Ik was gisteren in Walibi, en ik vond het maar een raar systeem. Ruim een uur gewacht voor Lost Gravity. Vervolgens een kwartier wachten in de fysieke rij voordat mijn QR-code überhaupt gescand werd. Vervolgens nog bijna een half uur in de fysieke rij daarna. Dit was bij elke attractie een probleem. Wat is nog de toegevoegde waarde van de virtuele wachtrij?

Volgende attractie: Untamed. Met nog minder dan tien minuten op mijn timer, na ruim een uur gewacht te hebben, kwam er ineens een uur bij. Dame bij de ingang vertelde me dat er een trein af is gehaald. Vreemd dat dat zo'n gigantisch verschil maakt. Ik kan me voorstellen dat veel andere gasten uit de wachtrij zijn gegaan toen de timer omhoog sprong, niet wetende dat ze eigenlijk alsnog snel aan de beurt hadden kunnen zijn, een verspilling van hun kostbare tijd om zo'n drukke dag. Omdat ik toch geen tijd meer had om ergens anders in te gaan, ben ik in de virtuele wachtrij gebleven, die na tien minuten ineens weer van een uur naar vijf minuten sprong. Gelukkig heb ik daardoor alsnog Untamed kunnen doen, maar ik snapte niet zo goed wat dit mogelijk maakte - er reed nog steeds maar één trein. Vervolgens natuurlijk nog wel zeker een kwartier in de fysieke rij gestaan.

Plot twist: terwijl ik aan het wachten was op Untamed, realiseerde ik me dat ik een tweede telefoon en een tweede fastlane ticket had, dus ik ben toen met twee telefoons in de wachtrij gaan staan. De tweede telefoon liep twintig minuten achter op de eerste telefoon. Na het hele verhaal met de verspringende klok in de vorige alinea, eindigde de tweede telefoon twintig minuten vóór op de eerste telefoon. Hoe dan? Ik heb uiteindelijk maar één telefoon gebruikt, en dat is prima, want het was anders toch een beetje egoïstisch. Maar als niet ook die tweede telefoon had die twintig minuten voorliep op de eerste telefoon, dan had ik überhaupt niet in Untamed gekund. En het is raar dat het systeem schuift met de volgorde van mensen die zich in de virtuele wachtrij aanmelden.

Gelukkig was ik gratis in Walibi, want ik heb de hele dag maar ternauwernood vier achtbanen kunnen doen.

Over minder dan vier weken ga ik voor de allereerste keer naar Walibi Holland. Ik heb nog nooit een virtuele wachtrij gebruikt. Mijn tickets zijn al binnen en ik heb direct daarna de mail met de link naar de virtuele wachtrij gekregen. Die link mag ik blijkbaar pas openen op de dag van mijn bezoek, dus ik kan niet vooraf thuis kijken hoe dit systeem precies werkt.

Ik veronderstel dat het grotendeels zichzelf zal uitwijzen, maar heb toch graag vooraf een idee van wat mij te wachten staat (sorry voor de flauwe woordspeling).

Kan iemand stap voor stap uitleggen welke schermen er achtereenvolgens verschijnen en waarop je moet klikken?

    Je kunt wel de algemene website op: https://www.walibifastlane.nl/# Maar het systeem is erg makkelijk te bedienen, het enige wat wat moeite kost is meerdere losse kaartjes op 1 systeem krijgen (dit hoeft niet als je alle kaartjes tegelijk gekocht hebt).

    Azmidiske Hoe je het systeem precies activeert weet ik niet, maar de interface is redelijk eenvoudig: je ziet een lijstje van de attracties met de huidige wachttijd erbij weergegeven. Daar kan je op klikken, en dan krijg je de optie om in de virtuele wachtrij te stappen. Vanaf dat moment sta je in de wachtrij, en zie je een countdown op je schermpje. Je kan nog wel verder browsen enzo, want je zit met je account gewoon in die wachtrij. Als de wachttijd verstreken is, begint er een nieuwe timer die aftelt van 30 naar 0 minuten- dit is jouw tijdvak - met een QR code. Je kunt nu bij de ingang van de wachtrij van desbetreffende attractie je QR-code laten scannen bij een medewerker die daar gestationeerd is. Dan mag je doorlopen nog een keer twintig minuten wachten.

