DaltonTerror
Die rij bij Ratatouille is tevens de rij voor mindervaliden, dus vandaar dat daar altijd wel een rij staat.
Ik heb PA ook gebruikt en inderdaad belachelijk dat je iedere keer je adres helemaal moet invullen. Kan allemaal veel gebruiksvriendelijker!

Persoonlijk was ik erg sceptisch toen in Parijs de FP verdween, maar tijdens mijn laatste bezoek een week voor kerst was het een verademing! tuurlijk je staat op sommige attracties nog steeds 60 minuten te wachten maar het loopt stukken beter door waardoor het negatieve gevoel tijdens het wachten niet aanwezig is.

Waar je vroeger bij BTM hele treinen FP zag vertrekken is het nu eerder omgekeerd, wat mij betreft een goede ontwikkeling, en als je echt niet wil wachten (je weet nu eenmaal dat een park als Disney lange wachtrijen met zich mee brengt), kan je de portemonnee trekken parken als PHL, PortAventura, MPG doen dat al jaren.

Maar het moet wel gebruiksvriendelijk zijn, je zou dit toch in een simpele handeling moeten kunnen doen vanuit de app zeker als je al een account hebt waar al je gegevens in staan.

Nee absoluut. Ik moest alles invullen, dan een creditcard koppelen (wat ik dan blijkbaar elke keer zou moeten doen) en dan via mijn bank-app nog eens een verificatie doen wat die dan in eerste instantie weigerde omdat het volgens mijn bank via een niet herkende server ging.

Een Apple- of Google-betaalknop of iets dergelijks zou een stuk handiger zijn.

DaltonTerror

Voor Genie+ ging de afrekening in de MyDisneyExperience app vlot. Als je van tevoren je credit card al aan je profiel hebt gekoppeld, is het maar een kwestie van enkele seconden. Een Disney gift card als betaalmiddel lukt ook. Ik had in mijn reservatie een gift card van 200 USD inbegrepen en na wat souvenirs te kopen, had ik net nog voldoende op het einde van de rit voor een ligthing lane toegang tot Rise Of The Resistance 😀

Bizar is wel dat als je mobile order doet vanuit diezelfde MyDisneyExperience app, plots Apple Pay als betaalmiddel op de proppen komt. Wat heel erg gemakkelijk is uiteraard, effe snel face ID op je iPhone en je hebt betaald. Maar dan snap ik niet waarom Apple Pay kan gebruikt wordt voor mobile ordering maar niet voor Genie+. Maar al bij al geen probleem.

Nog vergeten te melden in mijn originele post: als je op dagbasis Genie+ aanschaft, dan kan je dat al doen vanaf middernacht van de dag zelf. Dat is eigenlijk aan te raden, want als je dit eerst nog doet om 7u (als resort guest) en je maakt daarna pas je eerste reservatie, dan verlies je kostbare tijd voor je eerste reservatie uiteraard.

Ik was afgelopen week op een Tier 1 dag (de goedkoopste dag die ze aanbieden) in Disneyland Anaheim. Dan betaal je dus $104 voor 1 dag entree terwijl ik begin juli nog $159 aftikte voor een drukke dag. Op die zomerdag was er nog niks, geen Fastpass, Maxpass of Genie+ en mijn ervaring was dat het allemaal heel relax was en je geen stress had je dag goed te plannen op het gedeelte na de rope-drop na. Omdat het zo'n rustige dag zou gaan worden (een doordeweekse dag in januari) was de keuze snel gemaakt om Genie+ niet uit te gaan testen. $20 extra betalen om bij een paar attracties sneller toegang te krijgen leek me niet nodig aangezien je met goed plannen en single rider rijen ook ver komt.

