Vorig jaar nam ik me tijdens onze vakantie voor om nog voor de volgende vakantie een trip report te schrijven. Wanneer ik dit begin te typen duurt het nog zo’n twee weken voor we vertrekken op roadtrip door Denemarken… Lijkt me een goed moment om te beginnen toch? 😉 Ik ga proberen om alles zo logisch mogelijk over verschillende topics uit te spreiden, maar wil natuurlijk ook wat kwijt over onze reizen en hotels. Dus geen zorgen, het in de titel beloofde main event komt er zo aan, even doorbijten (of scrollen natuurlijk 😉). Trouwens, voor het complete plaatje begin je natuurlijk bij deel 1 en gaat door tot deel <weet ik nog niet>*. Hieronder een lijstje met topics dat in deze serie verscheen:
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 1, Zoo Safaripark Stukenbrock
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 2, doordeweeks rodelweekend
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 3, Belantis Das Abenteuer Reich
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 4, Tropical Islands
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 5, Karls Erlebnis-Dorf Elstal
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 6, rodelen, aapjes kijken, Karls!?
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 7, rodelen en ALWEER Karls!?
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 8, Hansa-Park
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 9, marsepein in Lübeck en zwemmen
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 10, Heide Park
Dag 5 – vervolg
Na de mislukte rodel poging in Torgau rijden we gauw (pun intended) door naar Drahnsdorf waar we deze en de volgende nacht zullen slapen in Pension Auszeit und Landgasthaus. Dit dorpje is zo klein en rustig dat het bijna een beetje ongemakkelijk begint te voelen. Het bestaat nog net niet letterlijk uit een straat. Het zijn er namelijk 2 😛 We checken in bij het hotel aan een receptie tafel die onder de trap in de gang staat en leggen onze spullen op de kamer. Dit keer geen fancy uitzicht of enorme badkamer, maar gewoon een prima standaard kamer die er netjes uit zit. We eten vanavond wat op het terras van het hotel dat zich aan de straatkant bevind, als er in de tijd dat we er zaten 10 auto’s voorbij gekomen zijn is dat veel denk ik. Het lijkt wel of dit hotel de enige plek in het dorp is waar ook maar enige vorm van activiteit is. Na het eten gaan we terug naar onze kamer, tijd om te gaan slapen want morgen hebben we een intensieve dag voor de boeg. We gaan namelijk de hele dag naar Tropical Islands!
Prima bed
Niet groot, maar wel erg netjes
Aan de voorkant typisch Duits
En aan de achterkant ook maar met frisse kleurtjes op de voordeuren. Onze kamer zat achter de 201 - 203 deur waarbij na deze deur dus twee deuren zitten elk naar een kamer, wij hadden 201
Dag 6 – Tropical Islands
Zoals gezegd is het vandaag tijd voor Tropical Islands. Dus na het ontbijt stappen we snel in de auto en na een rit van 20 minuutjes zijn we er al. De spullen kunnen we voor de verandering een keer in het hotel achterlaten omdat we hier vanavond weer terugkomen. In eerste instantie was het ons idee om bij Tropical Islands te overnachten. Maar aangezien we dan wel graag iets meer dan een tentje wilden werd het dan toch al snel duur. Daarom hebben we besloten dit hotel in de buurt te boeken waar we dan twee nachten blijven.
Misschien moet ik voor ik ga vertellen over onze ervaringen bij Tropical Islands eerst een beetje toelichten wat het nu eigenlijk is voor de mensen die het niet kennen. Voel je vrij om tussendoor even iets voor jezelf te gaan doen als je het al wel kent, of ga alvast verder met de volgende alinea 😉 Tropical Islands is dus een subtropisch zwembad, maar niet zomaar eentje. Het is om te beginnen gebouwd in een oude Zeppelin hal, wat natuurlijk enorm groot is! Binnen deze hal vind je naast de zwembaden ook diverse verblijfsaccommodaties in de vorm van tenten, lodges en reguliere “hotel” kamers. Ook heeft de hal een aantal vaste bewoners in de vorm van exotische vogels en vlinders die leven in het tropische regenwoud in het midden van de hal. Klinkt al behoorlijk spectaculair toch? Daar komt nog een bizar entree beleid bij. Omdat je in Tropical Ilands ook kan overnachten betekend dat dus dat alles hier 24-7 door gaat. Natuurlijk gaan de glijbanen na een bepaalde tijd dicht om de mensen in de tenten eronder wel hun nachtrust te gunnen, maar in principe kun je de hele nacht blijven zwemmen. Behalve wanneer rond een uur of 3 het bad even word schoongemaakt, dan moet je er even uit tot dat klaar is 😉 Wat heeft dat met het entree beleid te maken vraag je je af? Nou, als dagbezoeker kun je er dus ook gebruik van maken dat alles 24-7 door gaat. In principe koop je gewoon een dagkaartje waarmee je tot 1:00 ‘s nachts mag blijven. Maar vind je dat nou niet laat genoeg kun je gewoon langer blijven en word om 1:00 automatisch een vervolgticket voor de volgende dag in rekening gebracht voor een gereduceerd tarief. Ik weet alleen niet hoe men reageert als je vervolgens zou gaan overnachten op een van de vele ligbedjes die langs de baden aanwezig zijn 😉 Oh, ook niet onbelangrijk: als dag gast kun je tussen 00:00 en 06:00 de hal niet betreden dus zorg dat je voor die tijd binnen bent (of erna 😛 ).
