Eftelflags Daar maak je je wel erg makkelijk vanaf. Ik breng genoeg argumenten ter tafel, maar daar ga je niet op in. Prima.
Meerjarig uitbreidingsplan Pairi Daiza - Entree, Waterpark, Biotoop, en meer
ChasinDreams Onderzoek toont simpelweg aan dat lange teksten slecht gelezen worden. Dus moet je duidelijke boodschap kiezen en die overbrengen, in plaats van alles te willen vertellen. Bovendien beklijft geschreven tekst minder goed dan informatie die op andere manieren wordt gebracht. Op dat gebied loopt Pairi Daiza echt achter. En dat is zonde, gezien de budgetten waarmee ze werken en het aantal mensen dat ze zouden kunnen bereiken.
Heb je een linkje? Toon mij dan hoe je informatie wel overbrengt. Geschreven tekst is prima, mensen moeten maar geduld opbrengen. Verder vind ik de rest van je bijdragen in dit topic meer en meer lijken op een persoonlijke vete met Pairi Daiza dan een inhoudelijke discussie.
- Bijgewerkt
ChasinDreams doe ik enkel als je wat normaler tegen mij en mijn collega’s hier praat. Zo heb ik er geen zin in :-)
Tim Dat laatste is onzin, maar dat mag je vinden.
Je reactie "mensen moeten maar" werkt natuurlijk niet zo. Als je een boodschap wil over brengen, moet je je aanpassen aan je doelgroep. Niet andersom.
Eftelflags Je ontwijkt gewoon de inhoud. Ik kan me niet voorstellen dat je zelf niet weet dat de losse flodder over het olifantenverblijf als argument voor grote verblijven wel heel erg toevallig is uitgekozen. Dat ik je dan grappenmaker noem, tja...lange tenen zal ik maar zeggen.
@ChasinDreams je kunt meerdere mensen in één bericht taggen. Mocht je meerdere berichten willen plaatsen dan hoeven ze niet achter elkaar
ChasinDreams Het is een ethische discussie; mogen dieren enkel ter vermaak worden tentoongesteld in een dierenpark? De overheid vindt van niet, het gros van de maatschappij vindt van niet en dierenparken zelf vinden van niet.
En het gros van de bezoekers vind van wel. En dat is inderdaad een ethische discussie. Wat ik wil meegeven in die discussie is dat geen enkele dierentuin zichzelf kan bedruipen als het vermaak eraf gaat. En daarmee kan je prima beargumenteren dat al die zelf opgelegde doelstellingen voor de bühne zijn, want het vermaak is dé inkomstenbron. En dat is verder - denk ik - ook prima. Maar laten we niet doen alsof educatie de reden is dat mensen een dierentuin bezoeken. Het zijn wat mij betreft geknutselde doelstellingen om het moreel kompas over dieren in gevangenschap tentoon te stellen aan mensen een beetje op koers te houden. En daarmee wil ik het belangrijke werk en onderzoek dat dierentuinen op de achtergrond ook doen zeker niet bagatelliseren, want iedereen is het erover eens dat dat belangrijk en noodzakelijk werk is.
Het gros van bezoekers vind dat niet, dat blijkt gewoon uit onderzoek. Educatie is niet de reden dat mensen naar een dierenpark gaan, maar het gros vind wel dat dierenparken aan educatie moeten doen. Vermaak en educatie sluiten elkaar ook helemaal niet uit. Integendeel.
Zichzelf bedruipende dierenparken zijn een zeldzaamheid waar een reuzenpanda nog een puntje aan kan zuigen. In dat opzicht is Pairi Daiza een positieve uitzondering.
En in z'n algemeenheid; ik vind Pairi Daiza een prachtig park, dat ik graag bezoek.
En mocht dat zo overgekomen zijn; het is bij lange na niet het slechtste dierenpark dat ik ken. Maar ik ben wel extra "hard" voor hen, door de budgetten waarmee ze werken.
