Dit lag natuurlijk in de lijn der verwachting. Misschien nog wat looproute modellen er tegenaan gooien?

Hoelang zal de virtuele wachtij straks wel niet zijn met kerst of oud/nieuw of tijdens de vakantie… dit gaat echt bijdragen aan de 9+ ervaring 😅.

Normaal sta je nooit langer dan 30 minuten te wachten nu 80…

Ik ben sowieso geen voorstander van dit soort experimenten. Ik vind dat je de gast altijd een keuze moet geven: aansluiten in een "gewone" wachtrij en daarnaast wellicht een soort fast-pass of boarding-pass voor de gasten die daarin geïnteresseerd zijn. Met deze virtuele wachtrij zeg je eigenlijk gewoon tegen je gasten: "je mag er niet in, kom straks maar terug". Het is niet klantvriendelijk. Ik was vandaag in de Efteling en heb van op een afstand wat kunnen observeren. Ik kon niet verstaan wat er allemaal gezegd werd, maar wat ik wel kon zien was dat veel gasten het niet prettig vonden. Ik zag discussies met personeel ontstaan. Er stond vandaag een digitale wachtrij van 90 minuten, zo'n lange wachtrij heeft er bij Carnaval Festival nog nooit gestaan. 90 Minuten waarbij je je in de omgeving moet zien te vermaken.
De boarding pass bij de Python werkte redelijk, maar stuitte ook op weerstand. De boarding pass bij Symbolica was een ramp. De virtuele wachtrij bij het Lavenlaar viel volgens mij wel goed, die bij De Oude Tufferbaan was al snel weer verdwenen. Ik vraag me af wat de Efteling hier mee wil bereiken en wat hun uiteindelijke doel nou is.
Maar goed, uitproberen kan geen kwaad natuurlijk.

Prima dat je gaat ‘testen’, maar je verpest nu al de ervaring van alle bezoekers die hier vandaag al mee te maken krijgen. 70 minuten wachten voor CF? Het zal best druk in het park zijn, maar normaliter komt de wachttijd hier nooit boven de 30 minuten…

Kan mij niet voorstellen dat op een normale doordeweekse dag zonder vakantie het moet oplopen tot 70 min. Dat heb ik nog nooit meegemaakt en waarom zou dat nu wel zo zijn?

Tonnie Maar volgens mij hebben die 2 poortjes een lagere capaciteit dan heel CF gewoon aan bezoekers wegwerkt...

Los van de wachtrij die nu op het plein staat is het ook interessant om te zien wat het met de capaciteit en bezetting in de attractie doet. Als de tourniquet zoveel oponthoud veroorzaakt zal je misschien ook lege plekken in de attractie krijgen die je capaciteit niet goed doet. CF is immers een attractie waar je normaal een hoge doorloopsnelheid in de wachtrij hebt.

70-90 minuten rondhangen voor deze attractie? Waar er altijd wel momenten op de dag zijn, ook de hele drukke, dat je maar kort hoeft te wachten?

Echt Efteling.
Gewoon niet doen, direct stoppen. Nu.

Die 70 minuten zal wel een aanvankelijk "issue" zijn. Het systeem zal automatisch wel naar een meer normale tijd schakelen (als het goed in elkaar zit tenminste).

Ik snap het geklaag ook niet (laat vooral weer zien dat mensen volstrekt geen flauw benul er van hebben waar ze mee bezig zijn). Immers of je nu in een rij staat, of je hebt dezelfde tijd om lekker op een bankje te zitten of alvast een kleinere attractie te doen.. Het spontane gaat er dus absoluut NIET af, aangezien het enige verschil is dat je nu niet in een veehok hoeft te staan.

Zeker met kleine kinderen (die je veel in CF ziet) zou dit systeem juist prettiger moeten zijn. Aangezien juist die kinderen niet het geduld hebben voor wachtrijen en al vaak gaan jengelen of lastig worden. Maar in plaats van ze "op te sluiten" in een veehok, kunnen ze nu spelen in de archipel.

    70 minuten is natuurlijk raar. Dat lijkt me een foutje.
    Ik heb nog steeds vertrouwen dat het kan werken en iets kan toevoegen.

    En dan nog, liever buiten wachten dan binnen in het, zoals @Kevjoe beschreef; veehok.

    Ik begrijp het geklaag van gisteren heel goed. Bekijk het vanuit de ogen van een normaal gezin wat nog van toeten of blazen weet. Die komen op een normale dag naar de Efteling, ik geloof niet dat het gisteren over de koppen lopen is geweest. Doen hun rondje park en komen op enig moment bij Carnaval Festival. De verwachting zal niet zijn dat het wachten voor die attractie meer dan een uur in beslag zou nemen.

    Nu geloof ik er niet in dat de standaard bezoeker een hele planning voor de dag heeft. Sterker, vanuit de meeste gesprekken met vrienden en collega’s over een dagje Efteling, wordt wel duidelijk dat die dagen erg planningloos zijn en zeer spontaan in wat ze op welk moment bezoeken.

