The_Bullgod Ja, ik weet dat er ook andere fabrikanten zijn die vrijeval torens bouwen, maar deze zijn vaak redelijk krachtloos.

Dit dacht ik ook heel lang, maar de hogere Funtime torens zijn behoorlijke forcefull! Zowel die in Hansa Park als in Nigloland hebben mij enorm verrast. Dan zit je wel op/boven de 100 meter.

Ik denk dat we bij de 2 kleine attracties niet heel veel voor hoeven stellen, maar ik hoop stiekem dat 1 van de grotere attracties een Zamperla Nebulaz is. Degene in Walibi Rhone Alpes was een verrassend leuk, interessant ritje met een gigantische populariteit! Een Gerstlauer Sky Fly zie ik ook wel zitten, maar die heeft natuurlijk een vrij lage capaciteit.

JRS Opzicht is het jammer dat Toverland zelf niet comminuceert wat de plannen zijn

Het bericht in de gemeentekrant is dan ook alleen maar een vooraankondiging. Wat ik al eerder schreef, ook een (verplaatsing) van een speeltuin is al een nieuwe attractie voor de vergunning denk ik. Een beetje hardop fantaseren is natuurlijk heerlijk, maar ik denk dat we 1 "grotere" mechanische ride mogen verwachten en dat de rest speeltuinen of waterplaatsen worden. En groot kan in dit geval ook zomaar niet zo megagroot worden.

msnguy Dit dacht ik ook heel lang, maar de hogere Funtime torens zijn behoorlijke forcefull! Zowel die in Hansa Park als in Nigloland hebben mij enorm verrast. Dan zit je wel op/boven de 100 meter.

Ok, dat wist ik niet. Ik heb dan ook alleen maar enkele kermistorens gedaan van Funtime en die vond ik toch een beetje tegenvallen.

msnguy Dit dacht ik ook heel lang, maar de hogere Funtime torens zijn behoorlijke forcefull! Zowel die in Hansa Park als in Nigloland hebben mij enorm verrast. Dan zit je wel op/boven de 100 meter.

Krachtig zou ik die torens zelf niet willen noemen. Ik heb die van Nigloland en Bayernpark mogen doen. Beide waren zeker heel tof met het geweldige uitzicht op die enorme hoogte (besneeuwde Alpen aan de horizon, wauw), het vrijheidsgevoel met de heupbeugels en de heeeeel lange val. Maar krachtig zijn ze niet, dat gebrek aan kracht zorgt er juist voor dat de val zo lang duurt. Echt een totaal andere ervaring dan de abrupte krachtige drop van een Intamin-toren.

Ik heb zat B-merk torentjes gedaan die best krachtig waren.. maar gek genoeg zijn dat vaak kleintjes.. Die trage val zoals luc hierboven beschrijft hou ik zelf absoluut niet van. Ik vind Zumanjaro nú nog steeds een verspilling van tijd, en die deed ik in 2015. Nog erger dat systeem van Magicland: 2 meter vrije val en de rest gewoon naar beneden takelen..

Nee, dan kun je beter het systeem aan houden zoals Power Park het doet: Om en om een ritje freefall (die een fatsoenlijke rit weg geeft) en een ritje als uitkijktoren (naar boven takelen en terug naar beneden takelen).

Of je spendeert gewoon het budget aan twee aparte torens.. Zeker nodig als je een groot park bent (of wilt zijn).. Wellicht dat Toverland nog nét weg kan komen met het systeem van Power Park, maar dan moeten ze een tweede toren (die dan gewoon een volwaardige uitkijktoren wordt) niet te lang op zich laten wachten.

Michael ben het met je eens, ik heb het idee dat er nu veel verwacht word van deze uitbreiding (had ik ook). Wat ook wel te begrijpen is Toverland heeft ons bijna allemaal verbaast met wat ze kunnen neerzetten in een korte tijd. Maar denk idd dat deze uitbreiding niet perse groots is. Ik verwacht dat de 2 'grote' attracties waarvan er 1tje de vrije val toren is wel echte mechanische attracties zijn, maar van de 2 'kleine' verwacht ik niet zo veel. Een uitbreiding van het huidige speel gebied en een molentje vind ik ook een prima aanvulling voor Avalon.

Ron Ik verwacht geen kinder freefall, ze hebben de Morrel Hopper al in het Land van Toos.

Marvin Zowel bij het Land van Toos, de Magic Forest, de Magische Vallei en Port Laguna/Avalon bouwden ze ook meteen een hoop dingen tegelijk waaronder grote attracties. De Backstroke, Woudracer, Boosterbike, Fenix, Merlin's Quest, Boomerang, Villa Fiasko, Djengu River en Dwervelwind zijn gebouwd toen er ook een hoop andere kleine dingen toegevoegd werden.

