Is er bekend wanneer het park eindelijk iets gaat vertellen over wat er wel gaat komen? Ze hebben gezegd dat ze de media aanpak over het slopen onderschat hebben maar wanneer gaan ze onthullen wat de plannen zijn?

Dat is niet bekend en zal nog wel even duren ga ik van uit. Normaliter is een aankondiging bij de Efteling als werkzaamheden starten (op het hotel na) dus ik verwacht zomaar dat de echte plannen pas einde zomer bekend worden gemaakt. Eventueel een aantal teasers vooraf.

Bernhard35 ik gok als ze gaan beginnen met slopen.
    Maar helemaal niks aankondigen zoals Phantasialand wat iemand in een post aangaf zou ik ook wel een leuke stunt vinden, laten we ons gewoon verrassen. 😁

Lekker slopen die attractie. Mensen vergeten al snel dat dat gebouw niet meer voldoet aan de hedendaagse veiligheidseisen, voornamelijk de brandveiligheid. Stel je voor dat daar brand uitbreekt en er doden vallen, dan is de wereld te klein en vraagt men zich af waarom deze attractie überhaupt nog bestaat in het park.
    Daarnaast heeft de tijd gewoon de attractie ingehaald.

Zonde is het zeker, maar er komt toch iets nieuws voor terug? En sowieso de muziek die terugkeert.

Brabander Op basis van dit proces kan de assumptie dat Efteling niet goed omgaat met het erfgoed qua attracties de prullenbak in wat mij betreft. Dit laat zien dat ze alles doen om iets te kunnen behouden en als dit echt niet kan te vervangen.

Dit is alleen op de juiste manier geredeneerd vanuit een economisch perspectief.

Overigens vind ik daar ook wel wat van, want het Spookslot had al een decennium niet de liefde en aandacht qua onderhoud die het nodig had. Als je een gebouw laat verwaarlozen dan is elke business case voor herbouw al snel rendabeler natuurlijk. En met verwaarlozen wil ik overigens niet suggereren dat men de veiligheid uit het oog verliest, maar is wel hoe het voelt als je zolang geen (grondig) onderhoud uitvoert aan zo een oud gebouw. Het is wel een self fulfilling prophecy geworden op deze manier.

Michael ik ben het helemaal met je eens hoor! In het geval van het spookslot is er ook lang te weinig gedaan aan onderhoud.

Desalniettemin, zoals iemand ook al eerder aangaf, is de basis van de Efteling is dat het een bedrijf is. Waardoor het economische effect altijd zwaar zal meetellen.

Daarnaast zie je verder in de afgelopen uitbreiding/ renovaties dat deze allemaal een hogere bezoekers capaciteit per uur hebben. Dit is wederom logisch als je die 7 miljoen bezoekers wilt aantikken als Efteling zijnde. Zo verwacht ik dat in de komende jaren de Droomvlucht en Villa volta ook gerenoveerd zullen worden, maar met een verhoging van de capaciteit (deze laatste zin is speculatief)

Dit wil overigens niet zeggen dat ik het met deze redenatie per se eens ben, maar met de visie van 2030 wel logisch.

Brabander Desalniettemin, zoals iemand ook al eerder aangaf, is de basis van de Efteling is dat het een bedrijf is. Waardoor het economische effect altijd zwaar zal meetellen.

Dit is te zwart/wit geredeneerd. Er zitten aan elk effect voor- en nadelen. Maar alleen de economische zaken belichten in dit soort gevallen is te eenzijdig naar je product kijken. In mijn optiek is de Efteling een product dat het moet hebben van zijn nostalgie, zijn drang om even uit het heden te stappen, terug te gaan naar je eigen herinneringen en nieuwe herinneringen bouwen met geliefden en naasten. Ook daar zit een economische waarde in die niet onderschat mag worden als je naar je product kijkt. Het Spookslot is - net zoals de Python - voor velen hun eerste ervaring met dergelijke attracties. Een deel van je waarde zit dus in de zachte aspecten rond zo een attractie. En om een lang verhaal kort te maken, ik vind dat de Efteling te makkelijk die economische waarde aan de kant schuift en alleen naar economische waarde van hun harde assets kijkt. Met andere woorden, de opsomming die je in een eerdere post aangaf en dat het daarmee een heel simpel afvink lijstje is geworden waar elke emotie uit kapot geslagen is.

