Er rijden zat Efteling bussen van CS Tilburg naar de Efteling , ik zie het probleem niet.
Efteling wenst eigen treinstation
R013 Buiten park opening en sluiting ben ik het eens maar met opening en sluiting is het zeker druk. Wanneer je mensen moet achterlaten dan is het al te ver (zelf gezien vrijdag 2 februari, zowel op heen- en terugweg).
Dus nee er rijden niet genoeg bussen, zelfs niet op rustige dagen zoals de afgelopen weken.
Quefox_ elk kwartier wanneer je rond opening en sluiting zit zou zeker mooi zijn, op drukke dagen misschien zelfs elke 10 minuten. Maakt aansluitingen vanuit de treinen ook iets gunstiger.
OrangeStar Maar dan zijn dat toch bussen die een directe verbinding met de Efteling hebben. Dat er ook mensen met een gewone buskaart mee konden was omdat ook veel mensen met een abonnement van de bus gebruik maakten. Zijn het nog steeds van die extra lange harmonicabussen, trouwens?
In de tijd dat ik nog met de bus moest was dat volgens mij lijn 138. Maar ik ben natuurlijk al erg oud, dat scheelt
Als je de 70% van bezoekers met de auto wilt reduceren moet je bijna een landelijk OV probleem tackelen.
Valt bijna niet te doen, tenzij er echt goede OV deals komen specifiek voor Efteling (bv gratis OV als je naar Efteling gaat ofzo).
Anubite Als je de 70% van bezoekers met de auto wilt reduceren moet je bijna een landelijk OV probleem tackelen.
Ik zou bijna de Luxemburgse oplossing willen noemen, maar dat neemt niet het absolute gebrek aan efficiëntie weg. OV is eigenlijk alleen maar gericht op studenten en kantoorpersoneel.
- Bijgewerkt
Het is uit vele onderzoeken gebleken dat OV gratis maken lang niet zaligmakend is, waarom ook. Het is gewoon een product waar je gebruik van maakt en niets is gratis. De auto ook niet. Daarnaast hebben we een van de meest frequente en betrouwbaarste openbaar vervoer systemen ter wereld. We moeten er vooral eens trotser op worden.
Kan het wat goedkoper? Dat denk ik wel. Vooral als gezin is een auto sneller goedkoper. Zo zouden wij 11.128 euro kwijt zijn aan 4 OV jaarkaarten, oftewel bijna 1000 euro per maand. Zelfs met benzine en afschrijving en onderhoud meegerekend komt een auto daar niet snel aan.
Het OV zou op zijn minst daarmee moeten kunnen concurreren.
En laten we het maar niet hebben over de prijzen van een vliegticket of een internationale trein. Het zou goed zijn als we wat dat betreft snel stoppen met alle subsidies op brandstoffen. Geen fan van de snelwegzitters, maar ze hebben wel een punt.
En het blijft lastig OV rendabel te krijgen in de kleinere steden, naar dorpen en op het platteland.
Maar goed, een OV verbinding naar de Efteling zou in mijn ogen ook vooral interessanter zijn als er een beter verbinding komt naar Den Bosch. Dat treinstation is immers vanaf Utrecht rechtstreeks te bereiken en opent daarmee een betere verbinding naar midden en noord Nederland.
Zelf vind ik daarnaast de bus gewoon geen aantrekkelijk vervoersmiddel, maar het blijft lastig de grotere investeringen te doen die de andere systemen als een monorail, tram, lightrail of normale trein vragen. Ik vind persoonlijk wel dat in railvervoer veel meer geïnvesteerd mag worden, in vele landen heeft de herintroductie van tram en lightrail zijn succes bewezen.
Maar met het huidige politieke klimaat zal dat helaas nog een ver van ons bedshow zijn.
Mark Maar met het huidige politieke klimaat zal dat helaas nog een ver van ons bedshow zijn.
Helemaal eens met jouw verhaal, dat zou ook echt typisch iets Nederlands zijn. Het idee hebben om autoverkeer te verminderen en daardoor ook aan de stikstofnorm te kunnen voldoen terwijl het plan mogelijk wordt tegen gehouden omdat er bij de bouw teveel stikstof vrij komt.