Dit park verbaast mij keer op keer. Het grote verschil is de extreme financiële strop van de coronamaatregelen, die was er voor die uitbreidingen niet.

Loekiloeki Toverland komt echt niet met zo'n kermistoren, ze hebben niet voor niets een eigen ontwerpteam, andere parken huren ontwerpers in. Dat geeft wel aan dat thema grote prioriteit heeft bij Toverland.

Pretparkgenot Toverland komt echt niet met zo'n kermistoren, ze hebben niet voor niets een eigen ontwerpteam, andere parken huren ontwerpers in. Dat geeft wel aan dat thema grote prioriteit heeft bij Toverland.

Ik had het misschien beter moeten verwoorden maar ik doelde meer op het formaat dan de uitstraling.

Voor mij is het meer dat ik denk dat je zo’n toren niet zo makkelijk verwerkt krijgt in de omgeving. Dat zie je bij de andere infills in het park wel, kijk maar naar Scorpios of Coco Bolo. Daar is alle mechaniek vrijwel verborgen. De staanders van Scorpios zijn zelfs vormgegeven als houten balken. Een droptoren is daarin toch wat lastiger.

Een kasteel als Camelot aan de overkant van de tweede visvijver zou prachtig zijn, daar kun je ook wat attracties in kwijt. Waarom zou het een gigantische drop tower worden? Waarom geen kleine drop tower zoals we bij de parken en attracties van Merlin Entertainment vaak zien.

Pretparkgenot

Snel bouwen hebben ze in het verleden inderdaad gedaan, maar wel ten kostte van hun leveranciers. Ze hebben een hoop mensen uitgeknepen bij de bouw van Avalon en Port Laguna wat niet altijd volledig in dank is afgenomen en erin geresulteerd heeft dat een aantal bedrijven niet meer met Toverland samen willen (of kunnen) werken. Wat mij betreft hoeft het park echt niet zo snel iets neer te zetten en mogen ze er best wat langer de tijd voor nemen.

Loekiloeki

De Efteling heeft momenteel inderdaad een aardige cult-status, maar naar mijn mening balanceren ze wel op een randje. Er verdwijnen steeds vaker 'klassiekere' rides die plaatsmaken voor iets nieuws. Hoe zeer iets nieuws ook in de smaak kan vallen en in de loop der tijd vanzelf transformeert tot 'klassieker', iets wat de Efteling haar de cult-status heeft gegeven is onder andere een mengeling van Brabantse mentaliteit en kneuterigheid. Zoals ooit gezegd "geen bliep bliep en tuut tuut" maar een paar bakstenen met een plank erop. De eenvoud van 'genoeg'. Het is zeerzeker mooi om nieuwere ontwikkelingen toe te passen binnen het park maar de kern en ziel zit hem in de oersoep waar het park mee groot is geworden. Zonder dát is een attractie in mijn ogen er één uit een dozijn wat overal zou kunnen staan. Nou is er volgens mij geen park ter wereld wat in de loop der jaren zo consistent in een enkele stijl gebouwd heeft als onze Kaatsheuvelse vrinden, maar toch zie je dat daar de laatste jaren steeds meer een kentering in ontstaan is. Nieuwere bouwwerken zijn niet meer het sobere, fletse stijltje van bonte karakteristieken zaken, maar strakker uitgevoerd, feller in kleurgebruik en meer politiek verantwoord dan ooit was (ookal ging men bij Fata Morgana ook best ver om het een en ander te verantwoorden als we de documentaire bekijken). Toch wil ik de voorzichtige voetnoot maken dat men daar niet teveel moet gaan denken dat ze het helemaal gemaakt hebben omdat ze voor de Efteling werken, en vanuit een misplaatste arrogantie (bij gebrek aan een beter woord) handelen in die geest dat het Eftelings is als het op een bepaalde plek staat. Ze bouwen voort op een al bereikt succes wat hun voorgangers hebben weten te presteren. Bescheidenheid siert de mens, ook als je grote bezoekersaantallen en budgetten hebt.

Als ik dan zie wat Toverland allemaal doet ben ik van mening dat ze daar in het Limburgse het echt zo slecht nog niet doen. Hoewel de bezoekersaantallen wellicht nog niet in de buurt komen van een park zoals de Efteling hebben ze wel de 'drive' die in Kaatsheuvel het park ook ooit zo groot heeft gemaakt, en zitten ze nog in de beginfase van hun zoektocht naar werkelijke identiteit. Per slot van rekening is men in Kaatsheuvel ook ooit slechts begonnen met een speeltuin en wat sportvelden. Hoe anders zijn de Toos Toverdozen dan?

Wellicht heeft Toverland nu nog niet de cultstatus voor Nederlands publiek, ze hebben wel een beginnend pruttelend oersoepje (of toverketeltje) waar ze redelijk trouw aan beginnen te raken.

