Ook ik was vandaag met een gezelschap in de Efteling te vinden, en ik zal mij zo spoilervrij mogelijk proberen uit te drukken hier.
Als eerste mijn algemene ervaring met Danse Macabre is top, de attractie heeft voldaan aan de hype die overal gecreëerd is.
Wij kwamen rond 10:00 uur aan in het park, en de rij begon toen al serieus over het spoor aan de kant van het hotel, we besloten toen maar om even verder het park in te gaan om andere attracties te doen, tenslotte waren die praktisch allemaal of leeg of met een hele korte rij dat het nog geen 5 minuten wachten was.
Logisch want volgens mij werd Danse Macabre gezien als een nieuwe ingang en wilde iedereen perse de attractie doen meteen aan het begin van de dag, wat ik ook heel erg goed kan begrijpen.
Rond 12 uur besloten we toch maar de wachtrij in te gaan en 90 minuten later stonden we bij de poorten van Danse Macabre.
Ja het was nog steeds heel erg druk, maar de Efteling heeft het managen van de wachtrij heel erg goed geregeld in dit geval.
Eenmaal bij de poorten was het serieus een feest voor oog en oor, er viel al zoveel te zien, ontzettend veel leuke details en mensen kijk ook eens goed rond in de kruidentuin, hier staan toch wel leuke kruiden en planten tussen waarvan we bij twee toch heel erg moesten lachen omdat die er tussen stonden.
Maar dan, het kerkhof, ook hier is het een feest voor het oog, veel toffe details, een mooi standbeeld van Jozef, maar ook de vertelling van het verhaal is zeer goed gedaan, en hoe kort ook het is meteen duidelijk wat hier nou is gebeurd al die jaren geleden.
Dan kom je het Huyverwoud in, en ook hier is het prima vertoeven, we moesten even wachten op het deel voor de brug en stonden we midden in het deel van de soundscape zeg maar, en ook hier wisten we niet wat we meemaakten, dit is voor mij als liefhebber van soundscaping onnoembaar goed en zeer tof gedaan.
Maar dan kwamen we eindelijk aan bij de abdij, en werden we geleid naar catacombe nummer 4, en dit is wel naar mijn mening de perfecte catacombe om in neergezet te worden.
Je komt tegenovergesteld van het grote orgel de ruimte binnen maar ook qua rit zelf wordt je behoorlijk geleid naar belangrijke zaken die de Efteling je graag wilt laten zien van de attractie.
Later op de dag deden we de attractie nogmaals, maar toen werden we een andere gang ingeleid en dan zie je bepaalde zaken gewoonweg niet.
Is dat een groot drama als je bepaalde zaken niet ziet, aan de ene kant wat je niet weet mis je ook niet, en ik vermoed dat dit ook meespeelde bij sommige mensen met de previewdagen, we wisten in grote lijnen wat er te verwachten viel, en als je dat niet ziet is dat een gemis, maar ik snap nu denk ik wel waardoor dit kwam.
In de avond deden we de attractie nogmaals aan, weer aansluiten in een wachtrij van twee uur, en qua verlichting is dit alleen maar genieten van het gebouw, en ook hier is het opletten geblazen, want ook met de verlichting gebeurt er het nodige achter het grote hoge raam op de eerste verdieping.
Mijn eindconclusie is dat ik sowieso een topdag heb gehad in de Efteling, maar ook dat de Efteling hier een attractie heeft van wereldformaat.
Uiteraard helpt een uniek ritsysteem daar voor een groot deel ook aan mee, maar over alles is naar mijn mening goed nagedacht in en rondom de attractie.
Ook de kleine eastereggs die subtiel in het gebied zitten lieten mij echt met een grote grijns rondlopen, maar die moet je maar lekker zelf ontdekken, of lees gerust mijn andere post in het topic waar wat vrijer gesproken kan worden over Danse Macabre.
Ohja, twee puntjes nog die ik gemeld wil hebben,
Zelf ben ik ook wat forser en kon prima in de bank zitten, simpel gezegd als je bijvoorbeeld een Max en Moritz in kan als groot persoon met dikke benen en een buik dan heb je met Danse Macabre ook geen probleem.
Ook de intensiteit van de rit zelf valt reuze mee, zelf was ik bang vanwege mijn niet goed werkende evenwichtsorgaan op mijn linkeroor, en waar een theekopjesride of een Sirocco zoals die in de Efteling staat voor mij te heftig is, ook in Danse Macabre heb ik geen moment last gehad hiervan.
Dus voor mij is het ook wat dat betreft een prima ride die ik zeker vaker zal gaan doen.