QDude24 Want een tweede schermen ride naast Fabula openen is een goed idee?

Wellicht dat je mijn reactie over het hoofd gezien hebt:

ppc-anoniem-1 In Animal Kingdom staan Flight of Passage en 3D film a bugs life ook naast elkaar. In DisneySea kun je zowel in de 3D Genie beleving als in Soarin, en ook in California adventure kun je zowel 3D film Mickey’s Philarmagic (waarbij heel tof de zijkanten geprojecteerd worden) op een steenworp afstand van scherm attractie Soarin vinden.

Ook in het door jou aangehaalde Europa-Park zijn Voletarium en de 3D bioscoop in elkaars nabijheid te vinden. Los van dat zowel Fabula als een toekomstige media gebaseerde ride beide digitale content bevatten, houdt daar de vergelijking op. De een is een klassieke bioscoopzaal zoals iedereen die kent. De ander is een attractie, en overduidelijk géén bioscoop.

ppc-anoniem-1 Wellicht dat je mijn reactie over het hoofd gezien hebt:

Inderdaad, die had je er nog niet bij geëdit toen ik mijn reactie schreef. En Rotr lijkt me een vette ride, en dat is het ding, dat is fysiek en schermen met mooie effecten. Maar de dome ride theater is puur scherm, en dat zie ik totaal niet zitten. Ik schijn ook een van de enige te zijn die Tut boven popcorn kiest in Walibi Belgium, en dat is helemaal prima.

Over Flight of passage, die kan best goed zijn, geen idee, ik ga nooit het geld hebben om daar te komen. Maar zoals ik al zei, het is helemaal leuk, maar als vervanger van het spookslot zou ik het ontzettend jammer vinden.

Verder wil nog steeds weten waarom je specifiek zo getriggerd werd door mijn reactie, zit me toch niet helemaal lekker. Ik wil graag mensen te vriend houden, misschien kwam ik te agressief over? Dat was niet de bedoeling als dat zo was.

Hoewel sommige hier graag een Phantom Manor attractie zouden willen zien, zou je dat als Efteling zijnde niet moeten willen… Kritiek dat het gejat is van Disney, een ride-systeem wat niet echt heel uniek is. Daarentegen biedt zo’n Dome Theater iets unieks wat hier in de omgeving niet bestaat. Afgaande op de recentste projecten van de Efteling kiezen ze daar toch vaker voor (Baron, Symbolica).

(even niet kijkende naar M&M, dat is in mijn ogen nog steeds een project dat in korte tijd in elkaar is gezet waardoor een uitgebreide keuze voor een attractietype niet echt mogelijk was)

QDude24

QDude24 Sorry ik was vergeten dat je je mening niet mag uitspreken op een forum.

Niet erg hoor! Fijn dat je even je excuses aanbiedt want ik zat er best wel mee.
      Mening geven is natuurlijk prima, doen we allemaal maar ik vind het wel apart dat je zo heftig kan reageren als je nog zo weinig weet van het uiteindelijke resultaat. Lijkt me emotioneel uitputtend voor je.

Roeltje Ik moet toch niet iets gezien te hebben om er een mening over te hebben?

Mag deze op een tegeltje?

Fatouche Echt geen flauw idee wat jouw probleem is hoor, alsof ik geen mening kan hebben over een attractiesysteem en of ik vind dat het thema van het spookslot daar wel of niet in past.

Fatouche Mening geven is natuurlijk prima, doen we allemaal maar ik vind het wel apart dat je zo heftig kan reageren als je nog zo weinig weet van het uiteindelijke resultaat. Lijkt me emotioneel uitputtend voor je.

Nee klopt, ga nu ook gelijk naar bed, aardig dat je zo meelevend bent, altijd mooi om te zien.

QDude24 ik verkies ook Tut boven Popcorn Revenge 😉

Je hebt je eerste reactie qua bewoording al iets aangepast zie ik. Maar woorden als ‘verpesten’ en ‘gaar’ omdat het om iets met een scherm gaat zijn naar mijn mening best intens. Het kan je smaak zeker niet zijn, dat is uiteraard je goed recht. Maar als je iets afbrandt waar nog zo goed als niets over bekend is, op basis van één enkele gebruikte techniek, komen daar inderdaad reacties op. Niet heftig bedoeld vanuit mijn kant, dus als je dat zo geïnterpreteerd hebt mijn excuses 😄

ppc-anoniem-1 Flight of Passage, Rise of the Resistance, Harry Potter, Pirates of the Caribbean in Shanghai en ga zo maar door

Daar noem je ook wel even wat poepgave content op hè. Succes met de 25 miljoen om soortgelijks voor elkaar te krijgen 😅

Wat een flauw spelletje wordt hier weer gespeeld. De kracht van de Efteling zit toch juist in de prachtige fysieke decors? Daar zijn ze toch bekend mee geworden? Bijvoorbeeld vanwege, ik noem maar wat hoor, het Spookslot?

