Eventjes een schop omhoog!

Ik was de afgelopen dagen in Walt Disney World voor het RunDisney Marathon Weekend event en heb daar uitgebreid in de praktijk kunnen kennismaken met deze features.

Zoals ik eerder in deze topic al meldde, had ik gepland om van tevoren voor deze vakantie Genie+ te reserveren voor elke dag van de vakantie. Maar omdat ik deze trip al had geboekt vooraleer er van Genie+ sprake was, bleek dat niet mogelijk te zijn. Als je nu een toekomstige trip naar Orlando zou boeken via Disney, kan dit uiteraard wel. Ik was een beetje teleurgesteld dat ik dit niet kon, maar goed, dan zou ik het ter plaatse op dagbasis wel doen.

Achteraf gezien ben ik blij dat ik het van tevoren niet gedaan heb voor alle dagen. Meer zelfs: als ik nu de slotsom maak: van de twaalf dagen die ik in de parken heb doorgebracht, zijn er maar twee dagen geweest (!) waarop ik ’s ochtends de vijftien dollar heb afgetikt voor Genie+. Op andere dagen heb ik soms gebruik gemaakt van de extra individuele lightning lane acces voor rides zoals Rise of The Resistance, Flight Of Passage etc. Voor deze rides kan je dus ook gewoon de snelle toegang apart aankopen en daarvoor hoef je niet per sé eerst nog eerst de gewone Genie+ hebben aangeschaft.

Twee dagen dus uiteindelijk maar, terwijl ik initieel dus voor de volledige twaalf dagen wou gaan. Waar zit ‘em het het verschil? In eerste instantie heb je op zo’n Disney trip sowieso enkele dagen waarop je te weinig tijd spendeert aan de parken zelf die zo’n uitgave verantwoorden. Voor de gemiddelde toerist zijn dat allicht dagen dat ‘ie naar de concurrentie gaat of aan het hotelzwembad blijft liggen. In mijn geval waren dat mijn twee RunDisney dagen: ik liep zowel de halve marathon op zaterdag als de volledige marathon op zondag. Na beide runs ben ik nog in de parken geweest, maar dat was eerder om gewoon wat rond te lopen en de spieren wat te laten ontspannen. Hier en daar pak je dan wel een ride mee, maar je gaat dan zeker niet verschillende attracties na elkaar doen. En omdat het twee keer dan midden in de nacht opstaan is (als runner wordt je rond 3u aan de startzone in Epcot verwacht) ga je de avonden tevoren uiteraard ook niet tot parksluiting doordoen.

Een andere belangrijke reden is dat niet elk park het meest geschikt is voor Genie+. Voor mij persoonlijk waren Magic Kingdom en Hollywood Studios de beste parken voor Genie+ maar is het eigenlijk overbodig in Epcot en Animal Kingdom. De lange wachttijden bij Soarin’ in Epcot liggen al een tijdje achter ons sedert de ingebruikname van het derde theater. De belangrijkste rides in deze parken (Flight Of Passage, Frozen Ever After, Remy) zitten sowieso niet in de basic Genie+ en daar moet je extra voor betalen. Test Track heeft een hele efficiënte single rider rij. En de rest (SpaceShip Earth, Mission Space, Kilimanjaro Safari, Dinosaur, Navi River Journey etc) kan je met een beetje planning perfect via de stand-by doen.

Magic Kingdom en Hollywood Studios is een ander verhaal. Vooral in dat eerste park zijn er heel veel rides die je met Genie+ kan reserveren. Ik heb eens een dag gehad dat ik beide parken heb gecombineerd, waarbij ik in de voormiddag en namiddag heel veel in MK heb kunnen doen en toen kon ik in de vooravond voor de Studios nog zowel de RockNRoller coaster, ToT en Toy Story reserveren - dat moet qua efficiëntie zo’n beetje de beste Genie+dag geweest zijn van mijn vakantie.

