in hoeverre is de bereikbaarheid van de efteling momenteel een probleem?
Ik rijdt met de taxi meerdere keren per dag over de N261 tussen waalwijk en tilburg. diverse tijdstippen op een dag, zowel tijdens de ochtend spits, avond spits en vlak voor en na de opening/sluitingstijden van de efteling.
Files heb ik het afgelopen jaar bijna niet gezien. (als er al file is, is dat alleen op de europalaan) ze slaan tegenwoordig bijna niet meer terug op de N261 er liggen tussen tilburg en waalwijk aan beide richtingen aparte busbanen, die vrijwel nooit door de bussen gebruikt worden, zelfs niet wanneer het drukker is op de weg, en ze er eigenlijk gebruik van zouden moeten maken.
In dat opzicht is er dus geen bereikbaarheids probleem naar de efteling toe. Voor de aanpassing van de N261 aantal jaren geleden was er wel een probleem. maar dat heeft zich dus overduidelijk opgelost. Ik weet niet hoe vol de bussen zijn van en naar de efteling, maar kan me voorstellen dat die in de ochtend en avond redelijk vol zitten. maar daar tegenover staat dat er de rest van de dag vrijwel niemand of slechts een handje vol mensen die bussen gebruikt. Dan is het bijna niet nodig om een compleet nieuw systeem als een monorail of iets dergelijks aan te leggen.
Tuurlijk, leuk voor de efteling zo'n directe verbinding, maar die moet dan vanuit een OV-hub naar het park toe, aangezien waalwijk & oosterhout geen trein verbindingen hebben, kom je automatisch uit op breda/den bosch/tilburg waarvan tilburg de dichtst bijzijnde is. Dan moet dat dus vanuit het centrum aangelegd worden richting efteling, waarbij je diverse volgebouwde woonwijken van tilburg mag doorkruisen, en daarna nog langs loon op zand moet. En dat alleen maar voor 2 piek uurtjes op een dag? nee dat gaat niet gebeuren zolang de regio niet dicht slibt.
De provincie zal eerder iets doen aan de ring van tilburg en de A58 die momenteel dagelijks vast komen te staan door woon/werk verkeer.
Wat ik wel realistischter vindt is pleiten voor een nieuwe trein verbinding tussen den bosch, waalwijk, oosterhout (misschien geertruidenberg/raamsdonksveer er tussen stoppen) richting breda of lage zwaluwe? dat zou een logischere zet zijn, en tegelijk voor de efteling ook helpen. Voordelen daarvan in mijn opzicht is:
waalwijk & oosterhout zijn 2 relatief grote plaatsen die het nu zonder fatsoenlijke trein-verbinding moeten doen, terwijl ze dat wel verdienen. Goed voor economische groei want ze hebben beide ook flinke industrie terreinen. en het zorgt wellicht ook nog eens ervoor dat er minder mensen over de snelweg hoeven omdat je nu met een fatsoenlijke trein verbinding kunt vanuit breda/den bosch. je ontlast daarmee knooppunt hooipolder op A59/A27.
er is redelijk veel ruimte langs de A59 tussen oosterhout & waalwijk, waar je een station voor waalwijk kwijt zou kunnen. vanuit daar kun je ook een goede buslijn inzetten die naar de efteling gaat, kwestie van de N261 op en 2 afritten later ben je bij de efteling. eventueel kan de efteling die bussen zelf verzorgen.
er zijn plannen om de A59 aan te passen ivm hoge aantal op en afritten en knooppunt hooipolder stoplichtloos te maken, zou zonde zijn om dat eerst te doen, en jaren later pas de spoorweg aan te leggen. Kan men beter hier alvast rekening mee houden of tegelijk uitvoeren.
als men de spoorlijn redelijk buiten de bebouwde kom kan weten te houden, kan daarmee de overlast van goederen & gif treinen die momenteel door brabantse dorpen en steden denderen opgelost worden, door deze route als alternatieve route te gebruiken voor goederentreinen. Daarmee is het probleem voor o.a. breda, rijen, tilburg, udenhout, den bosch, boxtel en eindhoven voor een groot deel opgelost.
Enige vraag is dan, kostenplaatje, uitvoerbaarheid etc. Maar ik vind dit een logischer idee dan een monorail dwars door tilburg heen voor alleen de efteling. zo urgent is het probleem namelijk niet in de regio. 🙂