Helemaal eens met de uitspraken van ppc-anoniem-1.

Mijn laatste bezoek aan Disneyland Parijs deed mij denken aan Anaheim, waar ook overal en nergens wachtrijen ontstaan op diverse paden. Enig verschil is dat er daar palen in de grond zitten die ze snel kunnen opzetten en weghalen. In Parijs doen ze het nu snel met de bekende groene hekjes.

ppc-anoniem-2 Ik ben inmiddels nu terug in Nederland en reageer daardoor wat later op je reactie 🙂 . In de 8 dagen dat wij in DLP waren, merkten we op dat er veel meer agressie was richting de groene kaart dan tijdens de "vrije inloop tijd". De sfeer bij het buitengedeelte bij Crush was grimmig tot de Standby Pass verdween. Het had dus duidelijk wel met de Standby Pass te maken! De laatste dagen was de sfeer sowieso een stuk beter in heel Studio's door het verdwijnen van de Standby Pass. Door het zwaar beperkte attractie-aanbod is het merkbaar als 1 van de grotere attracties amper te doen is. Gasten staan liever in de fysieke rij (wat de wachttijden de laatste dagen van 65-80 minuten duidelijk lieten zien bij Crush). Ik kan nu hele boeken schrijven over hoe triest Studio's erbij ligt, maar het is echt schandalig wat het management daar aan het doen is. Avengers Campus had al lang open moeten zijn en het is gewoon belachelijk dat ze een experiment testen op de enige (noemenswaardige) achtbaan in Studio's. RC Racer is niets meer dan een schommelschip op achtbaantrack.

In die 8 dagen hebben we ook gekeken naar het gebruik van de Premier Access, omdat we bij sommige attracties met de groene kaart ook gebruik moesten maken van die ingangen. Het viel mij op dat nog best veel mensen betalen voor een ritje! Zelfs wanneer de standby rij maar 15 minuten was, gebruikten veel gasten de Premier Access. Mensen zijn duidelijk bereid om ervoor te betalen, en ik vrees dat dit (helaas) een blijvend iets zal zijn. Ik moet wel een kanttekening erbij plaatsen dat het park doordeweeks vooral veel Spaanse gasten had, en deze zijn over het algemeen wel te porren voor betaalde voordingopties.

De standby wachtrijen over de paden zijn wel echt een groot probleem. Op de weekenddagen stond de rij van Ratatouille voorbij de verlengde rij met de groene hekken. Het hele plein werd een chaos en het personeel had geen idee wat ze ermee moesten. De wachtrijen bij BTM, ToT en Phantom Manor waren ook een chaos op sommige momenten. De verlengde rij van BTM loopt helemaal door tot de Premier Access ingang wat voor verwarring bij bezoekers zorgt. De wachttijden zijn ook erg onrealistisch voor het gevoel: bijvoorbeeld 25 minuten voor BTM met een volle meandering tot aan de poort zonder dat de gasten afstand hielden en 20 minuten bij Phantom Manor terwijl een verlengde wachtrij voor de poort vol stond. Geen idee of ze klopten aangezien wij er niet in hebben gestaan, maar veel gasten vonden het zichtbaar merkwaardig voor ze zo'n rij instapten.

msnguy helaas wéér een forum lid waarbij het duidelijk is dat het qua wachtrij managent momenteel chaos is in Disneyland Parijs. Het is inmiddels geen momentopname meer, dat moge duidelijk zijn. De wachttijden die aangegeven staan kloppen overigens wel. Bij 25 minuten voor Big Thunder Mountain slingert de rij inderdaad doorheen heel Frontierland. Disney, normaliter de koning op het gebied van crowdmanagment, laat nu flinke steken vallen. Ouch.

5 dagen later

Voor wie de nieuwe scanners in werking wil zien.

6 dagen later

De prijzen worden al aangepast. Lijkt me geen succes te zijn dan. Gevaarlijke zet als de prijs te laag wordt want dan krijg je weer veel meer mensen die het willen doen.

DaltonTerror En de enige prijsstijging zien we bij HyperSpace Mountain. Enig idee wat daar achter zou zitten? Ik kan me niet inbeelden dat er bij die attractie de voorbije weken teveel pasjes zijn verkocht en dat ze met deze prijsstijging de vraag proberen te verminderen?

De enige reden die ik kan bedenken, is dat met de 12 EUR voor HSM nu alle toppers (Peter Pan, Hyper Space Mountain, ToT) hetzelfde prijskaartje hebben in tegenstelling tot vroeger.

Persoonlijk denk ik dat voor de andere rides de angst dat veel meer mensen het willen doen, ongegrond is. 12 EUR voor ToT en Peter Pan per persoon blijft toch een serieuze prijs, zelfs als is 'ie lager dan de oorspronkelijke 15 EUR.

DaltonTerror Gevaarlijke zet als de prijs te laag wordt want dan krijg je weer veel meer mensen die het willen doen.

Dit is slecht nieuws voor de mensen in de gewone rij inderdaad. En bevestigd daarbij ook nog eens het gevoel dat Disney dit echt alleen doet omdat er geld aan verdient moet worden. Eigenlijk is het gewoon schofterig.

