Eftelingpanda ik denk dat je twee systemen door elkaar haalt. Dit is geen reserveringsysteem maar een virtuele wachtrij vergelijkbaar met een kaartje trekken bij de apotheek of slager. Je kan het op je telefoon doen, of naar de machine toelopen om een fysieke ticket te nemen. Op je telefoon kan het alleen als je bij de ingang staat. Het grootste verschil is dat je niet in de wachtrij hoeft te staan, maar op een bankje ernaast kan zitten. Idealiter zouden alle attracties zo werken, want dat maakt het wachten een stuk comfortabeler voor iedereen. Helaas zou je park dan gigantisch moeten worden om al die mensen kwijt te raken.

Het meest verwarrende aan dit hele verhaal is dat Disney al lang een blauwdruk heeft uitgevonden hiervoor 25 jaar geleden, Efteling voelt blijkbaar de noodzaak om telkens het wiel opnieuw uit te vinden.

    Markiewong Virtuele wachtrij / reserveringssysteem… maakt niet echt verschil in deze, uit eerdere testen in de Efteling is al gebleken dat bezoekers hier niet op zitten te wachten, dus vraag ik me af of de Efteling zijn bezoekers wel serieus neemt, en inderdaad waarom niet gewoon beproefde systemen gebruiken als de Efteling het dan toch zo nodig wil/moet doen, het komt nu over op een manier om de WWW meer omzet te laten genereren.

    In mijn ogen kan dit zoals hier boven al beschreven alleen werken bij een nieuwe attractie waar ontzettend veel animo voor is, ik vermoed dan ook dat dit ook een test kan zijn voor Dans Macabre, je wil natuurlijk met de opening voorkomen dat hier rijen van meer dan 60 minuten komen te staan… die kan je dan beter Virtueel of via reservering hebben.

    Ik zat dus bij de KB aflevering in het theater waar de meneer die dit allemaal regelt ook zat. Ik kreeg nu niet echt het idee dat die man heel veel pretparkervaring had. Nu hoeft dat allemaal niet zo erg te zijn, maar hij zei dingen dat ik wel gelijk minder vertrouwen in de hele digitalisering kreeg.

    Nu; ik heb hier geen vertrouwen in en zou liever zien dat ze de capaciteit van de ride eens beter benutten door die trappen anders in te richten of de wachtrij kindvriendelijk maken (kijk naar Legoland).

      Eftelflags Ik ken de meneer nu natuurlijk niet persoonlijk, maar werk voor een bedrijf dat zich specialiseert in data engineering (ik doe dat overigens zelf niet, ik ben bezig met de infrastructuur-kant). Het is een sector die enorm aan het groeien is, waar extreem weinig mensen in zitten op dit moment - meer zelfs, mijn werkgever probeert nu actief mensen zelf op te leiden omdat er gewoon geen geschikte personen op de markt te vinden zijn).
      Dat die beste meneer dus weinig pretpark-ervaring had, kan ik begrijpen... op dit moment is het "nemen wat je kan krijgen" op veel van die vlakken.

      Uiteindelijk is het vooral het vergaren van data wat interessant is, liefst over een langere periode. En daarvoor moet je gewoon testen en kijken wat werkt en wat niet werkt. We weten bijvoorbeeld niet exact wát men met deze test wilt bereiken of wilt meten (net zoals we dat met overige tests niet weten), maar er is wel een reden waarom men dit steeds opnieuw doet. De markt evolueert, ten tijde van hun eerste test waren minder mensen vertrouwd met het concept, maar gezien andere parken ook meer en meer werken met virtuele wachtrijen, komt er een moment dat dit wel bekender wordt en de data dus kan veranderen. Maar dat kan je enkel afmeten door het te testen.
      De data die ze proberen te vergaren is namelijk niet noodzakelijk de data die voor de hand ligt, ze kunnen met deze test ook andere data proberen te vergaren (zoals bijvoorbeeld: verhoogt de druk op horeca indien dit systeem actief is/omzet, hoeveel % van de bezoekers komt op hun tijdslot opdagen, hoeveel is te laat/te vroeg, hoeveel personen kunnen we in deze manier verwerken. Maar het kan ook gaan over: welke impact geeft dit naar de rest van het park toe op wachttijden, hoe verspreiden mensen zich en naar welke richting tijdens deze test e.d.). Er zijn ongetwijfeld nog een pak variabelen die ze proberen uitzoeken waar we geen idee van hebben, maar dit gebeurt niet zomaar om mensen te irriteren.

      Ik hoor hier ook vaak "maar doe het dan zoals Disney of park x", maar in mijn mening is er met testen niets mis: niet elk systeem werkt overal, het mag nog zo'n goed systeem zijn, als het draagvlak er niet is, dan zal je vooral jezelf in de voet schieten.

      Ik hoop dat we ooit een blogpost krijgen met informatie over wat ze met deze test bereikt hebben, zo'n insight zou heel informatief kunnen zijn.