Van de normale Genie+ rides, blijkt Slinky Dog in de Studio’s zo’n beetje de hardest to get te zijn. Toen ik om 7u daar mijn timeslot reserveerde, zat ik al meteen ergens in de late namiddag. Met als gevolg dat ik pas om 11u een volgende reservatie kon maken - in princiep reserveer je telkens maar voor één ride en een volgende reservatie maak je twee uur later of als je eerste ride achter de rug is. In mijn geval was dit dus twee uur na parkopening om 11u en op dat ogenblik was de keuze dus al redelijk beperkt. Hier moet je echt wel rekening houden als je Slinky graag via Genie+ wil doen.

Wat me verder is opgevallen: we weten allemaal wel dat Disney de stand-by wachttijden hoger communiceert dan ze in werkelijkheid zijn, maar het verschil tussen posted & actual was deze keer werkelijk frappant - allicht om zo de mensen naar Genie+ te duwen. Enkele voorbeelden: Remy posted 75 actual 40; Rise Of The Resistance posted 150 actual 50; Space Mountain posted 60 actual 30. Dat zijn toch al serieuze verschillen me dunkt…

Van de extra betalende rides heb ik gebruik gemaakt van het systeem voor Flight Of Passage en Rise of The Resistance. Voor Rise was dat op de laatste dag van mijn vakantie in de voormiddag; ik werd tegen 16u op MCO airport verwacht en daardoor had ik de zekerheid dat ik ‘em kon doen. Dat bleek achteraf overigens een life saver te zijn, want Rise lag er de hele ochtend uit en kon pas zijn eerste bezoekers verwelkomen na twaalven. Wat dus betekende dat een ganse voormiddag aan betalende lightning lane bezoekers moest ingehaald worden. Dat lukte en op nog geen kwartier zat ik al in de pre show met BB8 en Rey. Maar de posted standby stond op dat ogenblik hierdoor al op 220 minuten. OK, na de vorige paragraaf weten we dat de realiteit wel lager zal zijn. Maar juist omdat er nog een hele reeks bezoekers moest ingehaald worden, was de ratio standby/lightning lane bij het merge point volgens mij 20-2.

In ’t algemeen denk ik overigens wel dat het systeem succes heeft: veel bezoekers maken er gebruik van; dat zie je enerzijds door dat je de mensen zelf door de lightning lane ziet gaan maar anderzijds ook door het feit dat je gedurende dag constant mensen op hun smartphone ziet reservaties maken. En ook de extra betalende rides gaan als zoete broodjes de deur uit: binnen enkele minuten na 7u zijn bijvoorbeeld steevast alle timeslots van Rise al verdeeld. Dus of we leuk vinden of niet: ik vrees dat het systeem zoals het er nu is nog wel een tijdje zal blijven. In 't algemeen heb ik deze trip meer tijd doorgebracht in de standby rij in vergelijking met het vroegere Fast Pass Plus-systeem. Maar aan het eind van de dag maakte het niet zoveel uit. Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik on-site verbleef en dus gebruik kon maken van de early entry in de ochtend (wat mij bijvoorbeeld twee ritjes Rise met amper 25 min stand-by opleverde in de Studio's; ik kon nog aansluiten in de stand-by nét vooraleer de grote menigte arriveerde). De grote verliezers in deze nieuwe wereld zijn volgens mij de mensen die off-site verblijven...

    Dank voor het delen van je persoonlijke ervaringen! Een soortgelijke opinie, o.a. dat je Genie+ voor Epcot en Animal Kingdom eigenlijk niet nodig hebt, was recent ook op Disney Tourist Blog te lezen.

    StevenRSCA Ik denk niet dat ik er de komende tijd kom, maar onwijs bedankt voor het delen van deze ervaring. Dit is super helpzaam voor iedereen die nog gaat of nog zorgen heeft over het systeem. Echt super, dankjewel.

    Bedankt voor het delen van jou ervaring. Ik heb er een vraag over. Wij zijn met zijn tweeën, hoeft er dan maar 1 persoon Genie+ op zijn telefoon te hebben, en dan de atractie naar keuze aan te vinken voor 2 personen?
    Of moet je beiden tegelijk op je eigen mobiel een plekje reserveren?
    Ik zie er eerlijk gezegd best tegen op.

