Dutch23 En toch zou ik zo'n scherm-attractie, zeker als de vervanging van deze attractie, een vreemde keus vinden voor de Efteling. Helemaal met Fabula ernaast.

Wat een onzin. In Animal Kingdom staan Flight of Passage en 3D film a bugs life ook naast elkaar. In DisneySea kun je zowel in de 3D Genie beleving als in Soarin, en ook in California adventure kun je zowel 3D film Mickey’s Philarmagic (waarbij heel tof de zijkanten geprojecteerd worden) op een steenworp afstand van scherm attractie Soarin vinden.

Kijk je thuis ook niet meer naar je televisie omdat je een smartphone hebt? Precies. De ene scherm beleving is de andere niet.

ppc-anoniem-1 Als fan van de 'klassieke' dark ride ga ik zeer zeker schermen als gaar bestempelen. Dat is mijn persoonlijke mening. Ik heb liever een dark ride met ietwat kneuterige maar gave sets dan een attractie dat neerkomt op een flatride in een ronde bioscoop.

Al is die Dome Ride Theater de meest geavanceerde technologie in de 21ste eeuw en is het een unicum op de wereld. Als je een immens sfeervol icoon als het Spookslot daarmee vervangt, dan sla je de bal als Efteling volledig mis, maar echt volledig.

QDude24 het kan zeker je persoonlijke smaak zijn, maar als er iets stom is dan is het om 5 jaar na Symbolica wéér een 100% fysiek gebaseerde darkride te bouwen. Over 2 jaar maar weer een powered coaster toevoegen aan het aanbod? 😉 Je wilt juist afwisseling in je park, en niet meer van hetzelfde. Daarnaast betekenen nieuwe technieken niet dat iets automatisch high-tech aan voelt. Ook een schermattractie kan authentiek en zeker Eftelings overkomen.

Als je trouwens iets met een scherm bij voorbaat als ‘gaar’ bestempeld, dan zijn de beste ‘nieuwe’ attracties ter wereld op het moment volgens jou ook ‘gaar’? Flight of Passage, Rise of the Resistance, Harry Potter, Pirates of the Caribbean in Shanghai en ga zo maar door. Stuk voor stuk attracties met veel projecties en schermen. Zwart-wit denken is makkelijk. Gelukkig bieden schermen en projecties tegenwoordig veel kleur 🙌

Roeltje dan sla je de bal als Efteling volledig mis, maar echt volledig.

Naar jou mening inderdaad. De Efteling zou in mijn ogen de plank volledig mis slaan als ze iets klassieks vervangen door iets anders klassieks. Met een scherm attractie kun je zelfs door hen oude spookslot vliegen / zweven, zo blijft het Spookslot toch voor de eeuwigheid bewaard. Een mooiere ode bestaat er niet naar mijn mening.

Vraag me dan wel af als het inderdaad zon Dome Theather wordt, waarom Fabula (destijds Pandadroom) niet is aangepast naar zoiets, en binnen hetzelfde thema als spookslot valt. Er wordt nu gesproken over een nieuw themagebied, maar daar valt Fabula dan dus buiten, en dat heeft dus weer een heel ander thema.

@QDude24
          Roeltje
          Grote woorden hoor. Vooral lekker je mening klaar hebben voor je ook maar iets ervan gezien hebt. Over de bal mis slaan gesproken 🤔

Dome ride zou enorm spectaculair zijn en grote upgrade van een 44 jaar oude animatronic show, dus laat maar komen!

ppc-anoniem-1 Want een tweede schermen ride naast Fabula openen is een goed idee? Overigens hoeft het helemaal geen dark ride te worden, zou natuurlijk wel mooi zijn, maar hoeft niet, ik gaf dat enkel als voorbeeld.

Europa-Park kon trouwens ook weg komen met twee dark rides op rij, dus waarom zou de Efteling dat niet kunnen? Het is niet alsof Symbolica van vorig jaar is, er zat nog flink wat tussen.
            Maar wellicht heb je een punt, toen de baron kwam zeiden mensen ook "Alweer een achtbaan" ookal was de vorige al 5 jaar oud.

Ik sta persoonlijk niet open voor een schermen attractie als vervanger van het slot, en ik weet ook niet waarom je perse mij probeert te overtuigen, maar dat is niet relevant. Als dit de vervanger was van fabula; prima! doen!. Maar van een ride als het spookslot? Nee. Alle vervanger van de Efteling waren tot nu toe iets soortgelijks; Bob door een andere achtbaan met zo laag mogelijke minimum lengte, doolhof door een speeltuin en Polka Marina is een uitzondering maar Nest telt volgens sommige niet als vervanger dus het is sws een grensgeval.

Fatouche Sorry ik was vergeten dat je je mening niet mag uitspreken op een forum.

Ik moet toch niet iets gezien te hebben om er een mening over te hebben?

Wil ik zo’n theater in de Efteling zien? Ja, zeer graag zelfs, maar niet op die plek ( naast Fabula) en niet met het thema van het Spookslot. De vervanger mag zeker screens bevatten maar doe het dan op een Mystic Manor manier, dat zou pas te gek zijn.

QDude24 Want een tweede schermen ride naast Fabula openen is een goed idee?

