Vorig jaar nam ik me tijdens onze vakantie voor om nog voor de volgende vakantie een trip report te schrijven. Wanneer ik dit begin te typen duurt het nog zo’n twee weken voor we vertrekken op roadtrip door Denemarken… Lijkt me een goed moment om te beginnen toch? 😉 Ik ga proberen om alles zo logisch mogelijk over verschillende topics uit te spreiden, maar wil natuurlijk ook wat kwijt over onze reizen en hotels. Dus geen zorgen, het in de titel beloofde main event komt er zo aan, even doorbijten (of scrollen natuurlijk 😉). Trouwens, voor het complete plaatje begin je natuurlijk bij deel 1 en gaat door tot deel <weet ik nog niet>*. Hieronder een lijstje met topics dat in deze serie verscheen:
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 1, Zoo Safaripark Stukenbrock
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 2, doordeweeks rodelweekend
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 3, Belantis Das Abenteuer Reich
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 4, Tropical Islands
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 5, Karls Erlebnis-Dorf Elstal
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 6, rodelen, aapjes kijken, Karls!?
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 7, rodelen en ALWEER Karls!?
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 8, Hansa-Park
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 9, marsepein in Lübeck en zwemmen
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 10, Heide Park
Dag 12 – Heide Park
Na 3 nachten aan de Duitse kust doorgebracht te hebben reizen we vandaag door naar de laatste bestemming van onze roadtrip voor we weer naar huis gaan, Heide park! Vanaf Scharbeutz is dat zo’n 2 uur rijden, een flink ritje na de korte stukjes van de afgelopen dagen. We ontbijten voor een laatste keer bij Hotel Maris, checken uit, laden de auto weer in en gaan op weg.
We komen tegen 12 uur aan bij Heide Park, daar hebben we geluk en kunnen meteen inchecken en onze spullen op de kamer gaan leggen (die zou eigenlijk pas later klaar zijn). We slapen namelijk in het Heide Park Abenteuer Hotel en wel in een “How To Train Your Dragon” kamer! 😃 Deze kamer bevind zich in de zuidelijke toren van het hotel op een verdieping die ook helemaal aangekleed is in het “How To Train Your Dragon” thema. Zodra we de lift uit stappen en de gang in lopen word het rustige muziekje onderbroken door het geluid van diverse grommende draken. Op de kamer zelf hoor je dit muziekje ook in de achtergrond zo nu en dan onderbroken door de onrustige draken omdat er iemand over de gang wandelt. Een erg tof effect dat deze verdieping van het hotel erg levendig maakt, ’s nachts staan deze effecten trouwens uit of in ieder geval een stuk zachter waardoor je het op de kamer niet meer hoort. En het je dus ook niet wakker kan houden 😉 De kamer zelf ik ook erg leuk aangekleed met overal leuke details en toffe afbeeldingen van de karakters uit de films. We hebben trouwens nog een keer extra geluk want onze kamer kijkt ook nog eens uit over het park!
Het Heide Park Abenteuer Hotel met daarvoor het voertuig van Lord Explorus
Toffe kamer!
Ook de badkamer is in thema
Heerlijk uitzicht toch?
Nadat we onze spullen op de kamer hebben gelegd gaan we naar het park. We betreden het park via de ingang voor hotelgasten die zich bevind op een soort van Nederlands pleintje (als de molen het niet weg geeft dan het bord met “Fietspad” wel 😛 ). We gaan met de klok mee door het park en beginnen met een ritje in de kleine monorail. Het is voor ons beide weer even geleden dat we in dit park waren dus dat is een goede opfrisser van welke attracties hier ook alweer allemaal zijn. Na de monorail maken we een ritje in Krake en Flug der Dämonen, als we vervolgens bij Scream aankomen blijkt deze helaas gesloten te zijn voor reparatiewerkzaamheden. Deze is nog nooit open geweest als ik in Heide Park was (de vorige keer was kort daarvoor de bliksem ingeslagen op de toren). Inmiddels is het wel lunchtijd dus we stoppen hier wel even om een pizza slice te eten 🙂
Sfeervol pleintje ingangspleintje voor de hotelgasten
Samen in de monorail
Het sierlijke B&M staal van Krake, jammer van de netten eronder
Krake reed trouwens maar met 2 treinen, de derde werd gek genoeg niet ingezet 😉
Flug der Dämonen is een fijne Wingcoaster maar gaat op sommige plekken wel wat traag door de baan
De rij was hier inmiddels best lang aan het worden, gelukkig hadden de operators dat ook in de gaten en komt er een tweede trein op de baan
Scream, alweer dicht 🙁
Overigens was er van deze werkzaamheden weinig te merken..