Maargoed, sinds Covid zijn voorspellingen over hoe druk de parken zullen zijn redelijk onbetrouwbaar. Het bleek dan ook op z'n minst net zo druk te worden al de warme zomerdag die ik ervaarde in Juli. Mooi moment dus om te kijken naar de verschillen tussen Genie+ of een park zonder aparte wachtrijen. Splash, Haunted Mansion en de Submarines zouden vandaag dicht zijn en alles begon goed. Na de (late) opening om 09:00 was ik gast nummer 9 bij RotR en kon daarna het park door om alles op een relaxte manier te ervaren. Na een ritje in Toad's Wild Ride ben ik naar Space gelopen waar ik zag dat de rijen de afgelopen dagen snel opliepen tot 2 uur. En inmiddels snap ik ook waarom.. Toen ik naar binnen ging stond er 20 minuten (bij het checken van de app bleef dit zo'n 10 minuten lang zo) maar uiteindelijk stapte ik na 40 minuten pas in. En wat bleek nou? Ze lieten toen de lightning lanes op kwamen dagen ineens maar 6 (!) gasten per keer van de standbyline door en daarna stond je weer minutenlang stil. De verhouding daar is echt extreem krom en ik denk dat ik niet overdrijf als er ruim 80% van de capaciteit wegvloeit naar Genie+ bij Space.

Ik heb zelf natuurlijk bij ToT gewerkt en daar was het alleen in het extreme geval zo dat als je eerder storing had gehad en je even de FP rij moest wegdraaien dat je dan een kromme verhouding had van 85% FP en 15% standby. Maar normaal gezien was dat altijd rond de 50/50. Daarom vind ik het schrijnend om te zien dat ze in de Disneyparken in de USA je zowat verplichten $20 bij te betalen om een beetje fatsoenlijk de dag door te komen. Ik gok dat de drukte in het park mijn afgelopen 2 bezoeken ongeveer gelijk waren, en dan is het extra zuur om te zien wat dit systeem doet met de beleving. En natuurlijk levert dat extra geld in kas op, maar ik zien dan 100x liever een systeem als in Parijs waar het zo schofterig duur is per attractie dat het animo dat het gebruikt ook beperkt blijft. Want stel je bent er op een drukke Tier 5 dag en je betaalt $159 entree (en wellicht nog $60 extra om te kunnen hoppen) dan ben je indirect verplicht $20 bij te betalen om een normale dag te hebben.

Maargoed al met al heb ik een fantastische dag gehad! En door oa dat wachttijd verhaal van Space en ook Indy aan te kaarten bij Guest Relations kreeg ik 3 Lightning Lanes naar keuze cadeau (ook voor Rise) dus ik klaag allerzins niet, maar houd er rekening mee dat er bijna geen single riders rijen meer zijn (ik heb alleen Matterhorn gezien) en dat je zonder Genie+ niet de meeste optimale dag zou kunnen hebben.

Bobske De verhouding daar is echt extreem krom en ik denk dat ik niet overdrijf als er ruim 80% van de capaciteit wegvloeit naar Genie+ bij Space.

Misschien zie ik het verkeerd, maar was dat bij de originele Fast Pass niet ook zo? Eigenlijk alle bronnen zeggen dat in phase 1 de verhouding fastpass op standby 4:1 is, dus 80% fastpass. De volgende phases hebben zelfs een nog schevere verhouding, tot wel 100:1. Fastpass, en nu dus Genie+, heeft absolute prioriteit.

Dit specifieke stuk uit de Defunctland documentaire heeft het een en ander m.b.t. deze phases uiteengezet.

Ik ben overigens wel van mening dat Genie+ een belachelijk systeem is. Wil of kan je het niet betalen, dan moet je maar wat langer wachten in de standby-rij... Het systeem dat we in Parijs hebben lijkt op het eerste oog misschien erger, maar de Premiere Access verkoop ligt door de hogere prijzen wel een stuk lager en is dus uiteindelijk gunstiger voor de niet betalende gast.

Interessante discussie over Anaheim! Zelf ben ik normaal gezien ook begin mei in Californië en plan daar ook gebruik te maken van Genie+. In 't algemeen denk ik dat Anaheim een beter resort is in vergelijking met Florida voor Genie+ : het originele DL staat barstensvol met attracties, je kan heel gemakkelijk hoppen tussen DL & DCA en het aantal rides die buiten Genie+ nog extra betalend zijn, zijn beperkt tot enkel Rise in DL & Radiator Springs Racers in DCA. Een Space Mountain bijvoorbeeld is in DL inbegrepen in Disney+ terwijl dit in Orlando een extra betalende attractie is.