Daarmee zouden ze de absolute top en voortrekker moeten zijn op het gebied van dierenwelzijn en educatie, maar dat zijn ze niet. Dat is zonde, want met hun budget zouden ze een lichtend voorbeeld kunnen, nee moeten, zijn voor andere parken, qua innovatie in dierenwelzijn en qua impact op het gebied van natuurbescherming.
- Bijgewerkt
Als het gaat om de informatieborden ben ik het eens Met ChasinDreams, ik merk zowel als bezoeker en als verzorger dat borden zelden compleet worden gelezen, hoogstens om even de naam op te zoeken (die ze vervolgens al weer helemaal vergeten zijn een kwartier later) veel informatieborden boeit de gemiddelde bezoeker simpelweg niet. je kunt zulke dingen beter speelser overbrengen, zoals een klimrek bij slingerapen en laten zien hoe ver een slingeraap kan bewegen met 1 beweging of een zandbak dat toont de afstand wanneer een cheetah de grond raakt op volle snelheid.
Tish alweer een poos geleden dat ik PD ben geweest maar vindt wel dat ze soms iets teveel focussen op de bezoekers-ervaring dan op de dieren.
ChasinDreams ben wel extra "hard" voor hen, door de budgetten waarmee ze werken.
Klinkt als een stukje frustratie..
Njit Van een park met een hoger budget mag je toch ook meer verwachten? Dat is niet anders dan dat men meer mag verwachten van de Efteling, dan van Hellendoorn. En dat doet men hier (terecht) óók volop.
asuran Die interactieve speeltoestanden zijn allemaal leuk en aardig maar je leert er maar heel weinig mee. Een aap kan ver slingeren. Punt. Ik denk dat je voor iedere bezoeker informatie op maat moet voorzien. Een korte tekst met basisinfo, een bord met uitgebreidere info én iets speels voor de kleinere bezoekers.
Tim Eens, maar je kunt daarbij ook denken aan audio, video, computers, speelobjecten, presentaties door verzorgers, etc.
Tim het waren enkele voorbeelden, een bord is leuk en aardig maar zoals ik al zei, zelden lezen mensen het compleet, het zal dus op andere interessantere manieren moeten, met presentaties heb ik vragen gehad die op de borden te vinden zijn. Nu geef ik ook wel toe dat het soms ook het aan het dierenpark zelf ligt, als ze met een groot verblijf met meerdere kijkpunten maar bij 1 plek iets plaatsen.
ChasinDreams Jammer dat je niet zegt wat je dan wél bedoelt. Dit is een forum voor attractiepark fans, dus ik kan het niet helpen dat ik een leek ben wat betreft dierentuinen. Maar ik ga dit hele topic, wat ik zelf had aangemaakt omdat ik als leek wel enthousiast ben over de uitbreiding, op negeren zetten, want ik ben de hele toon in dit topic beu. Jammer
The_Real_Infernape Ik weet simpelweg niet hoe ik het anders moet uitleggen dan hoe ik het al verwoord had: educatie is het bestaansrecht van een dierenpark en dan in het bijzonder educatie over natuurbescherming.
Wat een gave uitbreiding voor Pairi Daiza. In mijn ogen al een zeer complete dierentuin welke nu nog verder door stijgt naar de top. Alleen Animal Kingdom is in mijn ogen gelijk waardig (van de tuinen welke ik bezocht heb). Jammer inderdaad van de toch wel negatieve toon in dit topic, het lijkt wel of een mensen een persoonlijke frustratie kwijt moeten. Het staat volgens mij ieder dierenpark vrij om hun eigen bedrijfsvoering te bepalen met inachtneming van de geldende regels per land/in de EU. Hoe een ieder dat doet is aan hun zelf. De Efteling en Toverland kiezen bijvoorbeeld ook een hoog thematische aanpak waar Walibi dat weer minder doet, maar ze doen het allemaal met in achtneming van de regels welke gelden op het keuren en onderhouden van bijvoorbeeld attracties.
