Ik was afgelopen week op een Tier 1 dag (de goedkoopste dag die ze aanbieden) in Disneyland Anaheim. Dan betaal je dus $104 voor 1 dag entree terwijl ik begin juli nog $159 aftikte voor een drukke dag. Op die zomerdag was er nog niks, geen Fastpass, Maxpass of Genie+ en mijn ervaring was dat het allemaal heel relax was en je geen stress had je dag goed te plannen op het gedeelte na de rope-drop na. Omdat het zo'n rustige dag zou gaan worden (een doordeweekse dag in januari) was de keuze snel gemaakt om Genie+ niet uit te gaan testen. $20 extra betalen om bij een paar attracties sneller toegang te krijgen leek me niet nodig aangezien je met goed plannen en single rider rijen ook ver komt.
Maargoed, sinds Covid zijn voorspellingen over hoe druk de parken zullen zijn redelijk onbetrouwbaar. Het bleek dan ook op z'n minst net zo druk te worden al de warme zomerdag die ik ervaarde in Juli. Mooi moment dus om te kijken naar de verschillen tussen Genie+ of een park zonder aparte wachtrijen. Splash, Haunted Mansion en de Submarines zouden vandaag dicht zijn en alles begon goed. Na de (late) opening om 09:00 was ik gast nummer 9 bij RotR en kon daarna het park door om alles op een relaxte manier te ervaren. Na een ritje in Toad's Wild Ride ben ik naar Space gelopen waar ik zag dat de rijen de afgelopen dagen snel opliepen tot 2 uur. En inmiddels snap ik ook waarom.. Toen ik naar binnen ging stond er 20 minuten (bij het checken van de app bleef dit zo'n 10 minuten lang zo) maar uiteindelijk stapte ik na 40 minuten pas in. En wat bleek nou? Ze lieten toen de lightning lanes op kwamen dagen ineens maar 6 (!) gasten per keer van de standbyline door en daarna stond je weer minutenlang stil. De verhouding daar is echt extreem krom en ik denk dat ik niet overdrijf als er ruim 80% van de capaciteit wegvloeit naar Genie+ bij Space.
Ik heb zelf natuurlijk bij ToT gewerkt en daar was het alleen in het extreme geval zo dat als je eerder storing had gehad en je even de FP rij moest wegdraaien dat je dan een kromme verhouding had van 85% FP en 15% standby. Maar normaal gezien was dat altijd rond de 50/50. Daarom vind ik het schrijnend om te zien dat ze in de Disneyparken in de USA je zowat verplichten $20 bij te betalen om een beetje fatsoenlijk de dag door te komen. Ik gok dat de drukte in het park mijn afgelopen 2 bezoeken ongeveer gelijk waren, en dan is het extra zuur om te zien wat dit systeem doet met de beleving. En natuurlijk levert dat extra geld in kas op, maar ik zien dan 100x liever een systeem als in Parijs waar het zo schofterig duur is per attractie dat het animo dat het gebruikt ook beperkt blijft. Want stel je bent er op een drukke Tier 5 dag en je betaalt $159 entree (en wellicht nog $60 extra om te kunnen hoppen) dan ben je indirect verplicht $20 bij te betalen om een normale dag te hebben.
Maargoed al met al heb ik een fantastische dag gehad! En door oa dat wachttijd verhaal van Space en ook Indy aan te kaarten bij Guest Relations kreeg ik 3 Lightning Lanes naar keuze cadeau (ook voor Rise) dus ik klaag allerzins niet, maar houd er rekening mee dat er bijna geen single riders rijen meer zijn (ik heb alleen Matterhorn gezien) en dat je zonder Genie+ niet de meeste optimale dag zou kunnen hebben.