Ik vond het afgelopen zomer erg prettig werken. Voor de grote rides kan je virtueel wachten, ondertussen kan je kleinere rides doen waarvoor je niet virtueel hoeft te wachten. Je kan zo veel meer attracties doen in 1 dag. Ik zou het persoonlijk niet erg vinden als dit na corona ook nog blijft bestaan.

    Petrol Volledig mee eens. Ik kan me wel voorstellen dat het voor families met kinderen toch een drempel is om zo'n app te gebruiken. Al weet Walibi zelf ook niet meer wat nu hun doelgroep is volgens mij. Ik vraag me af of dit nog invloed heeft op de bezoekerscijfers of de tevredenheid van deze bezoekers.

    Ik vind dit een mooi goed systeem.
    Vorig jaar goede en fijne ervaring mee gehad.

    Afgelopen seizoen een keer of 10 gebruikt en niets anders dan lof. Ook vrienden, welke geen pretparkfans zijn, hebben het nog steeds over ´dat dagje Walibi zonder wachten´ terwijl we virtueel toch wel een paar keer een uur in de rij gestaan hebben. Ik zit liever op een bankje dan dat ik in een rij sta, en ik gok dat menig bezoeker dat ook zo ervaart.

    Dat de horeca en merchandise omhoog is geschoten kan niet anders, fijn dat dit niet alleen voor de bezoeker maar ook zeker voor Walibi dus iets oplevert. Ik ben er fan van en van mij mag het persoonlijk ook zonder corona blijven. 🙂

      Je capaciteit van het park is wat minder, maar eerlijk is eerlijk. Walibi is buiten Halloween en een paar echte zomerdagen nooit echt goed druk. Prima systeem!

        ppc-anoniem-1 terwijl we virtueel toch wel een paar keer een uur in de rij gestaan hebben. Ik zit liever op een bankje dan dat ik in een rij sta, en ik gok dat menig bezoeker dat ook zo ervaart.

        Ik denk wel dat Walibi hierop zal moeten inspelen, zoals ook Eftelflags aangeeft, de capaciteit van veel attracties was beperkt tot 50% of soms zelfs nog minder door die social distancing. Als de achtbanen straks weer gemiddeld 750 personen per uur over de track heen kunnen jassen heb je straks bijna 5.000 extra gasten door je park dwalen die normaal in de wachtrij zouden staan. Bij een wachtrij van een uur. Die terras- en winkel capaciteit heeft het park niet. Dus ik denk dat, om straks met volle capaciteit die virtuele wachtrij ook tot een succes te maken dat de horeca een stuk uitgebreidt mag worden.

        Voordeel is wel, die investeringen verdienen zich gezien het onderzoek binnen korte tijd weer terug 🙂

        • msnguy heeft hierop gereageerd.

          ppc-anoniem-2 Die terras- en winkel capaciteit heeft het park niet. Dus ik denk dat, om straks met volle capaciteit die virtuele wachtrij ook tot een succes te maken dat de horeca een stuk uitgebreidt mag worden.

          Vergeet niet dat men ook op de paden loopt en in de kleinere attracties gaat hé. Walibi heeft buiten Halloween om echt een zware overcapaciteit qua horeca. Zelfs op de drukste dagen in het voorseizoen kun je bij de meeste horeca zonder wachten wat te eten of te drinken bestellen. Als ze online wachten combineren met online bestellen bij de horeca is het al helemaal een win-win situatie!

          ppc-anoniem-1 Ik zit liever op een bankje dan dat ik in een rij sta, en ik gok dat menig bezoeker dat ook zo ervaart.

          Deze aanpassing zou ook voor mensen met autisme een enorme verbetering zijn! In sommige pretparken wordt dit systeem al jaren voor mensen met een beperking gehanteerd en ik ben er als iemand met autisme een gigantisch fan van!

          3 maanden later

          Ik was gisteren in Walibi, en ik vond het maar een raar systeem. Ruim een uur gewacht voor Lost Gravity. Vervolgens een kwartier wachten in de fysieke rij voordat mijn QR-code überhaupt gescand werd. Vervolgens nog bijna een half uur in de fysieke rij daarna. Dit was bij elke attractie een probleem. Wat is nog de toegevoegde waarde van de virtuele wachtrij?

          Volgende attractie: Untamed. Met nog minder dan tien minuten op mijn timer, na ruim een uur gewacht te hebben, kwam er ineens een uur bij. Dame bij de ingang vertelde me dat er een trein af is gehaald. Vreemd dat dat zo'n gigantisch verschil maakt. Ik kan me voorstellen dat veel andere gasten uit de wachtrij zijn gegaan toen de timer omhoog sprong, niet wetende dat ze eigenlijk alsnog snel aan de beurt hadden kunnen zijn, een verspilling van hun kostbare tijd om zo'n drukke dag. Omdat ik toch geen tijd meer had om ergens anders in te gaan, ben ik in de virtuele wachtrij gebleven, die na tien minuten ineens weer van een uur naar vijf minuten sprong. Gelukkig heb ik daardoor alsnog Untamed kunnen doen, maar ik snapte niet zo goed wat dit mogelijk maakte - er reed nog steeds maar één trein. Vervolgens natuurlijk nog wel zeker een kwartier in de fysieke rij gestaan.