Ik denk trouwens dat Disney dit zelf ook doorheeft, want anders zouden ze nooit de Genie+ met zijn twintig dollar in Californië vijf dollar duurder gemaakt hebben dan Florida 😆

Wat de ratio Fast Pass Plus - Standby betreft: ik was er effectief ook van overtuigd dat dit vroeger (dus in het Fast Pass Plus tijdperk) bij veel rides ook al inderdaad 80%-20% was. Ik herinner me een aflevering van Ochtend In Pretparkland waar Erwin effectief vermeldde dat bij de Seven Dwarfs Mine Train in Magic Kingdom vier van de vijf treinen voorzien waren voor Fast Pass Plus. En dat hij verwachtte dat dit - bij het toen in aanbouw zijnde - Frozen Ever After in Epcot hetzelfde zou zijn. Feit is inderdaad dat deze twee attracties qua vierkante meters de kleinste wachtrijen hebben van het ganse resort, maar dat er wel steevast - vroeger en nu - de langste wachtrijen staan. Wat mijns inziens enkel kan verklaard worden door de ratio fast pass/standby - opnieuw vroeger en nu.

Ik vond een interessant artikel welke uitlegt wat de verhoudingen nu zijn en waarom Space ineens zo populair is. Wat ook niet meehelpt is dat er voorlopig geen Single Riders meer zijn bij Space en Indy.

https://www.sfgate.com/disneyland/article/Another-effect-of-Genie-Plus-Space-Mountain-has-16785287.php?IPID=SFGate-HP-CP-Spotlight&utm_campaign=socialflow&utm_medium=referral&utm_source=facebook.com&fbclid=IwAR3NYE06Z_WzP_r-_5X157SgpBN75ahsVwEdgAXtNqK-B_aC0XOcA49HVSI

Bobske Argh, vooral bij Indy is dat wel heel zuur. Ik was wel eens in mijn uppie in DL en dan kon je bij allebei die attracties vaak heel snel instappen. Space Mountain liep meestal wel goed door, maar Indy is nogal wisselend resultaat.

Jules Eerlijk: ik vond die single rider rij bij Indy eigenlijk niks. Eerst een lang eind langs de uitgang wandelen (OK, daar kan je niks aan doen, de showbuilding ligt nu eenmaal ver van de ingang). Maar dan word je op een bepaald ogenblik gemerged met de gewone wachtrij (in de pre-show ruimte). En dan moet je weten dat je de gemeenschappelijke rij terug moet verlaten bij de liften (waar ook de minder validen apart worden gezet). En dan ga je met de ene lift omhoog en met een andere omlaag om finaal op het station te arriveren. En komt daarbij ook nog eens het feit dat de ride vehicles zelf (met vier personen naast elkaar) niet zo single rider efficiënt zijn als bvb Radiator Springs Racers aan de overkant (waar je met drie personen naast elkaar zit en er letterlijk in elk wagentje een single rider wordt toegewezen).

Neen, die single rider bij Indy was eens en nooit meer voor mij 😃

StevenRSCA de single rider bij Indiana was omslachtig qua routing, maar heeft ons tijdens de vele bezoeken aan Anaheim telkens veel tijd bespaard. De single rider rij bij Space Mountain was ook heel gek, zo in een gangetje waar een streep op de grond gezet is en that’s it. Voordeel van die vreemde constructies is dat de single rider rij aardig verstopt ligt, waardoor de wachttijd veelal erg kort is. Vooral bij Space moet je écht weten dat ‘ie er is. Bij de Incredicoaster en Matterhorn zijn de single rijen overduidelijk aanwezig en veelal een stuk langer.

Het lijkt dat de single rider rijen weg gehaald worden om meer Genie+ te verkopen. Bij Indiana is er namelijk geen extra medewerker voor nodig, en bij Space Mountain ook niet. De extra kosten zijn dus nihil. Aangezien, ten opzichte van andere Disney Parken, veel mensen het resort alleen bezoeken zal de rekensom voor Disney snel gemaakt zijn.