    Volgens mij is Premier Acces in parijs het beste van alle voordring opties. Weinig hinder bij de stand by wachtrij en mocht je het willen gebruiken kun je er meestal direct in!

      Idol Ik vond dat systeem overlaatst ook een verademing. De gewone wachtrij gaat nu zoveel malen sneller bij alle voormalige FastPass-attracties.

      Ik vond wel dat het Premier Acces systeem vaak gebruikt werd, veel meer dan ik had verwacht dus er zijn wel degelijk een hoop mensen die er wel voor willen betalen. Bij Star Tours was de prijs ook maar €5 om een wachtrij van 50 minuten voorbij te steken. Zelf heb ik er éénmaal gebruik van gemaakt, eigenlijk gewoon om het eens te testen en het blijkt dat het verre van gebruiksvriendelijk is in de app. Ik deed er naar mijn mening veel te lang over om geld te kunnen uitgeven 😁

      Bij Ratatouille stond er trouwens elke keer een rij tot aan de gethematiseerde wachtrij binnen, zelfs als de gewone rij amper 15 minuten was. Dus dit lijkt me dat er elders pasjes te krijgen zijn? Heeft iemand hier weet van? Voor suites of dinerpakketen bij Chez Rémy ofzo?

      • Idol heeft hierop gereageerd.

        DaltonTerror
        Die rij bij Ratatouille is tevens de rij voor mindervaliden, dus vandaar dat daar altijd wel een rij staat.
        Ik heb PA ook gebruikt en inderdaad belachelijk dat je iedere keer je adres helemaal moet invullen. Kan allemaal veel gebruiksvriendelijker!

        Persoonlijk was ik erg sceptisch toen in Parijs de FP verdween, maar tijdens mijn laatste bezoek een week voor kerst was het een verademing! tuurlijk je staat op sommige attracties nog steeds 60 minuten te wachten maar het loopt stukken beter door waardoor het negatieve gevoel tijdens het wachten niet aanwezig is.

        Waar je vroeger bij BTM hele treinen FP zag vertrekken is het nu eerder omgekeerd, wat mij betreft een goede ontwikkeling, en als je echt niet wil wachten (je weet nu eenmaal dat een park als Disney lange wachtrijen met zich mee brengt), kan je de portemonnee trekken parken als PHL, PortAventura, MPG doen dat al jaren.

        Maar het moet wel gebruiksvriendelijk zijn, je zou dit toch in een simpele handeling moeten kunnen doen vanuit de app zeker als je al een account hebt waar al je gegevens in staan.

        Nee absoluut. Ik moest alles invullen, dan een creditcard koppelen (wat ik dan blijkbaar elke keer zou moeten doen) en dan via mijn bank-app nog eens een verificatie doen wat die dan in eerste instantie weigerde omdat het volgens mijn bank via een niet herkende server ging.

        Een Apple- of Google-betaalknop of iets dergelijks zou een stuk handiger zijn.

          DaltonTerror

          Voor Genie+ ging de afrekening in de MyDisneyExperience app vlot. Als je van tevoren je credit card al aan je profiel hebt gekoppeld, is het maar een kwestie van enkele seconden. Een Disney gift card als betaalmiddel lukt ook. Ik had in mijn reservatie een gift card van 200 USD inbegrepen en na wat souvenirs te kopen, had ik net nog voldoende op het einde van de rit voor een ligthing lane toegang tot Rise Of The Resistance 😀

          Bizar is wel dat als je mobile order doet vanuit diezelfde MyDisneyExperience app, plots Apple Pay als betaalmiddel op de proppen komt. Wat heel erg gemakkelijk is uiteraard, effe snel face ID op je iPhone en je hebt betaald. Maar dan snap ik niet waarom Apple Pay kan gebruikt wordt voor mobile ordering maar niet voor Genie+. Maar al bij al geen probleem.

