msnguy R013 De rij bij CF is zelden langer dan 30 minuten

Waarop basseer je dit? Eigen ervaringen? Want ik heb regelmatig de wachtrij richting de 40 minuten zien gaan.

Wachtrij op het plein met binnen ook vol was net 30 min wachten de laatste keer dat wij er waren. Terwijl het volgens het bord 45 minuten was.

Deze rij loopt gewoon altijd goed door en is geen enkel probleem voor mijn 5 jarige die liever meteen nog een keer gaat in plaats van eerst weer reserveren.

In theorie klinkt het allemaal prima, maar ik heb in geen enkel park in de wereld een virtuele wachtrij gezien of zien werken. (Fast-Pass uitgezonderd). Je kan beter een reserveringssysteem hebben voor het pretparkbezoek van die dag. Een maximum aantal bezoekers per dag en simpelweg de operatie van attracties verbeteren, zoals het verbeteren van het benutten van de maximale capaciteit, het verwijderen van secondaire gordels om het boarden makkelijker te maken, het elektronisch controleren van veiligheidsbeugels i.p.v. je personeel laten lopen of het aantrekkelijker maken van de wachtrij zodat het wachten minder vervelend wordt.

Nevz ik heb in geen enkel park in de wereld een virtuele wachtrij gezien of zien werken

Bij Dumbo in Magic Kingdom en bij Jimmy Fallon in Universal Studios werkt het, maar om Efteling nou te gaan vergelijken met die 2 is een beetje hetzelfde als vergelijking tussen Ajax en Real Madrid.

R013 De rij bij CF is zelden langer dan 30 minuten

https://queue-times.com/parks/160/rides/6173
    Klopt als ik naar bovenstaande statistieken kijk, maar er zijn zeker ook wel dagen waar het flink kan spoken met wachttijden van een uur of meer. Maar over het algemeen is de gemiddelde tijd 20 a 30 minuten.

En even mijn plasje over de horeca, die heeft absoluut niet de capaciteit die het zou moeten hebben. En kom niet aan met de smoes dat er geen personeel is, dat is een onderdeel van het faciliteren door het management. Jarenlang horecapersoneel onderbetalen is een van de redenen waarom het zo mis is gegaan. Ook niet meegaan in de technische ontwikkeling is een andere reden, er kan nog zoveel meer geautomatiseerd worden.

Nevz in Disney werkte FastPass behoorlijk goed en Genie+ is ondanks de bijbetaling ook wel best een prima systeem, ook Europa-Park heeft met hun VirtualLine iets wat goed werkt. De key van al deze systemen is wel dat het als aanvulling op de gewone rij werkt (of eigenlijk de gewone rij als aanvulling op het reserveringssysteem). Mensen die niet willen reserveren of die te laat waren met reserveren, hebben dan wel gewoon de kans om in de attractie te gaan. Daarom vind ik het eigenlijk jammer dat de Efteling maar zo kort getest heeft bij de Python met boarding pass en stand by tegelijk in gebruik, dat had denk ik gewoon de oplossing kunnen zijn...

De virtuele wachtrij is zonet aangezet! Momenteel 80 minuten wachten.

Ik zie een filmpje langs komen van 2 tourniquet poortjes als toegang voor CF waar je je QR code mag scannen.
    Maar volgens mij hebben die 2 poortjes een lagere capaciteit dan heel CF gewoon aan bezoekers wegwerkt....

Wat een vreselijke aanfluiting. Chaos op 't plein. Wachtrij stond op 't plein te wachten tot ze naar binnen mochten. Mensen hadden geen idee hoe ze nu naar binnen moesten, of beter gezegd, wat ze precies nodig hadden om naar binnen te mogen. Tien man personeel die met elkaar in discussie waren. Tegelijk was een Jokie show bezig, nog meer drukte aan die kant van 't plein. Ik snap dit gewoon echt niet.

Geef het een kans? Nee.

Dit lag natuurlijk in de lijn der verwachting. Misschien nog wat looproute modellen er tegenaan gooien?

Hoelang zal de virtuele wachtij straks wel niet zijn met kerst of oud/nieuw of tijdens de vakantie… dit gaat echt bijdragen aan de 9+ ervaring 😅.