Wellicht dat je mijn reactie over het hoofd gezien hebt:

ppc-anoniem-1 In Animal Kingdom staan Flight of Passage en 3D film a bugs life ook naast elkaar. In DisneySea kun je zowel in de 3D Genie beleving als in Soarin, en ook in California adventure kun je zowel 3D film Mickey’s Philarmagic (waarbij heel tof de zijkanten geprojecteerd worden) op een steenworp afstand van scherm attractie Soarin vinden.

Ook in het door jou aangehaalde Europa-Park zijn Voletarium en de 3D bioscoop in elkaars nabijheid te vinden. Los van dat zowel Fabula als een toekomstige media gebaseerde ride beide digitale content bevatten, houdt daar de vergelijking op. De een is een klassieke bioscoopzaal zoals iedereen die kent. De ander is een attractie, en overduidelijk géén bioscoop.

ppc-anoniem-1 Wellicht dat je mijn reactie over het hoofd gezien hebt:

Inderdaad, die had je er nog niet bij geëdit toen ik mijn reactie schreef. En Rotr lijkt me een vette ride, en dat is het ding, dat is fysiek en schermen met mooie effecten. Maar de dome ride theater is puur scherm, en dat zie ik totaal niet zitten. Ik schijn ook een van de enige te zijn die Tut boven popcorn kiest in Walibi Belgium, en dat is helemaal prima.

Over Flight of passage, die kan best goed zijn, geen idee, ik ga nooit het geld hebben om daar te komen. Maar zoals ik al zei, het is helemaal leuk, maar als vervanger van het spookslot zou ik het ontzettend jammer vinden.

Verder wil nog steeds weten waarom je specifiek zo getriggerd werd door mijn reactie, zit me toch niet helemaal lekker. Ik wil graag mensen te vriend houden, misschien kwam ik te agressief over? Dat was niet de bedoeling als dat zo was.

Hoewel sommige hier graag een Phantom Manor attractie zouden willen zien, zou je dat als Efteling zijnde niet moeten willen… Kritiek dat het gejat is van Disney, een ride-systeem wat niet echt heel uniek is. Daarentegen biedt zo’n Dome Theater iets unieks wat hier in de omgeving niet bestaat. Afgaande op de recentste projecten van de Efteling kiezen ze daar toch vaker voor (Baron, Symbolica).

(even niet kijkende naar M&M, dat is in mijn ogen nog steeds een project dat in korte tijd in elkaar is gezet waardoor een uitgebreide keuze voor een attractietype niet echt mogelijk was)

QDude24

QDude24 Sorry ik was vergeten dat je je mening niet mag uitspreken op een forum.

Niet erg hoor! Fijn dat je even je excuses aanbiedt want ik zat er best wel mee.
                    Mening geven is natuurlijk prima, doen we allemaal maar ik vind het wel apart dat je zo heftig kan reageren als je nog zo weinig weet van het uiteindelijke resultaat. Lijkt me emotioneel uitputtend voor je.

Roeltje Ik moet toch niet iets gezien te hebben om er een mening over te hebben?

Mag deze op een tegeltje?

Fatouche Echt geen flauw idee wat jouw probleem is hoor, alsof ik geen mening kan hebben over een attractiesysteem en of ik vind dat het thema van het spookslot daar wel of niet in past.

Fatouche Mening geven is natuurlijk prima, doen we allemaal maar ik vind het wel apart dat je zo heftig kan reageren als je nog zo weinig weet van het uiteindelijke resultaat. Lijkt me emotioneel uitputtend voor je.

Nee klopt, ga nu ook gelijk naar bed, aardig dat je zo meelevend bent, altijd mooi om te zien.

QDude24 ik verkies ook Tut boven Popcorn Revenge 😉

Je hebt je eerste reactie qua bewoording al iets aangepast zie ik. Maar woorden als ‘verpesten’ en ‘gaar’ omdat het om iets met een scherm gaat zijn naar mijn mening best intens. Het kan je smaak zeker niet zijn, dat is uiteraard je goed recht. Maar als je iets afbrandt waar nog zo goed als niets over bekend is, op basis van één enkele gebruikte techniek, komen daar inderdaad reacties op. Niet heftig bedoeld vanuit mijn kant, dus als je dat zo geïnterpreteerd hebt mijn excuses 😄

ppc-anoniem-1 Flight of Passage, Rise of the Resistance, Harry Potter, Pirates of the Caribbean in Shanghai en ga zo maar door

Daar noem je ook wel even wat poepgave content op hè. Succes met de 25 miljoen om soortgelijks voor elkaar te krijgen 😅

Wat een flauw spelletje wordt hier weer gespeeld. De kracht van de Efteling zit toch juist in de prachtige fysieke decors? Daar zijn ze toch bekend mee geworden? Bijvoorbeeld vanwege, ik noem maar wat hoor, het Spookslot?

Wanneer heeft de Efteling nu eerder op grootschalige wijze projectietechnieken / schermen ingezet? Waarschijnlijk hebben ze niet eens een eigen afdeling die de content ervoor kan ontwikkelen, en waarom zou je die ook in dienst nemen met zoveel goede decorateurs binnen het bedrijf?

Ik heb er dus niet het vertrouwen in dat men een attractie kan ontwerpen waarin de ervaring volledig dmv schermen tot stand moet komen, of dat dat de juiste keuze is. Persoonlijk lijkt me dat ook helemaal niet interessant, dat is mijn mening over attracties als de Dome Ride in het algemeen. En dat zeg ik voordat er ook maar één steen is gelegd? Het is ungeheurd... 😉