laurenstp 30/40 minuten binnen het gebied en misschieeeen dat ze het huyverwoud nog als buffer zouden gebruiken om een beetje doorloop te creëren
ligt natuurlijk ook allemaal aan hoe snel het binnen gaat, dat is nu ongeveer 5 minuten totaal

laurenstp als je gaat kijken naar symbolica.. dan kunnen we zeker stellen dat dit niet verkeerd is! bij symbolica kom ik zelden onder die afdakjes (zelfde geldt voor baron)

in het hoofdseizoen zou dmc misschien wel uit gaan puilen

laurenstp Ik denk dat deze attractie genoeg heeft aan een wachtrij van 40 minuten.
Nu wil iedereen graag de attractie meemaken, maar als de hype er een beetje vanaf is en de meeste mensen er een keer in zijn geweest, dan denk ik dat de wat spectaculairdere attracties toch populairder zullen zijn. Met een minimale lengte van 1.20 mogen veel bezoekers er al niet in en veel tieners zullen tijdens een bezoek toch eerder kiezen voor een extra rit in 1 van de achtbanen dan een extra rit in DM. De echte fans zullen niet genoeg krijgen van de details en verwijzingen en zullen echt kunnen genieten van de omgeving, maar het gaat veel bezoekers toch ook om de attractie zelf en die is voor een lengte van 120cm niet echt spectaculair.

laurenstp Hoeveel minuten aan wachttijd zou de wachtrij van DMC aankunnen

Ik heb het afgelopen weekend getimed en vanaf de ingang van de wachtrij duurde het ongeveer 40 minuten voor je bij de grouper staat. Op zich is dat voor de meeste dagen voldoende. Je wilt uiteraard ook de situatie zoals bij Baron 1898 en Symbolica voorkomen, waar nooit echt meer dan de helft van de rij in gebruik is, als het dat überhaupt al is.

Qua infrastructuur en beleving is dit ook dé attractie om digitaal wachten weer bij in te voeren, dan heb je ook een minder lange stand-by rij nodig. Zeker als het meer inburgert en de massa het systeem gaat gebruiken én in de vingers gaat krijgen.

Van mij mag die voorshow wel eruit gesloopt worden en daar gewoon een doorlopende wachtrij maken. Zie daar nu niet zozeer de toegevoegde waarde van. Plus mensen blijven teveel achter elkaar staan en snappen het niet heel erg.

De voorshow zelf kan je prima afspelen in de catacomben, direct voor instappen.

Vandaag hadden ze een extra slinger-rij langs Broeder Gijs gemaakt vanwaar de bordjes aangaven zo'n 60 minuten te zijn, ik moet zeggen dat de rij totaal niet als een uur aan heeft gevoeld. Alles liep eigenlijk wel goed door, wij zijn er 2 keer probleemloos in geweest. Ik heb wel begrepen dat in de middag de ride wat storingen kreeg en stil viel.

Mochten ze het schrappen dan heb ik liever dat we wat langer bij de grouper bovenaan de loopbrug worden vastgehouden en vrijwel direct door mogen lopen naar de schijf. Het verhaal mag dan wel nog buiten afgespeeld worden, komt voor mij thematisch beter over dan in de catacomben.

Ik vrees dat je den duur gelijk gaat krijgen en ze die voorshow gaan schrappen.. scheelt je toch weer twee personeelsleden.

Eftelflags van. Plus mensen blijven teveel achter elkaar staan en snappen het niet heel erg.

dat komt denk ik doordat het druk is en mensen zo lang hebben gewacht, ze hun plaatsje niet kwijt willen of bang zijn dat iemand er erg in heeft als je rondkijkt.

Rustige dagen komen op een dag ook, dan is er voldoende plek en ruimte om rond te wandelen

FloridaMan Ik vrees dat je den duur gelijk gaat krijgen en ze die voorshow gaan schrappen

Ze hoeven die voorschow niet te schrappen toch? Zet alleen de poorten gewoon open uiteindelijk. Je zult dan tijdens het wachten in die periode daar echt wel een keer het verhaal kunnen horen als ze deze netjes afstemmen met de hoofdshow

Hoeveel credits we de Efteling ook geven voor Danse Macabre, die voorshow gaan ze echt niet schrappen. Hooguit de poort naar het kerkhof. De Efteling hecht er veel te veel aan om een verhaal op hun eigen manier te kunnen vertellen. Bij de baron roepen fans het ook en ook Symbolica zou lekkerder zijn zonder voorshow, hoewel 'gewoon' de doorgang openen daar wel gekker zou zijn.

