Een terechte opmerking die gemaakt werd in de podcast Ochtend In Pretparkland: de redenering hierboven dat de hoge prijs de standby rij ten goede komt omdat weinigen dit zullen kopen, klopt uiteraard alleen maar als de capaciteit niet kunstmatig laag gaat worden gehouden, door bvb bij Big Thunder maar met een beperkt aantal treinen te rijden. Benieuwd wat Disney hier mee gaat doen!

StevenRSCA toen ik er nog werkte werd het met te weinig treinen rijden terwijl de rij gasten er wel was gezien als een storing en werd dat door het management niet gewaardeerd.

Geloof niet dat Disney zich zal verlagen tot SixFlags trucjes.

StevenRSCA dat geloof ik echt niet tbh. Daarnaast kan je niet even de capaciteit naar beneden halen bij je darkrides. Vind dat erg doom denken.

Ik heb de afgelopen dagen sinds het nieuwe systeem online is de wachttijden bekeken en zie geen verandering hierin. Dus tot op heden is het nog niet heel veel gebruikt of heeft het geen invloed gehad op de huidige wachttijden. Ik heb tijdens mijn bezoek afgelopen maand genoten van het feit dat er geen fastpassen waren. Natuurlijk was het in het begin wennen aangezien ik vroeger het fastpass systeem goed doorhad en daardoor wel voordeel eruit kon halen. Maar het nadeel was, wanneer je bv geen fastpass had voor BTM de wachttijd juist extreem was waardoor je hem niet meer via de normale rij kon doen.

Lastige is om een eerlijke vergelijking te doen aangezien het park nog niet op volledige capaciteit draait door corona, niettemin werd er goed doorgewerkt en liep alles lekker door. Maximale wachttijd was bij de character selfie spots in de theathers, maar BTM had als maximale wachttijd 45 gedurende de dag. Als je dat vergelijkt met een dagje Efteling waar je 80 min bij de Baron kan aansluiten op hetzelfde moment.

John Van alles wat ik overigens gezien heb van Premier Access vind ik de kosten voor Autopia het meest interessant. Die ride sla ik altijd over omdat ik 40+ minuten teveel vind. Maar voor €8,- maak ik zeker een ritje 😅

Tegenwoordig staat die wachttijd vaak niet hoger dan 30 min wat dus best lekker is!

• John vindt dit leuk.

Eftelflags Elke attractie kun je in capaciteit verlagen, ook dark rides. Je zorgt gewoon dat er wat minder gehaast gevuld en vrijgegeven wordt en er varen plots een stuk minder bootjes per uur door je darkride. En zelfs bij Phantom Manor kun je prima de hal leegdraaien en net even langer dan nodig wachten met de aankomst van de volgende volle lift.

25 dagen later

En de machines zijn officieel weg bij Big Thunder Mountain.

Shocker, het systeem is tijdelijk buiten werking voor alle attracties.

Maar is het vanwege beperkte populariteit, of omdat de schoolvakanties intussen in bijna heel Europa zijn afgelopen? De wachttijden die ik nu op Looopings zie vragen ook niet echt om een virtual queue.

ppc-anoniem-2 ik ben nu al een aantal dagen in Disneyland Paris en ik denk toch echt dat eerste. Er heerste tijdens de stand pass tijden bij Crush Coaster een enorm gespannen sfeer voor de ingang. De mindervaliden konden zonder reservering zo naar binnen lopen wat tot conflicten leidde. Nee, dit systeem zien we hopelijk niet meer terug!

msnguy De mindervaliden konden zonder reservering zo naar binnen lopen wat tot conflicten leidde.

Dat is altijd al een discussie punt geweest in Disneyland Paris. Dat heeft verder op zich weinig te maken met de Standby Line. Ben een paar jaar terug met Tim naar DLRP op een drukke dag, bij ToT stond 65 minuten wachttijd, wij zaten er in 5 minuten in. Rock 40 minuten, voor ons was het doorlopen, BTM bijna 100, hebben wij 10 minuten gewacht. Hij kreeg op die dag de bijnaam mijn VIP fastpass. Met hoge wachttijden hebben wij 30-35 ritjes in attracties kunnen doen dankzij de groene kaart. En ja, ook wij kregen daarin scheve gezichten. Dus dat is nu niet opeens anders.