Wanneer heeft de Efteling nu eerder op grootschalige wijze projectietechnieken / schermen ingezet? Waarschijnlijk hebben ze niet eens een eigen afdeling die de content ervoor kan ontwikkelen, en waarom zou je die ook in dienst nemen met zoveel goede decorateurs binnen het bedrijf?

Ik heb er dus niet het vertrouwen in dat men een attractie kan ontwerpen waarin de ervaring volledig dmv schermen tot stand moet komen, of dat dat de juiste keuze is. Persoonlijk lijkt me dat ook helemaal niet interessant, dat is mijn mening over attracties als de Dome Ride in het algemeen. En dat zeg ik voordat er ook maar één steen is gelegd? Het is ungeheurd... 😉

20cent zeker moet de Efteling niet iets soortgelijks voor elkaar krijgen, het moet geen Disney of Universal Kaatsheuvel worden. Al hoewel een Zweinstein kasteel best in het spookslot thema past 😉 Maar zonder dollen: 25 miljoen is best een netjes budget. Met de animatie van Fabula is immers ook niks mis, en die duurt een stuk langer dan een attractie van 4 minuten. Ook Mack Media levert prachtig geanimeerde projecten op. Voletarium, waar in iedere scène animatie te zien is en sommigen zelfs volledig geanimeerd zijn, is ook voor 25 miljoen neergezet. En dan heb je daar eveneens een van de meest indrukwekkende (en lange) wachtrijen van het Europese pretparkparkland bij. De dome ride vraagt door de omvang inderdaad een flink geanimeerd oppervlakte, bij het Ultra Tower systeem is dat al een stuk minder.

ppc-anoniem-1 Ook een schermattractie kan authentiek en zeker Eftelings overkomen.

Ehh... Ambachtelijkheid is wat mij betreft iets wat de Efteling kenmerkt. Er wordt veel in huis gedaan, en er wordt weinig geknoeid met digitale effecten. Het is allemaal tastbaar en driedimensionaal, en dat past bij het historiserende karakter van de Efteling. Als er nu een 3D-film gemaakt moet worden staan al die knappe ambachtslieden die je in dienst hebt aan de kant, ten faveure van een hal vol nerds ergens in Tsjechië. Wat is voor jou 'authentiek'? Je constante positiviteit gaat zo ver dat ik het amper geloofwaardig vind, alsof je ervoor betaald krijgt.

Trollenbol De kracht van de Efteling zit toch juist in de prachtige fysieke decors? Daar zijn ze toch bekend mee geworden? Bijvoorbeeld vanwege, ik noem maar wat hoor, het Spookslot?

Zo kun je natuurlijk alle ontwikkelingen ooit afkeuren 😄 In diezelfde beredenering: gek dan dat ze ooit überhaupt zijn begonnen met mechanische attracties en achtbanen, want sprookjes is toch waar ze groot mee zijn geworden? Jammer dat Universal het niet heeft gehouden bij de Studio Tour, dat Tivoli Gardens in Kopenhagen het niet bij balletvoorstellingen heeft gehouden. Ook jammer dat Apple smartphones is gaan maken, ze zijn immers groot geworden met een desktop. Ook de Efteling blijft constant innoveren, en maar goed ook, want anders zou het park nog steeds een natuurpark zijn.

Trollenbol Wanneer heeft de Efteling nu eerder op grootschalige wijze projectietechnieken / schermen ingezet? Waarschijnlijk hebben ze niet eens een eigen afdeling die de content ervoor kan ontwikkelen, en waarom zou je die ook in dienst nemen met zoveel goede decorateurs binnen het bedrijf?

