Inmiddels is het half 9 en is de rij al netjes binnen de poorten van Danse Macabre. Men heeft hier een drukke dag beleefd maar iedereen is zeer positief.

Japio en nog belangrijker, volgens mij de hele dag storingsvrij gedraaid?

Joordi zover ik kon zien wel, een enorme prestatie van het park en Intamin, zowel operationeel als technisch erg erg goed gedaan.

Joordi jep. Er werd ook al opgemerkt dat er natuurlijk meer attracties van Intamin goed draaien dan slecht, dus de vooroordelen zijn misschien niet helemaal op zn plaats 🙈

Japio Er werd ook al opgemerkt dat er natuurlijk meer attracties van Intamin goed draaien dan slecht

Vond ik geen logische vergelijking eerlijk gezegd. Prototypes van Intamin hebben echt wel vaak kinderziektes. En dat de ride het de hele dag perfect heeft gedaan is natuurlijk top, maar in dit geval maakt een enkele zwaluw nog geen zomer. Als die tot januari blijft draaien zonder grote verstoringen dan kan je inderdaad wel spreken dat dit een prima prototype is geweest qua betrouwbaarheid. En met grote verstoringen bedoel ik dat die er echt dagenlang uitligt, vergelijkbaar met de rapid in Bellewaerde. Dus geen verstoring die met een uurtje is opgelost.

Ook ik was vandaag met een gezelschap in de Efteling te vinden, en ik zal mij zo spoilervrij mogelijk proberen uit te drukken hier.

Als eerste mijn algemene ervaring met Danse Macabre is top, de attractie heeft voldaan aan de hype die overal gecreëerd is.
        Wij kwamen rond 10:00 uur aan in het park, en de rij begon toen al serieus over het spoor aan de kant van het hotel, we besloten toen maar om even verder het park in te gaan om andere attracties te doen, tenslotte waren die praktisch allemaal of leeg of met een hele korte rij dat het nog geen 5 minuten wachten was.
        Logisch want volgens mij werd Danse Macabre gezien als een nieuwe ingang en wilde iedereen perse de attractie doen meteen aan het begin van de dag, wat ik ook heel erg goed kan begrijpen.

Rond 12 uur besloten we toch maar de wachtrij in te gaan en 90 minuten later stonden we bij de poorten van Danse Macabre.
        Ja het was nog steeds heel erg druk, maar de Efteling heeft het managen van de wachtrij heel erg goed geregeld in dit geval.

Eenmaal bij de poorten was het serieus een feest voor oog en oor, er viel al zoveel te zien, ontzettend veel leuke details en mensen kijk ook eens goed rond in de kruidentuin, hier staan toch wel leuke kruiden en planten tussen waarvan we bij twee toch heel erg moesten lachen omdat die er tussen stonden.
        Maar dan, het kerkhof, ook hier is het een feest voor het oog, veel toffe details, een mooi standbeeld van Jozef, maar ook de vertelling van het verhaal is zeer goed gedaan, en hoe kort ook het is meteen duidelijk wat hier nou is gebeurd al die jaren geleden.

Dan kom je het Huyverwoud in, en ook hier is het prima vertoeven, we moesten even wachten op het deel voor de brug en stonden we midden in het deel van de soundscape zeg maar, en ook hier wisten we niet wat we meemaakten, dit is voor mij als liefhebber van soundscaping onnoembaar goed en zeer tof gedaan.

Maar dan kwamen we eindelijk aan bij de abdij, en werden we geleid naar catacombe nummer 4, en dit is wel naar mijn mening de perfecte catacombe om in neergezet te worden.
        Je komt tegenovergesteld van het grote orgel de ruimte binnen maar ook qua rit zelf wordt je behoorlijk geleid naar belangrijke zaken die de Efteling je graag wilt laten zien van de attractie.
        Later op de dag deden we de attractie nogmaals, maar toen werden we een andere gang ingeleid en dan zie je bepaalde zaken gewoonweg niet.

Is dat een groot drama als je bepaalde zaken niet ziet, aan de ene kant wat je niet weet mis je ook niet, en ik vermoed dat dit ook meespeelde bij sommige mensen met de previewdagen, we wisten in grote lijnen wat er te verwachten viel, en als je dat niet ziet is dat een gemis, maar ik snap nu denk ik wel waardoor dit kwam.

In de avond deden we de attractie nogmaals aan, weer aansluiten in een wachtrij van twee uur, en qua verlichting is dit alleen maar genieten van het gebouw, en ook hier is het opletten geblazen, want ook met de verlichting gebeurt er het nodige achter het grote hoge raam op de eerste verdieping.

