Deze geruchten gingen eind jaren 90 al rond... het spookslot zou niet brandveilig zijn en zou nieuwe keuringen niet door staan etc etc... inmiddels zijn we 22 jaar verder en het spookslot staat er(gelukkig nog, tuurlijk de show is gedateerd... maar dat is het gehele sprookjesbos, de fata etc ook maar dat is nu juist onderdeel van de Efteling, er zijn door de jaren heen in het spookslot diverse renovaties geweest (grotere projecten zoals vloeren) maar ook kleine projectjes.

Ik denk en hoop dat we nog lang kunnen genieten van het spookslot, wat ik wel denk is dat er tussen M&M en het spookslot nog iets gaat gebeuren al dan niet in het thema van het spookslot.

Doombuggy systeem is leuk en aardig maar daar is de totale vloeroppervlakte in dit pand te klein voor.

• MrRC heeft hierop gereageerd.

Eftelingpanda Doombuggy systeem is leuk en aardig maar daar is de totale vloeroppervlakte in dit pand te klein voor.

Maar als het een Doombuggy ride gaat worden, heb je wel minder wachtrij ruimte nodig omdat er meer doorloop is in de attractie. In de huidige situatie moet je (denk ik 75 mensen per show) in een wachtrij kunnen laten.

• John heeft hierop gereageerd.

MrRC dat valt vies tegen als je bekijkt hoe lang de wachtrij voor Carnaval festival is en hoe vaak deze buiten z’n eigen meandering loopt.
      Ok, qua populariteit doet Carnaval Festival het al sinds jaar en dag extreem goed, maar het type ride kan zeker een lange wachtrij hebben.

QDude24 ABC Rides (een subdevisie van Intamin) ................................... Voorbeelden van hun towers; Nemesis Subterra,

Met een drophoogte van maar 6meter, kun je die toren zelfs helemaal onder de grond kwijt.

Dan heb ik liever een variant van Ikaros, ABC Rides levert daar zelfs een Bungee variant van zie ik;
      https://www.abc-rides.net/face-down-bungee-double

Heb de droptoren van ABC Rides in Fantasiana (Knightsride Tower) afgelopen trip gedaan en dat was in zijn geheel een erg leuke ride met best nog een toffe drop. Als de geruchten zouden kloppen dat ze er 3 van willen bouwen en dan in de stijl zoals Fantasiana dat gedaan heeft maar dan met een Efteling sausje erover, juich ik dat alleen maar toe!!

QDude24 Ik zie hier meerdere keren voorbij komen dat je op deze plek geen flinke droptower kwijt kan, maar dat is niet waar.

Heeft dat niet te maken met dat er moeilijk de grond in kan (kijk naar Baron, daar was 10 meter echt max, technisch gezien). En dat er een hoogte beperking op het stuk grond zit.

Qua oppervlakte ruimte genoeg. Daar waar de tijdelijke toiletten stonden bijvoorbeeld. Daar kan dat ding van Phantasialand ook staan.

De Python vervangen maar Spookslot slopen… het zou wat zijn. Hopelijk weten ze een deel te behouden en krijgt het een andere bestemming.

Zo veel geruchten en zo veel stilte vanuit het park, de crisis heeft echt wel zijn weerslag op alle plannen. We hadden anders inmiddels een heel ander park al gezien, daar ben ik van overtuigt.

• Mennoo_ heeft hierop gereageerd.
        • Tim vindt dit leuk.

Als je het mij vraagt is het Spookslot een van de en misschien wel de meest sfeervolle attractie in de Efteling. Samen met Fata Morgana zijn dit de ervaringen waar je van het begin tot het eind ondergedompeld wordt in de ambiance die voor ons geschetst is.

Naar mijn idee is de wachtrij zelfs voor 2021 standaarden nog steeds effectief. Van mij hoeft de Efteling daar weinig aan te plussen. Misschien dat ze er deuren in kunnen maken zodat iedereen de effecten krijgt te zien.

