Wat is er mis met educatie via langere teksten? Voor een groot deel van de mensen is dit gewoon prima. Niet alles hoeft flitsend en snel te zijn. Daarvoor ga ik niet naar een dierentuin. Het is een zeer kwalijke evolutie dat mensen schijnbaar niet meer de tijd kunnen nemen om een bord met een tekst te lezen.
Verder ben ik het eens dat PD er prachtig bij ligt. Al blijft het een commerciële organisatie met prijzen die de pan uitswingen.

Eftelflags Haha, grappenmaker. Nu noem je net de uitzondering op de regel. Buiten één van de olifantenverblijven en het verblijf van de zeehonden/zwartvoetpinguïns is geen enkel verblijf bovengemiddeld groot. En ook een hele rits daar nog onder.

Michael Die doelstellingen leggen ze zichzelf op, net als de maatschappij en de overheid dat doen. Natuurlijk gaan de meeste mensen naar een dierenpark voor een leuke dag uit, maar dat is het punt helemaal niet. Het is een ethische discussie; mogen dieren enkel ter vermaak worden tentoongesteld in een dierenpark? De overheid vindt van niet, het gros van de maatschappij vindt van niet en dierenparken zelf vinden van niet.

Eftelflags Pairi Daiza is juist wél een traditionele dierentuin. Je laat je verblinden door de grote, fraaie tempels, maar ziet niet dat een park dat met miljoenen smijt ver achter loopt op veel van haar concullega's op het gebied van dierenwelzijn en educatie.

Tim Onderzoek toont simpelweg aan dat lange teksten slecht gelezen worden. Dus moet je duidelijke boodschap kiezen en die overbrengen, in plaats van alles te willen vertellen. Bovendien beklijft geschreven tekst minder goed dan informatie die op andere manieren wordt gebracht. Op dat gebied loopt Pairi Daiza echt achter. En dat is zonde, gezien de budgetten waarmee ze werken en het aantal mensen dat ze zouden kunnen bereiken.
      In plaats daarvan kiezen ze doelbewust voor meer, meer, meer en groots, groots, groots...
      Het is een, weliswaar mooie, maar ook erg ouderwetse postzegelverzameling ter vermaak. Moderne dierentuinen maken juist bewust de keuze voor een kleinere dierencollectie, waarin dierenwelzijn en educatie belangrijker zijn.

• Tim heeft hierop gereageerd.

Speel gewoon eens op de bal man. Ik denk dat we maar eens moeten worden dat we het niet eens gaan worden 😉

ChasinDreams Onderzoek toont simpelweg aan dat lange teksten slecht gelezen worden. Dus moet je duidelijke boodschap kiezen en die overbrengen, in plaats van alles te willen vertellen. Bovendien beklijft geschreven tekst minder goed dan informatie die op andere manieren wordt gebracht. Op dat gebied loopt Pairi Daiza echt achter. En dat is zonde, gezien de budgetten waarmee ze werken en het aantal mensen dat ze zouden kunnen bereiken.

Heb je een linkje? Toon mij dan hoe je informatie wel overbrengt. Geschreven tekst is prima, mensen moeten maar geduld opbrengen. Verder vind ik de rest van je bijdragen in dit topic meer en meer lijken op een persoonlijke vete met Pairi Daiza dan een inhoudelijke discussie.

Tim Dat laatste is onzin, maar dat mag je vinden.
            Je reactie "mensen moeten maar" werkt natuurlijk niet zo. Als je een boodschap wil over brengen, moet je je aanpassen aan je doelgroep. Niet andersom.

Eftelflags Je ontwijkt gewoon de inhoud. Ik kan me niet voorstellen dat je zelf niet weet dat de losse flodder over het olifantenverblijf als argument voor grote verblijven wel heel erg toevallig is uitgekozen. Dat ik je dan grappenmaker noem, tja...lange tenen zal ik maar zeggen.

@ChasinDreams je kunt meerdere mensen in één bericht taggen. Mocht je meerdere berichten willen plaatsen dan hoeven ze niet achter elkaar 🙂

ChasinDreams Het is een ethische discussie; mogen dieren enkel ter vermaak worden tentoongesteld in een dierenpark? De overheid vindt van niet, het gros van de maatschappij vindt van niet en dierenparken zelf vinden van niet.

