Vorig jaar nam ik me tijdens onze vakantie voor om nog voor de volgende vakantie een trip report te schrijven. Wanneer ik dit begin te typen duurt het nog zo’n twee weken voor we vertrekken op roadtrip door Denemarken… Lijkt me een goed moment om te beginnen toch? 😉 Ik ga proberen om alles zo logisch mogelijk over verschillende topics uit te spreiden, maar wil natuurlijk ook wat kwijt over onze reizen en hotels. Dus geen zorgen, het in de titel beloofde main event komt er zo aan, even doorbijten (of scrollen natuurlijk 😉). Trouwens, voor het complete plaatje begin je natuurlijk bij deel 1 en gaat door tot deel <weet ik nog niet>*. Hieronder een lijstje met topics dat in deze serie verscheen:
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 1, Zoo Safaripark Stukenbrock
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 2, doordeweeks rodelweekend
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 3, Belantis Das Abenteuer Reich
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 4, Tropical Islands
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 5, Karls Erlebnis-Dorf Elstal
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 6, rodelen, aapjes kijken, Karls!?
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 7, rodelen en ALWEER Karls!?
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 8, Hansa-Park
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 9, marsepein in Lübeck en zwemmen
Roadtrip door Duitsland 2018, deel 10, Heide Park
Dag 2 – vervolg
Vanaf Zoo Safaripark Stukenbrock (waarover je natuurlijk alles gelezen hebt in deel 1 van deze serie 😉 ) rijden we in een klein uurtje naar Gehrden. Hier slapen we in een bijzonder hotel, het is namelijk een oud kasteel genaamd (hoe kan het ook anders) Hotel Schloß Gehrden. Na het inchecken nemen we een kijkje op de kamer. We blijken een kamer te hebben gekregen die ook geschikt is voor mindervaliden. Hoewel dat dingen niet altijd even sfeervol maakt valt dat hier wel mee en hebben we vooral een enorme kamer met z’n tweetjes.
Na onze spullen weg gelegd te hebben gaan we net als de dag ervoor een rondje door het dorp wandelen om wat van de omgeving te zien. Het dorpje is erg groen maar ook erg klein en al snel blijkt dat vrijwel de enige optie om wat te eten bij het hotel zelf is. Dit besluiten we dan ook te gaan doen bij terugkomst. We krijgen een fijn plekje op het terras in de kasteeltuin aangewezen waar het tot en met het dessert goed toeven is. Daarna word het toch wat frisser en dus tijd om naar onze kamer te gaan, op naar morgen! Maar eerst wat foto’s natuurlijk.
Hotel Schloß Gehrden
Erg ruime kamer
En een erg ruime badkamer
De trap naar beneden terug naar de receptie is erg imposant
In de kasteeltuin kun je goed zien dat het kasteel door de jaren heen uitgebouwd is
Hebben wij weer! Net het feestje gemist (wij bezoeken Gehrden op 16-09-2018)
En met dit heerlijke dessert sluiten we deze dag af!
Dag 3 - Rodelmaandag
Inmiddels vragen jullie je vast af “doordeweeks rodelweekend”, waar slaat dat op!? Ik denk dat de meeste van jullie wel bekend zijn met de fantastische rodelweekenden die Arco in het verleden georganiseerd heeft. Een heel weekend door Duitsland crossen langs een hele lading rodelbanen. Aangemoedigd door het rodeldagje dat Arco eerder in 2018 organiseerde wat naar meer smaakte is Yolande daarom op zoek gegaan naar rodelbanen die we tijdens onze roadtrip tegen zouden kunnen komen. Met een klein beetje puzzelen heeft ze van de maandag en dinsdag dus een waar doordeweeks rodelweekend kunnen maken met 6 rodelbanen! We gaan na ons ontbijt dan ook snel op pad naar de eerste rodelbaan!
Na een rit van ongeveer 2 uur komen we aan in het plaatsje Hahnenklee. Hier vinden we de BocksBergBob, een ruim 1000 meter lange Alpine Coaster. We kopen een ticket voor een retourtochtje met de kabelbaan en gaan naar boven de BocksBerg op! Boven aangekomen maken we natuurlijk direct een ritje in de BocksBergBob. Ondanks de permanente magneetremmen gedurende de hele baan heeft deze Alpine Coaster er op sommige stukken toch lekker de snelheid inzitten. Met zijn 1000+ meter duurt de baan trouwens ook lekker lang (en dan bedoel ik niet alleen de lifthill terug naar boven! 😉
Niet met deze open wintersport gondels trouwens, al was dat met de temperatuur op dat moment misschien wel een stuk fijner geweest 😛
Maar onder andere prinsessengondels
Of wat te denken van gondels voor kattenliefhebbers? En zo waren er nog veel meer verschillende, niet allemaal roze ook trouwens 😃
Mooi uitzicht vanaf de top
Het begin en einde van de baan
Dit stuk was erg gaaf!