Na de lunch vervolgen we onze weg door het park en maken in alle achtbanen die we tegen komen een ritje (met uitzondering van Colossos want daar is men momenteel nog druk aan het retracken). Hierbij valt op dat Limit, de Vekoma SLC van Heide Park, bijzonder soepel is. We hadden ons op het ergste voorbereid, maar dat was dus nergens voor nodig! Wat mij nu ook op viel is dat de lay-out van de powered coaster hier een exacte kopie is van die van Europa-Park! Zelfs het gebouw voor het indoor deel is van exact dezelfde grote. De aankleding hiervan is echter geen exacte kopie, helaas. De hal van buiten is nog wel oke, rotsen en een Tiroler huisje wat er best leuk uit ziet. Van binnen is het echter een grote kale hal met in het midden een klein eilandje van groen met bomen en daartussen een vrij lelijke eenhoorn. Compleet anders dan de diamant grotten waar je in EP doorheen raast 😛
Bij Limit loopt de transfer track over de wachtrij heen, in de hekjes zitten dan ook delen die kunnen worden weggeschoven om de trein te laten passeren.
Big Loop met zijn bizarre rechte stukken na de first drop en kurkentrekkers
Het is jammer dat de meeste SLC’s enorme rammelbakken zijn want eigenlijk zijn het best mooie achtbanen qua lay-out en aanzicht
Hier werd nog druk gewerkt aan de tweede Wickerman 😉
Hier gaat voorlopig nog geen treintje overheen
Stiekem is Desert Race toch wel een van mijn favoriete achtbanen in dit park
Grottenblitz de powered coaster
We wandelen nog wat verder door het park en komen langs het “How To Train Your Dragon” themagebied, Drachenzähmen Die Insel. Van bovenaf ziet dit er erg leuk uit met een soort Dombo molen met draken, een boottochtje en nog een molen zoals de Avatar Airbender in Movie Park. Voor nu slaan we dit gebied echter even over, we maken wel nog even een rondje door Peppa Pig Land dat er erg grappig uit ziet. Ook maken we nog een ritje in de boomstammetjes en doen we een dubbel ritje in de rapid river (we mochten blijven zitten! :C ). Daarna is het helaas al weer sluitingstijd en lopen we door een zo goed als leeg park terug naar het hotel. Daar hebben we vanavond ook nog een dinerbuffet dat hoort bij onze reservering van de kamer. Aangezien Kellogg’s deze twee dagen ook een feestje viert bij Heide Park hebben we hier eerst nog wel wat herrie van hun drum workshop maar deze is gelukkig al ver klaar en het word al snel wat rustiger. Na het diner gaan we terug naar onze kamer, morgen hebben we nog een laatste lange dag te gaan vol achtbanen en de rit terug naar huis.
Drachenzähmen!
In plaats van paardjes staan er dino’s op de baan in Peppa Pig Land
Met papa en mama Pig 😛
Die ziet er bekend uit (het park is inmiddels trouwens al gesloten 😉 )
Maar wij zijn lekker nog binnen!