          Plot twist: terwijl ik aan het wachten was op Untamed, realiseerde ik me dat ik een tweede telefoon en een tweede fastlane ticket had, dus ik ben toen met twee telefoons in de wachtrij gaan staan. De tweede telefoon liep twintig minuten achter op de eerste telefoon. Na het hele verhaal met de verspringende klok in de vorige alinea, eindigde de tweede telefoon twintig minuten vóór op de eerste telefoon. Hoe dan? Ik heb uiteindelijk maar één telefoon gebruikt, en dat is prima, want het was anders toch een beetje egoïstisch. Maar als niet ook die tweede telefoon had die twintig minuten voorliep op de eerste telefoon, dan had ik überhaupt niet in Untamed gekund. En het is raar dat het systeem schuift met de volgorde van mensen die zich in de virtuele wachtrij aanmelden.

          Gelukkig was ik gratis in Walibi, want ik heb de hele dag maar ternauwernood vier achtbanen kunnen doen.

          Over minder dan vier weken ga ik voor de allereerste keer naar Walibi Holland. Ik heb nog nooit een virtuele wachtrij gebruikt. Mijn tickets zijn al binnen en ik heb direct daarna de mail met de link naar de virtuele wachtrij gekregen. Die link mag ik blijkbaar pas openen op de dag van mijn bezoek, dus ik kan niet vooraf thuis kijken hoe dit systeem precies werkt.

          Ik veronderstel dat het grotendeels zichzelf zal uitwijzen, maar heb toch graag vooraf een idee van wat mij te wachten staat (sorry voor de flauwe woordspeling).

          Kan iemand stap voor stap uitleggen welke schermen er achtereenvolgens verschijnen en waarop je moet klikken?

            Je kunt wel de algemene website op: https://www.walibifastlane.nl/# Maar het systeem is erg makkelijk te bedienen, het enige wat wat moeite kost is meerdere losse kaartjes op 1 systeem krijgen (dit hoeft niet als je alle kaartjes tegelijk gekocht hebt).

            Azmidiske Hoe je het systeem precies activeert weet ik niet, maar de interface is redelijk eenvoudig: je ziet een lijstje van de attracties met de huidige wachttijd erbij weergegeven. Daar kan je op klikken, en dan krijg je de optie om in de virtuele wachtrij te stappen. Vanaf dat moment sta je in de wachtrij, en zie je een countdown op je schermpje. Je kan nog wel verder browsen enzo, want je zit met je account gewoon in die wachtrij. Als de wachttijd verstreken is, begint er een nieuwe timer die aftelt van 30 naar 0 minuten- dit is jouw tijdvak - met een QR code. Je kunt nu bij de ingang van de wachtrij van desbetreffende attractie je QR-code laten scannen bij een medewerker die daar gestationeerd is. Dan mag je doorlopen nog een keer twintig minuten wachten.

            Pro tip: zodra je code gescand is, uit de virtuele wachtrij gaan en je alvast inschrijven voor de volgende attractie. Dat scheelt weer een hoop tijd.

            Nog 2 tips:

            1. Je kunt op de dag van je bezoek al voor je het park in bent in een virtuele wachtrij aansluiten zodra de attracties open gaan om 10:00.

            2. Het inloggen gaat door gewoon de link in de mail te openen, je logt dan automatisch in. Mocht je Perron geluk de site sluiten, geen paniek, als je de link in de mail opnieuw opent dan kom je terug ingelogd op de site terecht.

            Ik ben sowieso al geen fan van dit soort oplossingen voor wachten. Maar alle berichten die inmiddels voorbij zijn gekomen over de virtuele wachtrij van Walibi Holland maken de keus om te gaan of niet voor mij erg makkelijk. Ik bezoek dat park pas weer als dat rare systeem opgeruimd is.

              Marvin Ik bezoek dat park pas weer als dat rare systeem opgeruimd is.

              Je beseft je dat dit mogelijk nooit is eh!

              want ondanks de klachten van de bezoekers denk ik dat dit systeem een blijvertje is. De horeca en shops draaien namelijk hoogstwaarschijnlijk flink grotere omzetten omdat gasten toch iets moeten doen en dat is winst voor het park. Ik denk dat het toch een blijvertje is en dat de problemen van virtueel wachten en daarna nog lang fysiek wachten opgelost gaan worden.

                ppc-anoniem-2 Het is zeer zeker goed voor de horeca omzet, dat staat vast. Of het systeem daadwerkelijk een blijvertje is zullen ze denk ik pas kunnen beoordelen zodra de volle capaciteit in attractie's weer mag worden gedraaid. Dan kunnen ze kijken hoe het systeem in een normale situatie een toegevoegde waarde heeft.

