Jacko Ja, maar dat is in principe ook gewoon een normale bus die toevallig een halte bij de Efteling heeft. Normale mensen (als in, geen Efteling bezoekers) en zelfs medewerkers maken er ook gebruik van. Tijdens de ochtendspits, rond de openingstijden van de Efteling en na sluitingstijd zit die bus prop- en propvol.
Een directe pendelbus die alleen voor bezoekers is zou geen slecht idee zijn. Of het buiten het weekend en vakanties nodig is, is wel de vraag.

    De vraag is eigenlijk: met welk doel willen ze de OV-verbinding verbeteren (wat is eigenlijk het probleem).
    De reistijd is momenteel 20 minuten, voor een afstand (zoals de bus rijdt) van 15km. Dat is natuurlijk niet bepaald supersnel, maar ook niet gigantisch traag.

    Als je wilt versnellen, dan wil je eigenlijk vooral een vrije baan hebben. Grappig genoeg maakt het bij een vrije baan relatief weinig uit welke modaliteit er nu over gaat rijden, op wat kleine verschillen qua bochten na zijn ze allemaal heel vergelijkbaar.

    De echt dure optie is om de baan volledig los te leggen, en in dat geval zou ik zelf kijken naar een automatische lichte metro (zoals Kopenhagen bijvoorbeeld heeft rijden). Veel lagere operationele kosten (geen bestuurders), dus veel makkelijker om hoge frequenties te halen.
    Als alternatief kan je ook regulier spoor gebruiken, wat weer als voordeel heeft dat je bijv. directe sprinters Eindhoven -> Tilburg -> Waalwijk (via Efteling) kan rijden.

    Wil je niet volledig vrij gaan liggen, dan blijven eigenlijk alleen maar tram (in de brochure vaak als lightrail opgeschreven, maar het is gewoon hetzelfde) of bus over.
    BRT is gewoon 'bus met wat mooie dingen zodat hij niet in de file staat en jij niet altijd in de regen staat te wachten'.

    De grote vraag blijft wel: welk probleem is er (waarom gaan mensen nu voor 70% met de auto), en wat zou je moeten doen om dat te verbeteren. Maakt het mensen veel uit dat ze in een tram stappen in plaats van een bus? Is vijf tot tien minuten versnelling tot het park genoeg? Ligt het aan de frequentie waarop de bus rijdt (lijkt op een kwartiersdienst?)??
    In principe is het maar 12-ish km vanaf het dichtstbijzijnde intercitystation. Vergelijk dit met de bijna 20 km naar Walibi (waar de bus 25 min over doet, ipv de 20 naar de Efteling), en dan zie je dat die buslijn ook met een bus misschien nog wel wat harder kan 🙂.

    Heb het weleens eerder vermeldt denk ik in deze topic maar tijdens de verbouwing van Tilburg Centraal was er voor een periode dat de bussen stopte boven het spoor (als je kijk vanuit google maps) in plaats van nu weer op de oude plek onder het spoor. Ik weet dat het nu een parkeerplaats is maar je zou bijv een deel ervan kunnen toevertrouwen aan de Efteling. Met bussen die vanuit daar direct naar de Efteling gaan. Dat je dus vanaf het station al in de wereld van de Efteling terecht komt.

      Quefox_ Ja, die heb ik met enige regelmaat genomen voordat ik een rijbewijs had een aantal jaar geleden. Die gaan inderdaad direct, maar ondanks dat is die niet echt exclusief voor Efteling-bezoekers. Daarnaast was die juist tijdens de piekmomenten overvol. Daar is echt nog wel iets aan te doen.

        OrangeStar Niet exclusief voor Efteling bezoekers, maar wel bedoeld voor Efteling bezoekers. Hoe zou je een bus exclusief voor een bepaalde groep willen maken? Dan zou je een heel apart ticketing systeem moeten maken, ik denk dat dat een hele dure opgave zou zijn.