En weer terug bij dat toffe uitzicht, maar nu in de avondzon
Dag 13 – Heide Park
Aangezien we als gasten van het hotel eerder het park in mogen en we daar ook goed gebruik van willen maken komen we op tijd uit bed zodat we vroeg kunnen ontbijten. Na het ontbijt checken we voor de laatste keer deze vakantie uit en pakken de auto weer in. Daarna gaan we snel het park in, op naar Big Loop die speciaal voor ons geopend is deze ochtend! Het is erg rustig bij deze ochtend opening dus we kunnen genoeg rerides doen. Als het bijna 10 uur is lopen we alvast naar Flug der Dämonen zodat we hier redelijk vooraan staan voor de eerste ritten van de dag. Net na 10en gaat hier het hek open en mogen we de rij in. Doordat Dämonen deze ochtend met 2 treinen is opgestart kunnen we meteen een aantal ritjes blijven zitten tot het drukker word in het station. Daarna vervolgen we onze tocht door het park en doen natuurlijk veel rerides maar ook de attracties die we gisteren geskipt hebben omdat de rij net wat te lang was naar onze zin of waar we überhaupt even geen zin in hadden 😉
Voordat we bij Big Loop aankomen zien we Scream ook een testrit maken, helaas bleef deze vervolgens weer de hele dag aan de grond
Daar gaat Big Loop alvast, tijd voor wat extra ritjes voor openingstijd
Flug der Dämonen doet alvast wat testritjes
We maken ook even een ritje in de toffe bobbaan die we gisteren oversloegen
Vanaf het pleintje bij de bobbaan heb je trouwens ook een tof uitzicht op Flug der Dämonen
Big Loop slaan we nu even over, die hebben we vanmorgen al genoeg gedaan 😉
Hierna komen we aan in het onder pretparkfans beroemde Huss-Hoekje van Heide Park. In een klein kringetje staan hier een heleboel standaard Huss attracties. Of eigenlijk moet ik zeggen stonden, tot onze verbazing blijken er namelijk een aantal attracties verwijderd te zijn. Zo zijn de Topspin en Flipper al verwijderd, de Enterprise staat er nog wel maar ook die is al permanent gesloten. We maken natuurlijk wel een ritje in de overige attracties, maar helaas moeten we hierbij de Magic ook overslaan omdat deze een technische storing heeft. In tegenstelling tot Scream word er hier echter wel aan gewerkt 😉
Van de verdwenen attracties is alleen de fundering over
Deze gaat dus binnenkort ook verdwijnen 🙁
Nu pas viel ons op dat de plattegrond van het park ook al aangepast is
We gaan verder met ons rondje aan rerides en pakken deze keer ook de attracties op het Drachenzähmen Insel mee. Zoals ik eerder al zei ziet dit gebied er erg leuk uit en de draken-vliegmolen is ook erg tof met waterstralen die je moet ontwijken door hoger of lager te vliegen. De andere flat ride is redelijk standaard maar wel leuk (anderen denken daar anders over weet ik, maar ik vind ze altijd wel grappig die tosti ijzers 😛 ). Het boottochtje in dit gebied zorgt er echter voor dat ik toch wat gemengde gevoelens bij dit thema gebied heb. Het station en de aankleding buiten is erg leuk met miniatuurtjes van het dorpje en kleine schaapjes. Maar dan vaar je tussen de rotsen door het gebouw in, dit is hetzelfde gebouw als waar de powerd coaster doorheen rijd. Je vaart eigenlijk onder het groene eilandje door waar de achtbaan omheen rijd. Op zich is dat geen probleem want vanuit de powerd zie je de bootjes niet en andersom. Waar het probleem wel zit is dat de afwerking hierbinnen enorm slecht is. Het enige wat je ziet is een stilstaande plastic pop van een karakter uit de film en je hoort wat drakengeluiden, dat is alles. Terwijl het gebied buiten zo leuk is, zonde! Na ons bezoek aan het drakeneiland maken we ook een ritje in de grote monorail en uitkijktoren (die was gisteren ook dicht). Bij het ritje in de monorail valt trouwens ook op dat er in de buurt van het Ghostbusters 4D theater nóg een lege cirkel is waar vroeger een attractie gestaan heeft. In dat opzicht is Heide Park ondanks zijn leuke attracties die er nog wel zijn ergens ook wel een beetje vergane glorie.
Leuk toch zo’n dorpje!
