitten ze er wel echt aan vast en zullen ze het dus met de loods moeten doen zoals deze er nu staat. 4-D films trekken nou eenmaal niet heel veel publiek meer. Maar eventueel een iets geavanceerde flight simulator zoals Soarin'/Flight of Passage zou eventueel nog kunnen.
Ik zou zeggen maak er een drakenthema van ofzo en verander de loods in een grote drakengrot. Kunnen ze dan mooi aansluiten op Fantasierijk en de Symbolica-universe. Op de kaart van Symbolica staat een gebied aangegeven met de naam "Draconvæ", klinkt als een passend gebied om een attractie op te baseren. Nooit een enorme fan geweest van de Symbolica storytelling, maar nu Symbolica "the ride" zelf is gekomen vind ik dat ze het ook goed moeten uitwerken met nog meer storytelling in het gebied. Hoe ziet de rest van de planeet er uit, wie leven er, stukje character development, etc.
- Bijgewerkt
Jullie zijn misschien ook niet de doelgroep. Voor kleine kinderen is die binnenspeeltuin geweldig en ik zou het eeuwig zonde vinden om die zomaar te slopen.
De buitenkant moet idd wel echt afgewerkt worden eigenlijk. Een subtiele rotswand lijkt me prima!
Ik denk dat Fabula ver genoeg van Symbolica vandaan ligt om daar niet op aan te sluiten. Daar tussen komt ook Danse Macabre nog te liggen, het is niet dat het vanwege locatie op elkaar aan moet sluiten. Ja, het ligt aan de Pardoes Promenade, maar die vind ik nou niet zo thematisch dat ik daar enorme Symbolica-vibes van krijg. Sterker nog, ik zou er stevig voor willen pleiten om de Promenade een layover te geven naar de stijl van de Dubbele Laan. In elk geval een dicht bladerdek aan de bovenkant. Dat is een mooie buffer voor het Sprookjesbos en ook wat fraaier zicht vanuit het Grand hotel. Dus ook die slootjes/vijvertjes dicht of in elk geval verkleinen. Dan kun je een mooie aarden wal achter het Sprookjesbos aanleggen zodat de beplanting daar wat hoger staat en je op minder plekken lelijke doorkijkjes hebt.
Persoonlijk ben ik ook erg gecharmeerd van de plantsoentjes in de Dubbele Laan, deze zou je dan wel wat organischer/Symbolicaanser uit kunnen voeren. Dat wil zeggen, werken met koper ed. Doe dit tot aan de springfonteintjes en je hebt een prachtig groene entree van je park en een mooi gebied voor Symbolica. Tevens goed tegen hittestress in delen van je park en hotel.
Een rotsachtig gebouw is neutraal genoeg om verder allerhande attracties te kunnen huisvesten. Maar als er híer een flight simulator zou komen, en in Reizenrijk wordt een Oosters thema verder uitgewerkt, vind ik het wel een ratjetoe aan thema's en stijlen worden in het park. ''Maar vroeger werd toch ook alles maar naast en door elkaar gebouwd?'' Ja, maar toen stonden de attracties op zich en was er meer 'neutraal' terrein omheen als buffer. Met alle respect, maar alle gebieden die de Efteling tot dusver als themagebied is gaan uitwerken, leveren alleen maar een groter rommeltje op. Max en Moritz staat misschien nog redelijk op zichzelf, maar de enorme kaalslag laat allerlei negatieve invloeden van buiten toe. Huyverwoud/De Swarte Kat clashen behoorlijk met Pirana en Sindbad heeft helemaal lelijke pleisters in Reizenrijk geplakt. Voorheen stonden de attracties daar weliswaar los van elkaar, maar stijltechnisch detoneerde het minder met elkaar. Nu wordt er geprobeerd inhoudelijk aansluiting te vinden, maar wordt het esthetisch niet beter.
- Bijgewerkt
Japio Ik ben het helemaal eens om stukken rots te plaatsen en dat het niet helemaal een berg hoeft te zijn. Bij kleine boodschap hadden ze het idee om hier een adventure trail in te maken wat natuurlijk mooi aansluit bij M&M.
Verder is op de A locatie van fabula de binnen speeltuin wel echt een succes. Wat mij betreft hoeft dit niet precies aan te sluiten met iets wat in de buurt ligt. Wat mij betreft maak je van die grote wachthal en de filmzaal een andere attractie en hou je het huidige speeltuin een speeltuin. En in een grote rots kan je echt nog allen kanten uit qua thema zoals japio zei.
Over het punt dat pleinen nu minder aansluiten dan vroeger daar ben ik het echt zwaar mee oneens. DM ligt straks mooi afgesloten in het bos het M&M plein voelt als een mooi Duits dorp pleintje, fata is altijd een mooi plein geweest en bij Sindbad zie je echt de potentie alleen dat moet nog afgemaakt worden. Als je naar oude foto s kijkt van dat dambord plein van reizenrijk is dit echt wel een enorme verbetering. Zelf ben ik van mening om de scheiding tussen de attracties nog beter te maken je de ingang van CF nog zou moeten verplaatsen en voor mijn gevoel was het zomerstrand hier ook een test voor.
Al met al zie ik ze vanwege de stikstof situatie nadat DM af is ze echt wel geld investeren in het stuk bij fabula en bepaalde plein verbeteringen. Waarbij de natuurlijke buffer weer wordt aangeplant op veel plekken maar dat heeft ook tijd nodig. Als de bouwketen weg zijn en dit wordt weer boom is het zicht zo weer beter.
Een ratjetoe aan thema s is het altijd geweest en dat is bijna bij ieder attractie park wat natuurlijk is gegroeid is. Alleen bij Disney niet omdat ze in een keer zo’n park hebben geplaatst, maar als je naar nieuwe delen kijkt zie je daar ook een mix in stijlen.