        OrangeStar zelfs al is die buslijn niet exclusief voor de Efteling, ik denk dat vrijwel alle passagiers naar de Efteling gaan. Waarom zou je anders in een overvolle bus stappen die maar bij 1 halte stopt? Wat betreft die drukte, ze zouden wellicht de frequentie wat kunnen opschroeven. Bijvoorbeeld van eens per half uur naar eens per kwartier. Ik denk dat de Efteling en Arriva om tafel moeten om te bespreken hoe ze de businzet kunnen optimaliseren, als er echt problemen zijn met de capaciteit. Een door de Efteling zelf gerunde buslijn, zoals asuran voorstelt, lijkt mij niet nodig en ook niet iets waar de Efteling geld in zou moeten steken.

          Er rijden zat Efteling bussen van CS Tilburg naar de Efteling , ik zie het probleem niet.

          • EdwinL heeft hierop gereageerd.

            R013 Buiten park opening en sluiting ben ik het eens maar met opening en sluiting is het zeker druk. Wanneer je mensen moet achterlaten dan is het al te ver (zelf gezien vrijdag 2 februari, zowel op heen- en terugweg).
            Dus nee er rijden niet genoeg bussen, zelfs niet op rustige dagen zoals de afgelopen weken.

            Quefox_ elk kwartier wanneer je rond opening en sluiting zit zou zeker mooi zijn, op drukke dagen misschien zelfs elke 10 minuten. Maakt aansluitingen vanuit de treinen ook iets gunstiger.

            OrangeStar Maar dan zijn dat toch bussen die een directe verbinding met de Efteling hebben. Dat er ook mensen met een gewone buskaart mee konden was omdat ook veel mensen met een abonnement van de bus gebruik maakten. Zijn het nog steeds van die extra lange harmonicabussen, trouwens?
            In de tijd dat ik nog met de bus moest was dat volgens mij lijn 138. Maar ik ben natuurlijk al erg oud, dat scheelt 😉

            Als je de 70% van bezoekers met de auto wilt reduceren moet je bijna een landelijk OV probleem tackelen.
            Valt bijna niet te doen, tenzij er echt goede OV deals komen specifiek voor Efteling (bv gratis OV als je naar Efteling gaat ofzo).

              Anubite Als je de 70% van bezoekers met de auto wilt reduceren moet je bijna een landelijk OV probleem tackelen.

              Ik zou bijna de Luxemburgse oplossing willen noemen, maar dat neemt niet het absolute gebrek aan efficiëntie weg. OV is eigenlijk alleen maar gericht op studenten en kantoorpersoneel.

                Marco mee-eens. Nederland zou meer OV gebruiken als er frequenter en goedkoper OV zou gaan. Dan zouden overstappen etc. ook veel minder belastend voelen voor reizigers en dus aantrekkelijker.

                Het is uit vele onderzoeken gebleken dat OV gratis maken lang niet zaligmakend is, waarom ook. Het is gewoon een product waar je gebruik van maakt en niets is gratis. De auto ook niet. Daarnaast hebben we een van de meest frequente en betrouwbaarste openbaar vervoer systemen ter wereld. We moeten er vooral eens trotser op worden.

                Kan het wat goedkoper? Dat denk ik wel. Vooral als gezin is een auto sneller goedkoper. Zo zouden wij 11.128 euro kwijt zijn aan 4 OV jaarkaarten, oftewel bijna 1000 euro per maand. Zelfs met benzine en afschrijving en onderhoud meegerekend komt een auto daar niet snel aan.
                Het OV zou op zijn minst daarmee moeten kunnen concurreren.
                En laten we het maar niet hebben over de prijzen van een vliegticket of een internationale trein. Het zou goed zijn als we wat dat betreft snel stoppen met alle subsidies op brandstoffen. Geen fan van de snelwegzitters, maar ze hebben wel een punt.

                En het blijft lastig OV rendabel te krijgen in de kleinere steden, naar dorpen en op het platteland.

                Maar goed, een OV verbinding naar de Efteling zou in mijn ogen ook vooral interessanter zijn als er een beter verbinding komt naar Den Bosch. Dat treinstation is immers vanaf Utrecht rechtstreeks te bereiken en opent daarmee een betere verbinding naar midden en noord Nederland.

                Zelf vind ik daarnaast de bus gewoon geen aantrekkelijk vervoersmiddel, maar het blijft lastig de grotere investeringen te doen die de andere systemen als een monorail, tram, lightrail of normale trein vragen. Ik vind persoonlijk wel dat in railvervoer veel meer geïnvesteerd mag worden, in vele landen heeft de herintroductie van tram en lightrail zijn succes bewezen.
                Maar met het huidige politieke klimaat zal dat helaas nog een ver van ons bedshow zijn.

