Hoe sneller/efficiënter een attractie kan worden gedaan hoe meer tijd er is geld uit te geven elders in het park. Dit geldt voor Disney maar ook de Efteling kijkt er zo naar denk ik

• R013 heeft hierop gereageerd.

Darkrider We hebben gezien hoe slecht dit systeem werkte bij de Python. Ik kan gewoon niet geloven dat ze wederom een poging doen , het geheel bij CF ziet er ook nog eens niet uit.

De rij bij CF is zelden langer dan 30 minuten , totaal onnodig dus en voor ouders met kinderen waaronder ik eerder meer gedoe dan zonder deze pas. Ik mag hopen dat dit de laatste test is en deze apparatuur linea directa terug gestuurd worden naar het bedrijf waar deze zooi vandaan komt. De Efteling kan beter investeren in betere wachtrijbeleving dan kasten die mensen op de paden houden. Het is ergens ook goed dat er wachtrijen zijn waardoor de paden niet overvol raken hé.

Komt er ook nog eens bij dat de Horeca het nu al niet aan kan met drukte , laat staan als we allemaal virtueel gaan wachten. Ik geloof ook niet dat een gemiddelde Nederlander ineens meer uit gaat geven omdat ze niet in de rij hoeven te wachten.

Hoewel ik tegen het virtueel wachten ben, ben ik ook realistisch.

R013 De rij bij CF is zelden langer dan 30 minuten

Waarop basseer je dit? Eigen ervaringen? Want ik heb regelmatig de wachtrij richting de 40 minuten zien gaan.

R013 Komt er ook nog eens bij dat de Horeca het nu al niet aan kan met drukte

De horeca kon afgelopen zomer prima de drukte aan zolang alles open was, en vooral daar ging het mis. De Efteling heeft een gigantisch personeelstekort, maar als alle horeca open is kan de horeca de extra klandizie prima aan. Hoe vaak heeft Panorama een lange rij?

R013 Ik geloof ook niet dat een gemiddelde Nederlander ineens meer uit gaat geven omdat ze niet in de rij hoeven te wachten.

In Walibi Holland hebben ze al gezien dat dit wel gebeurd wanneer men virtueel wacht. Daar komt een andere doelgroep, maar ik zie een gezinnetje sneller iets eten dan een groepje jongeren die hun geld moeten verdienen met een hongerloontje bij de plaatselijke supermarkt.

msnguy Ik kom er meerdere keren per week , die wachtrij is echt zelden 40 minuten.

De horeca kan het helemaal niet aan , ook niet op volle oorlogssterkte. Er staan altijd ellelange rijen bij elk puntje wat je ziet. Het personeel in de horeca is vaak ook niet de snelste in de Efteling.

Dat je Walibi als argument gebruikt is ook wel funny , buiten de HfN is het daar nooit super druk en ook daar is die pas een doorn in het oog . Heb jij cijfers die aantonen dat Walibi meer verkoopt sinds de invoering van die pas? Ik geloof er niets van namelijk.

Panorama is ook wel een erg slecht voorbeeld natuurlijk , elke frituur puilt uit en de wachtrij schiet voor geen meter op. ijsje halen in de Efteling? Reken maar op minimaal 20 minuten bij warm weer. Dat er een enkel punt is waar het zelfs bij drukte niet druk is zegt meer over het horecapunt zelf en het aanbod in combinatie met de prijs.

msnguy R013 De rij bij CF is zelden langer dan 30 minuten

Waarop basseer je dit? Eigen ervaringen? Want ik heb regelmatig de wachtrij richting de 40 minuten zien gaan.

Wachtrij op het plein met binnen ook vol was net 30 min wachten de laatste keer dat wij er waren. Terwijl het volgens het bord 45 minuten was.

Deze rij loopt gewoon altijd goed door en is geen enkel probleem voor mijn 5 jarige die liever meteen nog een keer gaat in plaats van eerst weer reserveren.

In theorie klinkt het allemaal prima, maar ik heb in geen enkel park in de wereld een virtuele wachtrij gezien of zien werken. (Fast-Pass uitgezonderd). Je kan beter een reserveringssysteem hebben voor het pretparkbezoek van die dag. Een maximum aantal bezoekers per dag en simpelweg de operatie van attracties verbeteren, zoals het verbeteren van het benutten van de maximale capaciteit, het verwijderen van secondaire gordels om het boarden makkelijker te maken, het elektronisch controleren van veiligheidsbeugels i.p.v. je personeel laten lopen of het aantrekkelijker maken van de wachtrij zodat het wachten minder vervelend wordt.

Nevz ik heb in geen enkel park in de wereld een virtuele wachtrij gezien of zien werken

Bij Dumbo in Magic Kingdom en bij Jimmy Fallon in Universal Studios werkt het, maar om Efteling nou te gaan vergelijken met die 2 is een beetje hetzelfde als vergelijking tussen Ajax en Real Madrid.

R013 De rij bij CF is zelden langer dan 30 minuten

https://queue-times.com/parks/160/rides/6173
          Klopt als ik naar bovenstaande statistieken kijk, maar er zijn zeker ook wel dagen waar het flink kan spoken met wachttijden van een uur of meer. Maar over het algemeen is de gemiddelde tijd 20 a 30 minuten.

En even mijn plasje over de horeca, die heeft absoluut niet de capaciteit die het zou moeten hebben. En kom niet aan met de smoes dat er geen personeel is, dat is een onderdeel van het faciliteren door het management. Jarenlang horecapersoneel onderbetalen is een van de redenen waarom het zo mis is gegaan. Ook niet meegaan in de technische ontwikkeling is een andere reden, er kan nog zoveel meer geautomatiseerd worden.