          Nog vergeten te melden in mijn originele post: als je op dagbasis Genie+ aanschaft, dan kan je dat al doen vanaf middernacht van de dag zelf. Dat is eigenlijk aan te raden, want als je dit eerst nog doet om 7u (als resort guest) en je maakt daarna pas je eerste reservatie, dan verlies je kostbare tijd voor je eerste reservatie uiteraard.

          Ik was afgelopen week op een Tier 1 dag (de goedkoopste dag die ze aanbieden) in Disneyland Anaheim. Dan betaal je dus $104 voor 1 dag entree terwijl ik begin juli nog $159 aftikte voor een drukke dag. Op die zomerdag was er nog niks, geen Fastpass, Maxpass of Genie+ en mijn ervaring was dat het allemaal heel relax was en je geen stress had je dag goed te plannen op het gedeelte na de rope-drop na. Omdat het zo'n rustige dag zou gaan worden (een doordeweekse dag in januari) was de keuze snel gemaakt om Genie+ niet uit te gaan testen. $20 extra betalen om bij een paar attracties sneller toegang te krijgen leek me niet nodig aangezien je met goed plannen en single rider rijen ook ver komt.

          Maargoed, sinds Covid zijn voorspellingen over hoe druk de parken zullen zijn redelijk onbetrouwbaar. Het bleek dan ook op z'n minst net zo druk te worden al de warme zomerdag die ik ervaarde in Juli. Mooi moment dus om te kijken naar de verschillen tussen Genie+ of een park zonder aparte wachtrijen. Splash, Haunted Mansion en de Submarines zouden vandaag dicht zijn en alles begon goed. Na de (late) opening om 09:00 was ik gast nummer 9 bij RotR en kon daarna het park door om alles op een relaxte manier te ervaren. Na een ritje in Toad's Wild Ride ben ik naar Space gelopen waar ik zag dat de rijen de afgelopen dagen snel opliepen tot 2 uur. En inmiddels snap ik ook waarom.. Toen ik naar binnen ging stond er 20 minuten (bij het checken van de app bleef dit zo'n 10 minuten lang zo) maar uiteindelijk stapte ik na 40 minuten pas in. En wat bleek nou? Ze lieten toen de lightning lanes op kwamen dagen ineens maar 6 (!) gasten per keer van de standbyline door en daarna stond je weer minutenlang stil. De verhouding daar is echt extreem krom en ik denk dat ik niet overdrijf als er ruim 80% van de capaciteit wegvloeit naar Genie+ bij Space.

          Ik heb zelf natuurlijk bij ToT gewerkt en daar was het alleen in het extreme geval zo dat als je eerder storing had gehad en je even de FP rij moest wegdraaien dat je dan een kromme verhouding had van 85% FP en 15% standby. Maar normaal gezien was dat altijd rond de 50/50. Daarom vind ik het schrijnend om te zien dat ze in de Disneyparken in de USA je zowat verplichten $20 bij te betalen om een beetje fatsoenlijk de dag door te komen. Ik gok dat de drukte in het park mijn afgelopen 2 bezoeken ongeveer gelijk waren, en dan is het extra zuur om te zien wat dit systeem doet met de beleving. En natuurlijk levert dat extra geld in kas op, maar ik zien dan 100x liever een systeem als in Parijs waar het zo schofterig duur is per attractie dat het animo dat het gebruikt ook beperkt blijft. Want stel je bent er op een drukke Tier 5 dag en je betaalt $159 entree (en wellicht nog $60 extra om te kunnen hoppen) dan ben je indirect verplicht $20 bij te betalen om een normale dag te hebben.

          Maargoed al met al heb ik een fantastische dag gehad! En door oa dat wachttijd verhaal van Space en ook Indy aan te kaarten bij Guest Relations kreeg ik 3 Lightning Lanes naar keuze cadeau (ook voor Rise) dus ik klaag allerzins niet, maar houd er rekening mee dat er bijna geen single riders rijen meer zijn (ik heb alleen Matterhorn gezien) en dat je zonder Genie+ niet de meeste optimale dag zou kunnen hebben.