    Pro tip: zodra je code gescand is, uit de virtuele wachtrij gaan en je alvast inschrijven voor de volgende attractie. Dat scheelt weer een hoop tijd.

    Nog 2 tips:

    1. Je kunt op de dag van je bezoek al voor je het park in bent in een virtuele wachtrij aansluiten zodra de attracties open gaan om 10:00.

    2. Het inloggen gaat door gewoon de link in de mail te openen, je logt dan automatisch in. Mocht je Perron geluk de site sluiten, geen paniek, als je de link in de mail opnieuw opent dan kom je terug ingelogd op de site terecht.

    Ik ben sowieso al geen fan van dit soort oplossingen voor wachten. Maar alle berichten die inmiddels voorbij zijn gekomen over de virtuele wachtrij van Walibi Holland maken de keus om te gaan of niet voor mij erg makkelijk. Ik bezoek dat park pas weer als dat rare systeem opgeruimd is.

      Marvin Ik bezoek dat park pas weer als dat rare systeem opgeruimd is.

      Je beseft je dat dit mogelijk nooit is eh!

      want ondanks de klachten van de bezoekers denk ik dat dit systeem een blijvertje is. De horeca en shops draaien namelijk hoogstwaarschijnlijk flink grotere omzetten omdat gasten toch iets moeten doen en dat is winst voor het park. Ik denk dat het toch een blijvertje is en dat de problemen van virtueel wachten en daarna nog lang fysiek wachten opgelost gaan worden.

        ppc-anoniem-2 Het is zeer zeker goed voor de horeca omzet, dat staat vast. Of het systeem daadwerkelijk een blijvertje is zullen ze denk ik pas kunnen beoordelen zodra de volle capaciteit in attractie's weer mag worden gedraaid. Dan kunnen ze kijken hoe het systeem in een normale situatie een toegevoegde waarde heeft.

        Hoewel ze max 50% van de maximale bezetting binnen laten, zal het in de praktijk nauwelijks bezoekers op een dag schelen, want de maximale capaciteit trekken ze alleen tijdens Halloween. Het aantal bezoekers in het park is dus facto ongewijzigd, de capaciteit van de attractie's wel. Ik schat dat zo'n 40% van de totale capaciteit ongebruikt is momenteel. Dat zou dus betekenen dat de wachttijd met 40% omlaag gaat zodra ze weer vol mogen. Een virtuele wachtrij van 1 uur, wordt dan 36 minuten, dat is al een stuk schappelijker.

        ppc-anoniem-2 Je beseft je dat dit mogelijk nooit is eh!

        Waar baseer je dit precies op? Ik denk namelijk precies het tegenovergestelde. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat dit systeem zo blijft. Hooguit op drukke dagen bij een aantal populaire achtbanen zoals de Efteling dat met de Python doet (of deed?). En ja, het is zeker goed voor de omzet maar laat het park daar alsjeblieft niet door verblind raken. Als dit systeem namelijk wel zo blijft dan zie ik persoonlijk geen reden om het park te bezoeken. Ik heb namelijk geen zin om mijn dag te vullen met kleinere attracties en horeca, nee ik wil gewoon lekker blijven aansluiten en achtbaantjes pakken. Iets wat met dit systeem haast onmogelijk is. Voor mijn behoeftes dan. 😉

          Snap de reden wel dat het systeem blijft. Als de horeca meer omzet maakt zou ik het ook doen. Mijn mening is dan ook dat het een fijn systeem is, alleen het aanbod waar men niet virtueel hoeft te wachten is in mijn ogen te tellen op 1 hand. Bij deze zet wordt de zin om het park met de mooiste collectie achtbanen van het land ook meteen verlaagd. Eerst was het 1 a 2x per jaar, nu eens in de 3 a 4 jaar 1x.

          Loekiloeki Waar baseer je dit precies op?