                  Mark Maar met het huidige politieke klimaat zal dat helaas nog een ver van ons bedshow zijn.

                  Helemaal eens met jouw verhaal, dat zou ook echt typisch iets Nederlands zijn. Het idee hebben om autoverkeer te verminderen en daardoor ook aan de stikstofnorm te kunnen voldoen terwijl het plan mogelijk wordt tegen gehouden omdat er bij de bouw teveel stikstof vrij komt.

                  Mark Aangezien iedereen steeds rechtser en conservatiever stemt denk ik dat we hier geen verbeteringen gaan zien en dat het alleen maar meer afgebouwd gaat worden. We zullen alleen maar meer files krijgen met nog dikkere Amerikaanse-stijl auto's. Nederland wordt steeds dommer...

                  Zou een monorail verbinding niet kunnen werken?? Zo'n systeem lijkt me goedkoper en flexibeler dan gewoon spoor. Kan in principe autonoom draaien. Heeft veel capaciteit en kan in principe boven bestaande wegen gebouwd worden, waardoor het amper extra plaats in beslag neemt. Je kunt het makkelijk efteling-eigen maken (geen gedoe met apart ticket systeem).

                    Mark Het zou goed zijn als we wat dat betreft snel stoppen met alle subsidies op brandstoffen.

                    Het is een mooie spin van de snelweg zitters.
                    maar ik blijf een gebrek aan belastingen niet gelijk vinden staan aan subsidie.

                    Ja, eens, er zou prima belasting op een keriosine kunnen en moeten, maar het is niet zo dat de NL overheid in zijn eentje geld bijlegt op een liter A1 fuel...

                    Coasterfrenzy Zou een monorail verbinding niet kunnen werken?? Zo'n systeem lijkt me goedkoper en flexibeler dan gewoon spoor.

                    Dat valt echt vies tegen. Flexibeler is het absoluut niet, je loopt tegen dezelfde issues aan. Kijkend naar kosten (mind you, ze zijn iets verouderd):

                    • De gemiddelde prijs/km van diverse monorail projecten in Japan en de VS is omgerekend voor inflatie naar huidige prijzen zo'n 1,3 miljard 130 miljoen euro per kilometer. (bron uit 2002)
                    • De gemiddelde prijs per kilometer van een paar projecten in Nederland omgerekend voor inflatie naar huidige prijzen is zo'n 60 miljoen euro per kilometer. (bron uit 2005)

                    Een fors prijsverschil dus. Er zijn natuurlijk een hele hoop factoren die hier in meespelen, maar een monorail pakt eigenlijk altijd duurder uit dan een spoor. Daarnaast zijn er natuurlijk twee bestaande stations in de buurt waar deze treinen ook kunnen stoppen. Een monorail-netwerk moet volledig nieuw aangelegd worden, er is nog helemaal niks daarvoor.

                    Hoe dan ook zie ik in beide ideeën weinig toekomst. Het enige wat je daarmee zou doen is de drukte om 10:00 en 18:00 uur opvangen, daarbuiten staat er een miljardenproject zonder echt heel veel nut. Ik geloof meer in het optimaliseren en waar nodig intensiveren van het bestaande busvervoer van en naar 's-Hertogenbosch en Tilburg.

                    Update: dank aan Tonnie voor de kritische blik op mijn rekenkunsten

                      Quefox_ Dat valt echt vies tegen. Flexibeler is het absoluut niet, je loopt tegen dezelfde issues aan.

                      Die kosten had ik niet verwacht.. maar een monorail kan krappere bochten maken en stijler omhoog/omlaag gaan dan gewoon spoor (al zal dat wellicht van het type afhangen).. Dat is wat ik bedoelde met flexibel.

                      Ik weet ook niet of het meteen zo'n extreem duur monorail project moet zijn. In principe kan een pretpark-model monorail draaien op deze route.. Die lijkt me goedkoper mogelijk... al denk ik dat het overgrote deel van de kosten in de praktijk in het papierwerk zit en minder in de daadwerkelijke kosten van materiaal en bouw. Dat papierwerk ga je ook krijgen bij een gewone treinverbinding.