Het gebouw is aan alle zijdes geslaagd, helemaal met het groen dat er omheen staat. Dit gebouw slopen is als het slopen van Doornroosje of Het Huis van de Vijf Zintuigen, dat gat ga je nooit op kunnen vullen.

De hoofdshow is natuurlijk niet zo indrukwekkend meer als dat ooit was. Daar zou in deze tijd wel meer mee kunnen. Echter zou ik een attractie eraan plakken of een Symbolica sausje echt het niveau van Max en Moritz en Nest vinden: inspiratieloos en vervuiling van een klassieker.

Mocht het dan een attractieve waarden moeten krijgen dan zou ik een trackless systeem voorstellen. Daarmee kun je door de opnieuw gebouwde hoofd show dansen op Dance Macabre. Dan kun je het ook meer schrik effecten geven, de regie beter in de scène krijgen en kom je dichter op de actie. Het wordt dan een soort van darkride theekopjes hybrid.

In mijn ogen moeten ze zo dicht mogelijk bij het origineel blijven of er helemaal niks mee doen. Achter het Spookslot is genoeg ruimte voor een Symbolicaanse attractie en een droptower kan heel makkelijk op Strookrijk. Spookslot staat in z’n eigen kracht.

Mark De Python vervangen maar Spookslot slopen… het zou wat zijn.

Exact dit. Naar mijn mening zou de Efteling zich hiermee behoorlijk belachelijk maken. Sowieso is het spookslot nogsteeds een iconische attractie. Heel veel Nederlanders verwijzen naar kermis spookhuizen ook als het Spookslot, denken bij het nummer Danse Macabre vaak meteen aan de Efteling en het Spookslot. Dan zou je naar mijn mening als Efteling wel heel erg dom zijn om dat weg te halen.

• Tim vindt dit leuk.

Dutch23 Dan kun je het ook meer schrik effecten geven

Als er een Spookslot V2 zou komen, zou ik hopen dat de Efteling weer de klasse zou vinden om een griezelthema zonder schrikeffecten te realiseren. Schrikeffecten zijn cliché. Goeie angst moet voortkomen uit de thematisatie en de uitvoering daarvan, niet uit je schrapzetten voor abrupte gebeurtenissen.

Station-de-Oost Hoogte maakt met een ABC tower ook niet echt uit, die zijn niet echt hoog. Maar dat maken ze vaak goed door leuke ritprogramma's en thema. Die in Comic Station is ook een mooi voorbeeld.

Ik zou het heel jammer vinden als het gebouw zou verdwijnen, ik vind dit namelijk een heel sfeervol stukje park. De attractie zelf sla ik eigenlijk altijd over, zonde van de tijd.

Ik zou het wel zien zitten als het gebouw word omgebouwd tot instap station van een log flume 😁 . Onderweg misschien nog een aantal stukjes darkride realiseren en zo veel mogelijk behoud van bos. Plek zat op dat stuk!

Liampie daar ben ik het eigenlijk helemaal mee eens. Ik had in mijn hoofd ook meer de 1 op 1 ervaring die met het trackless systeem zo mooi kan, in plaats van het werkelijke schrik effect van een kermis spookhuis. Daar moeten ze zover mogelijk vandaan blijven inderdaad.

Het spookslot is op alle vlakken gedateerd, voornamelijk kwa brandveiligheid. de decors zijn een en al voer voor vuur. er is geen sprinkler systeem, het aantal nooduitgangen in beperkt (1 in de hoofdshow, 1 in de wachtrij) het trekt al jaren amper tot geen bezoekers meer (behalve met covid, want bij de rest van het park stonden zulke lange rijen dat mensen toch maar het spookslot in gingen) en in het geval van een calamiteit staat er maar 1 personeels lid die de hele bedoeling moet ''ontruimen'' en zichzelf dan direct in veiligheid moet brengen. terwijl de rest die zou kunnen assisteren bij fabula staat en dus een eindje moet lopen, en wss fabula zelf eerst stil zal moeten leggen en ontruimen.