Zou een monorail verbinding niet kunnen werken?? Zo'n systeem lijkt me goedkoper en flexibeler dan gewoon spoor. Kan in principe autonoom draaien. Heeft veel capaciteit en kan in principe boven bestaande wegen gebouwd worden, waardoor het amper extra plaats in beslag neemt. Je kunt het makkelijk efteling-eigen maken (geen gedoe met apart ticket systeem).
Mark Het zou goed zijn als we wat dat betreft snel stoppen met alle subsidies op brandstoffen.
Het is een mooie spin van de snelweg zitters.
maar ik blijf een gebrek aan belastingen niet gelijk vinden staan aan subsidie.
Ja, eens, er zou prima belasting op een keriosine kunnen en moeten, maar het is niet zo dat de NL overheid in zijn eentje geld bijlegt op een liter A1 fuel...
- Bijgewerkt
Coasterfrenzy Zou een monorail verbinding niet kunnen werken?? Zo'n systeem lijkt me goedkoper en flexibeler dan gewoon spoor.
Dat valt echt vies tegen. Flexibeler is het absoluut niet, je loopt tegen dezelfde issues aan. Kijkend naar kosten (mind you, ze zijn iets verouderd):
- De gemiddelde prijs/km van diverse monorail projecten in Japan en de VS is omgerekend voor inflatie naar huidige prijzen zo'n
1,3 miljard130 miljoen euro per kilometer. (bron uit 2002) - De gemiddelde prijs per kilometer van een paar projecten in Nederland omgerekend voor inflatie naar huidige prijzen is zo'n 60 miljoen euro per kilometer. (bron uit 2005)
Een fors prijsverschil dus. Er zijn natuurlijk een hele hoop factoren die hier in meespelen, maar een monorail pakt eigenlijk altijd duurder uit dan een spoor. Daarnaast zijn er natuurlijk twee bestaande stations in de buurt waar deze treinen ook kunnen stoppen. Een monorail-netwerk moet volledig nieuw aangelegd worden, er is nog helemaal niks daarvoor.
Hoe dan ook zie ik in beide ideeën weinig toekomst. Het enige wat je daarmee zou doen is de drukte om 10:00 en 18:00 uur opvangen, daarbuiten staat er een miljardenproject zonder echt heel veel nut. Ik geloof meer in het optimaliseren en waar nodig intensiveren van het bestaande busvervoer van en naar 's-Hertogenbosch en Tilburg.
Update: dank aan Tonnie voor de kritische blik op mijn rekenkunsten
Quefox_ Dat valt echt vies tegen. Flexibeler is het absoluut niet, je loopt tegen dezelfde issues aan.
Die kosten had ik niet verwacht.. maar een monorail kan krappere bochten maken en stijler omhoog/omlaag gaan dan gewoon spoor (al zal dat wellicht van het type afhangen).. Dat is wat ik bedoelde met flexibel.
Ik weet ook niet of het meteen zo'n extreem duur monorail project moet zijn. In principe kan een pretpark-model monorail draaien op deze route.. Die lijkt me goedkoper mogelijk... al denk ik dat het overgrote deel van de kosten in de praktijk in het papierwerk zit en minder in de daadwerkelijke kosten van materiaal en bouw. Dat papierwerk ga je ook krijgen bij een gewone treinverbinding.
- Bijgewerkt
Quefox_ iverse monorail projecten in Japan en de VS is
Maar het lijkt me niet dat we dát nodig hebben in de Efteling.
Kijk even naar wat er in Alton Towers rijdt:
We hóéven niet direct aan Disneyprojecten en Disneybedragen te denken:
een moderne versie van een Alton Towers schaal monorail zou prima gerealiseerd moeten kunnen worden voor minder dan 1,3 miljard euro per kilometer natuurlijk.
edit: overigens, als we dan toch nadenken over een vervoerstype en er zou worden geinvesteerd: als een lightrail/spoorvorm goedkoper is dan een monorail, zou je wellicht kunnen kijken naar de Hong Kong Disneyland Resort Line. En dan vooral de inrichting en thematisering. Hier zijn namelijk reeds bestaande treinen voor hergebruikt, en die zien er fantastisch uit.
