ppc-anoniem-1 Dutch23 misschien kwam ik wat fel uit de hoek, niet mijn bedoeling. Kwam wellicht het meest door het gebruik van het woord ‘onzin’.
Een discussie beginnen met het bestempelen van een mening als onzin betekend meestal ook meteen het einde van die discussie. Een discussie heb je met wederzijds respect, anders wordt het maar wat roepen zonder dat iemand luistert. Dus heel tactisch en bevordelijk voor een goede discussie is het niet nee.
Maar ik snap dat je gepassioneerd en enthousiast bent en zo ook in je mening, dan kunnen soms de emoties wat de overhand nemen. Kan gebeuren en meestal uit zich dat juist in iets moois. Even goede vrienden.
ppc-anoniem-1 Je mag uiteraard vinden dat dat niet kan. Ik probeerde enkel aan te tonen dat er enorm veel parken zijn waar dit wél naast elkaar kan. Disney is een makkelijk voorbeeld, maar ik had ook Universal, Europa-Park, Port Aventura etc. kunnen gebruiken. De ene achtbaan is de andere niet. De ene op scherm gebaseerde beleving is de andere eveneens niet.
Ik wil nogmaals benadrukken dat ik niet zeg dat het niet zou of mag kunnen, maar dat het niet mijn voorkeur heeft. De Efteling is voor mij het sterkst wanneer ze de techniek ondersteunend gebruiken om een beleving te creëren. Wanneer de techniek de gehele beleving wordt vind ik dat soms gewoon te makkelijk en niet creatief uitdagend.
Dat wil niet zeggen dat er geen geweldige rides op die manier gemaakt kunnen worden. Flight of Passage is zeker een geweldige ervaring, maar vervang dan Fabula met zo’n attractie en niet het Spookslot. Daarnaast heeft de Efteling helaas niet de budgetten om zo’n geweldige ride van zowel buiten en binnen te maken.
Een combi van schermen en echte decorstukken juich ik wel toe in een ride voor de Efteling, mits goed gedaan natuurlijk. Dan wordt de techniek weer ondersteunend aan een ride en niet de gehele beleving. Escape from Gringotts? Laat maar komen hoor. Hopelijk snap je m’n punt daarin nu wat beter.
ppc-anoniem-1 Kan ik het alleen maar mee eens zijn. Dat is gok ik wat de Efteling wil doen. Een nieuwe beleving bieden die wellicht subtiel een ode brengt aan het Spookslot, maar die de oude beleving (waar bezoekers blijkbaar niet meer zo dol op zijn) laat vergeten.
Dat denk ik ook! Ik doelde echter meer op feit dat zo’n projection/screen-dome attractie een 3D film bij Fabula redelijk in waarde doet laten zakken en overbodig gaat maken. Misschien dat de Efteling beide attracties voor verschillende doelgroepen wil behouden, dat zou nog enigszins te begrijpen zijn.
ppc-anoniem-1 Net zoals Joris en de Draak dat heeft gedaan voor de Pegasus: een nieuwe houten achtbaan beleving met de technieken van nu. Hopelijk wordt de nieuwe Spookslot een spookbeleving, met de technieken van nu.
Er daar ligt mijn angst een beetje. Joris en de Draak is zoveel beter in de rit ervaring, maar tegelijkertijd ook zoveel minder charmant en oogstrelend dan de Pegasus ooit was. Ik denk dat men daar hier vooral bang voor is. Een upgrade qua attractie, maar een downgrade qua sfeer.