        Allemaal leuk en aardig, ik zit hier als bezoeker gewoon niet op te wachten, om een kaartje te trekken uit een automaat, om vervolgens op een 'warme winter weide' te gaan wachten met 2 kinderen die niet begrijpen waarom ze niet zoals normaal in Jokie en Jet kunnen. Kan nog zoveel logica en onderzoek achter dit systeem zitten, maar doe dat lekker bij Vogelrok en niet bij de favoriete attractie van je jongste bezoekers.

        Kevjoe Ik denk dat juist heel veel ouders blij zijn dat ze niet minimaal een half uur (het is alleen van toepassing als het druk is) met de kinderen in een rij hoeven te staan, maar dat ze lekker de kinderen even kunnen laten spelen bij Kleuterhof, Archipel of ergens anders tot het tijd is om naar binnen te gaan. Ik denk dat je kinderen echt wel kunt uitleggen dat ze nog niet aan de beurt zijn. Net zo goed als dat je kinderen uitlegt dat ze niet mogen voordringen omdat ze nog niet aan de beurt zijn.

        En daarbij het gaat hier om een tijdelijke test.

          Robkuh84 Het is juist goed voor kinderen om in een rij te leren wachten. Niet in een virtuele rij. En ik kies er soms echt bewust voor om even met ze te wachten in een rij (half uurtje maximaal), zodat ze leren hoe dat moet en niet verwend raken doordat ze denken dat ze overal zomaar in kunnen.

            Audrey Ik begrijp je mening volledig, ik ga daar ook grotendeels mee akkoord. Maar het is wel zo dat er steeds minder geduld is om gewoon te blijven wachten, en die trend zie ik ook niet snel keren. Dat ze hier dus voor testen doen, is niet meer dan normaal.
            Veel heeft daarin inderdaad met de ouders en de opvoeding te maken, en ik kan dat alleen maar toejuichen. Even wachten is ook niet erg, want in sommige parken ben je anders gewoon ook zo klaar (rondlopen in Walibi Belgium met een platinum pass betekent dat je in een uurtje er wel door bent, wat ook niet zo aangenaam is).
            Maar als ik kan kiezen om even rustig ergens iets te drinken voor ik ergens in kan gaan, of even gezellig neerzitten en wat praten, dan kies ik dat toch wel boven in een veehok zoals Carnaval Festival te staan wachten.

            Robkuh84 Ik vind het juist goed dat mijn kleine vroeg leert dat wachten erbij hoort , komt ook nog eens bij dat ik afgelopen weekend al gehad heb dat de kleine slaapt tegen de tijd dat we erin mochten. Dit systeem werkt voor geen meter , weg ermee!

            Hoe sneller/efficiënter een attractie kan worden gedaan hoe meer tijd er is geld uit te geven elders in het park. Dit geldt voor Disney maar ook de Efteling kijkt er zo naar denk ik

            • R013 heeft hierop gereageerd.

              Darkrider We hebben gezien hoe slecht dit systeem werkte bij de Python. Ik kan gewoon niet geloven dat ze wederom een poging doen , het geheel bij CF ziet er ook nog eens niet uit.

              De rij bij CF is zelden langer dan 30 minuten , totaal onnodig dus en voor ouders met kinderen waaronder ik eerder meer gedoe dan zonder deze pas. Ik mag hopen dat dit de laatste test is en deze apparatuur linea directa terug gestuurd worden naar het bedrijf waar deze zooi vandaan komt. De Efteling kan beter investeren in betere wachtrijbeleving dan kasten die mensen op de paden houden. Het is ergens ook goed dat er wachtrijen zijn waardoor de paden niet overvol raken hé.

              Komt er ook nog eens bij dat de Horeca het nu al niet aan kan met drukte , laat staan als we allemaal virtueel gaan wachten. Ik geloof ook niet dat een gemiddelde Nederlander ineens meer uit gaat geven omdat ze niet in de rij hoeven te wachten.

                Hoewel ik tegen het virtueel wachten ben, ben ik ook realistisch.

                R013 De rij bij CF is zelden langer dan 30 minuten

                Waarop basseer je dit? Eigen ervaringen? Want ik heb regelmatig de wachtrij richting de 40 minuten zien gaan.

                R013 Komt er ook nog eens bij dat de Horeca het nu al niet aan kan met drukte

                De horeca kon afgelopen zomer prima de drukte aan zolang alles open was, en vooral daar ging het mis. De Efteling heeft een gigantisch personeelstekort, maar als alle horeca open is kan de horeca de extra klandizie prima aan. Hoe vaak heeft Panorama een lange rij?

                R013 Ik geloof ook niet dat een gemiddelde Nederlander ineens meer uit gaat geven omdat ze niet in de rij hoeven te wachten.

                In Walibi Holland hebben ze al gezien dat dit wel gebeurd wanneer men virtueel wacht. Daar komt een andere doelgroep, maar ik zie een gezinnetje sneller iets eten dan een groepje jongeren die hun geld moeten verdienen met een hongerloontje bij de plaatselijke supermarkt.

                  msnguy Ik kom er meerdere keren per week , die wachtrij is echt zelden 40 minuten.

