T0verb0y Ik hoop toch dat ze nog meer geld hebben en ik denk het ook wel omdat ze juist eerst toch ook zo n dure 8baan konden neerzetten dan moet je toch geld hebben en er zijn echt ook wel meer mensen gekomen naar fenix en avalon hoor want daar staat vaak een rij
Misschien zeggen zij gewoon niet hoeveel ze precies hebben omdat ze dan ook belasting enzo moeten betalen weet jij veel er komen zoveel mensen kan niet waar zijn dat ze niet meer geld hebben denk ik dan

Die dure achtbaan is neergezet met geleend geld. Dat is op zich geen probleem, maar je kunt natuurlijk geen geld blíjven lenen… uiteindelijk moeten de investeringen ook geld gaan opbrengen. In 2019 is dat nog niet echt gelukt en in 2020 en 2021 heeft Toverland ontzettend veel pech gehad met corona. De komende jaren moeten de investeringen en Port Laguna dus echt hun vruchten gaan afwerpen.
Toverland heeft inderdaad regelmatig drukke dagen, maar er zijn ook veel dagen dat het er extreem rustig is. Sowieso valt het me op dat de wachttijd bij Fenix óók op drukke dagen meestal relatief kort is. Ik heb dus nog steeds het idee dat Toverland in plaats van Fenix in de eerste fase van Avalon beter een familie-attractie had kunnen plaatsen.

• Meint heeft hierop gereageerd.

Moet zeggen dat mijn kennis van financiële zaken niet heel groot is, maar kan de beperkte winst / het verlies van Toverland ook geen boekhoudkundige constructie zijn? Want was het bijvoorbeeld niet zo dat een zeker resort in Marne-la-Vallée ook maar verlies blijft draaien wat vooral trucjes zijn om zoveel mogelijk geld naar ome Walt te laten gaan? Gewoon wat gedachten, geen idee of het waar is.

Progress Ik heb dus nog steeds het idee dat Toverland in plaats van Fenix in de eerste fase van Avalon beter een familie-attractie had kunnen plaatsen.

Is dit niet gewoon een strategie van Toverland? Booster Bike had eerst ook niks te zoeken in Toverland, en Troy al helemaal niet. Toch hebben dit soort rides het park wel heel snel op de kaart gezet, en horen zowel Booster Bike als Troy nu bij de populairste rides van het park.

Hoi allemaal en bedankt voor jullie antwoorden en uitleg. En ik zal proberen beter te schrijven niek, sorry daarvoor. Ik heb de huisregels enzo nu gelezen hahaha.

Dankjewel Progres ik denk, dat ik snap wat je bedoelt. Dus dan hoop ik op dat ze snel geen geld meer hoeven te lenen hoewel, ik ook wel interessant vindt wat Meint daarover zegt want misschien kan Toverland dat net zo doen als bij Walt Disney. Dan kunnen ze misschien meer verdienen. Hopen dat Toverland meeleest voor als ze het nog niet doen zoals hij zegt!

O en remco nee hoor hahaha maar ik was gewoon benieuwd dus daarom dacht ik ik vraag het gewoon hier, omdat julie het misschien wel weten. En heel fijn dat jullie hebben geprobeert om mijn vraag te beantwoorden. Dankjewel allemaal!

Meint Het moederbedrijf van Disneyland heeft natuurlijk een bijna onuitputtelijke zak geld en kunnen alle boekhoudkundige trucs uithalen.
      Toverland zit niet in die luxe positie en hoewel er best veel geld bij de eigenaars zit, vrees ik ervoor dat de put van Toverland niet zomaar gedicht gaat kunnen worden met geld van de familie.
      Avalon heeft niet het gehoopte success gehad qua bezoekerscijfers en we werken nu al ruime tijd in Toverland (ook nog voor corona) dat het financiëel wel heel dunnetjes is. Dus ik hoop echt voor hun dat na corona, hopelijk dus in 2022, er heel wat bezoekers over de vloer komen zodat ze financiëel er weer beter voor zullen zitten. Maar met 2 barslechte jaren achter de rug, net na zo'n grote investering, vrees ik dat de financiële vooruitzichten (en de toekomstplannen) wel een pak trager zullen gaan dan wat er verhoopt was.

Ik hoop zelf dat Toverland op hetzelfde pad voort blijft gaan: kwalitatief hoogstaand en mooie, unieke gebieden neerzetten. Ik hoop niet dat ze, omdat ze voelen dat er toch een vernieuwing/nieuw gebied of iets dergelijks moet komen, iets minder kwalitatiefs of een half afgewerkt gebied gaan openstellen (om het het jaar erna dan af te werken).

