Vorig jaar nam ik me tijdens onze vakantie voor om nog voor de volgende vakantie een trip report te schrijven. Wanneer ik dit begin te typen duurt het nog zo’n twee weken voor we vertrekken op roadtrip door Denemarken… Lijkt me een goed moment om te beginnen toch? 😉 Ik ga proberen om alles zo logisch mogelijk over verschillende topics uit te spreiden, maar wil natuurlijk ook wat kwijt over onze reizen en hotels. Dus geen zorgen, het in de titel beloofde main event komt er zo aan, even doorbijten (of scrollen natuurlijk 😉). Trouwens, voor het complete plaatje begin je natuurlijk bij deel 1 en gaat door tot deel <weet ik nog niet>*. Hieronder een lijstje met topics dat in deze serie verscheen:
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 1, Zoo Safaripark Stukenbrock
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 2, doordeweeks rodelweekend
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 3, Belantis Das Abenteuer Reich
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 4, Tropical Islands
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 5, Karls Erlebnis-Dorf Elstal
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 6, rodelen, aapjes kijken, Karls!?
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 7, rodelen en ALWEER Karls!?
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 8, Hansa-Park
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 9, marsepein in Lübeck en zwemmen
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 10, Heide Park
Dag 11 – marsepein in Lübeck en zwemmen
Ook voor vandaag geldt dat het programma vooraf niet helemaal bepaald was. We wilden deze dag sowieso gaan zwemmen bij het zwembad verderop aan de boulevard, maar dit is geen zwembad om je de hele dag te vermaken. Yolande had daarom een beetje door de dingen-in-de-buurt-foldertjes gekeken om te zien wat we verder nog konden gaan doen. Daarbij ontdekte ze dat Lübeck een stad is die bekend staat om zijn marsepein.. Laat ik daar nou net dol op zijn. De keuze om daar vandaag eens heen te rijden was dus vrij snel gemaakt 😉 Na het ontbijt in het hotel rijden we lekker op tijd die kant op zodat we ergens na 10en de auto parkeren in de parkeergarage in het centrum van Lübeck.
Aangekomen in Lübeck beginnen we onze wandeling door het mooie centrum van de stad op zoek naar het marsepein museum. Dat blijkt nog even lastig want ondanks dat we wel een hele grote marsepein winkel + salon vinden zien we nergens het daadwerkelijke museum. We maken uiteraard wel even een rondje door deze enorme marsepein winkel van Niederegger en kijken onze ogen uit. Ze hebben hier echt van alles liggen dat van marsepein gemaakt is. Van fruit tot groente, van beestjes tot hele gebouwen alles is nagemaakt met marsepein! In deze winkel is ook een trap naar de 1e verdieping, daar is de marsepein salon. Hier kun je een drankje doen met daarbij, hoe kan het ook anders, een stukje taart met marsepein 😛
In Lübeck vind je veel mooie historische gebouwen, dit is een onderdeel van het stadhuis
Niederegger marsepein!
Waar je een marsepeinen Holstentor (oude stadspoort van Lübeck) in de etalage vind
Geen kleine winkel zoals je ziet
Lübecks fruit 😉
Een eekhoorn van marsepein
Voor we hier plaatsnemen aan een tafeltje gaan we eerst echter nog even naar de 2e verdieping, want daar blijkt het marsepein museum te zijn waar we eigenlijk naar op zoek waren. Dit stelt helaas niet zo heel veel voor. Behalve dat er een paar indrukwekkende bouwwerken van marsepein staan is er verder niet zo heel veel te zien. We dalen weer af naar de 1e verdieping en nemen plaats in de marsepein salon. Hier genieten we van een warme chocolademelk met marsepein aroma en slagroom, uiteraard kiezen we daarbij ook nog een gebakje uit waar zoveel mogelijk marsepein in zit! 😉
Een marsepeinen boot kan in een stad als Lübeck niet ontbreken natuurlijk
Nog eens de Holstentor, maar nu net iets groter 😉
Fantastisch hoe gedetailleerd ze alles namaken van marsepein
Maar nu serieuze zaken, dit was echt genieten (maar telde wel meteen voor een hele lunch 😛 )
Keuze genoeg!
Een leuk marsepein tafereeltje op de toonbank
Voor we bij Niederegger vetrekken word er uiteraard eerst nog even gewinkeld voor we onze weg door de stad vervolgen 😉 Bij dit rondje komen we naast de standaard winkels van bekende merken ook heel veel kleine thee winkeltjes tegen. Aangezien Yolande bijna niks anders drinkt dan thee bezoeken we ook hiervan een paar winkeltjes en worden er ook diverse smaakjes ingekocht. Waaronder natuurlijk een heuse marsepein thee 😛 Tijdens ons rondje komen we ook nog een tweede marsepein winkel tegen, opnieuw met een klein museum. Ook hier maken we een klein rondje.
Marsepeinen eenhoorns
En marsepeinen muisjes op marsepeinen kaas
Deze zit hier nog niet zo heel lang
We gaan de Holstentor ook nog even in het echt bekijken
Achter deze poort vinden we nu een leuk parkje
Je kon de stad ook verkennen via een rondvaartboot, dat hebben wij echter niet gedaan
Na ons rondje Lübeck rijden we terug naar Scharbeutz om een middagje lekker te gaan zwemmen. Niet in de zee maar in het zwembad dat pal naast het strand gebouwd is, de Ostsee-Therme. Het is geen heel groot zwembad maar er is een mooi binnenbad met een kleine stroomversnelling en ook een vrij groot buitenbad. Daarnaast is er ook nog een vrij groot zoutwater bad, een waterspeelplaats voor kinderen en een toren met enkele glijbanen. Hier blijven we de rest van de middag en eten ’s avonds een hapje in het restaurant van het zwembad. Nadat ons eten gezakt is plonzen we nog even wat rond in het water voor we terugkeren naar ons hotel. Het is best een leuk zwembad voor als je in de buurt bent en tijd hebt, maar zeker niet eentje om speciaal een reis voor te gaan plannen (dat kun je beter doen naar Tropical Islands, zie deel 4 van deze serie trip reports 😉 )
Het zwembad van buiten by night
Best toffe glijbanen!
Nog even snel een foto van de buit van vanmiddag, ik heb voorlopig weer even genoeg groenten gehad 😉
Morgen reizen we weer verder naar alweer de laatste locatie van onze roadtrip.