    Een verplichte rondhangtijd voelt dan ineens als een hele verplichting. En eerder als verloren tijd dan winst. Zeker met kleine kinderen die ook hun slaap en eet rituelen hebben en waarbij je na 70-90 min allicht helemaal niet meer in CF kan…
    (En ja, je kan die 70-90 min best goed vol maken in de omgeving en allicht zelfs beter nu ik daar langer over nadenk als 30 min want de ruimte in tijd om wat te ondernemen, maar dat weten wij, maar de gemiddelde bezoeker niet)

    Kijk ik naar mijzelf dan merk ik dat bezoeken aan parken met dit soort systemen best voor wat voordeel in tijdswinst zorgen, wat prettig is, maar de dag ook planneriger wordt waardoor spontaniteit, ontspanning en ontvluchten aan de realiteit wat ik ook uit een dag pretpark haal, wat meer naar de achtergrond verdwijnt.

    En lever je nu wat spontaniteit in om lange wachtrijen voor grote populaire topattracties over te slaan dan slaat de teller naar het positieve gevoel wat ik daaraan overhoud om ten opzichte van het verlies van de spontaniteit.

    Maar nu moet ik weer gaan plannen/nadenken eerst een kaartje te scoren voor CF om daarna het vaste rondhanguurtje in Marerijk te doen (vaak doen we wel een biertje op terras Witte Paard ofzo terwijl de kinderen de attracties op Anton Pieckplein afvinken).
    Terwijl ik niet gewend ben, ook op drukke dagen, veel langer als 10-15 min in de rij te staan voor CF. De wachttijd fluctueert nogal over de dag is namelijk mijn ervaring.

    En wat hierboven vermeld, wachten hoort ook een beetje bij een dag pretparken en kinderen wat geduld aanleren is helemaal niet verkeerd.

    Dan zie ik met de huidige wachttijden in het park liever dat de Efteling investeert in het verbeteren van de beleving tijdens het wachten.

    Coasterfrenzy Het spontane gaat er dus absoluut NIET af, aangezien het enige verschil is dat je nu niet in een veehok hoeft te staan.

    Niet met je eens. Beschouw ik puur het Reizenrijk dan hang ik daar met een kind wat nog niet in Vogelrok mag, niet langer als 30 min rond tijdens een normaal bezoek.
    Ronde CF en rondje Sirocco en weer door.

    Met een ticket met 30 min virtuele wachttijd wordt dat dus een rondje Sirocco (als die wachtrij door dit gedoe wel normaal blijft en niet gaat uitpuilen) en wat rondhangen om de 30 min. te volmaken maar dat wordt een stuk tijd waarin je niks meer kan ondernemen. Dus een stuk tijdsverlies.

    Dan lijkt de 70-90 min. na een nachtje slapen me ergens wel prettiger want dan is zelfs een bezoek Droomvlucht of bijvoorbeeld eten mogelijk en bied ook het Anton Pieckplein en/of Lavenlaar in combi met de Winterweide voldoende vertier.
    Al blijft dan het nadeel aan zo’n systeem, maar dat heb je in elk park met dit soort tijdslotsystemen, het heen- en weer lopen in een park.

    Kijk, ik gaf het hierboven al aan, win je nu wachttijd voor de grote toppers in het park dan kan het winstgevoel daarvan wel eens fijner zijn.

    Maar CF is die topper niet.

      Coasterfrenzy Zeker met kleine kinderen (die je veel in CF ziet) zou dit systeem juist prettiger moeten zijn. Aangezien juist die kinderen niet het geduld hebben voor wachtrijen en al vaak gaan jengelen of lastig worden. Maar in plaats van ze "op te sluiten

      Kinderen moeten leren om in een wachtrij te staan. Plekken als Droomvlucht, Fata en CF zijn daar perfect voor. Overzichtelijk en ze kunnen geen kant op. Lastig worden en jengelen hoort bij de leeftijd en bij kinderen en neem je op de koop toe als ouder. Dat lastig worden en jengelen houdt op den duur ook op als ze vaker gewacht hebben.

      Situatie nu is dat je plekje voor je kinderwagen gevonden hebt, je kinderen eruit haalt en dan tot de conclusie komt dat je een kaartje moet halen. Je kan je kinderen weer in de kinderwagen stoppen, ergens gaan wachten en op de tijd letten. Waarbij ik Archipel echt niet de juiste wachtplek vind voor de doelgroep van CF.

      Efteling leeft zich goed in haar kleine bezoekers in. Ik hoop dat ze zich snel bedenken.