            Bobske De verhouding daar is echt extreem krom en ik denk dat ik niet overdrijf als er ruim 80% van de capaciteit wegvloeit naar Genie+ bij Space.

            Misschien zie ik het verkeerd, maar was dat bij de originele Fast Pass niet ook zo? Eigenlijk alle bronnen zeggen dat in phase 1 de verhouding fastpass op standby 4:1 is, dus 80% fastpass. De volgende phases hebben zelfs een nog schevere verhouding, tot wel 100:1. Fastpass, en nu dus Genie+, heeft absolute prioriteit.

            Dit specifieke stuk uit de Defunctland documentaire heeft het een en ander m.b.t. deze phases uiteengezet.

            Ik ben overigens wel van mening dat Genie+ een belachelijk systeem is. Wil of kan je het niet betalen, dan moet je maar wat langer wachten in de standby-rij... Het systeem dat we in Parijs hebben lijkt op het eerste oog misschien erger, maar de Premiere Access verkoop ligt door de hogere prijzen wel een stuk lager en is dus uiteindelijk gunstiger voor de niet betalende gast.

            Interessante discussie over Anaheim! Zelf ben ik normaal gezien ook begin mei in Californië en plan daar ook gebruik te maken van Genie+. In 't algemeen denk ik dat Anaheim een beter resort is in vergelijking met Florida voor Genie+ : het originele DL staat barstensvol met attracties, je kan heel gemakkelijk hoppen tussen DL & DCA en het aantal rides die buiten Genie+ nog extra betalend zijn, zijn beperkt tot enkel Rise in DL & Radiator Springs Racers in DCA. Een Space Mountain bijvoorbeeld is in DL inbegrepen in Disney+ terwijl dit in Orlando een extra betalende attractie is.

            Ik denk trouwens dat Disney dit zelf ook doorheeft, want anders zouden ze nooit de Genie+ met zijn twintig dollar in Californië vijf dollar duurder gemaakt hebben dan Florida 😆

            Wat de ratio Fast Pass Plus - Standby betreft: ik was er effectief ook van overtuigd dat dit vroeger (dus in het Fast Pass Plus tijdperk) bij veel rides ook al inderdaad 80%-20% was. Ik herinner me een aflevering van Ochtend In Pretparkland waar Erwin effectief vermeldde dat bij de Seven Dwarfs Mine Train in Magic Kingdom vier van de vijf treinen voorzien waren voor Fast Pass Plus. En dat hij verwachtte dat dit - bij het toen in aanbouw zijnde - Frozen Ever After in Epcot hetzelfde zou zijn. Feit is inderdaad dat deze twee attracties qua vierkante meters de kleinste wachtrijen hebben van het ganse resort, maar dat er wel steevast - vroeger en nu - de langste wachtrijen staan. Wat mijns inziens enkel kan verklaard worden door de ratio fast pass/standby - opnieuw vroeger en nu.

            Ik vond een interessant artikel welke uitlegt wat de verhoudingen nu zijn en waarom Space ineens zo populair is. Wat ook niet meehelpt is dat er voorlopig geen Single Riders meer zijn bij Space en Indy.

            https://www.sfgate.com/disneyland/article/Another-effect-of-Genie-Plus-Space-Mountain-has-16785287.php?IPID=SFGate-HP-CP-Spotlight&utm_campaign=socialflow&utm_medium=referral&utm_source=facebook.com&fbclid=IwAR3NYE06Z_WzP_r-_5X157SgpBN75ahsVwEdgAXtNqK-B_aC0XOcA49HVSI

              Bobske Argh, vooral bij Indy is dat wel heel zuur. Ik was wel eens in mijn uppie in DL en dan kon je bij allebei die attracties vaak heel snel instappen. Space Mountain liep meestal wel goed door, maar Indy is nogal wisselend resultaat.