Goed, wij gaan dus gewoon voor een enkele dag naar Tropical Islands, als je op de grote hal af rijd is het meteen al indrukwekkend, wat ziet dit er belachelijk groot uit. Binnengekomen betalen we een dagticket en krijgen een polsbandje. Met dit polsbandje kun je niet alleen het aan jou toegewezen kluisje gebruiken, maar ook al je betalingen binnen de hal doen welke je dan later als je vertrekt afrekent aan de kassa. Een super handig systeem zodat je niet de hele tijd je portemonnee uit je kluisje hoeft te halen als je iets wilt eten of drinken bijvoorbeeld. Eenmaal binnen kijken we onze ogen uit, van binnen lijkt de hal nóg groter te zijn met al die beplanting en bouwwerken die hierbinnen te vinden zijn.
Op de foto komt de grootte van de hal eigenlijk totaal niet over
We lopen richting de kleedruimtes en komen daar direct al een exotische vogel tegen die daar eens aan het inspecteren is wat iedereen daar aan het doen is. Dit word echt geen normaal dagje zwembad 😛 Na het omkleden besluiten we om eerst gewoon een beetje te gaan zwemmen en kijken wat hier allemaal te beleven valt om daarna een rondje echt op ontdekking te gaan en ook wat foto’s te maken. Als eerste gaan we naar de Südsee waar men een heus zandstrand heeft gemaakt langs de rand van het zwembad, dit is ook meteen het grootste bad dat je hier gaat vinden. Om de achterkant van het bad dat tegen de zijkant van de hal ligt ook nog een beetje aan te kleden hangt hier trouwens een groot doek met daarop een blauwe lucht met witte wolkjes als horizon.
Na wat rondjes gezwommen hebben vinden we het tijd voor wat spectaculairders en gaan we op weg naar het redelijk recente buitengebied. Je loopt via een lange gang (die dan ineens best fris is) vanuit de hal naar een gebouw waar vanuit je diverse opties hebt. Je kunt meteen het water in plonzen en naar buiten zwemmen, naar buiten wandelen of vanaf hier de wildwaterbaan in. Wij kiezen voor de laatste optie. Het is een best vermakelijke wildwaterbaan maar niet echt extreem wild. Een goede wildwaterbaan voor de hele familie dus eigenlijk. We zwemmen en glijden er nog een paar keer doorheen waarna we ook even het buitenbad gaan verkennen. Ook dit is een leuk bad met een toffe grote stroomversnelling en wat plekken met bubbelbaden. Er is ook nog een tweede buitenbad (hiervoor moet je wel even het water uit om er te komen en kun je van binnenuit ook niet heen zwemmen). In het tweede buitenbad is geen stroomversnelling maar wel wat meer bubbelgebieden en ook wat stellages met waterstralen etc.
Daarna gaan we weer terug naar binnen om de glijbanen in de hal eens uit te proberen. Nu moet ik wel echt zeggen: wij zijn verwend wat glijbanen betreft. Na diverse bezoekjes aan baden als Galaxy Erding, Crystal Palm Beach en Erlebniswelt Miramar ben je wel wat gewent zullen we maar zeggen 😉 De glijbanen hier zijn leuk, maar zoals te verwachten na de voorgaande disclaimer had ik op iets meer spektakel gehoopt 😉 Maar we zijn er nu toch dus we doen nog wat re-slides en besluiten dan dat het wel eens tijd is om te gaan lunchen. Dat doen we met een lekkere flamkuchen bij het Palm Beach Restaurant aan de Südsee. En met lekker bedoel ik ook echt lekker, je kunt hier echt fantastisch eten. Iets wat je ook niet altijd verwacht van een zwembad, maar zoals eerder gezegd is dit wel meer dan een zwembad eigenlijk. Na het eten is het tijd voor het eerder genoemde fotorondje. Hierbij wandelen we door de hele hal inclusief het wandelpad door het tropische regenwoud, ik zou zeggen wandel even gezellig mee!