Je noemt hier punten die er, denk ik, weinig mee te maken hebben 😊

• msnguy heeft hierop gereageerd.

Een paar weken terug het park bezocht en dit systeem is een drama. Als het mij als doorgewinterde fan op 3 dagen tijd slechts 1 keer lukt om een plekje in de virtual queue te bemachtigen, waarbij we trouw 3 maal per dag het probeerde, dan is er iets toch niet in orde. Laat staan dat de ‘normale’ bezoeker überhaupt kans maakt.

En laat ons eerlijk zijn: nu fastpass uitgeschakeld is is een systeem als dit meer dan nodig. De rij van Big thunder mountain staat met 30 minuten al doorheen heel Frontierland, de rij van Peter Pan heeft met 35 minuten het gehele plein voor Toad Hall overgenomen en de rij van Ratatouille loopt met 30 minuten helemaal over het pad heen tot de het Buzz Lightyear beeld bij de ingang van Toy Story Playland. Het is duidelijk dat de meeste rijen fysiek nog geen 30 minuten kunnen huisvesten. Van social distancing was overigens nagenoeg geen sprake, dus het is niet dat na Corona dit probleem opeens opgelost is. In tegendeel: de capaciteit is nu beperkt, als het park straks dubbel zo veel bezoekers wil huisvesten zie je door de dranghekken de paden niet meer gok ik 😉

Het virtual queue systeem kan een toekomst hebben, maar dan moet het net als in Walibi Holland en Gardaland niet bij één enkele attractie uitgerold worden maar bij vele toppers. Nu zijn de plaatsen telkens in een paar seconden vergeven. Dat kun je richting de betalende gast niet verkopen dus ik snap zeker dat het systeem bij Crush gedeactiveerd is.

ppc-anoniem-2 ik weet niet wat de wachttijden in de Studios waren op het moment van je screenshot, maar die zijn altijd veel hoger dan die in het Disneyland park. Waar toppers daar eigenlijk niet boven de 35 minuten uitkomen tikken Tower of Terror, Ratatouille, RC racer en Crush dagelijks 45-60 minuten aan. Wanneer je op basis van online gegevens je oordeel velt lijkt er niks aan de hand, de werkelijkheid is natuurlijk anders. De chaos op de paden met hekken om de rijen überhaupt te huisvesten is (ook in het Disneyland Park) enorm…

• Simon heeft hierop gereageerd.

Eftelflags Ik reeg op deze reactie allemaal mensen die het natuurlijk niet eens zijn. Prima. Maar mag ik toch even zeggen: told you so? 🙂

Fast Pass haalt mensen uit de fysieke wachtrij en laat ze wat anders doen. Door de FP systemen uit te schakelen moeten mensen allemaal fysiek wachten. En waar willen ze dan in vredesnaam al die mensen laten? Nergens. Dat gaat ze ook niet lukken. Dus ja, de komende tijd gaan we lelijke plastic hekken doen en overal van die stomme koortjes. Welkom in het nieuwe normaal in DLP 😛

Helemaal eens met de uitspraken van ppc-anoniem-1.

Mijn laatste bezoek aan Disneyland Parijs deed mij denken aan Anaheim, waar ook overal en nergens wachtrijen ontstaan op diverse paden. Enig verschil is dat er daar palen in de grond zitten die ze snel kunnen opzetten en weghalen. In Parijs doen ze het nu snel met de bekende groene hekjes.

ppc-anoniem-2 Ik ben inmiddels nu terug in Nederland en reageer daardoor wat later op je reactie 🙂 . In de 8 dagen dat wij in DLP waren, merkten we op dat er veel meer agressie was richting de groene kaart dan tijdens de "vrije inloop tijd". De sfeer bij het buitengedeelte bij Crush was grimmig tot de Standby Pass verdween. Het had dus duidelijk wel met de Standby Pass te maken! De laatste dagen was de sfeer sowieso een stuk beter in heel Studio's door het verdwijnen van de Standby Pass. Door het zwaar beperkte attractie-aanbod is het merkbaar als 1 van de grotere attracties amper te doen is. Gasten staan liever in de fysieke rij (wat de wachttijden de laatste dagen van 65-80 minuten duidelijk lieten zien bij Crush). Ik kan nu hele boeken schrijven over hoe triest Studio's erbij ligt, maar het is echt schandalig wat het management daar aan het doen is. Avengers Campus had al lang open moeten zijn en het is gewoon belachelijk dat ze een experiment testen op de enige (noemenswaardige) achtbaan in Studio's. RC Racer is niets meer dan een schommelschip op achtbaantrack.