En het gros van de bezoekers vind van wel. En dat is inderdaad een ethische discussie. Wat ik wil meegeven in die discussie is dat geen enkele dierentuin zichzelf kan bedruipen als het vermaak eraf gaat. En daarmee kan je prima beargumenteren dat al die zelf opgelegde doelstellingen voor de bühne zijn, want het vermaak is dé inkomstenbron. En dat is verder - denk ik - ook prima. Maar laten we niet doen alsof educatie de reden is dat mensen een dierentuin bezoeken. Het zijn wat mij betreft geknutselde doelstellingen om het moreel kompas over dieren in gevangenschap tentoon te stellen aan mensen een beetje op koers te houden. En daarmee wil ik het belangrijke werk en onderzoek dat dierentuinen op de achtergrond ook doen zeker niet bagatelliseren, want iedereen is het erover eens dat dat belangrijk en noodzakelijk werk is.

Michael  

Het gros van bezoekers vind dat niet, dat blijkt gewoon uit onderzoek. Educatie is niet de reden dat mensen naar een dierenpark gaan, maar het gros vind wel dat dierenparken aan educatie moeten doen. Vermaak en educatie sluiten elkaar ook helemaal niet uit. Integendeel.

Zichzelf bedruipende dierenparken zijn een zeldzaamheid waar een reuzenpanda nog een puntje aan kan zuigen. In dat opzicht is Pairi Daiza een positieve uitzondering.

En in z'n algemeenheid; ik vind Pairi Daiza een prachtig park, dat ik graag bezoek.
              En mocht dat zo overgekomen zijn; het is bij lange na niet het slechtste dierenpark dat ik ken. Maar ik ben wel extra "hard" voor hen, door de budgetten waarmee ze werken.
              Daarmee zouden ze de absolute top en voortrekker moeten zijn op het gebied van dierenwelzijn en educatie, maar dat zijn ze niet. Dat is zonde, want met hun budget zouden ze een lichtend voorbeeld kunnen, nee moeten, zijn voor andere parken, qua innovatie in dierenwelzijn en qua impact op het gebied van natuurbescherming.

Als het gaat om de informatieborden ben ik het eens Met ChasinDreams, ik merk zowel als bezoeker en als verzorger dat borden zelden compleet worden gelezen, hoogstens om even de naam op te zoeken (die ze vervolgens al weer helemaal vergeten zijn een kwartier later) veel informatieborden boeit de gemiddelde bezoeker simpelweg niet. je kunt zulke dingen beter speelser overbrengen, zoals een klimrek bij slingerapen en laten zien hoe ver een slingeraap kan bewegen met 1 beweging of een zandbak dat toont de afstand wanneer een cheetah de grond raakt op volle snelheid.

Tish alweer een poos geleden dat ik PD ben geweest maar vindt wel dat ze soms iets teveel focussen op de bezoekers-ervaring dan op de dieren.

ChasinDreams ben wel extra "hard" voor hen, door de budgetten waarmee ze werken.

Klinkt als een stukje frustratie..

Njit Van een park met een hoger budget mag je toch ook meer verwachten? Dat is niet anders dan dat men meer mag verwachten van de Efteling, dan van Hellendoorn. En dat doet men hier (terecht) óók volop.

asuran Die interactieve speeltoestanden zijn allemaal leuk en aardig maar je leert er maar heel weinig mee. Een aap kan ver slingeren. Punt. Ik denk dat je voor iedere bezoeker informatie op maat moet voorzien. Een korte tekst met basisinfo, een bord met uitgebreidere info én iets speels voor de kleinere bezoekers.

Tim Eens, maar je kunt daarbij ook denken aan audio, video, computers, speelobjecten, presentaties door verzorgers, etc.

Tim het waren enkele voorbeelden, een bord is leuk en aardig maar zoals ik al zei, zelden lezen mensen het compleet, het zal dus op andere interessantere manieren moeten, met presentaties heb ik vragen gehad die op de borden te vinden zijn. Nu geef ik ook wel toe dat het soms ook het aan het dierenpark zelf ligt, als ze met een groot verblijf met meerdere kijkpunten maar bij 1 plek iets plaatsen.