Na twee ritjes BocksBergBob vinden we het wel weer mooi geweest, tijd om door te reizen naar de volgende rodelbaan. Die vinden we op een klein uurtje van Hahnenklee in St. Andreasberg. Ook hier gaan we met een kabelbaan de berg op, echter gaan we hiermee niet terug naar beneden. Dat doen we met de Sommerrodelbahn Andreas-Schmidt-Berg. Een ouderwetse asbestbaan met plastic sleetjes, lage bochten en als je niet op tijd afremt dus een gegarandeerde crash. Helaas hoefden we hier zelf niet echt op te letten want precies voor ons ging een mevrouw die het allemaal doodeng vond en dus niet harder dan stapvoets durfde gedurende de hele toch naar beneden. De enige manier om er nog wat plezier uit te halen was om echt bijna helemaal stil te gaan staan zodat je daarna even een rechts stuk en bocht met wat meer snelheid kon doen. Om vervolgens toch weer terug af te remmen… Maargoed we hebben hem gedaan en het was leuk, ondanks de irritatie over de trage mevrouw voor ons die de rit zo een beetje verpestte 😉
Ik weet nog goed dat we tijdens het bungalow rodelweekend een baan als deze destijds als eerste tegen kwamen en ik me meteen af vroeg of dat hele rodelweekend wel een goed idee zou zijn. Gelukkig heeft dat allemaal goed uitgepakt 😛
Er zit een best flinke afdaling in deze rodelbaan 😃
Prima rodelbaantje!
Dan is het alweer tijd om door te reizen naar de laatste rodelbaan van vandaag, wederom een Alpine Coaster. Dit is de Brocken Coaster in Wernigerode, een vrij korte baan maar zonder de irritante magneetremmen en met een prachtige ligging in de bossen! Van de baan waren dan ook maar weinig foto’s te maken behalve bovenaan van degene die na je terug boven kwam.
En dat is Yolande! 🙂
Na deze laatste rodelbaan voor vandaag is het tijd om richting ons hotel van vandaag te gaan. Het is een klein uurtje rijden naar Thale, maar we hebben door de rustige planning tijd zat. Even later blijkt dat maar goed ook want ineens komen we de oude treinen tegen die rondom de Brocken berg rijden! We zetten de auto even aan de kant (gelukkig is hiervoor ook meer dan voldoende ruimte op deze plek, dat is altijd maar afwachten als je zo door de bergen aan het crossen bent) en hebben nog geluk ook. Er komt niet een maar er komen nog twee treinen voorbij!
Huh, die ziet er gek uit…
De locomotief blijkt achteruit te gaan, waarom ook niet 😃
De tweede ging wel gewoon vooruit!
Ergens net na 5’en komen we aan bij het Akzent Berghotel Rosstrappe, dit hotel ligt zo goed als op het topje van deze berg. We checken in en leggen onze spullen op de kamer, de grootte is nu weer even wennen na afgelopen nacht maar met z’n tweetjes is dat prima. Aangezien het nog vroeg is gaan we wederom de omgeving even verkennen.
Het hotel heeft zijn naam van de Rosstrappe die hier vlakbij liggen. Dat is een soort rotsachtig wandelpad met veel hoogteverschil. Vaak daadwerkelijk een beetje traptreden, maar er zitten ook treden tussen die wat hoger zijn dan van de gemiddelde trap. Dit pad brengt je langs diverse uitkijkpunten over het dal waarbij je goed kunt zien hoe hoog je eigenlijk bent. Op foto’s komt deze hoogte natuurlijk totaal niet over maar kun je wel zien hoe mooi en tof dit wandelpad is. Wat ook leuk is is dat aan dit gebied diverse sagen gekoppeld zijn waarvan de bekendste die van prinses Brunhilde en de slechte ridder Bodo gaat.