Normaal sta je nooit langer dan 30 minuten te wachten nu 80…

Ik ben sowieso geen voorstander van dit soort experimenten. Ik vind dat je de gast altijd een keuze moet geven: aansluiten in een "gewone" wachtrij en daarnaast wellicht een soort fast-pass of boarding-pass voor de gasten die daarin geïnteresseerd zijn. Met deze virtuele wachtrij zeg je eigenlijk gewoon tegen je gasten: "je mag er niet in, kom straks maar terug". Het is niet klantvriendelijk. Ik was vandaag in de Efteling en heb van op een afstand wat kunnen observeren. Ik kon niet verstaan wat er allemaal gezegd werd, maar wat ik wel kon zien was dat veel gasten het niet prettig vonden. Ik zag discussies met personeel ontstaan. Er stond vandaag een digitale wachtrij van 90 minuten, zo'n lange wachtrij heeft er bij Carnaval Festival nog nooit gestaan. 90 Minuten waarbij je je in de omgeving moet zien te vermaken.
        De boarding pass bij de Python werkte redelijk, maar stuitte ook op weerstand. De boarding pass bij Symbolica was een ramp. De virtuele wachtrij bij het Lavenlaar viel volgens mij wel goed, die bij De Oude Tufferbaan was al snel weer verdwenen. Ik vraag me af wat de Efteling hier mee wil bereiken en wat hun uiteindelijke doel nou is.
        Maar goed, uitproberen kan geen kwaad natuurlijk.

Prima dat je gaat ‘testen’, maar je verpest nu al de ervaring van alle bezoekers die hier vandaag al mee te maken krijgen. 70 minuten wachten voor CF? Het zal best druk in het park zijn, maar normaliter komt de wachttijd hier nooit boven de 30 minuten…

Kan mij niet voorstellen dat op een normale doordeweekse dag zonder vakantie het moet oplopen tot 70 min. Dat heb ik nog nooit meegemaakt en waarom zou dat nu wel zo zijn?

Tonnie Maar volgens mij hebben die 2 poortjes een lagere capaciteit dan heel CF gewoon aan bezoekers wegwerkt...

Los van de wachtrij die nu op het plein staat is het ook interessant om te zien wat het met de capaciteit en bezetting in de attractie doet. Als de tourniquet zoveel oponthoud veroorzaakt zal je misschien ook lege plekken in de attractie krijgen die je capaciteit niet goed doet. CF is immers een attractie waar je normaal een hoge doorloopsnelheid in de wachtrij hebt.

70-90 minuten rondhangen voor deze attractie? Waar er altijd wel momenten op de dag zijn, ook de hele drukke, dat je maar kort hoeft te wachten?

Echt Efteling.
        Gewoon niet doen, direct stoppen. Nu.

Die 70 minuten zal wel een aanvankelijk "issue" zijn. Het systeem zal automatisch wel naar een meer normale tijd schakelen (als het goed in elkaar zit tenminste).

Ik snap het geklaag ook niet (laat vooral weer zien dat mensen volstrekt geen flauw benul er van hebben waar ze mee bezig zijn). Immers of je nu in een rij staat, of je hebt dezelfde tijd om lekker op een bankje te zitten of alvast een kleinere attractie te doen.. Het spontane gaat er dus absoluut NIET af, aangezien het enige verschil is dat je nu niet in een veehok hoeft te staan.

Zeker met kleine kinderen (die je veel in CF ziet) zou dit systeem juist prettiger moeten zijn. Aangezien juist die kinderen niet het geduld hebben voor wachtrijen en al vaak gaan jengelen of lastig worden. Maar in plaats van ze "op te sluiten" in een veehok, kunnen ze nu spelen in de archipel.

70 minuten is natuurlijk raar. Dat lijkt me een foutje.
          Ik heb nog steeds vertrouwen dat het kan werken en iets kan toevoegen.

En dan nog, liever buiten wachten dan binnen in het, zoals @Kevjoe beschreef; veehok.

Ik begrijp het geklaag van gisteren heel goed. Bekijk het vanuit de ogen van een normaal gezin wat nog van toeten of blazen weet. Die komen op een normale dag naar de Efteling, ik geloof niet dat het gisteren over de koppen lopen is geweest. Doen hun rondje park en komen op enig moment bij Carnaval Festival. De verwachting zal niet zijn dat het wachten voor die attractie meer dan een uur in beslag zou nemen.

Nu geloof ik er niet in dat de standaard bezoeker een hele planning voor de dag heeft. Sterker, vanuit de meeste gesprekken met vrienden en collega’s over een dagje Efteling, wordt wel duidelijk dat die dagen erg planningloos zijn en zeer spontaan in wat ze op welk moment bezoeken.

Een verplichte rondhangtijd voelt dan ineens als een hele verplichting. En eerder als verloren tijd dan winst. Zeker met kleine kinderen die ook hun slaap en eet rituelen hebben en waarbij je na 70-90 min allicht helemaal niet meer in CF kan…
          (En ja, je kan die 70-90 min best goed vol maken in de omgeving en allicht zelfs beter nu ik daar langer over nadenk als 30 min want de ruimte in tijd om wat te ondernemen, maar dat weten wij, maar de gemiddelde bezoeker niet)

Kijk ik naar mijzelf dan merk ik dat bezoeken aan parken met dit soort systemen best voor wat voordeel in tijdswinst zorgen, wat prettig is, maar de dag ook planneriger wordt waardoor spontaniteit, ontspanning en ontvluchten aan de realiteit wat ik ook uit een dag pretpark haal, wat meer naar de achtergrond verdwijnt.