Is het niet gewoon dat de prijzen variabel zijn? Daar ben ik wel vanuit gegaan in ieder geval. Het hoogseizoen is namelijk écht voorbij, vandaag waren wachttijden extreem laag. Dan moet je natuurlijk wel iets met de prijs van je voorkruipsysteem doen. 60 minuten overslaan hebben mensen een ander bedrag voor over dan 20 minuten bijvoorbeeld 😉

Marvin En bevestigd daarbij ook nog eens het gevoel dat Disney dit echt alleen doet omdat er geld aan verdient moet worden. Eigenlijk is het gewoon schofterig.

Echt hè? Het lijkt wel een commercieel bedrijf!

• Marvin heeft hierop gereageerd.

Fatouche Ik snap best dat er geld verdient moet worden hoor en dat het oude Fastpass systeem daar ook al op gericht was. Maar dat was wel nog steeds een gratis dienst waar iedereen met een toegangsticket gebruik van kon maken en iedereen ook gelijke kansen had. Deze manier van betaald voordringen, en ik val ongetwijfeld in de herhaling, vind ik gewoon niet fair. Natuurlijk zijn pretparken geen filantropische instellingen. Maar als een gezin met een lager inkomen een jaar of misschien wel langer spaart voor een leuke vakantie, vind ik het niet ok dat ze zich daarna nog steeds tweederangs gasten voelen omdat de happy few steeds voor hen mogen instappen. Dat er verschil is in budget voor eten, drinken en souvenirs tussen die 2 groepen is helemaal prima. Maar je betaald dat entreeticket om binnen te mogen en rides te kunnen doen, dan moet nadat dat bedrag betaald is de kans voor iedereen ook gelijk zijn.

Marvin Mja, dat geldt dan voor de hele sector en niet enkel voor Disney toch?

Maar in een theater heb je voor meer geld ook een beter zicht.... tja. Je hoeft het niet te gebruiken.

Eftelflags Mja, dat geldt dan voor de hele sector en niet enkel voor Disney toch?

Zeker, maar dit is een Disney topic en zij deden dat voorheen nog niet 🙂

Eftelflags Maar in een theater heb je voor meer geld ook een beter zicht.... tja. Je hoeft het niet te gebruiken.

Klopt, maar dan kijk je wel allemaal naar dezelfde voorstelling en hoeft met je goedkopere ticket niet 2 voorstelleningen extra te wachten.

Marvin Disney deed dat al wel hè? Enkel in WDW kreeg je in de dure suites meer privileges met FP+ en zelfs meer dagen van te voren.

in DLP had je al een VIP fastpass die je kon kopen of kreeg in suites.

ofwel; dit hele concept bestond al veel eerder..

Eftelflags True, maar de schaal waarop Disney het nu wil gaan verkopen is wel net even wat anders.

Klopt. Het is zeker agressiever en dat past niet ''lekker'' in het thema Disney. Eens 🙂

12 dagen later

Nieuw is dat je vanaf 23 oktober ook €15 per persoon zal kunnen betalen voor een gegarandeerde plaats in de Lion King show in het Frontierland theater. De show blijft gratis maar wil je in alle rust een zekerheid dat je de show kan zien is dit binnenkort mogelijk via de app, aldus Disney.

In Walt Disney World bestond dit al veel langer met de Fastpass+ service. Nu dus ook hier maar dan tegen betaling.

Persoonlijk vind ik betalen om een attractie van 3 minuten sneller te doen minder erg dan zo’n show van 25 minuutjes op de eerste rij te kunnen zien. 😅

12 dagen later

DaltonTerror Ben benieuwd of ze iets gelijkaardigs in Orlando & Anaheim gaan doen. Daar kon je ook al betalend naar pakweg Fantasmic, World Of Color of Happily Ever After maar dat was altijd gecombineerd met een dinner of lunch eerder de dag. Je betaalt voor de lunch en je krijgt er tickets voor de show bij op vip plaatsen. Zelf heb ik dit in Anaheim enkele keren gebruikt voor Frozen: Live at The Hyperion en in Orlando voor Happily Ever After en Illuminations.

In het geval van Parijs gaat het gewoon om betaalde toegang voor de show, niets meer of niets minder. Ikzelf ben dan persoonlijk geneigd om eerder te gaan voor de eet-en-show variant van Amerika.

Ik blijf het toch oprecht jammer vinden dat je bij een dagje pretpark privileges kunt kopen. Onder welke vorm dan ook, het is echt een fout signaal naar kinderen toe om te mogen/kunnen voorsteken omdat je iets meer betaald hebt.
                    Helaas is dit de toekomst en vrees ik dat alle parken dit op termijn gaan invoeren.

Shesterfield het is echt een fout signaal naar kinderen toe om te mogen/kunnen voorsteken omdat je iets meer betaald hebt

Maar het is gewoon ook de keiharde waarheid dat met meer geld, meer privileges komen. Sowieso zijn pretparken (en Disney-parken in het bijzonder) ook een privilege, er zijn zat mensen die een dagje uit niet kunnen betalen.