Kort samengevat gaat het verhaal ongeveer zo (mijn vertaling zou wel eens een beetje afwijkend kunnen zijn 😉 ): de slechte ridder Bodo zat met zijn paard achter prinses Brunhilde aan. Brunhilde kwam tijdens deze achtervolging bij de diepe afgrond van de Ross terecht, maar in plaats van te stoppen gaf zij echter haar paard de sporen en liet deze over de grote afgrond naar de andere berg springen. Bodo probeerde deze sprong uiteraard ook te maken maar haalde het niet en stortte te pletter in het ravijn. De hoefafdruk van prinses Brunhilde haar paard is hier op de Rosstrappe nog steeds zichtbaar…
Na onze wandeling konden we wederom op een fijn terras neerstrijken (we hebben echt fantastisch weer gehad tijdens deze reis) voor ons avondeten. Bij het afrekenen kregen we ook nog een tof boekje van het hotel cadeau met daarin de sagen van de Rosstrappe! Na al deze spannende avonturen was het tijd om naar bed te gaan want de volgende dag hebben we weer een druk programma. Maar eerst nog wat foto’s natuurlijk!
“Watje, dat valt toch wel mee met? Met de enorme traptreden van je…”
Zoiets dan? 😉
Een van de uitkijkpunten
En wat je vanaf daar kan zien
Om er te komen moet je niet al te veel hoogtevrees hebben en een beetje avontuurlijk ingesteld zijn 😃
Maar wat een uitzicht he?
Daar staan we dan
Tijd om terug te gaan
Daarachter waren we net, op dat plateautje linksboven die groene boom
Daar gaan Bodo en Brunhilde
Dag 4 - Rodeldinsdag
Na het ontbijt checken we uit bij het hotel en spring in de auto kabelbaan! Jawel je leest het goed, we gaan meteen de kabelbaan in naar het dal want daar ligt Seilbahnen Thale Erlebniswelt! Dit is een klein “parkje” (dus ik mag dit in Duitse parken plaatsen 😉 ) met een aantal betaalde doe-het-zelf attracties. Je koopt bij een van de verkoop puntjes een soort van prepaid kaart met een bepaald tegoed. Bij elke attractie staat vervolgens een kaartlezer die het bedrag van een ritje van je kaart afschrijft zodat jij vervolgens de attractie kan starten. Het attractie aanbod is best leuk met een Heksenbesem 2.0, een oude Heksenbesem, Butterfly, Nautic Jet, Jet Ski en ga nog maar even door. We doen wel een ritje in de Heksenbesem 2.0 en slaan natuurlijk ook de Butterfly niet over, daarna gaan we richting een andere kabelbaan die ons de berg naast die van de Rosstrappe op bengt.
Naar beneden
De Heksenbesem, de ene gaat vooruit en de ander achteruit…
…terwijl dat bakje ondertussen alle kanten op schommelt! Tof ding 😃
De oude Heksenbesem die we oversloegen, het ziet er ook maar een beetje lijp uit ook om daar zo op je buik in dat kooitje te gaan liggen 😛
Het verhaal is dus dat de kat achter de spin aan zit
Deze kabelbaan heeft in de loop der jaren verschillende soorten karretjes gehad. Van deze verschillende versies hangen mooie metalen silhouetten aan de muur. Van de eerste variant is ook een gondel bewaard gebleven die je hier in het dal station nog steeds kunt zien hangen. Van de huidige gondels hangen er trouwens wel ook twee verschillende soorten aan de kabel (om en om). Met de paars/roze achtige is niet zoveel bijzonders aan de hand, de groene hebben echter een glazen bodem. Je kunt vast wel raden op welke gondel wij even een rondje extra gewacht hebben voor we naar boven gingen 😉
Eenmaal boven aangekomen vinden we het “main event” van deze plek, voor ons dan tenminste: de Harzbob, wederom een Alpine Coaster. Van deze baan helaas geen foto’s omdat deze vanaf het station direct van de berg af de bossen in dook en zo ook weer terug kwam. Niet heel fotogeniek dus, maar wel enorm tof om te berijden! Omdat we toch meer dan genoeg tijd hebben vandaag en de kaartjes niet heel duur zijn lopen we ook nog een rondje door het dierenpark hier bovenop de berg. Dit is verder weinig bijzonders maar wel een lekkere wandeling door de bossen en je ziet nog eens wat leuke dieren. Ook hiervan heb ik niet heel veel foto’s omdat juist door de bossen de dieren veelal in de schaduw zaten. Dat is voor ons prima, maar een camera vind dat toch wat minder tof. We kwamen in ieder geval voornamelijk wat lokale dieren (elanden, herten, zwijnen, etc en katachtigen tegen (maar geen leeuwen oid)). Na nog even uitgekeken te hebben over het dal (en naar de plek waar we gisterenavond aan de andere kant stonden) lunchen we nog wat en beginnen daarna weer aan de afdaling met de kabelbaan.