          Op dezelfde natte vinger als waarop jij baseert dat het weer weg gaat. 😉

          Voor een park is het ideaal als bezoeken beter gepland zijn. Tickets zijn vooraf gekocht of een seizoenskaarthouder reserveert vooraf een plekje. Je weet precies hoeveel mensen er naar je park komen en je kan door een prijsstimulans je bezoekersstromen sturen (verwachte drukkere dagen duurder dan de rustige). En zo kan je dus ook je personeel beter plannen en dus efficiënter je kosten in de hand houden.

          Tegelijkertijd, door het virtuele wachten is de kans dat je bezoeker meer uitgeeft aan andere zaken in je park groter. De broodjes van thuis en die knoppers reep zijn op en dan heb je nog meer tijd te doden en dan zijn de pizza, hamburgrer of andere snack in Walibi heel verleidelijk. Ook zo'n spelletje doen naast de Space Shot wordt leuk want na 3x ken je de zweefmolen ook wel. Dus je gaat onbewust je geld anders uitgeven en meer uitgeven. Dus waar Walibi eerst alleen verdiende aan de entree en 2 flesjes drinken is nu het uitgavenpatroon hoger en is de winst per bezoeker dus ook hoger.

          Als ze de problemen niet uit het virtueel wachtsysteem krijgen dan wordt het lastig om het erin te houden, maar ik denk dat de problemen die je nu ziet finetuning is die nog gebeurd en dat als dat eenmaal gebeurd is dat het een systeem is dat duidelijkheid geeft aan de gast en meer winst voor Walibi . . .

          En dat mensen zoals jij dan het park niet meer bezoeken is niet erg, want dat wordt gecompenseerd door mensen die het systeem wel waarderen / accepteren en daarmee extra uitgaven doen in het park aan producten met een (zeer) hoge winstmarge.

          Buiten dat is het een trend waar grotere parken al enkele jaren mee bezig zijn. Er is een reden geweest voor Universal om Volcano Bay alleen maar uit te voeren met virtueel wachten, dit om te kijken of het de gastbeleving naar een hoger niveau tilt en goed werkt.

          Snap de voordelen. Maar lekker rondlopen en wel zien wat je doet, voelt stuk relaxter dan ook dan weer in de weer moeten zijn met links, mails, apps, in- en uit virtuele rijen stappen en QR codes.

          Loop je nu lekker een dagje rond te struinen om even te ontsnappen uit de gewone wereld, of draait alles wederom om die mobiel?

            Spiegelbeeld Loop je nu lekker een dagje rond te struinen om even te ontsnappen uit de gewone wereld, of draait alles wederom om die mobiel?

            Ok boomer 😛

            Ik vind het persoonlijk best meevallen hoeveel je met je telefoon staat. De handeling ziet er meestal zo uit: je scant je qr code bij de ingang, je vraagt aan je gezelschap wat ze hierna willen doen en maakt een nieuwe reservering, dan stop je je telefoon weg, je wacht in de fysieke rij en doet je ritje, je komt uit de rij en checkt even hoelang je moet wachten, dan stop je hem weer weg voor een halfuur. Die telefoon zie ik alleen maar als een tool en niet meer dan dat. Van mij hoeft de fastlane niet per se weg, ik vind het op zich wel relaxed zo, er moet alleen wel wat worden verzonnen voor die bizar lange rijen.

              Zal als Gen Z'er dan maar even melden dat ik het met de boomer eens ben. 😛

              Van mij hoeven dit soort systemen ook niet. Ik snap de voordelen voor een park dus het zal zich eerder rap verspreiden dan weggaan, maar ik vind de digitalisering van een dagje pretpark een walgelijke trend. Heb pretparkdagen waar ik bijna de hele dag niet op mijn telefoon kijk, maar nu word je blijkbaar gedwongen om op je telefoon te kijken.

                Meint normaliter kijk je toch ook op je telefoon wat de wachttijden zijn voordat je ergens heen loopt? Om dan ook op ‘reserveer’ te klikken vind ik persoonlijk een kleine moeite 😉 Het is niet zon dat je tijdens die handeling gevraagd wordt om een epistel van 1000 woorden op te stellen. Het kost je letterlijk nog geen 10 seconden. Zeker op een pretpark forum lijkt het me dat iedereen de wachttijden gedurende de dag een beetje in de gaten houdt en niet als Truus uit Delft in de eerste achtbaan stapt die ‘ie tegen komt.

