Michael Dit is te zwart/wit geredeneerd. Er zitten aan elk effect voor- en nadelen. Maar alleen de economische zaken belichten in dit soort gevallen is te eenzijdig naar je product kijken. In mijn optiek is de Efteling een product dat het moet hebben van zijn nostalgie, zijn drang om even uit het heden te stappen, terug te gaan naar je eigen herinneringen en nieuwe herinneringen bouwen met geliefden en naasten. Ook daar zit een economische waarde in die niet onderschat mag worden als je naar je product kijkt.
Daar ben ik het absoluut mee eens, maar ik denk echt niet dat de Efteling zo zwart/wit naar onderhoud kijkt hoor. Juist ook met de aflevering van Kleine Boodschap in het achterhoofd. De Python is volgens mij toch juist een voorbeeld hiervan? Meningen over het succes van de renovatie zelf even daar gelaten, de beslissing om de Python volledig te retracken komt volledig voort uit het behouden van die nostalgie en het maken van herinneringen, die investering brengt zwart op wit geen enkele nieuwe bezoeker binnen.
Verschil met Spookslot is alleen dat de renovatie van de Python zowel goedkoper was als dat het spookslot al jaren niet meer echt een 'herinneringenmaker' is voor de meeste bezoekers. Ik denk niet dat de kinderen die over pak m beet 10 jaar voor het eerst in de Efteling komen nog vaak te horen zouden krijgen 'kijk dit vond mama vroeger ook heel eng' o.i.d. mocht het spookslot er nog staan. Daarvoor is het spookslot eigenlijk al een decennia niet meer interressant genoeg ben ik bang. En als een grote renovatie van de attractie dan echt heel duur wordt, snap ik best dat je voor een nieuwe attractie kiest. Eentje die, waarschijnlijk, eer aan doet aan het oude spookslot nota bene, dus zelfs daar kan de oudere generatie dan nog verhalen van vroeger bij vertellen.