      In een park als Disney kan dit nog werken omdat daar alles quasi dicht op elkaar staat en je heel wat hebt om naar te kijken in je omgeving. Carnaval Festival staat zo'n beetje op de meest dode hoek van de Efteling met enkel Vogel Rok en Sirocco als dichtstbijzijnde attractie. Als de virtuele wachtrij zoals nu oploopt tot 70-80 minuten is hier wachten echt wel eendjes op de vijver staren tot je zelf een eend wordt.
      Ja, je kan de vogel rok en Sirocco doen maar dan mag ook die wachtrij niet uitpuilen door wachtenden van CF (Wat dan ook weer een kromgetrokken redenering is voor de gasten: ze willen het wachten aangenamer maken door niet in een veehok te moeten wachten bij het CF maar je kan dan wel 30 tot 40 minuten wachten in het veehok van Vogel Rok). En de rest van de Efteling ligt nu niet bepaald dicht in de buurt, zeker niet om met kleine kinderen die afstanden te overbruggen. Wij betrappen ons zelf er altijd op dat we op het einde van de dag denken dat het best wel wat afstand lopen is in het park om nog iets extra te doen. Ter vergelijking: in de Efteling loop ik van fata morgana tot de vogel rok in dezelfde tijd als ik van Avengers campus in de studio's tot princess pavillion in het main park inclusief ticketscan.

      • Tim heeft hierop gereageerd.

        keey87 In een park als Disney kan dit nog werken omdat daar alles quasi dicht op elkaar staat en je heel wat hebt om naar te kijken in je omgeving. Carnaval Festival staat zo'n beetje op de meest dode hoek van de Efteling met enkel Vogel Rok en Sirocco als dichtstbijzijnde attractie.

        Stap 5 minuten en je zit in de Zweefmolen. 10 minuten en je zit in de monorail.

        Zo te zien hebben ze naar jullie geluisterd. De virtuele wachtrij staat vooralsnog uit en de reguliere rij is op dit moment 35 minuten. Zou dit een "one day test failure" zijn geworden?

        Mark Maar nu moet ik weer gaan plannen/nadenken

        Mark Terwijl ik niet gewend ben, ook op drukke dagen, veel langer als 10-15 min in de rij te staan voor CF. De wachttijd fluctueert nogal over de dag is namelijk mijn ervaring.

        Die hekel aan al te veel plannen ervaar ik zelf ook , maar ik denk niet dat dat hier telt. Als de wachtrij van Carnaval Festival inderdaad zo fluctueert heb je immers ook een behoorlijk uitgedokterd plan nodig om precies bij de poort te verschijnen op het moment dat die wachtrij maar een kwartier is.

        Audrey Mensen hadden geen idee hoe ze nu naar binnen moesten, of beter gezegd, wat ze precies nodig hadden om naar binnen te mogen.

        Maar lag dit aan de mensen of aan het systeem? Ik heb vanaf thuis geen goed overzicht over hoe de nieuwe methode nu precies geïntroduceerd is en of het proces voldoende wordt uitgelegd, dus misschien valt de Efteling veel te verwijten. Even zo vaak, echter, denk ik dat het publiek wat te verwijten valt. Twee seconden lezen is vaak voldoende.

        Er is ongetwijfeld (veel) ruimte voor verbetering, maar die ruimte zie je vaak pas als je een paar keer getest hebt. Dáárom denk ik dat de Efteling nu weer met een nieuwe variant op de proppen komt en dat ook dit niet het uiteindelijke resultaat zal zijn. Ik ben benieuwd naar toekomstige ontwikkelingen binnen het park, er valt nog veel te winnen - en als ik zelf één verzoekje zou mogen doen, dan zou dat een normale stand-by-rij zijn naast de virtuele wachtrij.

        Geef het allemaal nog even tijd. Medewerkers moeten er op ingespeeld geraken, en in mijn opzicht moeten er genoeg borden voorzien worden met duidelijke uitleg - geen idee of dat nu al het geval is.
        En dat van die 70 minuten wachten... nooit iets oordelen op de eerste dag, altijd de kans geven om dingen bij te stellen... iteratie is the way to go.

          Kevjoe iteratie.... voorlopig zie en hoor ik alleen maar irritatie van bezoekers....

          Als we straks op hele drukke dagen zitten waarop het plein al volloopt en men gaat hier simpelweg staan te wachten zie ik de taferelen al voor me....

          Wat mij betreft is alles volgende week weer netjes opgeruimd....

          • Kevjoe heeft hierop gereageerd.

            Eftelingpanda Er was ooit ook geklaag over de ribbon in Office, dat het slechter was en een achteruitgang was. In realiteit was het een herontwerp en was het een verbetering.

            Je moet zoiets altijd tijd geven. Ook dit, er is een reden waarom het een test is: dat betekent dat het ook slecht kan gaan en dat daar wijzigingen aan doorgevoerd kunnen worden.

              Kevjoe Het is een totaal overbodig systeem , dat is bij de Python ook al bewezen. Weg met die rommel!

              • MrRC vindt dit leuk.