Enfin, terug on-topic: ik hoop dat ze binnen niet al te lange tijd toch eens iets kenbaar gaan maken over de o-zo-gekoesterde darkride die in dit gebied niet zou misstaan. De vijver, maar ook het weiland naast Fenix ogen nu nog ietwat kaal en onverzorgd binnen de zichtlijnen die in dit gebied juist zo mooi zijn.

Herbergier Snel bouwen hebben ze in het verleden inderdaad gedaan, maar wel ten kostte van hun leveranciers. Ze hebben een hoop mensen uitgeknepen bij de bouw van Avalon en Port Laguna wat niet altijd volledig in dank is afgenomen en erin geresulteerd heeft dat een aantal bedrijven niet meer met Toverland samen willen (of kunnen) werken.

Dit is best een forse uitspraak; heb je meer informatie/achtergronden hierbij?

Pretparkgenot Zowel bij het Land van Toos, de Magic Forest, de Magische Vallei en Port Laguna/Avalon bouwden ze ook meteen een hoop dingen tegelijk waaronder grote attracties. De Backstroke, Woudracer, Boosterbike, Fenix, Merlin's Quest, Boomerang, Villa Fiasko, Djengu River en Dwervelwind zijn gebouwd toen er ook een hoop andere kleine dingen toegevoegd werden.

Dat moet je natuurlijk wel in de juiste context zien. In zo'n beetje al deze gevallen ging het ook om een uitbreiding van het daadwerkelijk bezoekbare oppervlak van het park. Dan moet je inderdaad wat meer om een compleet gebied neer te zetten. Nu gaat het om het inbreiden van een bestaand gebied (of gebieden), dan ga je geen 4 top attracties bouwen. Dan ga je uitbreiden zoals bij bijvoorbeeld Ithaka gedaan is nadat Troy er een tijdje stond met Scorpios en De Paarden van Ithaka.

Herbergier Snel bouwen hebben ze in het verleden inderdaad gedaan, maar wel ten kostte van hun leveranciers. Ze hebben een hoop mensen uitgeknepen bij de bouw van Avalon en Port Laguna wat niet altijd volledig in dank is afgenomen en erin geresulteerd heeft dat een aantal bedrijven niet meer met Toverland samen willen (of kunnen) werken. Wat mij betreft hoeft het park echt niet zo snel iets neer te zetten en mogen ze er best wat langer de tijd voor nemen.

Bij dit soort uitspraken zou het prettig zijn als je een bron aanhaalt.

Ik heb het ook ergens gelezen, want dit klinkt mij niet onbekend in de oren. Misschien een keer via Looopings naar buiten gekomen.

• Tvlfan heeft hierop gereageerd.

Helaas heb ik ook wel eens zulke verhalen waargenomen (direct uit het veld), maar in hoeverre dit speelt over het hele bouwproces bekeken heb ik geen idee van. Het gebeurt wel eens dat er tijdens de ontwikkeling/bouw van een project er onenigheden ontstaan tussen verschillende partijen/leveranciers.

Als er 35 miljoen betaald word mag je best wel wat streng zijn, er moet gewerkt worden, en als je betaald mag je best wel wat eisen stellen.

Wie baas is……..

Jordy
              Wie baas is kijkt ook naar wat goed is voor een ander in plaats van enkel zichzelf... is mijn mening althans. 😄

Natuurlijk is hier niks direct over uitgelekt in persberichten en dergelijken, ze zouden gek zijn als ze dat zouden doen, maar destijds is wel het een en ander via fankanalen bekend geworden en er is tijdens de bouw flink wat voorgevallen. Zoals gevraagd; ik heb deze informatie van personen 'uit het veld', maar kan als tip geven eens te kijken naar de grote hoeveelheid uitstroom van personeel op meerdere fronten niet zo gek lang na opening van de nieuwe gebieden.

Jordy Als er 35 miljoen betaald word mag je best wel wat streng zijn, er moet gewerkt worden, en als je betaald mag je best wel wat eisen stellen.

Die 35 miljoen is natuurlijk niet aan één leverancier betaald he.

Herbergier Natuurlijk is hier niks direct over uitgelekt in persberichten en dergelijken, ze zouden gek zijn als ze dat zouden doen, maar destijds is wel het een en ander via bekend geworden en er is tijdens de bouw flink wat voorgevallen. Zoals gevraagd; ik heb deze informatie van personen 'uit het veld', maar kan als tip geven eens te kijken naar de grote hoeveelheid uitstroom van personeel op meerdere fronten niet zo gek lang na opening van de nieuwe gebieden.

Die uitstroom (van behoorlijk wat mensen op sleutelposities) is hier destijds wel besproken, maar werd toen uitgelegd als het versimpelen van de organisatiestructuur, de ‘lijntjes wat korter maken’. Blijkbaar is er dus toch meer aan de hand geweest? Meer informatie is welkom, want op de fankanalen heb ik er destijds niets over gelezen…