Het juiste antwoord was dus die met de glazen vloer 😉
Het uitzicht onderweg is wederom fantastisch
Zouden we deze kant op moeten?
Mooi verkooppuntje in het park
Daar stonden we dus gisterenavond! Ongeveer in het midden van de foto, een klein beetje naar rechts bovenop het wat lichterbruine deel van de rotsen! :C
De verschillende soorten gondels
De oude gondel waar ik eerder over sprak
Beneden aangekomen doen we nog snel een laatste ritje Heksenbesem 2.0, dan is onze prepaid kaart op en nemen we de kabelbaan terug naar boven waar de auto op ons wacht
We stappen in de auto en rijden door naar Wippra voor de Wippraer Rodelbahn, opnieuw een Alpine Coaster. In eerste instantie lijkt het er even op dat de rodelbaan dicht is. Gelukkig besluit de man bij de klimmuur, nadat we een beetje heen en weer hebben lopen drentelen bij de baan, dat hij vandaag toch klanten wil en start de lifthill van de Alpine Coaster voor ons. We betalen onze rit en vertrekken naar boven, in tegenstelling tot de meeste eerdere banen die helemaal in de bossen lagen bevind deze zich op een open veld. De baan heeft een goede snelheid, een paar toffe bochten maar is niet heel speciaal lang of iets dergelijks. We maken nog een bonus ritje en vertrekken daarna naar de volgende locatie.
Sleetjes zat, maar wij zijn de enigste hier
Klassieke rodelbaan foto
Fijne bocht!
Zo’n uitzicht gaat nooit vervelen, echt nooit
We vervolgen onze reis naar de Petersberg voor Sommerrodelbahn Petersberg, maar laat je door de naam niet misleiden dit is opnieuw een Alpine Coaster. Wederom dwars door de bossen met een aantal erg snelle bochten. Het leuke aan deze baan is dat je tijd word bijgehouden waardoor je dus wedstrijdjes kunt gaan doen wie het snelste terug beneden is. Bij deze baan stond echter een wat oudere man die toch wel iets serieuzer leek en mij bij het instappen er even op wees dat op het eind wel op tijd geremd moest worden. We maken ons ritje en uiteraard verslaat Yolande me, dus ik wil revanche en we gaan voor een tweede ronde!
Voor ik mag instappen, gaat de operator (noem je dat zo bij een Alpine Coaster?) echter eerst op het bord met de rittijden kijken. Terwijl hij komt teruggewandeld vraagt hij wie er op sleetje nummer 20 zat (de snelste). Dat was natuurlijk Yolande. Hij moet een beetje lachen, schud nee en laat me instappen. In plaats van me laten vertrekken komt hij echter tegen mijn sleetje aan hangen als een oud sporter die de rookie even wat advies komt geven. Uiteraard met zijn rug richting Yolande zodat zij er niks van mee krijgt 😃 En hij begint te vertellen waar precies het meetpunt voor de start van de tijd zit, maar ook waar deze voor het stoppen van de rijd zit.. “Wanneer je het eerste bord ziet dat aan geeft dat je moet gaan remmen, gewoon doorgaan”, “Zie je het tweede bord om te gaan remmen, gewoon door gaan”, “Zodra je het derde bord gepasseerd bent rem je zo hard als je kunt, vlak daarvoor zit het meetpunt”. En hij stuurt me weg, wat een verschil met het eerste rondje 😛
Uiteindelijk maakt het natuurlijk geen bal uit en verslaat Yolande me alsnog, tot groot genoegen van de operator 😛
Zo gaat de baan!
De winnares
Eerste rit van mijzelf om 16:53:54, sleetje 17 met 41,212 seconden
Eerste rit van Yolande om 16:54:10, sleetje 20 met 40,927 seconden (dagrecord + weekrecord)
Tweede rit van mijzelf om 17:04:05, sleetje 10 met 41,320 seconden (blijkbaar heb ik tijdens de eerste rit toch stiekem al wat verder doorgereden 😛 )
Tweede rit van Yolande om 17:04:33, sleetje 21 met 40,866 seconden… nieuwe records dus 😛
Opnieuw vervolgen wij onze roadtrip naar de volgende bestemming, maar daarover lees je in het volgende deel 🙂