Ik blijf hoopvol voor het park, maar ik denk dat we realistisch moeten zijn en de komende jaren niets groot moeten verwachten, zeker niet in het achtbaan segment. Zowat elk park in de buurt heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende thrill-coaster geopend; Untamed/Ride to Happiness/Fury/Kondaa en dan Toverland met Fénix, waardoor ik denk dat die markt (tijdelijk) toch verzadigd is en ze beter met iets anders afkomen.
      Ik verwacht (en hoop) een mooie darkride te zien, maar die dingen zijn enorm duur om te bouwen in deze tijd.

Mijn verwachting is in ieder geval dat het park pas ten vroegste eind 2022, begin 2023 een aankondiging gaat doen voor iets nieuws, en opening in 2024 of 2025, dus zo'n 6 jaar na Avalon. Langer dan dat denk ik echt niet dat ze gaan kunnen wachten.

Maar, ik heb natuurlijk geen glazen bol. Laten we hopen dat 2022 super wordt!

Remco82 Aan zij manier van schrijven te zien denk ik dat T0verb0y vooral nog niet zo oud is. En nog veel kan leren over de (pretpark)wereld. Niet erg natuurlijk hebben we allemaal gemoeten.

Kevjoe Mijn verwachting is in ieder geval dat het park pas ten vroegste eind 2022, begin 2023 een aankondiging gaat doen voor iets nieuws, en opening in 2024 of 2025, dus zo'n 6 jaar na Avalon.

Wat qua tijdlijn helemaal niet gek zou zijn toch? Troy kwam in 2007 (met de jaren daarna nog enkele infills), de Magische Vallei in 2012, en Avalon in 2018, dus een nieuwe grotere uitbreiding in 2024 of 2025 past perfect in de tijdlijn.

Ik probeer hier geen apologist te zijn voor Toverland want de cijfers lijken inderdaad niet florissant, maar ik vind wel dat er soms iets te negatief over het park gepraat wordt. Ik ben er in de laatste 12 maanden een aantal keer geweest, en het ligt er niet bij als een park wat alle eindjes aan elkaar moet knopen. Dat zegt niks natuurlijk, maar alleen naar de cijfers kijken zegt ook niks, want bestaande boekhoudkundige trucjes genoeg. Ik zou in ieder geval zeggen dat er in Nederland op dit moment geen park is dat zo'n hoogstaande bezoekerservaring creëert als Toverland, wat natuurlijk wel prioriteit nummer 1 is bij parken.

Meint Wat qua tijdlijn helemaal niet gek zou zijn toch? Troy kwam in 2007 (met de jaren daarna nog enkele infills), de Magische Vallei in 2012, en Avalon in 2018, dus een nieuwe grotere uitbreiding in 2024 of 2025 past perfect in de tijdlijn.

Dat zou inderdaad mooi erin passen, ik weet alleen niet of het een uitbreiding van een omvang zoals de Magische Vallei of Avalon zal zijn. Avalon/Port Laguna was 35 miljoen euro, en na deze onzekere tijd lijkt het mij moeilijk te zijn voor Toverland om nog eens 20 miljoen euro (wat volgens mij het minimum is om een kwalitatief gebied te ontwikkelen of een goede darkride) vast te krijgen. Het zal mogelijk wel lukken, maar ik denk persoonlijk dat de volgende uitbreiding wat intiemer of kleiner zal zijn. Waar natuurlijk niets mis mee is, zolang het maar goed aangepakt wordt.
          Toverland moet iets neerzetten wat qua afwerking en detaillering gelijk staat aan Avalon, en dat zal best prijzig zijn.

Ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen, Toverland is al vaker verrassend uit de hoek gekomen.

Ik zou nog steeds niet verbaasd zijn als we ergens in de komende jaren het bericht krijgen dat Toverland wordt overgenomen door een parkengroep. Een goedgekeurd bestemmingsplan maakt het park natuurlijk meer waard bij een eventuele verkoop.

Een kapitaalkrachtige nieuwe eigenaar zou het park de benodigde boost kunnen geven.

Progress Zou die een lening worden meegenomen naar een nieuwe eigenaar, of blijft die dan bij de familie. Als er een lening op rust van 48 miljoen die je als nieuwe koper moet afbetalen is het misschien niet echt aantrekkelijk.