Ik zit zelf meer met dat Onnoembare. Het rondstampen daarvan vind ik persoonlijk weinig toevoegen, veel mensen vinden dit een van de indrukwekkendste delen van de ride. Ik zie het vooral als noodzakelijk kwaad om de dirigent om te kunnen draaien. Je begint nu ook in het donker te draaien, zonder aanleiding, terwijl het de dirigent is die ons gaat dirigeren. Dat voelt nog een beetje als losse puzzelstukjes.

msnguy

msnguy In Duitsland zijn de regels qua arbeidstijden echt totaal verschillend met die van Nederland, dus dit systeem kun je niet vergelijken met de systemen in een Nederlands pretpark. Toen ik bij Toverland werkte, maakte ik soms dagen van 12 uur (voornamelijk met Halloween). Dan ben je, hoe leuk je je werk ook vindt, echt wel blij wanneer je kunt uitklokken.

In mijn ogen heeft het weinig met arbeidstijden te maken, “vroeger” was de Efteling in de zeven mijls zomer standaard open tot 9 uur, het personeel werkte toen ook in 2 shifts (vroeg en laat).

Vergeet niet dat veel personeel al 1 of sommige 2 uur voor opening begint (opstart) en vaak tot 1 uur na sluiting doorwerkt, hierdoor moet je al bijna op een dag waarbij de Efteling sluit na 18:00 met 2 shifts werken.

Het gaat mij meer om het principe, je beleid is sinds een aantal jaar (gelukkig!) dat de wachtrijen sluiten op sluitingstijd van het park, dan moet het niet uitmaken welke duty manager er dienst heeft om hier vanaf te wijken.

De ouderen onder ons herinneren het zich nog wel, bij alle grote attracties stonden bij de ingang borden “de ingang van deze attractie sluit vandaag om:” met een klok er onder.

Daar is de Efteling gelukkig vanaf gestapt na begin jaren 2010, en dat heeft men beleidsmatig besloten, juist om de gastbeleving te verhogen en aan te sluiten bij “de grote jongens” , dan is het gek om nu ineens daarvan te gaan af wijken.

De afgelopen welke verschillende het van dag tot dag waarbij de meeste dagen de wachtrij gewoon tot sluitingstijd van park geopend was, 2 - a 3 dagen hebben ze hier vanaf geweken wat de nodige discussie opwekte en er zelfs 3(!) beveiligers nodig waren om de rij te sluiten om 17:30, waarbij het grootste probleem zat in de communicatie of juist het ontbreken hiervan.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat men in de avond speciale events had voor genodigden, of aanpassingen aan het rit systeem/show moest doen… of eventueel de werkzaamheden bij Aquanura op bepaalde tijdstippen niet zichtbaar wou hebben voor gasten en dat daardoor het park op een bepaald tijdstip leeg diende te zijn.

Eftelingpanda Daar is de Efteling gelukkig vanaf gestapt na begin jaren 2010, en dat heeft men beleidsmatig besloten, juist om de gastbeleving te verhogen en aan te sluiten bij “de grote jongens” , dan is het gek om nu ineens daarvan te gaan af wijken.

Tussen 2010 en nu is het eigenlijk nog steeds vaste prik dat de Efteling de wachtrijen eerder sluit, alleen nu dus zonder communicatie. Daar was op de laatste edities van het Negen Pleinen Festijn zelfs nog veel commotie over. Toen hebben ze kort de procedure versoepeld tot iedereen stil was, en na de zomer zijn ze gewoon weer terug gegaan naar de som “wachtrij sluitingstijd = park sluitingstijd - actuele wachttijd”.

Ik zie het probleem ook niet zo. Je kan niet elke dag van het personeel verwachten dat ze overwerken, en de Nederlandse wetten zijn daar ook niet heel soepel in. Je mag niet zomaar last minute de werktijden van een medewerker aanpassen, zonder daar een goede reden voor te hebben.

Ik ben er overigens wel voorstander van dat ze dit beleid wat transparanter communiceren. Een verwachte sluitingstijd van een wachtrij in de app weergeven is al een goed begin.

Eftelabbo zo is het in iedergeval vanaf 2010 geweest… sluitingstijd park = wachtrij sluiten.. heb vaakgenoeg nog een rondje Baron gedaan terwijl het park al gesloten was.

Overwerk hoeft ook niet, je weet op abonnement houders na exact hoeveel mensen er in je park zijn vanwege de verplichte reservering dus daar kan je de planning op aanpassen… maar ook wat betreft abonnement houders kan men een aardige inschatting maken.