Nevz in Disney werkte FastPass behoorlijk goed en Genie+ is ondanks de bijbetaling ook wel best een prima systeem, ook Europa-Park heeft met hun VirtualLine iets wat goed werkt. De key van al deze systemen is wel dat het als aanvulling op de gewone rij werkt (of eigenlijk de gewone rij als aanvulling op het reserveringssysteem). Mensen die niet willen reserveren of die te laat waren met reserveren, hebben dan wel gewoon de kans om in de attractie te gaan. Daarom vind ik het eigenlijk jammer dat de Efteling maar zo kort getest heeft bij de Python met boarding pass en stand by tegelijk in gebruik, dat had denk ik gewoon de oplossing kunnen zijn...

De virtuele wachtrij is zonet aangezet! Momenteel 80 minuten wachten.

Ik zie een filmpje langs komen van 2 tourniquet poortjes als toegang voor CF waar je je QR code mag scannen.
          Maar volgens mij hebben die 2 poortjes een lagere capaciteit dan heel CF gewoon aan bezoekers wegwerkt....

Wat een vreselijke aanfluiting. Chaos op 't plein. Wachtrij stond op 't plein te wachten tot ze naar binnen mochten. Mensen hadden geen idee hoe ze nu naar binnen moesten, of beter gezegd, wat ze precies nodig hadden om naar binnen te mogen. Tien man personeel die met elkaar in discussie waren. Tegelijk was een Jokie show bezig, nog meer drukte aan die kant van 't plein. Ik snap dit gewoon echt niet.

Geef het een kans? Nee.

Dit lag natuurlijk in de lijn der verwachting. Misschien nog wat looproute modellen er tegenaan gooien?

Hoelang zal de virtuele wachtij straks wel niet zijn met kerst of oud/nieuw of tijdens de vakantie… dit gaat echt bijdragen aan de 9+ ervaring 😅.

Normaal sta je nooit langer dan 30 minuten te wachten nu 80…

Ik ben sowieso geen voorstander van dit soort experimenten. Ik vind dat je de gast altijd een keuze moet geven: aansluiten in een "gewone" wachtrij en daarnaast wellicht een soort fast-pass of boarding-pass voor de gasten die daarin geïnteresseerd zijn. Met deze virtuele wachtrij zeg je eigenlijk gewoon tegen je gasten: "je mag er niet in, kom straks maar terug". Het is niet klantvriendelijk. Ik was vandaag in de Efteling en heb van op een afstand wat kunnen observeren. Ik kon niet verstaan wat er allemaal gezegd werd, maar wat ik wel kon zien was dat veel gasten het niet prettig vonden. Ik zag discussies met personeel ontstaan. Er stond vandaag een digitale wachtrij van 90 minuten, zo'n lange wachtrij heeft er bij Carnaval Festival nog nooit gestaan. 90 Minuten waarbij je je in de omgeving moet zien te vermaken.
              De boarding pass bij de Python werkte redelijk, maar stuitte ook op weerstand. De boarding pass bij Symbolica was een ramp. De virtuele wachtrij bij het Lavenlaar viel volgens mij wel goed, die bij De Oude Tufferbaan was al snel weer verdwenen. Ik vraag me af wat de Efteling hier mee wil bereiken en wat hun uiteindelijke doel nou is.
              Maar goed, uitproberen kan geen kwaad natuurlijk.

Prima dat je gaat ‘testen’, maar je verpest nu al de ervaring van alle bezoekers die hier vandaag al mee te maken krijgen. 70 minuten wachten voor CF? Het zal best druk in het park zijn, maar normaliter komt de wachttijd hier nooit boven de 30 minuten…

Kan mij niet voorstellen dat op een normale doordeweekse dag zonder vakantie het moet oplopen tot 70 min. Dat heb ik nog nooit meegemaakt en waarom zou dat nu wel zo zijn?

Tonnie Maar volgens mij hebben die 2 poortjes een lagere capaciteit dan heel CF gewoon aan bezoekers wegwerkt...

Los van de wachtrij die nu op het plein staat is het ook interessant om te zien wat het met de capaciteit en bezetting in de attractie doet. Als de tourniquet zoveel oponthoud veroorzaakt zal je misschien ook lege plekken in de attractie krijgen die je capaciteit niet goed doet. CF is immers een attractie waar je normaal een hoge doorloopsnelheid in de wachtrij hebt.

70-90 minuten rondhangen voor deze attractie? Waar er altijd wel momenten op de dag zijn, ook de hele drukke, dat je maar kort hoeft te wachten?

Echt Efteling.
              Gewoon niet doen, direct stoppen. Nu.

Die 70 minuten zal wel een aanvankelijk "issue" zijn. Het systeem zal automatisch wel naar een meer normale tijd schakelen (als het goed in elkaar zit tenminste).

Ik snap het geklaag ook niet (laat vooral weer zien dat mensen volstrekt geen flauw benul er van hebben waar ze mee bezig zijn). Immers of je nu in een rij staat, of je hebt dezelfde tijd om lekker op een bankje te zitten of alvast een kleinere attractie te doen.. Het spontane gaat er dus absoluut NIET af, aangezien het enige verschil is dat je nu niet in een veehok hoeft te staan.

Zeker met kleine kinderen (die je veel in CF ziet) zou dit systeem juist prettiger moeten zijn. Aangezien juist die kinderen niet het geduld hebben voor wachtrijen en al vaak gaan jengelen of lastig worden. Maar in plaats van ze "op te sluiten" in een veehok, kunnen ze nu spelen in de archipel.