Vorig jaar nam ik me tijdens onze vakantie voor om nog voor de volgende vakantie een trip report te schrijven. Wanneer ik dit begin te typen duurt het nog zo’n twee weken voor we vertrekken op roadtrip door Denemarken… Lijkt me een goed moment om te beginnen toch? 😉 Ik ga proberen om alles zo logisch mogelijk over verschillende topics uit te spreiden, maar wil natuurlijk ook wat kwijt over onze reizen en hotels. Dus geen zorgen, het in de titel beloofde main event komt er zo aan, even doorbijten (of scrollen natuurlijk 😉). Trouwens, voor het complete plaatje begin je natuurlijk bij deel 1 en gaat door tot deel <weet ik nog niet>*. Hieronder een lijstje met topics dat in deze serie verscheen:
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 1, Zoo Safaripark Stukenbrock
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 2, doordeweeks rodelweekend
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 3, Belantis Das Abenteuer Reich
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 4, Tropical Islands
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 5, Karls Erlebnis-Dorf Elstal
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 6, rodelen, aapjes kijken, Karls!?
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 7, rodelen en ALWEER Karls!?
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 8, Hansa-Park
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 9, marsepein in Lübeck en zwemmen
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 10, Heide Park
Dag 4 – vervolg
Vanaf de Petersberg rijden we in een klein uurtje naar Großpösna. Net na 6en komen we daar aan bij Lagovida Das Ferienresort Am Störmthaler See! Ook wel bekend als het hotel met de langste naam van alle hotels op deze reis. Zoals verteld in een eerder deel van dit trip report heeft Yolande de planning gedaan. Daardoor wist ik van sommige hotels dus ook totaal niet wat ik moest verwachten van het hotel of de omgeving. En dan rijd je dus ineens op een vrij nieuw gebouw af, gelegen aan een enorm meer met daarvoor een kleine jachthaven. Je zult begrijpen dat ik even dacht voor de gek gehouden te worden en wachtte op de onthulling van een klein oud hotel dat verstopt zat achter deze nieuwbouw. Maar dat kwam dus niet, dit was daadwerkelijk ons hotel!
We herhalen het ritueel van de afgelopen dagen: we checken in, leggen de spullen op de kamer en lopen een klein rondje. In dit geval was het zeker een klein rondje want door de ligging is het enige interessante om heen te wandelen de stenen pier die half rondom de jachthaven ligt. Dat geeft vervolgens wel een enorm tof uitzicht op het hotel. We eten vanavond hier bij het hotel en na een lekkere hamburger is het weer tijd om terug te gaan naar onze kamer. Je zou verwachten dat we voor de prijs die we voor onze kamer betaalden aan de achterkant van het hotel zouden zitten met zicht op de parkeerplaats. En we hadden inderdaad ook zicht op de parkeerplaats. Maar wel die van de privé jachten! 😃 We genieten dus nog even van het fantastische uitzicht voor we gaan slapen.

Fijne bedden

Op het tafeltje lag alvast een magazine klaar om ons in te lezen voor als we eens geld teveel zouden krijgen 😛

Een mooie moderne badkamer

Uitzicht vanaf de pier op het hotel, snappen jullie mijn verbazing bij aankomst een beetje? 😉

We zijn er echt! En de zon ook!