Mocht het plat gaan zou ik daar niet van staan te kijken, helemaal als je er rekening mee houdt dat er tussen max en moritz en het spookslot een stuk braakliggend terrein is wat niet is aangeplant, heeft me altijd het idee gegeven dat het spookslot binnen oplevering van M&M & 5 jaar (met covid economische struggles misschien 10 jaar) het veld zou moeten ruimen.

echter, die metingen wil nog niets zeggen, er worden regelmatig metingen gedaan door het park ook buiten openingstijd om, terwijl er op die locaties niets is gebeurd. kan net zo goed gebruikt worden voor een opknapbeurt, vernieuwen van de straat of weet ik wat. Droptowertje op die locatie met een goed spooky thema zou ik zeker geen verkeerde ''upgrade'' van het spookslot vinden. zou het oude spookslot ook niet missen, en kunnen we dan direct ook mooi de soundtrack vervangen die niet origineel Efteling is. 🙂

Ik vind de attractie nog best leuk om te bezoeken dus ik hoop niet dat het spookslot gaat verdwijnen, maar dat ze de oude plannen uit de kast hebben gehaald en aan de linkerkant het slot gaan uitbreiden zoals oorspronkelijk de bedoeling was. Er ligt nu niet voor niets een braakliggend terrein naast Max und Moritz. Dan kunnen ze aan de linkerkant een attractie plaatsen dat te maken heeft met het spookslot, nadat je de voorshow gezien hebt. Als ze dan ook nog de show upgraden naar hedendaagse technieken dan kan het spookslot echt wel weer 20 jaar mee.

Ik hoop absoluut niet dat ze er een pantagor thema van gaan maken, ik vind het huidige verhaal van het spookslot zo veel meer potentie hebben en laat symbolica maar lekker tot het hartenhof beperkt blijven (ik vind sws dat de Efteling niet allerlei themagebieden moet aanleggen, maar best losse attracties met thema mag hebben.)

Als er dan toch een kleine droptower komt, zouden we dan op en neer bungelen net als "de tuinman die haar verraden aan het klokkenkoord" 😉, dan kunnen ze het mooie verhaal tenminste behouden.

En als ze er dan helaas het spookslot zullen slopen hoop ik maar één ding: niet de prachtige muziek weghalen!!!

Ik hoop, net als velen met mij, enorm dat het spookslot gewoon behouden gaat blijven. Als de Efteling dat zonder pardon tegen de vlakte gooit dan heeft de huidige leiding totaal geen respect voor of feeling met het erfgoed dat de Efteling heeft. Ik zag het cliché dat een pretpark geen museum is alweer voorbij komen hier in het topic. En hoewel ik het daar deels mee eens ben gaat die uitspraak niet voor alle attracties op.

Als er dan toch iets moet gebeuren dan hoop ik vooral dat het in de vorm van het toevoegen van een droptoren(s) zal zijn. Met de torens van ABC Rides zoals gebruikt bij Nemesis Sub Terra kun je echt wel iets tofs maken.

Liampie Als er een Spookslot V2 zou komen, zou ik hopen dat de Efteling weer de klasse zou vinden om een griezelthema zonder schrikeffecten te realiseren. Schrikeffecten zijn cliché. Goeie angst moet voortkomen uit de thematisatie en de uitvoering daarvan, niet uit je schrapzetten voor abrupte gebeurtenissen.

Ik ben het hier trouwens ook 100% mee eens. Als iets om de hoek vliegt met een hoop kabaal op een onverwacht moment schrikt iedereen. Maar een onbehaaglijk gevoel creëren met de sfeer in de attractie is veel krachtiger.

