Michael net als een themapark storytelling heeft om het geheel meer diepte te geven kan ook een dierentuin dit op een manier doen die iets toevoegt in beleving daarnaast ook educatie. De vele toevoegingen die Wildlands heeft gedaan laten zien dat de afgelopen jaren dat dit hand in hand gaat. Denk bijvoorbeeld aan de goederen trein die voorheen leeg was en nu vol staat met verboden waren die verscheept worden. Voegt thematisch iets toe, ook aan het verhaal van de desbetreffende ontspoorde trein en is daarnaast een vorm van educatie. Of denk aan het stropershuisje in het nieuwe gebied van de Beekse Bergen, waar je met een audio show met wat kleine effecten ook echt een toffe ervaring hebt die je onbewust nog iets leert.
Je moet educatie dus niet meteen als vingertje zien, maar meer als storytelling. En als ik als thema park fan ergens fan van ben is het (subtiele) storytelling. Het geeft tevens wat diversiteit in de dag, dat het niet enkel ‘wat een imposant gebouw en wat een mooi dier’ is.
Wanneer je in Pairi Daiza alle thematiek weg haalt en dezelfde hoeveelheid van educatie en interactieve (speel) elementen laat staan zou er op dat vlak ongeacht veel kritiek zijn. Het veelvoud aan thema maakt dit gemis goed. Je komt in Pairi Daiza bijna ogen te kort. Dat maakt het de mooiste dierentuin ter wereld, maar in mijn ogen dus niet de leukste. Een beetje maatschappelijk verantwoord mag wat mij betreft wel, en dat vindt de eigenaar gelukkig ook. 😇
De nieuwe uitbreiding is ongekend en de proporties zijn niet normaal. Fijn dat het als we het interview moeten geloven, los van de visuele pracht, ook qua storytelling er iets te beleven gaat zijn 😃 Ik ben er eerlijk gezegd al een paar jaar niet geweest, maar zojuist een verblijf geboekt in Juni. Erg benieuwd!