Afgelopen najaar werd de parkcapaciteit bepaald aan de hand van het beschikbare personeel. Ondanks dat uiteindelijk iedere dag eigenlijk uitverkocht is kon de ene dag een stuk drukker zijn dan de ander. Puur vanuit gastbeleving gedacht dus. Gek dat niet lang daarna een vorm van gastbeleving, single rider, zonder schaamte geschrapt wordt.

In December waren we net voor Genie+ in Anaheim en dat was een verademing. Over 2 maanden zijn we er weer, ben erg benieuwd in hoeverre de ervaring qua wachttijden dan anders is…

Ja, wat ppc-anoniem-1 zegt. Niet de beste route, dat ben ik met je eens StevenRSCA, maar het duurde misschien vijf minuten extra en soms sloeg je daarmee drie kwartier wachten over. Zelfs met een groep is de attractie donker genoeg dat je niet per se met je vrienden hoeft te zitten en dan heb je toch al snel heel wat tijd gewonnen.

ppc-anoniem-1 Vooral bij Space moet je écht weten dat ‘ie er is. Bij de Incredicoaster en Matterhorn zijn de single rijen overduidelijk aanwezig en veelal een stuk langer.

Precies wat je zegt waarom de single riders rijen zo fijn waren bij Space en Indy. En omdat ze bij Space amper tijd hebben om te groupen waren er vaak plekken open en zaten stellen vaak ook nog samen naast elkaar. Nee echt doodzonde dat ze, nu bijna alle capaciteit naar Genie+ gaat, ook deze optie voorlopig hebben geschrapt.

Indy was trouwens inderdaad raar, je kreeg een kaartje mee dat je Single Rider bent en vlak voor de preshow (waar dat te korte filmpje zo vaak de loop ingaat dat je die kunt dromen 😂) wordt in je de normale rij gemixt. Als je dat kaartje dus niet meer zichtbaar bij je draagt loop je dus zo het station in en stap je in net als iedere andere gast uit de wachtrij.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van @Glenneke die net in Orlando was en nu in Anaheim is.

4 dagen later

Bobske Ik ben benieuwd naar de ervaringen van @Glenneke die net in Orlando was en nu in Anaheim is.

Ik deel mijn ervaringen graag even live van op een zonnig bankje in Cars Land 😄

Hier in Anaheim kan ik concluderen dat Genie+ een zegen is voor diegenen die het hebben, maar geen straf voor diegenen die de extra dollars niet willen ophoesten. Het lijkt een eerder beperkte groep die Genie+ aanschaft, wat iedereen ten goede komt. Dit wil namelijk zeggen dat de Lightning Lanes (zoals hun naam belooft) effectief waanzinnig snel zijn, maar dat de standby rijen niet tot een absolute stilstand komen. We hebben de eerste drie dagen zonder Genie+ beleefd en dat was eigenlijk prima. Met een beetje logische planning konden we toen alle attracties op onze wishlist doen, zonder exuberante wachtrijen te moeten trotseren. Gisteren en vandaag hebben we wél in Genie+ geïnvesteerd en dan voel je jezelf werkelijk een VIP. De Lightning Lanes nemen zelden langer dan 5 minuten in beslag, dus je kan ontzettend veel gedaan krijgen op een dag. Je kan vanuit DCA overigens ook reserveringen maken voor attracties in Disneyland en vice versa. Je kan dus al een eerste Lightning Lane reserveren, nog vooraleer je gaat park-hoppen. Tijdverlies is er bijgevolg niet.

Aan bezoekers met Hopper-passen kan ik wel aanraden om DCA eerst te bezoeken. Het aantal (interessante) attracties met Lightning Lane is hier beperkt, dus de return-tijden schuiven vrij snel op. Wie hier pas in de namiddag arriveert, kan bijgevolg met late beschikbare tijdsloten geconfronteerd worden. In Disneyland is dat veel minder het geval, omdat er veel meer attracties (en dus meer Lightning Lanes) zijn. Zelfs bij topattracties als Indiana Jones Adventure en Space Mountain kon ik bijgevolg meestal binnen de 60 à 90 minuten terugkeren om m'n reservering te verzilveren. De individuele Lightning Lanes van Rise of the Resistance, Radiator Springs Racers en Web Slingers heb ik trouwens niet uitgeprobeerd, omdat de wachttijden daar laat/vroeg op de dag prima doenbaar waren. Rise of the Resistance komt vandaag op 20 dollar, de andere twee rides kosten 12 dollar per persoon.