De rapid waar we gisteren al onze ritjes in maakten, tof ding!
Colossos, Desert Race en een hoekje van Drachenzähmen Insel
Als je trouwens ooit een verffabriek in de buurt van Soltau wilt beginnen, groene en witte verf zijn vloeibaar goud! 😉
Cool hoe de kurkentrekkers hier juist zo dicht bij de grond zijn in tegenstelling tot de versie in de Efteling
Een bonusritje Desert Race zeg ik geen nee tegen!
We’ll be back!
Zoals al eerder gezegd vind je in Heide park nog wel eens een plekje waar vroeger een attracties gestaan heeft die er nu niet meer is. Maar nergens is dit zo duidelijk als bovenop de heuvel achter Flug der Dämonen. Daar kun je urbexen zonder van de paden te gaan en een halve boomstammenbaan terug vinden.
De lopende band is weg maar de rest is nog bijna helemaal in tact lijkt het wel
En het is ook best een lang stukje baan nog
Bovenop vinden we nog dit stuk van de vaargeul inclusief het gebouw waar deze doorheen ging
En hier ook nog een stuk verscholen in de bosjes
Maar gelukkig zijn er ook nog actieve attracties te vinden! 😉
Na onze laatste ritjes is het dan toch echt tijd om weer richting huis te gaan. Hoewel ik hier en daar een kritische noot heb bij Heide Park blijft het een park waar ik graag kom. Er zijn met de jaren heel wat attracties verdwenen en niet al deze attracties zijn even netjes weggehaald maar de attracties die er staan zijn nog steeds erg tof.
We verlaten het park weer bij de hotelingang, wandelen naar de auto en beginnen aan de laatste en volgens mij meteen langste rit van onze roadtrip. We kunnen gelukkig lekker doorrijden, maken onderweg nog even een tussenstop bij de McDonalds om wat te eten en vervolgen onze weg. Maar dan, net over de grens terug Nederland binnen…
De auto begint ineens een rammelend geluid te maken, schokkerig te rijden en het vermogen valt weg. Gelukkig zijn we vlak bij de eerste afrit in Nederland en nog gelukkiger zit er vrij kort na die afrit een tankstation (die zag ik al staan op het schermpje van de navigatie) en kunnen we de auto parkeren bij de Shell in De Lutte. Daar doe ik nog even als een typische man de motorkap open en kijk naar iets waarvan ik helemaal niet zou weten wat er nu eigenlijk mis mee kan zijn. Ik controleer natuurlijk voor de zekerheid wel even de vloeistoffen die ik uiteraard voor vertrek ook controleerde. Hier is dan ook niks geks aan te zien en allemaal voldoende aanwezig. Dus word de ANWB gebeld en een uurtje later komen die ons ophalen. De auto word bij een garage in de buurt gezet en zal later deze week bij mijn eigen garage afgeleverd worden voor de reparatie. Wij krijgen voor nu een leenauto mee zodat we vanavond toch nog thuis komen, een heel stuk later dan gepland wel maar we zijn in ieder geval thuis. Het gedoe rondom de verdere afhandeling van alles zal ik jullie besparen, maar de eindscore was een kapotte versnellingsbak. Van de reparatiekosten had er een derde persoon mee op vakantie gekund met ons maargoed het is niet anders.
Als je al onze bestemming achter elkaar zet ziet ons rondje er zo uit (de kleine detour om de leenauto op te halen niet meerekenend)
Hopelijk hebben jullie genoten van deze trip reports. Het was een race tegen de klok om alles af te hebben voor we weer vertrokken voor onze volgende reis, maar wel leuk om zo onze vakantie weer even opnieuw te beleven! Ook de vele leuke reacties waren een goede drijfveer om door te gaan met typen! Deze laatste alinea typ ik trouwens op de avond voor we vertrekken en Word zegt dat alle trip reports bij elkaar opgesteld inmiddels 19.977 woorden lang zijn. Als je alles helemaal gelezen hebt bedankt en respect! Tot de volgende!
*Uiteindelijk dus 10 delen 😉