Mijn eindconclusie is dat ik sowieso een topdag heb gehad in de Efteling, maar ook dat de Efteling hier een attractie heeft van wereldformaat.
        Uiteraard helpt een uniek ritsysteem daar voor een groot deel ook aan mee, maar over alles is naar mijn mening goed nagedacht in en rondom de attractie.
        Ook de kleine eastereggs die subtiel in het gebied zitten lieten mij echt met een grote grijns rondlopen, maar die moet je maar lekker zelf ontdekken, of lees gerust mijn andere post in het topic waar wat vrijer gesproken kan worden over Danse Macabre.

Ohja, twee puntjes nog die ik gemeld wil hebben,
        Zelf ben ik ook wat forser en kon prima in de bank zitten, simpel gezegd als je bijvoorbeeld een Max en Moritz in kan als groot persoon met dikke benen en een buik dan heb je met Danse Macabre ook geen probleem.
        Ook de intensiteit van de rit zelf valt reuze mee, zelf was ik bang vanwege mijn niet goed werkende evenwichtsorgaan op mijn linkeroor, en waar een theekopjesride of een Sirocco zoals die in de Efteling staat voor mij te heftig is, ook in Danse Macabre heb ik geen moment last gehad hiervan.
        Dus voor mij is het ook wat dat betreft een prima ride die ik zeker vaker zal gaan doen.

Robkuh84 Er is toch niemand die 4 uur en 20 minuten gaat wachten in een rij???

Zelf zou ik het ook nooit doen, maar toch snap ik het wel. Ik denk dat veel mensen de toestroom/wachttijden onderschat hebben, en als je dan toch al speciaal in de Efteling bent voor de attractie (zeker als je geen abonnement hebt en dus speciaal een kaartje hebt gekocht) dan laat je het ook niet meer snel aan je voorbij gaan.

Dutch23 volgens mij mogen de mensen die vooraan staan om te klagen (en dan vooraan staan om vervolgens de attractie te doen, ik noem maar een befaamd persoon van een podcast…) ook wel eens vooraan gaan staan wanneer het allemaal wel goed loopt.

Dan zou je voor de grap eens moeten luisteren hoe schaapachtig dat befaamde podcast-persoon Jeroen Verheij interviewde en ophemelde in hun meest recente aflevering 😛

Demin Dan zou je voor de grap eens moeten luisteren hoe schaapachtig dat befaamde podcast-persoon Jeroen Verheij interviewde en ophemelde in hun meest recente aflevering 😛

Tja. Laat ik er maar verder geen woorden meer aan vuil maken. Volgens mij krijgt juist Jeroen veel mee van wat er gezegd wordt op de fan media, dus die weet vast wel beter. 😉

Ja ik vind het wel bizar hoe voorbeeldig sommige 'prominente' fans zich voor de camera's van/voor de Efteling ineens gedragen en op geluid of schrift een hele andere mening verkondigen. Jeroen Verheij kan het echt wel aan als je een puntje van kritiek aanlevert hoort, hij heeft ooit de Efteling fanclub opgericht 😛 Blijkbaar zijn uitnodigen voor persevents mensen echt zo veel waard. Geef dan gewoon een objectief verslag in je podcast of youtube video. Maar goed, die slag van social media heb ik een beetje gemist denk ik.

Danse Macabre doet ook wel iets met de andere standaarden in het park, hoor. Baron 1898 en Villa Volta zijn de vergelijkbare broers, maar die hebben minder een gebied of wachtrij die de sfeer al pakt. Waar Baron 1898 de voorshows van Villa Volta overklast, laat DMC simpelweg zien dat alleen een kort verhaal vertellen genoeg is. En de kansen die er liggen nu DMC en Baron 1898 eigenlijk naast elkaar liggen! Beide vloekattracties, beide eind 19e eeuw. Ik zie een mooie kans voor een écht veelomvattend gebied wel ontstaan hoor. Mooi bruin café aan de bocht van de gondolettavijver, waar men abdijbier schenkt en waar montere kompels hun verhaal kwamen doen over schimmige gebeurtenissen in de mijn. De arbeidersfanfare van de Rijksmijn deed misschien ook wel mee aan dat muziekconcours.

En ik mis de Oosterse geest! Ik snap dat die niet meer in het idee van Danse Macabre past, maar kan die niet ergens anders een illuster plekje krijgen? Ergens in het Carrousselpaleis? Efteling Museum? Theaterfoyer?

Gisteren stond er ook tot een uur of 6 ook wel een steady rij bij de gift shop dus dat ging mij een beetje te ver. Ik zag mensen met flinke tassen naar buiten lopen, dus ze zullen wel een flinke slag op die 35 miljoen hebben ingeslagen 😛

Maar ‘s avonds toch nog even naar binnen kunnen hobbelen, dus nog even ter aanvulling op mijn eerdere lofreactie:
            Ik heb echt een godsvermogen aan merchandise uitgegeven en dat is al sinds kinds zijn niet meer gebeurd. Een spookpoes geadopteerd, maar die kaartenset is zo fantastisch gedecoreerd. Als dit de standaard is dan gaat dit park een nog mooiere toekomst tegemoet.