Wel opmerkelijk: met Genie+ kan je elke attractie met Lightning Lane slechts één keer bezoeken. Het is mogelijk dat dit reeds vermeld werd in dit topic, maar ik wist het niet. We hadden gisteren een middagritje op Big Thunder Mountain gemaakt en we wilden dat in de avond graag nog eens overdoen, maar dat bleek dus onmogelijk (tenzij we via de standby-rij gingen uiteraard). Helaas.

In Disneyland Resort is mijn advies dus: koop gewoon die Genie+. Het kan weliswaar zonder, maar je krijgt voor 20 dollar echt een topervaring voorgeschoteld. Dus ik ga hier afronden, want ik word zodadelijk bij Space Mountain verwacht 😅

PS: in Walt Disney World lijkt het er op dat Genie+ meer verkocht wordt, waardoor de invloed op standby rijen veel groter is. In Orlando ben ik dus minder fan van het systeem, zeker omdat het aantal interessante Genie+ attracties in enkele parken tamelijk beperkt is. Enkel in Magic Kingdom en (in mindere mate) Hollywood Studios is het daar echt een meerwaarde.

Kleine aanpassing in de Genie+ app om het makkelijker te maken om groepen te linken: https://insidethemagic.net/2022/01/disney-change-genie-lightning-lane-feature-ab1/

the Walt Disney World app had been updated to now include a linking code feature. This means that Guests who travel with a party, whether that be family or friends, can now easily link their accounts to book Genie+, lightning lane, and dining reservations using a simple QR code.

Niek heeft de titel veranderd naar Betaalde Genie+ vervangt gratis Fastpass in Anaheim en Orlando .
                2 maanden later

Op de website van WDW is tegenwoordig een statement toegevoegd dat een gast gemiddeld 2 tot 3 attracties per dag zal kunnen reserveren op voorwaarde dat hij/zij de eerste reservatie al vroeg in de ochtend maakt.

We weten uiteraard al dat volgens een wiskundige wet het gemiddelde wordt beïnvloed door uitersten. Zelf heb ik in januari tijdens mijn laatste bezoek aan WDW op een Magic Kingdom dag vijf of zes reservaties gehaald, maar ik beschouw me zelf al lang niet meer als een gemiddelde gast uiteraard. Maar het hogere gemiddelde van Fast Pass Plus - waar je eigenlijk de dag al startte met drie reservaties - zal je uiteraard niet meer kunnen halen. Ik herinner me dat ik ooit eens een dagje Magic Kingdom heb afgesloten met twaalf of dertien Fast Pass Plus reservaties 😃

6 maanden later

En wederom, maar helaas, een schop voor dit topic. Zojuist zijn er stevige prijsverhogingen aangekondigd voor zowel Genie+ als Lightning Lane. Dit zorgt er voor dat de Genie+ prijs kan gaan fluctueren voor zowel Genie+ als LL waarbij onder andere prijzen voor één rit kunnen oplopen tot 22 dollar per persoon exclusief tax.

https://wdwnt.com/2022/10/breaking-individual-lightning-lane-access-prices-will-increase-based-on-date/
                https://wdwnt.com/2022/10/breaking-variable-pricing-introduced-for-disney-genie-at-walt-disney-world-now-can-be-22-per-guest-per-day-or-higher/

Al met al, een hele pijnlijke conclusie waarmee Genie+ voor de dagelijkse bezoeker meer en meer een flinke investering bovenop de entreeprijs gaat worden.

Dat er überhaupt nog volk naartoe gaat.

Maarja: IP (en zeker Disnep) blijft volk trekken. Ongeacht wat ze doen.