                Hoewel ze max 50% van de maximale bezetting binnen laten, zal het in de praktijk nauwelijks bezoekers op een dag schelen, want de maximale capaciteit trekken ze alleen tijdens Halloween. Het aantal bezoekers in het park is dus facto ongewijzigd, de capaciteit van de attractie's wel. Ik schat dat zo'n 40% van de totale capaciteit ongebruikt is momenteel. Dat zou dus betekenen dat de wachttijd met 40% omlaag gaat zodra ze weer vol mogen. Een virtuele wachtrij van 1 uur, wordt dan 36 minuten, dat is al een stuk schappelijker.

                ppc-anoniem-2 Je beseft je dat dit mogelijk nooit is eh!

                Waar baseer je dit precies op? Ik denk namelijk precies het tegenovergestelde. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat dit systeem zo blijft. Hooguit op drukke dagen bij een aantal populaire achtbanen zoals de Efteling dat met de Python doet (of deed?). En ja, het is zeker goed voor de omzet maar laat het park daar alsjeblieft niet door verblind raken. Als dit systeem namelijk wel zo blijft dan zie ik persoonlijk geen reden om het park te bezoeken. Ik heb namelijk geen zin om mijn dag te vullen met kleinere attracties en horeca, nee ik wil gewoon lekker blijven aansluiten en achtbaantjes pakken. Iets wat met dit systeem haast onmogelijk is. Voor mijn behoeftes dan. 😉

                  Snap de reden wel dat het systeem blijft. Als de horeca meer omzet maakt zou ik het ook doen. Mijn mening is dan ook dat het een fijn systeem is, alleen het aanbod waar men niet virtueel hoeft te wachten is in mijn ogen te tellen op 1 hand. Bij deze zet wordt de zin om het park met de mooiste collectie achtbanen van het land ook meteen verlaagd. Eerst was het 1 a 2x per jaar, nu eens in de 3 a 4 jaar 1x.

                  Loekiloeki Waar baseer je dit precies op?

                  Op dezelfde natte vinger als waarop jij baseert dat het weer weg gaat. 😉

                  Voor een park is het ideaal als bezoeken beter gepland zijn. Tickets zijn vooraf gekocht of een seizoenskaarthouder reserveert vooraf een plekje. Je weet precies hoeveel mensen er naar je park komen en je kan door een prijsstimulans je bezoekersstromen sturen (verwachte drukkere dagen duurder dan de rustige). En zo kan je dus ook je personeel beter plannen en dus efficiënter je kosten in de hand houden.

                  Tegelijkertijd, door het virtuele wachten is de kans dat je bezoeker meer uitgeeft aan andere zaken in je park groter. De broodjes van thuis en die knoppers reep zijn op en dan heb je nog meer tijd te doden en dan zijn de pizza, hamburgrer of andere snack in Walibi heel verleidelijk. Ook zo'n spelletje doen naast de Space Shot wordt leuk want na 3x ken je de zweefmolen ook wel. Dus je gaat onbewust je geld anders uitgeven en meer uitgeven. Dus waar Walibi eerst alleen verdiende aan de entree en 2 flesjes drinken is nu het uitgavenpatroon hoger en is de winst per bezoeker dus ook hoger.

                  Als ze de problemen niet uit het virtueel wachtsysteem krijgen dan wordt het lastig om het erin te houden, maar ik denk dat de problemen die je nu ziet finetuning is die nog gebeurd en dat als dat eenmaal gebeurd is dat het een systeem is dat duidelijkheid geeft aan de gast en meer winst voor Walibi . . .

                  En dat mensen zoals jij dan het park niet meer bezoeken is niet erg, want dat wordt gecompenseerd door mensen die het systeem wel waarderen / accepteren en daarmee extra uitgaven doen in het park aan producten met een (zeer) hoge winstmarge.

                  Buiten dat is het een trend waar grotere parken al enkele jaren mee bezig zijn. Er is een reden geweest voor Universal om Volcano Bay alleen maar uit te voeren met virtueel wachten, dit om te kijken of het de gastbeleving naar een hoger niveau tilt en goed werkt.

                  Snap de voordelen. Maar lekker rondlopen en wel zien wat je doet, voelt stuk relaxter dan ook dan weer in de weer moeten zijn met links, mails, apps, in- en uit virtuele rijen stappen en QR codes.

                  Loop je nu lekker een dagje rond te struinen om even te ontsnappen uit de gewone wereld, of draait alles wederom om die mobiel?

                    Spiegelbeeld Loop je nu lekker een dagje rond te struinen om even te ontsnappen uit de gewone wereld, of draait alles wederom om die mobiel?

                    Ok boomer 😛

                    Ik vind het persoonlijk best meevallen hoeveel je met je telefoon staat. De handeling ziet er meestal zo uit: je scant je qr code bij de ingang, je vraagt aan je gezelschap wat ze hierna willen doen en maakt een nieuwe reservering, dan stop je je telefoon weg, je wacht in de fysieke rij en doet je ritje, je komt uit de rij en checkt even hoelang je moet wachten, dan stop je hem weer weg voor een halfuur. Die telefoon zie ik alleen maar als een tool en niet meer dan dat. Van mij hoeft de fastlane niet per se weg, ik vind het op zich wel relaxed zo, er moet alleen wel wat worden verzonnen voor die bizar lange rijen.