Ik begrijp het geklaag van gisteren heel goed. Bekijk het vanuit de ogen van een normaal gezin wat nog van toeten of blazen weet. Die komen op een normale dag naar de Efteling, ik geloof niet dat het gisteren over de koppen lopen is geweest. Doen hun rondje park en komen op enig moment bij Carnaval Festival. De verwachting zal niet zijn dat het wachten voor die attractie meer dan een uur in beslag zou nemen.
Nu geloof ik er niet in dat de standaard bezoeker een hele planning voor de dag heeft. Sterker, vanuit de meeste gesprekken met vrienden en collega’s over een dagje Efteling, wordt wel duidelijk dat die dagen erg planningloos zijn en zeer spontaan in wat ze op welk moment bezoeken.
Een verplichte rondhangtijd voelt dan ineens als een hele verplichting. En eerder als verloren tijd dan winst. Zeker met kleine kinderen die ook hun slaap en eet rituelen hebben en waarbij je na 70-90 min allicht helemaal niet meer in CF kan…
(En ja, je kan die 70-90 min best goed vol maken in de omgeving en allicht zelfs beter nu ik daar langer over nadenk als 30 min want de ruimte in tijd om wat te ondernemen, maar dat weten wij, maar de gemiddelde bezoeker niet)
Kijk ik naar mijzelf dan merk ik dat bezoeken aan parken met dit soort systemen best voor wat voordeel in tijdswinst zorgen, wat prettig is, maar de dag ook planneriger wordt waardoor spontaniteit, ontspanning en ontvluchten aan de realiteit wat ik ook uit een dag pretpark haal, wat meer naar de achtergrond verdwijnt.
En lever je nu wat spontaniteit in om lange wachtrijen voor grote populaire topattracties over te slaan dan slaat de teller naar het positieve gevoel wat ik daaraan overhoud om ten opzichte van het verlies van de spontaniteit.
Maar nu moet ik weer gaan plannen/nadenken eerst een kaartje te scoren voor CF om daarna het vaste rondhanguurtje in Marerijk te doen (vaak doen we wel een biertje op terras Witte Paard ofzo terwijl de kinderen de attracties op Anton Pieckplein afvinken).
Terwijl ik niet gewend ben, ook op drukke dagen, veel langer als 10-15 min in de rij te staan voor CF. De wachttijd fluctueert nogal over de dag is namelijk mijn ervaring.
En wat hierboven vermeld, wachten hoort ook een beetje bij een dag pretparken en kinderen wat geduld aanleren is helemaal niet verkeerd.
Dan zie ik met de huidige wachttijden in het park liever dat de Efteling investeert in het verbeteren van de beleving tijdens het wachten.
Coasterfrenzy Het spontane gaat er dus absoluut NIET af, aangezien het enige verschil is dat je nu niet in een veehok hoeft te staan.
Niet met je eens. Beschouw ik puur het Reizenrijk dan hang ik daar met een kind wat nog niet in Vogelrok mag, niet langer als 30 min rond tijdens een normaal bezoek.
Ronde CF en rondje Sirocco en weer door.
Met een ticket met 30 min virtuele wachttijd wordt dat dus een rondje Sirocco (als die wachtrij door dit gedoe wel normaal blijft en niet gaat uitpuilen) en wat rondhangen om de 30 min. te volmaken maar dat wordt een stuk tijd waarin je niks meer kan ondernemen. Dus een stuk tijdsverlies.
Dan lijkt de 70-90 min. na een nachtje slapen me ergens wel prettiger want dan is zelfs een bezoek Droomvlucht of bijvoorbeeld eten mogelijk en bied ook het Anton Pieckplein en/of Lavenlaar in combi met de Winterweide voldoende vertier.
Al blijft dan het nadeel aan zo’n systeem, maar dat heb je in elk park met dit soort tijdslotsystemen, het heen- en weer lopen in een park.
Kijk, ik gaf het hierboven al aan, win je nu wachttijd voor de grote toppers in het park dan kan het winstgevoel daarvan wel eens fijner zijn.
Maar CF is die topper niet.