                Ik doe tijdens een dagje pretparken bezoeken ook vrijwel niets op mijn telefoon qua interactie met anderen, maar wachttijden check ik altijd voordat ik besluit of ik naar een attractie loop. En ook buienalarm wordt steevast in de gaten gehouden. Of dat nu in Toverland, de Efteling, Walibi Holland, Phantasialand of Disney is.

                • Meint heeft hierop gereageerd.

                  Smiley of niet, er hangt een negatieve lading aan deze woordkeuze. We zijn een forum voor alle leeftijden, alle meningen en alle opvattingen. Zolang het maar met respect en wat onderbouwing gebeurd. De woordkeuze van “ok boomer” past daar wat ons betreft niet in. Dus laat dat de volgende svp achterwege.

                  ppc-anoniem-1 Het is voor mij het idee van geforceerd mijn telefoon gebruiken, maar ook alles wat eromheen komt. Voordat ik mijn telefoon 2 jaar geleden vervangen heb had ik een telefoon met een ontzettend slechte batterij. Maakt niet uit, maar als ik mijn telefoon meer moet gebruiken kan ik er geen hele dag mee doen, en dat gaat uiteindelijk ook met mijn huidige telefoon gebeuren, want ik ben iemand die 5-6 jaar met een telefoon doet. Dus dan moet ik of een telefoon kopen omdat een pretpark wil dat ik een telefoon gebruik, of ik moet een fatsoenlijke powerbank kopen.

                  Daarnaast is wifi in pretparken vaak ontzettend matig, dus dan word ik ook geacht een fatsoenlijke databundel te hebben. Kortgezegd vind ik het geen klantvriendelijk systeem op die manier. Maar dat is mijn persoonlijke mening. En je weet, vast wel dat ik van zowel RMCs geniet als Japanse jet coasters uit de jaren 80, dus ik weet ook dat ik in veel dingen een afwijkende mening heb.

                  Ik verwacht zelf dat de kans groot is dat ze wel degelijk terug naar de oude vorm gaan. Toen was op de huidige manier digitaal wachten namelijk het 1ste niveau van fastlane. Een hoop mensen hebben van het gemak kunnen proeven en die zullen straks veel sneller gewillig zijn om voor dat gemak wat extra te betalen, helemaal gezien de stand-by rij bij de attractie dan een stuk korter is. Door het oude systeem terug te introduceren hou je ook de mensen wie het niks vinden tevreden. Eventueel zal het systeem dan bij meer attracties worden toegevoegd, bij bijvoorbeeld Merlin of het reuzenrad.

                  Time will tell, beide opties hebben hun en voor en nadelen.

                  Hoe zit het eigenlijk met de wifi in Walibi? Is die goed en kan je alles zonder haperen reserveren of moet je niet enorm veel data uit je bundel gebruiken voor een beetje fijn dagje Walibi? Dat zou niet bepaald klantvriendelijk zijn.

                    broodje123 wifi is redelijk, zolang je normaal internet en geen video's gaat laden.

                    Ben afgelopen zaterdag geweest en heb niet op de WiFi gezeten. Mijn verbruik op die dag was 60 mb. Heb die dag mijn internet ook wel gebruikt voor andere dingen.

                    Als je met meer mensen bent, koppel je accounts aan elkaar. Dan hoeft er sowieso maar 1 persoon te reserveren. Maar het is niet zo dat je internetbundel ineens weg is.

                    Het zou mij verbazen als walibi hier mee stopt. Vind wel dat ze wat proactiever de wachtrij moeten gaan bijstellen. Heb een uur gewacht voor goliath. Vervolgens stap ik de fysieke rij in en kan gelijk instappen. Vervolgens rijd de trein weg met nog meer lege karretjes dan normaal in corona tijd.

                    Ook wanneer we weer terug in het station komen staat er bijna niemand te wachten. Express was het zelfde verhaal. Dan kost het systeem wel capaciteit. Terwijl dit niet nodig is, ze kunnen namelijk de tijdsloten vooruit schuiven.

                    • NielsC heeft hierop gereageerd.