Uitzichtje toch dit?
Dag 5 – Belantis
De volgende ochtend is het wederom tijd om, na het ontbijt, uit te checken, de spullen in de auto te laden en vertrekken naar onze volgende bestemming. Vandaag bezoeken we Belantis, Das Abenteuer Reich! Vanaf het hotel is het maar 20 minuten rijden naar Belantis waar we dan ook lekker op tijd aankomen op een vrij lege parkeerplaats. Bij de kassa’s staan we vervolgens wel even in de rij omdat er toch wel wat schoolreisjes zijn ook. Uiteindelijk is dat echter alleen maar goed want het geeft ons wat bedenktijd. We zien op de borden namelijk staan dat voor €30,- meer dan de entreeprijs we een Gold abonnement kunnen kopen. Zo aan het einde van het seizoen zou je daar weinig aan hebben maar dit abonnement is ook meteen voor het 2019 seizoen geldig. Daarnaast is Belantis onderdeel van de Parques Reunidos groep. Dit Gold abonnement geeft ons dus ook meteen onbeperkt toegang tot Slagharen, Movie Park en Bobbejaanland! De eerste twee komen we eigenlijk sowieso wel jaarlijks en de laatste opent in 2019 een grote nieuwe achtbaan. Ik zal eerlijk toegeven, echt veel bedenktijd hadden we eigenlijk niet nodig want je wilt toch gewoon kunnen zeggen een abonnement op Belantis te hebben? 😉
Met ons nieuwe pasje op zak lopen we onder het grote Schloss Belantis door. Dit is een groot blauw gebouw met daarop allerlei onderdelen van een landkaart het park binnen. Bijzonder is dat ze de Huss Condor in dit park zo hebben gebouwd dat deze precies in lijn ligt met de poort waardoor je loopt om het park in te gaan. Belantis is opgedeeld in allerlei avontuurlijke themagebieden met elk een paar attracties, gelegen rondom een groot meer. Het park is in oppervlakte dan ook behoorlijk groot! Wij slaan na binnenkomst linksaf en doen eerst de Buddel-Tanz in het “neutrale” Schloss Belantis gebied. Dit is een soort vliegende tent die rond draait en ook een beetje scheef gaat hangen. Niet heel spannend, maar als je er nooit ingezeten hebt wel een keertje grappig.

Het avontuur begint (check de Condor in het midden van de poort)

Buddel-Tanz, gek ding eigenlijk
We vervolgen onze weg door het park en maken eerst een uitstapje naar de Küste der Entdecker, een klein piratengebied op een soort van eilandje dat het grote meer in tweeën deelt en dus ook het park waardoor je niet verplicht bent om altijd de hele ronde te lopen maar ook halverwege terug kan richting het ingangsgebied. In dit piratengebied vinden we een schommelschip en een klein free fall torentje. Normaal gesproken zou die laatste misschien een attractie zijn die je overslaat maar deze heeft een extra effect. De toren danst namelijk van links naar rechts op en neer (als een echte mast op een schip dat deint op de zee) tijdens het vallen en optakelen. Erg tof!

Zo bouw ik mijn schommelschepen in RCT ook altijd

De wachtrij voor de kleine free fall loopt door een speeltoestel dat gethematiseerd is als scheepswrak, je moet wat over hebben voor je ritje! 😃

Heen en weer, omhoog en omlaag
We lopen terug naar de hoofdroute en komen zo in het Reich der Sonnentempel, een beetje een Mexicaans gebied. Hier staat meteen de grootste achtbaan van het park: Huracan. Dit is een custom Gerstlauer Euro-Fighter met daarop ook niet de standaard Euro-Fighter treintjes maar de losse karretjes zoals je die ook vind op bijvoorbeeld Anubis The Ride in Plopsaland de Panne. Helaas lost dit het standaard Euro-Fighter probleem echter niet op en is de rit behoorlijk ruw, wat erg jammer is omdat de lay-out juist wel erg leuk is. Gezien de korte rij doen we hem dan ook gewoon wel een paar keer en komen later nog even terug voor een re-ride. In dit gebied staat overigens ook nog de dealbreaker voor de Coaster Bingo. Een Gerstlauer Kiddy Racer gooit roet in het eten.

Huracan
Na het Mexicaanse gebied komen we aan op de Prärie der Indianer. Op zich een leuk gebied maar niet heel spectaculair er staat een Frisbee (ik geloof een Huss) en je kunt er met een kano het grote meer op. Wij houden het bij de Frisbee genaamd Belanitus Rache (altijd leuk) en lopen daarna via het tipi dorp door naar het Insel der Ritter.
Op dit eiland vinden we de Drachenritt, een erg toffe Gerstlauer Bobsled achtbaan. Ik heb inmiddels een aantal banen van dit type gedaan en moet zeggen dat ik best wel fan ben. Ik heb er nog geen gedaan die tegenviel. Het is altijd een leuke combinatie van wilde muisbochten, airtime heuveltjes en mooie lange bochten omhoog of omlaag. In het kasteel waar de Drachenritt overheen gebouwd is zit trouwens ook nog een Madhouse, deze is helaas gesloten vandaag.

Lifthill door de kasteeltoren

Ze hadden hier gewoon al veel eerder een Avalon 😉
Land der Grafen is het volgende gebied dat we tegen komen. Ik denk dat dit een beetje een Transsylvanië achtig gebied moet zijn, maar echt uit de verf komen doet het niet vind ik. In dit gebied vinden we de Huss Condor die we vanaf de ingang gezien hebben. Deze heeft erg gedetaileerde, naar draken afgewerkte goldels.