Ik weet niet of je het weet, maar de Efteling koopt constant expertises in, en doet niet alles zelf. Die decors van Symbolica komen niet uit een loods uit Kaatsheuvel, die achtbaanrails eveneens niet 😃 En daarnaast hebben ze wél recent voor een groot digitaal project samen gewerkt met een grote buitenlandse (met 4 Academy Awards bekroonde) animatiestudio: met Aardman voor Fabula.

ppc-anoniem-1 Wat een overdreven en respectloze reactie weer. Als je het zo'n onzin vind snap ik niet dat je nog een punt naar mij probeert te maken, maar goed.

Snap verder ook niet zo goed wat Disney opeens met dit gehele verhaal te maken heeft, Disney en Efteling zijn namelijk geheel andere parken. Dat jij het in Disney allemaal vind werken is verder ook prima, ik heb ook nergens gezegd dat het niet zou kunnen. Die invulling geef je namelijk zelf aan mij post. IK, (ja, iemand met een andere mening, mag het?) zou een 100% scherm beleving als vervanging voor de eerste attractie in de historie van het park een vreemde keus vinden. Daarnaast zou ik het ook een minder leuke ontwikkeling vinden als de Efteling voor steeds meer scherm-ervaringen gaat. Dat is verder een mening en naar mijn idee kan daar weinig 'onzin' aan zijn.

Gebruik jij thuis nog de iPhone 1 of toch liever een nieuwere versie van de iPhone? Precies. Een nieuwe beleving duwt de oudere beleving naar beneden en maakt die soms zelfs overbodig.

Ik meen me vaag te herinneren dat De Bruijn hoopte om een spannende darkride te mogen ontwerpen ooit. Dit zou daar de ideale kans voor zijn. Maar pin me niet vast op de exacte quote.

Dutch23 misschien kwam ik wat fel uit de hoek, niet mijn bedoeling. 😔 Kwam wellicht het meest door het gebruik van het woord ‘onzin’. Je mag uiteraard vinden dat dat niet kan. Ik probeerde enkel aan te tonen dat er enorm veel parken zijn waar dit wél naast elkaar kan. Disney is een makkelijk voorbeeld, maar ik had ook Universal, Europa-Park, Port Aventura etc. kunnen gebruiken. De ene achtbaan is de andere niet. De ene op scherm gebaseerde beleving is de andere eveneens niet.

Dutch23 Een nieuwe beleving duwt de oudere beleving naar beneden en maakt die soms zelfs overbodig.

Kan ik het alleen maar mee eens zijn. Dat is gok ik wat de Efteling wil doen. Een nieuwe beleving bieden die wellicht subtiel een ode brengt aan het Spookslot, maar die de oude beleving (waar bezoekers blijkbaar niet meer zo dol op zijn) laat vergeten.

Net zoals Joris en de Draak dat heeft gedaan voor de Pegasus: een nieuwe houten achtbaan beleving met de technieken van nu. Hopelijk wordt de nieuwe Spookslot een spookbeleving, met de technieken van nu.

Roeltje Echt geen flauw idee wat jouw probleem is hoor, alsof ik geen mening kan hebben over een attractiesysteem en of ik vind dat het thema van het spookslot daar wel of niet in past.

Mijn probleem is dat je een mijns inziens vrij overtrokken mening hebt (zoals:

Roeltje Begrijp me niet verkeerd als ze er een Dome Ride Theater van maken sterf ik een beetje vanbinnen.

) over een attractietype waar je nooit in bent geweest en waarvan je geen enkel idee hebt hoe de ontwerpers bezig zijn het thema hier in te passen. Natuurlijk kan je die mening hebben, maar waar is die dan in hemelsnaam op gebaseerd?

Trollenbol De kracht van de Efteling zit toch juist in de prachtige fysieke decors? Daar zijn ze toch bekend mee geworden? Bijvoorbeeld vanwege, ik noem maar wat hoor, het Spookslot?

De kracht zit in sfeervolle attracties/ontwerpen die een verhaal vertellen. Dat kan best met behulp van een scherm hoewel je punt klopt dat de Efteling dat nog niet vaak heeft gedaan. Maar dat wil niet zeggen dat het per definitie een attractie zou worden die niet in de Efteling past.

Fatouche Een mening is toch geen feit? Ik moet dat toch nergens op baseren? Ik ervaar persoonlijk liever darkrides, met of zonder schermelementen dan volledige schermattracties. Zeker bij een vervanger van het Spookslot dat gewoon één prachtig decor is. Dat is mijn mening en daar houdt het gewoon op.