                Jules Eerlijk: ik vond die single rider rij bij Indy eigenlijk niks. Eerst een lang eind langs de uitgang wandelen (OK, daar kan je niks aan doen, de showbuilding ligt nu eenmaal ver van de ingang). Maar dan word je op een bepaald ogenblik gemerged met de gewone wachtrij (in de pre-show ruimte). En dan moet je weten dat je de gemeenschappelijke rij terug moet verlaten bij de liften (waar ook de minder validen apart worden gezet). En dan ga je met de ene lift omhoog en met een andere omlaag om finaal op het station te arriveren. En komt daarbij ook nog eens het feit dat de ride vehicles zelf (met vier personen naast elkaar) niet zo single rider efficiënt zijn als bvb Radiator Springs Racers aan de overkant (waar je met drie personen naast elkaar zit en er letterlijk in elk wagentje een single rider wordt toegewezen).

                Neen, die single rider bij Indy was eens en nooit meer voor mij 😃

                  StevenRSCA de single rider bij Indiana was omslachtig qua routing, maar heeft ons tijdens de vele bezoeken aan Anaheim telkens veel tijd bespaard. De single rider rij bij Space Mountain was ook heel gek, zo in een gangetje waar een streep op de grond gezet is en that’s it. Voordeel van die vreemde constructies is dat de single rider rij aardig verstopt ligt, waardoor de wachttijd veelal erg kort is. Vooral bij Space moet je écht weten dat ‘ie er is. Bij de Incredicoaster en Matterhorn zijn de single rijen overduidelijk aanwezig en veelal een stuk langer.

                  Het lijkt dat de single rider rijen weg gehaald worden om meer Genie+ te verkopen. Bij Indiana is er namelijk geen extra medewerker voor nodig, en bij Space Mountain ook niet. De extra kosten zijn dus nihil. Aangezien, ten opzichte van andere Disney Parken, veel mensen het resort alleen bezoeken zal de rekensom voor Disney snel gemaakt zijn.

                  Afgelopen najaar werd de parkcapaciteit bepaald aan de hand van het beschikbare personeel. Ondanks dat uiteindelijk iedere dag eigenlijk uitverkocht is kon de ene dag een stuk drukker zijn dan de ander. Puur vanuit gastbeleving gedacht dus. Gek dat niet lang daarna een vorm van gastbeleving, single rider, zonder schaamte geschrapt wordt.

                  In December waren we net voor Genie+ in Anaheim en dat was een verademing. Over 2 maanden zijn we er weer, ben erg benieuwd in hoeverre de ervaring qua wachttijden dan anders is…

                    Ja, wat ppc-anoniem-1 zegt. Niet de beste route, dat ben ik met je eens StevenRSCA, maar het duurde misschien vijf minuten extra en soms sloeg je daarmee drie kwartier wachten over. Zelfs met een groep is de attractie donker genoeg dat je niet per se met je vrienden hoeft te zitten en dan heb je toch al snel heel wat tijd gewonnen.

                    ppc-anoniem-1 Vooral bij Space moet je écht weten dat ‘ie er is. Bij de Incredicoaster en Matterhorn zijn de single rijen overduidelijk aanwezig en veelal een stuk langer.

                    Precies wat je zegt waarom de single riders rijen zo fijn waren bij Space en Indy. En omdat ze bij Space amper tijd hebben om te groupen waren er vaak plekken open en zaten stellen vaak ook nog samen naast elkaar. Nee echt doodzonde dat ze, nu bijna alle capaciteit naar Genie+ gaat, ook deze optie voorlopig hebben geschrapt.

                    Indy was trouwens inderdaad raar, je kreeg een kaartje mee dat je Single Rider bent en vlak voor de preshow (waar dat te korte filmpje zo vaak de loop ingaat dat je die kunt dromen 😂) wordt in je de normale rij gemixt. Als je dat kaartje dus niet meer zichtbaar bij je draagt loop je dus zo het station in en stap je in net als iedere andere gast uit de wachtrij.

                    Ik ben benieuwd naar de ervaringen van @Glenneke die net in Orlando was en nu in Anaheim is.