De Südsee met het daarbij horende zandstrand, zoals je ziet is er een kleine buffer van water tussen het strand en daadwerkelijk bad aangelegd om te zorgen dat niet al het zand in het bad beland
Had ik trouwens al gezegd dat het op deze dag totaal niet druk was?
Misschien geeft deze foto dan toch eindelijk de grootte een beetje weer
Op expeditie door het regenwoud dat zich middenin de hal bevindt
Aan de andere kant van de hal heb je trouwens ook nog een wat kleiner bad, de Lagoon
Er is hier zelfs een heuse vlindertuin
Dit is toch fantastisch?
Er wonen hier zelfs flamingo’s
Als er geen zwembad van gemaakt was zou dit er ook in gepast hebben
In-/Uitgang van het regenwoud
Ik denk dat dit de grootste ballenbak is die ik ooit gezien heb
Als je je echt verveelt kun je altijd nog gaan minigolfen
Slide-park
Zelfs hier worden kuilen gegraven op het strand…
Voor net iets teveel geld kon je een “vlucht” maken met deze panorama ballon. Er was ook een nog duurdere variant waarbij je minder hoog ging, maar een medewerker jou als een helium ballon achter zich aan trok en over de zwembaden liet zweven, bizar! 😃
Zoals gezegd kun je hier ook overnachten
Oh Yolande ligt al weer in het water!
Na onze wandeling gaan we opnieuw nog even een rondje zwemmen, na nog wat gedobberd te hebben in de Südsee gaan we ook nog naar de Lagoon. Dit bad ligt dus aan de andere kant van het regenwoud en ligt hier meer tegenaan. Dit vormt dan ook de achterwand van dit zwembad. Bovenop de rotsen staan ook nog wat Lodge’s en klatert er een flinke waterval naar beneden het bad in. Om de zoveel tijd wordt dit afgewisseld met stevige bubbelbaden verspreid door het zwembad. Ook hier is weer een stukje zandstrand aanwezig met daarop ook nog wat huisjes om in te overnachten. Door het ondiepere water is dit gebied ideaal voor gezinnen met wat kleinere kinderen. Dit is dan ook het enige bad in het park dat tijdens ons bezoeker wat drukker was.
Na ook wat gedobberd te hebben in de Lagoon en ook hier de glijbanen getest te hebben (die grotere van het slide-park zijn leuker) gaan we nog eens naar buiten van de wildwaterbaan en doen ook in de andere buitenbaden nog een rondje. Dan begint het weer rond etenstijd te lopen en besluiten we ons op het gemakje om te kleden om vervolgens opnieuw neer te strijken bij het Palm Beach Restaurant. De kaart is daar zo gevarieerd dat we daar prima een compleet ander gerecht voor het avondeten kunnen uitkiezen, want nogmaals: je kunt hier écht goed eten! Na het eten lopen we nog een laatste rondje door een Tropical Islands waar inmiddels de nacht is ingevallen. Daarvan heb ik helaas niet zoveel goede foto’s maar geloof mij als ik je zeg dat het er prachtig is! We leveren onze bandjes in, rekenen onze uitgaven af en gaan terug richting de auto. Met de auto zijn we vervolgens weer zo terug in ons hotel in het slaperige dorpje.
De avond valt op Tropical Islands
De Lagoon by night
Voordat we naar Tropical Islands gingen hoorde we gemengde verhalen, sommigen vinden het saai en niet de moeite terwijl anderen het juist fantastisch vinden. Wij horen bij die laatste groep. Het park is enorm mooi aangelegd, er is van alles te beleven en je kunt er heerlijk eten. Kort gezegd alle ingrediënten voor een geslaagde vakantie dag. Deze ervaringen worden natuurlijk ook even gedeeld in een WhatsApp groepje met vrienden. Hierdoor krijgen we, gezien onze huidige locatie, van Mark een tip om nog even langs te rijden als daarvoor tijd is in de planning. Toevallig hebben we morgen niks gepland staan behalve onze reis naar het volgende hotel (waarbij we van plan waren om te stoppen bij iets leuks dat we onderweg zouden zien). Ik vraag me in eerste instantie wel nog even af of het ook wel echt iets voor ons is, waarop Mark letterlijk reageert met: “Hou je niet van aardbeien?”. Waar we de volgende dag terecht komen? Je leest het binnenkort 😉