Maar onder de streep ben ik het met je eens hoor @Quefox_ : een miljoenen/miljardenproject als dit zal op dit moment denk ik te weinig kans van slagen hebben, omdat het simpelweg niet financieel te verantwoorden is. Er zal nog eerder voor gekozen worden het busvervoer om te bouwen naar een HOV systeem, met speciale busbanen.
Maar wat mijn voorkeur heeft? Een 'snel' lightrail/metro-systeem, wellicht met enkele extra stops. Klein beginnen: Tilburg / Efteling, met één of twee combo-stops: Efteling hotel / Bosrijk / Villa Pardoes...
Al met al hebben we het dan over een nieuw aan te leggen traject van zo'n 12 tot 15 kilometer, afhankelijk van de invulling. Al met al zouden we het dan hebben over 700 tot 900 miljoen euro.
Niek Kijk even naar wat er in Alton Towers rijdt
Maar we hebben het hier niet over een klein monorailtje wat tussen de parkeerplaats en de hoofdingang pendelt. We hebben het hier over een alternatief voor algemeen openbaar vervoer, dat op grote schaal mensen van en naar Tilburg en 's-Hertogenbosch zou moeten brengen. En een deel van die mensen zal een berg koffers meenemen, want idealiter komen de vakantiegangers vanaf Schiphol (of elders in het land) dan ook met het OV naar de Efteling. Dan kan je niet met zo'n klein krakkemikkig boemel-monorailtje aankomen wat langzamer dan een fiets gaat en waar je haast geen ruimte voor baggage hebt.
Gelukkig zijn we het op wat details na onderaan de streep wel gewoon met elkaar eens
Quefox_ We hebben het hier over een alternatief voor algemeen openbaar vervoer, dat op grote schaal mensen van en naar Tilburg en 's-Hertogenbosch zou moeten brengen. En een deel van die mensen zal een berg koffers meenemen, want idealiter komen de vakantiegangers vanaf Schiphol (of elders in het land) dan ook met het OV naar de Efteling. Dan kan je niet met zo'n klein krakkemikkig boemel-monorailtje aankomen wat langzamer dan een fiets gaat en waar je haast geen ruimte voor baggage hebt.
En dan heb je het nog niet eens over de veiligheidseisen, hulpdiensten die erbij moeten kunnen als het ding stilstaat, de talloze bezwaarprocedures die je kunt verwachten als inwoners van Tilburg en Den Bosch een monorail door hun straat krijgen, etc.
Het zal wel al eerder bedacht zijn en qua kosten heb ik geen flauw idee hoe of wat.
Maar als ik het voor het zeggen had en het budget dan had ik een railverbinding aangelegd in een tunnel die voor Kaatsheuvel de grond in gaat, een station heeft bij de Efteling en dan door kan tuffen naar een andere plaats.
Zo maak je theoretisch de hele dag gebruik van de verbinding, en is er ook aansluiting met omliggende dorpen en steden.
Bovengronds zit het behoorlijk vol en zie ik een monorail niet gebeuren.
Maar een NS die ondergronds gaat zie ik wel zitten, maar dat kost bakken geld, wel de oplossing wat mij betreft maar zal door de kosten denk ik niet gebeuren.
De Efteling zou er ook over na kunnen denken om een trackless tram in te zetten vanaf Tilburg CS en 's Hertogenbosch CS.
Deze kunnen gewoon over de weg en dus ook busbanen rijden en hebben een grotere capaciteit dan een bus. De infra rondom de Efteling hoeft niet te veranderen terwijl ze het onsite helemaal kunnen inrichten dat bezoekers bij het park en de vakantieparken worden afgezet. Dat lijkt me de beste optie met de minst grote impact op de omgeving.
- Bijgewerkt
Quefox_ De gemiddelde prijs/km van diverse monorail projecten in Japan en de VS is omgerekend voor inflatie naar huidige prijzen zo'n 1,3 miljard euro per kilometer. (bron uit 2002)
Ik zit even die bron na te kijken, maar waar haal je 1,3 miljard per km vandaan?
Dit spreekt over 138.2 miljoen gemiddeld per mile, rekenen we dus inflatie mee, rekenen we dollars om naar euro en miles naar kilometers zou ik uit komen op 136 miljoen per km uitkomen.
Oke, alsnog genoeg geld, maar tegenover 1,3 miljard wel een gigantisch verschil.