En lever je nu wat spontaniteit in om lange wachtrijen voor grote populaire topattracties over te slaan dan slaat de teller naar het positieve gevoel wat ik daaraan overhoud om ten opzichte van het verlies van de spontaniteit.

Maar nu moet ik weer gaan plannen/nadenken eerst een kaartje te scoren voor CF om daarna het vaste rondhanguurtje in Marerijk te doen (vaak doen we wel een biertje op terras Witte Paard ofzo terwijl de kinderen de attracties op Anton Pieckplein afvinken).
          Terwijl ik niet gewend ben, ook op drukke dagen, veel langer als 10-15 min in de rij te staan voor CF. De wachttijd fluctueert nogal over de dag is namelijk mijn ervaring.

En wat hierboven vermeld, wachten hoort ook een beetje bij een dag pretparken en kinderen wat geduld aanleren is helemaal niet verkeerd.

Dan zie ik met de huidige wachttijden in het park liever dat de Efteling investeert in het verbeteren van de beleving tijdens het wachten.

Coasterfrenzy Het spontane gaat er dus absoluut NIET af, aangezien het enige verschil is dat je nu niet in een veehok hoeft te staan.

Niet met je eens. Beschouw ik puur het Reizenrijk dan hang ik daar met een kind wat nog niet in Vogelrok mag, niet langer als 30 min rond tijdens een normaal bezoek.
          Ronde CF en rondje Sirocco en weer door.

Met een ticket met 30 min virtuele wachttijd wordt dat dus een rondje Sirocco (als die wachtrij door dit gedoe wel normaal blijft en niet gaat uitpuilen) en wat rondhangen om de 30 min. te volmaken maar dat wordt een stuk tijd waarin je niks meer kan ondernemen. Dus een stuk tijdsverlies.

Dan lijkt de 70-90 min. na een nachtje slapen me ergens wel prettiger want dan is zelfs een bezoek Droomvlucht of bijvoorbeeld eten mogelijk en bied ook het Anton Pieckplein en/of Lavenlaar in combi met de Winterweide voldoende vertier.
          Al blijft dan het nadeel aan zo’n systeem, maar dat heb je in elk park met dit soort tijdslotsystemen, het heen- en weer lopen in een park.

Kijk, ik gaf het hierboven al aan, win je nu wachttijd voor de grote toppers in het park dan kan het winstgevoel daarvan wel eens fijner zijn.

Maar CF is die topper niet.

Coasterfrenzy Zeker met kleine kinderen (die je veel in CF ziet) zou dit systeem juist prettiger moeten zijn. Aangezien juist die kinderen niet het geduld hebben voor wachtrijen en al vaak gaan jengelen of lastig worden. Maar in plaats van ze "op te sluiten

Kinderen moeten leren om in een wachtrij te staan. Plekken als Droomvlucht, Fata en CF zijn daar perfect voor. Overzichtelijk en ze kunnen geen kant op. Lastig worden en jengelen hoort bij de leeftijd en bij kinderen en neem je op de koop toe als ouder. Dat lastig worden en jengelen houdt op den duur ook op als ze vaker gewacht hebben.

Situatie nu is dat je plekje voor je kinderwagen gevonden hebt, je kinderen eruit haalt en dan tot de conclusie komt dat je een kaartje moet halen. Je kan je kinderen weer in de kinderwagen stoppen, ergens gaan wachten en op de tijd letten. Waarbij ik Archipel echt niet de juiste wachtplek vind voor de doelgroep van CF.

Efteling leeft zich goed in haar kleine bezoekers in. Ik hoop dat ze zich snel bedenken.

In een park als Disney kan dit nog werken omdat daar alles quasi dicht op elkaar staat en je heel wat hebt om naar te kijken in je omgeving. Carnaval Festival staat zo'n beetje op de meest dode hoek van de Efteling met enkel Vogel Rok en Sirocco als dichtstbijzijnde attractie. Als de virtuele wachtrij zoals nu oploopt tot 70-80 minuten is hier wachten echt wel eendjes op de vijver staren tot je zelf een eend wordt.
            Ja, je kan de vogel rok en Sirocco doen maar dan mag ook die wachtrij niet uitpuilen door wachtenden van CF (Wat dan ook weer een kromgetrokken redenering is voor de gasten: ze willen het wachten aangenamer maken door niet in een veehok te moeten wachten bij het CF maar je kan dan wel 30 tot 40 minuten wachten in het veehok van Vogel Rok). En de rest van de Efteling ligt nu niet bepaald dicht in de buurt, zeker niet om met kleine kinderen die afstanden te overbruggen. Wij betrappen ons zelf er altijd op dat we op het einde van de dag denken dat het best wel wat afstand lopen is in het park om nog iets extra te doen. Ter vergelijking: in de Efteling loop ik van fata morgana tot de vogel rok in dezelfde tijd als ik van Avengers campus in de studio's tot princess pavillion in het main park inclusief ticketscan.

• Tim heeft hierop gereageerd.