Zoals ik eerder aangaf in Rust beslissen ze ook al ruim vooraf hoelaat het park sluit.. is niet zo dat men om 12:00 denk o vandaag doen we tot 20:00 dat is vooraf al gedaan met zicht op het aantal bezoekers en personeel is daar vooraf al op ingepland.

Japio De Efteling hecht er veel te veel aan om een verhaal op hun eigen manier te kunnen vertellen. Bij de baron roepen fans het ook en ook Symbolica zou lekkerder zijn zonder voorshow

Bij Symbolica mag jij mijn dochter uit gaan leggen dat Pardoes de trap niet meer open tovert en de spanningsopbouw van de Baron is nou juist een van de elementen die van een simpele dive coaster iets bijzonders maakt en mede een reden dat hij (inter-)nationaal zo bekend is. De Efteling bouwt in de eerste instantie attracties voor de dag-bezoekers , dat wij als fans bij wijze van wekelijks door de poort heen wandelen staat daar mijn inziens los van.

Over het sluiten van de rijen , ik stap altijd op sluitingstijd nog in een wachtrij. Ik maak zelden mee dat een rij al voor sluitingstijd dicht is en kom er wekelijks. Bij Danse Macabre is dit niet meer dan logisch , je moet ergens een grens trekken.

Eftelingpanda Zoals ik eerder aangaf in Rust beslissen ze ook al ruim vooraf hoelaat het park sluit.. is niet zo dat men om 12:00 denk o vandaag doen we tot 20:00 dat is vooraf al gedaan met zicht op het aantal bezoekers en personeel is daar vooraf al op ingepland.

Ik adviseer je even naar de site van de Efteling te gaan. Kan je alvast verklappen dat ze ook in Kaatsheuvel hun openingstijden vooraf bepalen?😅

Inschatten hoe veel bezoekers je gaat ontvangen is en blijft lastig. Ik heb in mijn dienstijd bij de Efteling genoeg meegemaakt dat we over-bemand waren en vise versa.

Ik weet even niet meer in welke van de Dansa Macabre topics ik dit moet zetten, dus dan maar hier met spoiler:

Click to reveal Click to hide

Er is blijkbaar nog een personage in de kelder te vinden, echter moet je daarvoor achterom kijken. Ik heb toch het idee dat de schijf eigenlijk nog een stuk schever moest gaan of er een fout is gemaakt met het ontwerp. Het verbaast mij in ieder geval dat er zo’n gedetailleerde kelder is gemaakt die je amper ziet. De foto van de personage komt van Xtremerides.

• John82 heeft hierop gereageerd.

Dutch23 ik heb opgevangen dat de schijf op de max zit van het aantal graden dat deze kan draaien in het decor. Het lijkt erop dat de kelder in de computersimulatie wat anders 'uit de verf' kwam dan dat in de praktijk het geval is.

R013 Ik adviseer je even naar de site van de Efteling te gaan. Kan je alvast verklappen dat ze ook in Kaatsheuvel hun openingstijden vooraf bepalen?😅

Inschatten hoe veel bezoekers je gaat ontvangen is en blijft lastig. Ik heb in mijn dienstijd bij de Efteling genoeg meegemaakt dat we over-bemand waren en vise versa.

Dat klopt, dat doet de Efteling ook (ik doelde meer op het feit dat ze in Rust waar ze dus op de dag zelf kenbaar maken hoelaat men sluit de personeelsplanning ruim op voorhand al rond hebben voor die dag)... dus heb je geen probleem met overwerk want je weet immers hoelang de wachttijden zijn in relatie tot het aantal bezoekers, bij DM zal e.e.a natuurlijk nieuw zijn maar nogmaals als je beleid is dat je alle rijen tot sluitingstijd open houd moet dat bij DM ook zijn.... of je moet dit ontzettend goed communiceren.

John82 ik heb opgevangen dat de schijf op de max zit van het aantal graden dat deze kan draaien in het decor. Het lijkt erop dat de kelder in de computersimulatie wat anders 'uit de verf' kwam dan dat in de praktijk het geval is.

Ergens maakt het DM wel beter hierdoor, er is een hoge herhalingswaarde, naar wat ik begrepen heb van de heren van Kleine Boodschap heb je in bank 4 vooraan de beste kans om Esmeralda te zien.

Ik heb hem nu een keer of 6/7 gedaan en elke rit spot ik nieuwe dingen, dat maakt het in mijn ogen een top attractie.