- Bijgewerkt
Michael net als een themapark storytelling heeft om het geheel meer diepte te geven kan ook een dierentuin dit op een manier doen die iets toevoegt in beleving daarnaast ook educatie. De vele toevoegingen die Wildlands heeft gedaan laten zien dat de afgelopen jaren dat dit hand in hand gaat. Denk bijvoorbeeld aan de goederen trein die voorheen leeg was en nu vol staat met verboden waren die verscheept worden. Voegt thematisch iets toe, ook aan het verhaal van de desbetreffende ontspoorde trein en is daarnaast een vorm van educatie. Of denk aan het stropershuisje in het nieuwe gebied van de Beekse Bergen, waar je met een audio show met wat kleine effecten ook echt een toffe ervaring hebt die je onbewust nog iets leert.
Je moet educatie dus niet meteen als vingertje zien, maar meer als storytelling. En als ik als thema park fan ergens fan van ben is het (subtiele) storytelling. Het geeft tevens wat diversiteit in de dag, dat het niet enkel ‘wat een imposant gebouw en wat een mooi dier’ is.
Wanneer je in Pairi Daiza alle thematiek weg haalt en dezelfde hoeveelheid van educatie en interactieve (speel) elementen laat staan zou er op dat vlak ongeacht veel kritiek zijn. Het veelvoud aan thema maakt dit gemis goed. Je komt in Pairi Daiza bijna ogen te kort. Dat maakt het de mooiste dierentuin ter wereld, maar in mijn ogen dus niet de leukste. Een beetje maatschappelijk verantwoord mag wat mij betreft wel, en dat vindt de eigenaar gelukkig ook.
De nieuwe uitbreiding is ongekend en de proporties zijn niet normaal. Fijn dat het als we het interview moeten geloven, los van de visuele pracht, ook qua storytelling er iets te beleven gaat zijn Ik ben er eerlijk gezegd al een paar jaar niet geweest, maar zojuist een verblijf geboekt in Juni. Erg benieuwd!
ppc-anoniem-1 Die grote boot in PD zit toch vol educatie over stroperij en illegale verkoop? Voor mij hoeft een dierentuin niet vol te staan met schermen. De kracht van PD ligt in het authentieke, ik weet niet of een hoop attributen daar veel aan bijdraagt ter educatie. Bovendien neig je dan naar het belerende vingertje van Pandadroom imo.
Pairi Daiza heeft twee weken geleden aangekondigd hun solar parking nogmaals te gaan uitbreiden.
In Pairi Daiza komt de grootste zonneparking ter wereld
Tegen de zomer van 2023 verdubbelt het dierenpark de capaciteit van zijn carport. Een volgende stap richting de doelstelling van een 100% groen dierenpark in 2030.
Pairi Daiza heeft er al precies 62.750. Deze zijn geïnstalleerd in 2019 en hebben een capaciteit van 20 MW, wat ongeveer overeenkomt met het elektriciteitsverbruik van het park (maar niet noodzakelijkerwijs op dezelfde momenten). De voorzitter en oprichter van Pairi Daiza, Eric Domb, heeft besloten om de inzet te verdubbelen door 96.000 m² extra panelen te installeren, waardoor de titel van "grootste zonneparking ter wereld" kan worden geclaimd. Deze uitbreiding zal volgend jaar juli (2023) operationeel zijn.
Huidige parking:
De voormalige parking (in oranje kader) is afgebroken om plaats maken voor de park uitbreidingen (De Sanctuary,
La Lagune (waterpark), nieuwe entree en Oasis Blue (conferentie centrum).
In blauw kader de huidige parking en het oppervlak daarboven voor de parkeerplaats uitbreiding, welke in juli 2023 gereed moet zijn.