Strand der Götter is het Griekse themagebied. Hier vinden we onder andere een paar Heege attracties, een Jet-Ski, rondvaart en zo’n molen waarop de zitjes vleugels hebben waarmee je zelf kunt bepalen of je over de kop gaat of niet (als het je lukt natuurlijk 😉 ). We maken eerst een rondje met de Jet-Ski, die blijven toch grappig om te doen. Zeker als er geen rij voor staat. Sowieso is deze ook best leuk geplaatst in een inham aan het meer mooi tussen het groen. Daarna willen we graag in de Götterflug (de vliegmolen om het maar even een makkelijke naam te geven), maar deze is momenteel gesloten. Toen ik de constructie van dat ding zag dacht ik trouwens dat we met een goedkope knock-off te maken hadden, maar toen ik het later opzocht bleek het wel ook een Gerstlauer model te zijn. Wel een van de eerste versies denk ik want de nieuwere zien er toch allemaal net even wat beter uit 😉 We besluiten in plaats van te gaan vliegen om te gaan varen en maken een fijn tochtje over het meer.

Bootje varen

Niemand! (wie er geweest is weet wat ik bedoel 😉 )

De Jet-Ski ligt er mooi bij
We vervolgen onze weg en komen aan in het laatste voor ons te ontdekken themadeel van Belantis, Tal der Pharaonen. Het Egyptische gebied met de meest iconische attractie van het park die je altijd te zien krijgt als je over dit park iets op zoekt: Fluch des Pharao. Oftewel de grote Pyramide waaruit een wildwaterbaan komt. Overigens is dat wel écht een bizar ding. Ze hebben dus die Pyramide daar staan om een enkele gang wachtrij doorheen te laten lopen en de lift van de wildwaterbaan in te verstoppen. Iets anders zit er niet in. Verder zit je tijdens de rit in een soort opblaasboot die dus alle kanten op wiebelt en vouwt terwijl je naar beneden raast. Daarna volgt nog een draaikolk die op het einde ziek hard gaat om uiteindelijk weer terug te komen bij het station.
Ook vinden we in dit gebied nog een familieachtbaan van de fabrikant, je raad het al, Gerstlauer. Als ik niet beter zou weten zou ik denken dat dit park gerund word door de familie Gerstlauer 😉 Ook dit is een erg vermakelijke achtbaan met dezelfde lay-out als Dragonfly in Duinrell. De wachtrij en het station zijn ook erg tof aangekleed als een Egyptische tempel.

En het is geen kleine Pyramide ook!

Station van Cobra des Amun Ra, de familieachtbaan
Met deze laatste twee attracties zijn we het park rond, we besluiten nog even terug te lopen naar Huracan en de Drachenritt om daar nog een re-ride mee te pakken op beide banen. Dan zien we in de verte dat de Götterflug geopend is. We zijn beide nogal fan van dit soort attracties dus we lopen ook daar nog even langs voor een ritje. Helaas blijkt het in deze enorm moeilijk om over de kop te gaan dus we moeten genoegen nemen met maar een paar enkele inversies.

Op de foto met het standbeeld van de mascotte van het park

Huracan heeft wel écht een vette lay-out hoor

Over de kop!

Het station van Fluch des Pharao is, hoe toepasselijk, in een bootje!
Na deze re-rides vinden we het wel mooi geweest. Belantis is ons goed bevallen, het is een mooi park met best een leuke set aan toffe attracties. Om alleen voor dit ene park helemaal deze kant op te rijden zou ik je niet aanraden maar combineer je het met andere dingen hier in de buurt dan zou ik het zeker niet overslaan!
Omdat het pas halverwege de middag is als we bij Belantis vertrekken hebben we ook nog tijd om naar onze “tijd over” stop te gaan, dus we springen snel in de auto en rijden in een uurtje naar Torgau. Daar aangekomen komen we echter bedrogen uit, de Sommerrodelbahn waarvoor we hier naartoe zijn gereden blijkt vandaag gesloten. Dan maken we maar even een foto en gaan daarna weer verder!

Over de volgende bestemming houd ik jullie weer even in spanning, dat lees je in het volgende deel!