JRS Mensen vergeten al snel dat dat gebouw niet meer voldoet aan de hedendaagse veiligheidseisen, voornamelijk de brandveiligheid.

De hoofdshow is gemaakt van brandgevoelig materiaal, dat is iets anders. Als het hele gebouw was afgeschreven op gebied van veiligheid, had het per direct moeten sluiten.

Quefox_ Dat is zeker waar, maar ik bedoel dat het niet alleen om de financiën moet gaan. Waarschijnlijk is het op papier ook rendabeler om attracties zonder thematisering te bouwen. Dus volgens die beredenering zou de volledige efteling een domme investering zijn.

Michael Dit is te zwart/wit geredeneerd. Er zitten aan elk effect voor- en nadelen. Maar alleen de economische zaken belichten in dit soort gevallen is te eenzijdig naar je product kijken. In mijn optiek is de Efteling een product dat het moet hebben van zijn nostalgie, zijn drang om even uit het heden te stappen, terug te gaan naar je eigen herinneringen en nieuwe herinneringen bouwen met geliefden en naasten. Ook daar zit een economische waarde in die niet onderschat mag worden als je naar je product kijkt.

Daar ben ik het absoluut mee eens, maar ik denk echt niet dat de Efteling zo zwart/wit naar onderhoud kijkt hoor. Juist ook met de aflevering van Kleine Boodschap in het achterhoofd. De Python is volgens mij toch juist een voorbeeld hiervan? Meningen over het succes van de renovatie zelf even daar gelaten, de beslissing om de Python volledig te retracken komt volledig voort uit het behouden van die nostalgie en het maken van herinneringen, die investering brengt zwart op wit geen enkele nieuwe bezoeker binnen.

Verschil met Spookslot is alleen dat de renovatie van de Python zowel goedkoper was als dat het spookslot al jaren niet meer echt een 'herinneringenmaker' is voor de meeste bezoekers. Ik denk niet dat de kinderen die over pak m beet 10 jaar voor het eerst in de Efteling komen nog vaak te horen zouden krijgen 'kijk dit vond mama vroeger ook heel eng' o.i.d. mocht het spookslot er nog staan. Daarvoor is het spookslot eigenlijk al een decennia niet meer interressant genoeg ben ik bang. En als een grote renovatie van de attractie dan echt heel duur wordt, snap ik best dat je voor een nieuwe attractie kiest. Eentje die, waarschijnlijk, eer aan doet aan het oude spookslot nota bene, dus zelfs daar kan de oudere generatie dan nog verhalen van vroeger bij vertellen.

JrmWrm Eentje die, waarschijnlijk, eer aan doet aan het oude spookslot nota bene, dus zelfs daar kan de oudere generatie dan nog verhalen van vroeger bij vertellen.

En dat is nou een strategie waar ik totaal niet achter sta. Je bouwt hiermee altijd vergelijkingen op. Vergelijkingen waarbij de nostalgie altijd zal winnen. Ik zou het veel stoerder van de Efteling vinden om voor een compleet nieuw thema te gaan. Ook daar kan je bezoekers mee winnen.

Zou de nieuwe attractie dan zo dicht tegen M&M komen te liggen?

Zo, ik had helemaal niet door dat daar nog zoveel grond beschikbaar was. Moeten ze toch nog wel iets mooi kunnen neerzetten!

Waar was deze betonplaat van? De Bob?

Jules Die is neergelegd voor de sloop van de Bob en de bouw van M&M ja.

Jules Het bouwterrein van Max en Moritz, de Bob stond hier naast 😅

5 dagen later

Ik kom net uit het Spookslot, en de zaal zat vol met duitsers en zelfs amerikanen. Nog nooit zoveel enthousisme gezien in het slot, applaus toen de viool ten tonele kwam, oeehs en ahhs en een groot slot applaus aan het einde

Zo voelde openingday waarschijnlijk

QDude24 Was dat diezelfde show waar ik ook was waar de mensen "We want more" scandeerde?

JeepeeB nee dat is niet geroepen naar mijn weten, wel "Silence!" Toen wat mensen begonnen te praten

8 dagen later