Overigens in de app weer een rij van 120 min, zal weer een lange dag voor het personeel worden 😉

Japio ik liep een groot gedeelte van de dag met een groep die een paar kritische gesprekken met elkaar over de attractie hebben gehad. Het zijn ook niet zo fans maar mensen die projecten uitvoeren voor pretparken. Die kijken er dus ook net weer anders na.
            Een duidelijk punt was het ging heel snel van een ijzersterke opbouw naar voluit alles aan. Wat het meer als chaos liet voelen.

Na de tweede keer waren ze positiever en uiteindelijk vinden hun het zeker een goede aanvulling in het park.

Persoonlijk zie ik het op langere termijn meer naast Villa Volta staan als waar het valt in de attractie aanbod, een grote infil.
            Ik zie het niet naast/boven een Fata Morgana, Droomvlucht of Symbolica. Die zetten toch net dat extra stapje omdat die ook meer tijd hebben om je in die wereld te houden.

Wat een fantastische rit, ervaring en een genoegen om rustig door de wachtrij details te bekijken. Ik heb van alles binnen gezien. De Efteling medewerkers doen het heel goed en zetten de sfeer goed neer. Mijn dochters van 13 en 7 zijn erg enthousiast.

Japio De oosterse geest zou misschien nog een mooie plek kunnen krijgen in de wereld van Sindbad? Het is zonde om zo’n mooi figuur voor eeuwig op te slaan in het archief.

Stukje van wikipedia;

Terug in de stad blijkt dat alle inwoners behalve Sinbads vrouw en haar vader boosaardige geesten, djinni zijn. Sinbad en zijn vrouw verkopen al hun bezittingen en reizen terug naar Bagdad om daar een rustig leven te leiden.

Maar nu gaan we erg offtopic.

Ik kreeg zojuist deze mail van de Efteling:

‘Beste abonnementhouder,

Gisteren is de nieuwe attractie Danse Macabre geopend. Zoals verwacht is hier enorm veel belangstelling voor en zorgt dit voor extra drukte in en naar het attractiepark. We verwachten dat dit ook vandaag en de komende dagen zo zal zijn. Met een Plus- of Premium-abonnement ben je vandaag en dit weekend uiteraard van harte welkom, maar houdt rekening met de verwachte drukte.

Kom op de fiets of met openbaar vervoer
            Ben je in de gelegenheid om met de fiets of het openbaar vervoer te komen? Maak hier dan gebruik van! Zo help je elkaar met een vlottere reis naar de Efteling en weer terug naar huis.

Tot snel in de Wereld vol Wonderen.
            Met betoverende groeten,
            Efteling’

-

Tja, tijd om die fietsenstalling op te knappen en het aantrekkelijker te maken om op de fiets te gaan en ook tijd om wat meer vaart te maken met de parkeerplaats, Efteling. Het uitrijden blijk nu best een drama te zijn. Maar goed, ze kunnen het altijd vragen aan de abonnementhouders… 😉

Japio En ik mis de Oosterse geest! Ik snap dat die niet meer in het idee van Danse Macabre past, maar kan die niet ergens anders een illuster plekje krijgen? Ergens in het Carrousselpaleis? Efteling Museum? Theaterfoyer?

Wat mij betreft: een klein gebouwtje in het Sprookjesbos waar zijn oude showtje te zien is. Geen sprookje erbij verzinnen, maar hem gewoon een ‘algemene’ sprookjesfiguur laten zijn, zoals de kabouters, de draak en de Trollenkoning.

Edit: lees net de suggestie om hem ergens bij Sindbad te plaatsen. Dat mag van mij ook!

Ik zie heel veel mensen op YouTube die reageren met ‘het is een draaimolen’ maar ik weet niet wat mensen dan hadden verwacht? Een thrillride? Dan had je van het decor waarschijnlijk ook niet veel meer kunnen zien.

Mafklapper16 dat lijkt mij ook. Ik denk nu al, als ik een onride zie, dat het erg snel draait. Maar misschien valt dit in het echt mee. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je alles goed kunt zien. En ik vraag me ook af of je b.v.de pianist en harpist(e)? goed kunt zien omdat deze vrij hoog zitten.

Mafklapper16 Ik kan mij voorstellen dat veel mensen die de bouw niet hebben gevolgd (dus de gewone dagjesmensen) misschien juist wel een thrill ride hadden verwacht. Gezien het thema en de minimale lengte van 1,20 was dit ook best mogelijk geweest.

Yola je kunt ze zien! de ride gaat omhoog em omlaag en op verschillende niveaus is weer iets anders te zien

• Yola vindt dit leuk.