Meint De situatie met Disneyland Parijs is totaal niet te vergelijken met Toverland, sinds de overname in 2017 draait Parijs overigens gewoon flinke winsten (of toch in ieder geval voor de pandemie)

De crux met het EuroDisney debacle zat hem in de combinatie van 2 factoren: Enerzijds was er toen nog een Franse wet die het verbood dat buitenlandse bedrijven 100% eigenaar van Franse bedrijven zouden worden. Daarom is er toen een enorm ingewikkelde juridische constructie bedacht waardoor Disney toch de volledige zeggenschap kreeg over de inzet van hun merken, maar die constructie kon pas worden aangepast toen Disney het resort volledig in handen kreeg. Anderzijds waren de verwachtingen veel te hoog waardoor EuroDisney openging met een miljardenschuld voordat er nog maar 1 cent verdiend was, "want dat zou toch wel terugverdiend worden". En zijn er in de eerste jaren enorme operationele verliezen gedraaid + moest er nog eens een half miljard worden geïnvesteerd worden om het gat boven te krijgen. Die enorme schuldenberg heeft tot 2017 alle winsten opgegeten.

De precieze percentages ken ik niet, maar ga er even vanuit dat het idee was dat van elke verdiende euro 55 cent naar onderhoud/personeel/etc. ging, 25 cent als licentiekosten naar Disney en de resterende 20 cent 'winst' voor uitbreidingen en de aandeelhouders was. Op het moment dat de schuldenberg zo groot is dat de afbetaling 25 cent per verdiende euro kost draai je dus constant verlies. Die paar jaar waarin Disney de licentiegelden kwijtschold is er namelijk gewoon winst gedraaid. Na de overname in 2017 heeft Disney de schulden weggehaald bij Parijs en geherfinancierd tegen gunstigere voorwaarden (Disney is immers veel kapitaalkrachtiger dan het kwakkelende Dinseyland Parijs was) en bleven de licentiekosten binnen het (moeder)bedrijf. Tel daar nog eens bij op dat bepaalde kosten nu gedeeld kunnen worden met de Amerikaanse zusterparken en je komt uit op een situatie waar voor elke euro 50 cent naar de operationele kosten gaan en de resterende 50 cent als winst naar het moederbedrijf.

Toverland zit niet met zulke licentiekosten of ingewikkelde constructies achter de schermen en zal dus veel minder boekhoud trucjes kunnen uithalen. Wel is het zo dat Toverland momenteel al een lening heeft van het moederbedrijf om de corona-periode te overbruggen. Dus het is inderdaad de vraag hoe lang de winsten van Gepla en het persoonlijke Gelissen-fortuin de boel kunnen blijven redden. Hopelijk draaien ze volgend jaar weer lekker en levert het Halloween-seizoen ook nog een aardige duit op dit jaar, want ik gun het ze van harte en het zou zonde zijn als Toverland omvalt vanwege een externe factor als de corona-crisis.

broodje123 Zou die een lening worden meegenomen naar een nieuwe eigenaar, of blijft die dan bij de familie. Als er een lening op rust van 48 miljoen die je als nieuwe koper moet afbetalen is het misschien niet echt aantrekkelijk.

Een eventuele koper zou die schuld dan moeten overnemen. Maar kan misschien wel nieuwe afspraken over aflossing met de bank maken. En kan misschien fors investeren in het park of de marketing verder professionaliseren, waardoor de bezoekersaantallen snel stijgen en afbetalen makkelijker wordt.

Grappig hoe dit gerucht eens in de zoveel tijd weer voorbij komt/op tafel wordt gelegd. Ik geloof er niks van dat dat de end game van de Toverland directie is. Dat gaat gewoon nog heel lang een familiebedrijf zijn, gelukkig.

Marvin Grappig hoe dit gerucht eens in de zoveel tijd weer voorbij komt/op tafel wordt gelegd. Ik geloof er niks van dat dat de end game van de Toverland directie is. Dat gaat gewoon nog heel lang een familiebedrijf zijn, gelukkig.

Even voor de goede orde: het is geen gerucht dat rondgaat of zo. Ik heb niets opgevangen dat hierop wijst.
                Het is puur een gedachte van mezelf, gebaseerd op de financiële situatie die pre-corona enigszins leek ‘vast’ te zitten en de leegloop die we in de directie hebben gezien.
                Het is ook niet mijn bedoeling er een gerucht van te maken, het is puur een ‘what if’ scenario. Het zou het park in mijn ogen wel het duwtje in de rug kunnen geven richting de volgende grote groeistap.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Marvin Ik geloof er niks van dat dat de end game van de Toverland directie is.

Volgens mij geloven de 'experts en speculanten' die dit om de zoveel tijd opbrengen dat ook niet: Er wordt vrijwel altijd expliciet of impliciet van uitgegaan dat zo'n overname niet geheel vrijwillig zal zijn vanuit de familie Gelissen. De speculatie vind ik echter niet vreemd: voor ons als buitenstaanders leek de financiële situatie al niet optimaal voor de Corona-crisis en dan komt de pandemie daar nog eens overheen... Het zal geen toeval zijn dat Toverland juist dit jaar overstapt op extra betaalde Halloween-huizen.

