Pretparkgenot
Snel bouwen hebben ze in het verleden inderdaad gedaan, maar wel ten kostte van hun leveranciers. Ze hebben een hoop mensen uitgeknepen bij de bouw van Avalon en Port Laguna wat niet altijd volledig in dank is afgenomen en erin geresulteerd heeft dat een aantal bedrijven niet meer met Toverland samen willen (of kunnen) werken. Wat mij betreft hoeft het park echt niet zo snel iets neer te zetten en mogen ze er best wat langer de tijd voor nemen.
Loekiloeki
De Efteling heeft momenteel inderdaad een aardige cult-status, maar naar mijn mening balanceren ze wel op een randje. Er verdwijnen steeds vaker 'klassiekere' rides die plaatsmaken voor iets nieuws. Hoe zeer iets nieuws ook in de smaak kan vallen en in de loop der tijd vanzelf transformeert tot 'klassieker', iets wat de Efteling haar de cult-status heeft gegeven is onder andere een mengeling van Brabantse mentaliteit en kneuterigheid. Zoals ooit gezegd "geen bliep bliep en tuut tuut" maar een paar bakstenen met een plank erop. De eenvoud van 'genoeg'. Het is zeerzeker mooi om nieuwere ontwikkelingen toe te passen binnen het park maar de kern en ziel zit hem in de oersoep waar het park mee groot is geworden. Zonder dát is een attractie in mijn ogen er één uit een dozijn wat overal zou kunnen staan. Nou is er volgens mij geen park ter wereld wat in de loop der jaren zo consistent in een enkele stijl gebouwd heeft als onze Kaatsheuvelse vrinden, maar toch zie je dat daar de laatste jaren steeds meer een kentering in ontstaan is. Nieuwere bouwwerken zijn niet meer het sobere, fletse stijltje van bonte karakteristieken zaken, maar strakker uitgevoerd, feller in kleurgebruik en meer politiek verantwoord dan ooit was (ookal ging men bij Fata Morgana ook best ver om het een en ander te verantwoorden als we de documentaire bekijken). Toch wil ik de voorzichtige voetnoot maken dat men daar niet teveel moet gaan denken dat ze het helemaal gemaakt hebben omdat ze voor de Efteling werken, en vanuit een misplaatste arrogantie (bij gebrek aan een beter woord) handelen in die geest dat het Eftelings is als het op een bepaalde plek staat. Ze bouwen voort op een al bereikt succes wat hun voorgangers hebben weten te presteren. Bescheidenheid siert de mens, ook als je grote bezoekersaantallen en budgetten hebt.
Als ik dan zie wat Toverland allemaal doet ben ik van mening dat ze daar in het Limburgse het echt zo slecht nog niet doen. Hoewel de bezoekersaantallen wellicht nog niet in de buurt komen van een park zoals de Efteling hebben ze wel de 'drive' die in Kaatsheuvel het park ook ooit zo groot heeft gemaakt, en zitten ze nog in de beginfase van hun zoektocht naar werkelijke identiteit. Per slot van rekening is men in Kaatsheuvel ook ooit slechts begonnen met een speeltuin en wat sportvelden. Hoe anders zijn de Toos Toverdozen dan?
Wellicht heeft Toverland nu nog niet de cultstatus voor Nederlands publiek, ze hebben wel een beginnend pruttelend oersoepje (of toverketeltje) waar ze redelijk trouw aan beginnen te raken.
Enfin, terug on-topic: ik hoop dat ze binnen niet al te lange tijd toch eens iets kenbaar gaan maken over de o-zo-gekoesterde darkride die in dit gebied niet zou misstaan. De vijver, maar ook het weiland naast Fenix ogen nu nog ietwat kaal en onverzorgd binnen de zichtlijnen die in dit gebied juist zo mooi zijn.