Marvin Ik verwacht niet dat de Efteling zo goedkoop zou zijn om wat scare actors er in te zetten en het als nieuw zou bestempelen. In elk gerucht wat iedereen voorbij hoort komen blijft de buitenkant staan, dus dat is een voordeel.

Het is wel een punt dat die show extreem brandgevaarlijk is en er maar 1 vonk hoeft te komen en ze hebben echt een probleem. Aan de andere kant hoeveel zou een goede opknapbeurt nou kosten? Ik ben het zeker met Marvin eens dat het enorm onrespectvol zou zijn van de Efteling het spookslot te verwijderen, aangezien het toch echt de eerste grote attractie was en in die tijd echt revolutionair was en een pioniersstatus had. Zo'n icoon is eigenlijk niet te verwijderen, zeker met de ideologie van de Efteling.

Mijn persoonlijke droom is een volledig opgeknapte hoofdshow met extra effecten die het spectaculairder maken, misschien een preshow in de ronde zaal voor de hoofdshow en een kleine walktrough na afloop of een minitoren, maar dat in ieder geval de identiteit van het Spookslot behouden blijft. Dat is het belangrijkste.

• Marvin heeft hierop gereageerd.

Marvin Als de Efteling dat zonder pardon tegen de vlakte gooit dan heeft de huidige leiding totaal geen respect voor of feeling met het erfgoed dat de Efteling heeft.

Ik denk dat je daarover geen uitspraken kan doen zonder precies te weten wat de aanleiding voor een eventuele sloop zou zijn.
                  Stel dat blijkt dat het hele gebouw totaal op is en van de grond af opnieuw zou moeten worden opgebouwd. Hoe reëel is het dan om van het park te verwachten dat het vele miljoenen gaat besteden aan een attractie die nog maar weinig publiek trekt?
                  Respect voor het erfgoed is er echt wel. Kijk hoe goed bijna veertig jaar oude darkrides als Carnaval Festival en Fata Morgana er nog bij liggen. Kijk naar de prachtige renovaties die we de afgelopen jaren in het Sprookjesbos hebben gezien. Kijk naar het feit dat een attractie als het Diorama überhaupt nog bestaat.
                  Als het Spookslot inderdaad verdwijnt zal dat echt geen ‘zonder pardon’ beslissing zijn; ik twijfel er niet aan dat men echt niet over één nacht ijs gaat.

Progress Hoe reëel is het dan om van het park te verwachten dat het vele miljoenen gaat besteden aan een attractie die nog maar weinig publiek trekt?

Als je wel de Python 1 op 1 vervangt maar weigert het Spookslot dezelfde liefde te geven dan heeft de directie inderdaad geen gevoel meer voor het verleden van het park. Want een vervanging van de Python had veel meer publiek getrokken dan de bestaande layout behouden en vervangen voor een replica. Een investering die deze miljoenen rechtvaardigt zou ook het behoud van Spookslot rechtvaardigen.

Michael Als je wel de Python 1 op 1 vervangt maar weigert het Spookslot dezelfde liefde te geven dan heeft de directie inderdaad geen gevoel meer voor het verleden van het park. Want een vervanging van de Python had veel meer publiek getrokken dan de bestaande layout behouden en vervangen voor een replica. Een investering die deze miljoenen rechtvaardigt zou ook het behoud van Spookslot rechtvaardigen.

Tja, jij zult het wel weten. Sowieso zie jij de huidige directie het liefst vertrekken meen ik me te herinneren.
                      Ik zie het Spookslot niet graag verdwijnen (en de Efteling denk ik ook niet) maar als de prijs voor een herbouw niet opweegt tegen de populariteit kan ik me voorstellen dat men die afweging maakt. Op dit forum en zijn voorganger lees ik al jaren dat het een darkride moet worden met omnimovers e.d., dat vind ik nu ook niet bepaald respectvol naar het verleden.
                      Eerst maar eens afwachten wat de plannen zijn voor we de directie weer door het slijk halen.