Maar ook voor het eventueel vrij krijgen van extra leningen is het natuurlijk handig dat het verdien-/verkooppotentieel van het park zo hoog mogelijk is. Dus dit bestemmingsplan lijkt me linksom of rechtsom positief voor ze uit te pakken.

Toverland moet gaan nadenken of uitbreiden in themagebieden de juiste zet is voor de toekomst. Het park heeft nu een leuke voetafdruk, nog steeds te groot voor het aantal gasten dat over de vloer komt, dus een themagebied erbij zal er voor zorgen dat het park nog leger lijkt. Ik denk dat het aanvullen van de huidige gebieden met een enkele attracties net zoveel mensen gaat trekken als een heel nieuw gebied. Dit heeft Fenix wel bewezen. Vrijwel niemand ging voor Port Laguna of Merlins Quest naar Toverland, het was toch echt Fenix die de mensen lokte.

Breid Ithaka uit. Bouw daar de beruchte Odysseus attractie en promoot die attractie. Pak die kans meteen aan om de eerste hal te verhullen aan de buitenkant. Bij de Magische Valei zie ik weinig plek voor grote attracties, maar ook daar zouden ze de hal mooier kunnen wegwerken in een berglandschap. Dat past ook meteen bij de Maximus Blitz Bahn. Avalon heeft natuurlijk genoeg plek en verhaal om uit te breiden. De heks heeft een goed verhaal voor een spannende darkride bijvoorbeeld. Maar ook Port Laguna heeft een goed verhaal voor een darkride over de totstandkoming van het gebied.

Natuurlijk kost dat nog steeds bakken met geld, maar ik verwacht dus dat een enkele attractie openen hetzelfde resultaat gaat opleveren als het openen van een heel themagebied. Het weer uitbreiden van de voetafdruk met themagebieden en resorts is in mijn ogen nu nog te vroeg.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Gatekeeper Het is natuurlijk geen megabonus, maar inderdaad: goed punt. En een mooi gebaar van het park.

Aan de andere kant: niemand beweert hier dat het park bijna failliet is of zo. Dat is niet aan de orde, blijkbaar kunnen de aflossingen en rente op de schulden zonder problemen betaald worden. Maar zoals vaak benoemd op dit forum: uiteindelijk moet je als park investeren in nieuwigheden. En dan heb je het al gauw over een paar miljoen, ook bij een kleinere attractie; een heel andere orde van grootte dan die bonus dus.
                      De vraag is waar die miljoenen vandaan moeten komen. Daarvoor zal weer geleend moeten worden. Wellicht is dat geen enkel probleem; de bank is tot dusver vrij toeschietelijk naar het park geweest, ook wanneer bepaalde doelstellingen niet behaald werden. Dus wie weet kunnen we toch een aankondiging verwachten… maar het zal dan voor iets kleiners zijn. En dat is prima, ik sluit me aan bij de eerdere post hier dat ‘opvullen’ van de bestaande themagebieden voor de komende jaren voldoende is.

• Meint heeft hierop gereageerd.

Progress uiteindelijk moet je als park investeren in nieuwigheden.

Waar best een lange tijd tussen kan zitten. De Efteling zat sinds de bouw van Vogel Rok een ongebruikelijk lange tijd zonder noemenswaardige nieuwe attractie, Walibi Holland vanaf de bouw van Splash Battle hetzelfde, Drievliet ook, en Slagharen voor de bouw van het Jules Verne gebiedje ook (en die attracties waren grotendeels vervangers). Al deze parken bestaan nog. Wel een kans dat je stagneert als je niet veel nieuws te presenteren hebt, maar het aantal bezoekers gaat niet ineens van 100 naar 0, of zelfs van 100 naar 50 als een park het iets rustiger aan doet.

Meint Dat is helemaal waar. Ik zeg dan ook nergens dat Toverland nú moet investeren. Zeker gezien de nog relatieve onbekendheid van de meest recente uitbreidingen én het feit dat het park met lange coronasluitingen te maken heeft gehad, kunnen ze nog best een paar jaar wachten. In die paar jaar moeten ze dan wel zorgen dat de ‘spaarpot’ weer vol raakt of een deel van de schuld aflossen.

Over de financiën van dit jaar is er gisteren wat gezegd tijdens de Toverland Fanday: Het ziet er dit jaar een stuk gunstiger uit en een positief resultaat valt te verwachten mits ze mogen open blijven van de overheid.

Overigens kwa uitbreidingen, Toverland heeft begin dit jaar in hun eigen podcast verteld dat ze kijken naar een kleinere uitbreiding van Avalon voor seizoen 2022 of 2023.