                  De horeca kan het helemaal niet aan , ook niet op volle oorlogssterkte. Er staan altijd ellelange rijen bij elk puntje wat je ziet. Het personeel in de horeca is vaak ook niet de snelste in de Efteling.

                  Dat je Walibi als argument gebruikt is ook wel funny , buiten de HfN is het daar nooit super druk en ook daar is die pas een doorn in het oog . Heb jij cijfers die aantonen dat Walibi meer verkoopt sinds de invoering van die pas? Ik geloof er niets van namelijk.

                  Panorama is ook wel een erg slecht voorbeeld natuurlijk , elke frituur puilt uit en de wachtrij schiet voor geen meter op. ijsje halen in de Efteling? Reken maar op minimaal 20 minuten bij warm weer. Dat er een enkel punt is waar het zelfs bij drukte niet druk is zegt meer over het horecapunt zelf en het aanbod in combinatie met de prijs.

                  msnguy R013 De rij bij CF is zelden langer dan 30 minuten

                  Waarop basseer je dit? Eigen ervaringen? Want ik heb regelmatig de wachtrij richting de 40 minuten zien gaan.

                  Wachtrij op het plein met binnen ook vol was net 30 min wachten de laatste keer dat wij er waren. Terwijl het volgens het bord 45 minuten was.

                  Deze rij loopt gewoon altijd goed door en is geen enkel probleem voor mijn 5 jarige die liever meteen nog een keer gaat in plaats van eerst weer reserveren.

                  In theorie klinkt het allemaal prima, maar ik heb in geen enkel park in de wereld een virtuele wachtrij gezien of zien werken. (Fast-Pass uitgezonderd). Je kan beter een reserveringssysteem hebben voor het pretparkbezoek van die dag. Een maximum aantal bezoekers per dag en simpelweg de operatie van attracties verbeteren, zoals het verbeteren van het benutten van de maximale capaciteit, het verwijderen van secondaire gordels om het boarden makkelijker te maken, het elektronisch controleren van veiligheidsbeugels i.p.v. je personeel laten lopen of het aantrekkelijker maken van de wachtrij zodat het wachten minder vervelend wordt.

                    Nevz ik heb in geen enkel park in de wereld een virtuele wachtrij gezien of zien werken

                    Bij Dumbo in Magic Kingdom en bij Jimmy Fallon in Universal Studios werkt het, maar om Efteling nou te gaan vergelijken met die 2 is een beetje hetzelfde als vergelijking tussen Ajax en Real Madrid.

                    R013 De rij bij CF is zelden langer dan 30 minuten

                    https://queue-times.com/parks/160/rides/6173
                    Klopt als ik naar bovenstaande statistieken kijk, maar er zijn zeker ook wel dagen waar het flink kan spoken met wachttijden van een uur of meer. Maar over het algemeen is de gemiddelde tijd 20 a 30 minuten.

                    En even mijn plasje over de horeca, die heeft absoluut niet de capaciteit die het zou moeten hebben. En kom niet aan met de smoes dat er geen personeel is, dat is een onderdeel van het faciliteren door het management. Jarenlang horecapersoneel onderbetalen is een van de redenen waarom het zo mis is gegaan. Ook niet meegaan in de technische ontwikkeling is een andere reden, er kan nog zoveel meer geautomatiseerd worden.

                    Nevz in Disney werkte FastPass behoorlijk goed en Genie+ is ondanks de bijbetaling ook wel best een prima systeem, ook Europa-Park heeft met hun VirtualLine iets wat goed werkt. De key van al deze systemen is wel dat het als aanvulling op de gewone rij werkt (of eigenlijk de gewone rij als aanvulling op het reserveringssysteem). Mensen die niet willen reserveren of die te laat waren met reserveren, hebben dan wel gewoon de kans om in de attractie te gaan. Daarom vind ik het eigenlijk jammer dat de Efteling maar zo kort getest heeft bij de Python met boarding pass en stand by tegelijk in gebruik, dat had denk ik gewoon de oplossing kunnen zijn...

                    De virtuele wachtrij is zonet aangezet! Momenteel 80 minuten wachten.

                    Ik zie een filmpje langs komen van 2 tourniquet poortjes als toegang voor CF waar je je QR code mag scannen.
                    Maar volgens mij hebben die 2 poortjes een lagere capaciteit dan heel CF gewoon aan bezoekers wegwerkt....

                      Wat een vreselijke aanfluiting. Chaos op 't plein. Wachtrij stond op 't plein te wachten tot ze naar binnen mochten. Mensen hadden geen idee hoe ze nu naar binnen moesten, of beter gezegd, wat ze precies nodig hadden om naar binnen te mogen. Tien man personeel die met elkaar in discussie waren. Tegelijk was een Jokie show bezig, nog meer drukte aan die kant van 't plein. Ik snap dit gewoon echt niet.

                      Geef het een kans? Nee.