In die 8 dagen hebben we ook gekeken naar het gebruik van de Premier Access, omdat we bij sommige attracties met de groene kaart ook gebruik moesten maken van die ingangen. Het viel mij op dat nog best veel mensen betalen voor een ritje! Zelfs wanneer de standby rij maar 15 minuten was, gebruikten veel gasten de Premier Access. Mensen zijn duidelijk bereid om ervoor te betalen, en ik vrees dat dit (helaas) een blijvend iets zal zijn. Ik moet wel een kanttekening erbij plaatsen dat het park doordeweeks vooral veel Spaanse gasten had, en deze zijn over het algemeen wel te porren voor betaalde voordingopties.

De standby wachtrijen over de paden zijn wel echt een groot probleem. Op de weekenddagen stond de rij van Ratatouille voorbij de verlengde rij met de groene hekken. Het hele plein werd een chaos en het personeel had geen idee wat ze ermee moesten. De wachtrijen bij BTM, ToT en Phantom Manor waren ook een chaos op sommige momenten. De verlengde rij van BTM loopt helemaal door tot de Premier Access ingang wat voor verwarring bij bezoekers zorgt. De wachttijden zijn ook erg onrealistisch voor het gevoel: bijvoorbeeld 25 minuten voor BTM met een volle meandering tot aan de poort zonder dat de gasten afstand hielden en 20 minuten bij Phantom Manor terwijl een verlengde wachtrij voor de poort vol stond. Geen idee of ze klopten aangezien wij er niet in hebben gestaan, maar veel gasten vonden het zichtbaar merkwaardig voor ze zo'n rij instapten.

msnguy helaas wéér een forum lid waarbij het duidelijk is dat het qua wachtrij managent momenteel chaos is in Disneyland Parijs. Het is inmiddels geen momentopname meer, dat moge duidelijk zijn. De wachttijden die aangegeven staan kloppen overigens wel. Bij 25 minuten voor Big Thunder Mountain slingert de rij inderdaad doorheen heel Frontierland. Disney, normaliter de koning op het gebied van crowdmanagment, laat nu flinke steken vallen. Ouch.

5 dagen later

Voor wie de nieuwe scanners in werking wil zien.

6 dagen later

De prijzen worden al aangepast. Lijkt me geen succes te zijn dan. Gevaarlijke zet als de prijs te laag wordt want dan krijg je weer veel meer mensen die het willen doen.

DaltonTerror En de enige prijsstijging zien we bij HyperSpace Mountain. Enig idee wat daar achter zou zitten? Ik kan me niet inbeelden dat er bij die attractie de voorbije weken teveel pasjes zijn verkocht en dat ze met deze prijsstijging de vraag proberen te verminderen?

De enige reden die ik kan bedenken, is dat met de 12 EUR voor HSM nu alle toppers (Peter Pan, Hyper Space Mountain, ToT) hetzelfde prijskaartje hebben in tegenstelling tot vroeger.

Persoonlijk denk ik dat voor de andere rides de angst dat veel meer mensen het willen doen, ongegrond is. 12 EUR voor ToT en Peter Pan per persoon blijft toch een serieuze prijs, zelfs als is 'ie lager dan de oorspronkelijke 15 EUR.

DaltonTerror Gevaarlijke zet als de prijs te laag wordt want dan krijg je weer veel meer mensen die het willen doen.

Dit is slecht nieuws voor de mensen in de gewone rij inderdaad. En bevestigd daarbij ook nog eens het gevoel dat Disney dit echt alleen doet omdat er geld aan verdient moet worden. Eigenlijk is het gewoon schofterig.