De stoomtrein op electriciteit in 2030?
msnguy Ik weet niet of het gaat passen, maar een extra station bij M&M om het dorpsplein wat completer te maken zie ik wel zitten.
- Bijgewerkt
The_Real_Infernape Ja, ik kan me een extra station in Strookrijk niet voorstellen, want dat is op de huidige route wel erg dicht bij Station De Oost (leg je 'm na de brug bij Gondoletta terug om naar het noorden en dan met een lus langs de N261 kan 't wel en pik je meteen Reizenrijk mee), maar een stop voor de spoorwegovergang naar de Fata Morgana is zowel in de huidige als een verlengde route best logisch. Dat de trein momenteel niet relatief dicht bij de ingang stopt is me sowieso altijd een doorn in 't oog geweest. Rechtsaf richting Max & Moritz en dan meteen een stationnetje aantreffen lijkt me prima.
Ik ben ontzettend voor recycling en groene stroom en weet ik wat. Maar dit is juist een van die dingen die je in ere moet houden.
Mwoh, Disney draait al jaren in Anaheim op Biodiesel om stoom te genereren. Hoor je ook niemand over. Leuk dat ze een plan hebben voor extra capaciteit, niet dat ik ooit die treinen gebruikte
Electro-stoom-locomotieven hebben bestaan.
Echter, de efficientie is heel erg laag. Electriciteit is 'hoogwaardige' energie, het omzetten in warm water is ontzettend zonde.
Op kolen gaat het als volgend: kolen -> warmte (60% efficientie) -> transmissie (??% efficientie)
Met electriciteit gaat het als volgend : gas/kolen/groen -> warmte(100% efficientie) -> transmissie (??% efficientie)
Zolang we niet puur groen werken kunnen die stoomlocomotieven beter op een brandstof rijden dan op electriciteit; het bespaart namelijk energie.
Mis ik trouwens iets, of is de Efteling-lijn gewoon een cirkel? Dan kunnen ze toch met het toevoegen van een paar seinen de treinen gewoon in een rondje achter elkaar aan sturen? Zolang de treinen dan maar lang genoeg over de trajecten doen lukt het ze dan toch gewoon om te kunnen rijden?
Kan prima gewoon waterdamp gebruiken die rookmachines maken,
en geluid via een paar goeie stevige speakers van een stoomtrein laten klinken,
Die ook het geluid regelt als je harder en zachter gaat rijden.
Dan zingt ie kedeng kedeng?
Amber Kan prima gewoon waterdamp gebruiken die rookmachines maken,
en geluid via een paar goeie stevige speakers van een stoomtrein laten klinken,
Die ook het geluid regelt als je harder en zachter gaat rijden.
Ik vind het huidige plan echt prima, maar wat je hier noemt Pascalle kan echt niet hoor
Heeft het ook niet gewoon te maken met het "groene" potje spekken richting het bestemmingsplan? De stoomtrein heeft nu best wel veel uitstoot.
Arathonk Ik ben daar vrij zeker van. De Efteling wil groeien en dat kan alleen als ze het zo goed mogelijk doen, daarmee bedoel ik zo acceptabel mogelijk voor de buurtbewoners en het bestuur die de bestemmingsplannen moet goedkeuren.
Ik was afgelopen week in Europa-Park en daar hebben ze hun diesel locomotieven omgebouwd naar elektrische modellen. Dit zijn natuurlijk heel andere modellen maar als ik dit toch een beetje kopieer naar de stoomtreinen van de Efteling heb ik er toch een beetje gemengde gevoelens bij. Op zich is het namelijk best leuk dat de schoorstenen nog steeds roken, maar dit ziet er toch net wat anders uit dan de kracht waarmee de rook normaal gesproken naar buiten zou komen. Daarnaast vind ik het geluid niet altijd even geslaagd, van een afstandje klinkt het best ok maar van dichtbij is het toch wel duidelijk dat het om een speaker gaat.
Dan zou ik toch hopen dat als dit plan uitgevoerd gaat worden men zal gaan voor de vuurloze locomotief die wel nog echt op stoom rijd voor het authentieke gevoel.
- Bijgewerkt
Arathonk Ik meen me te herinneren dat in het stikstof-plan van de Efteling de aanname was dat twee zaken niet zouden worden aangepast: de stoomtreinen en de vuureffecten van Aquanura. De Winter Efteling-kampvuren werden in dat plan als mogelijk ‘wisselgeld’ gebruikt (en zouden geschrapt kunnen worden als de uitstootdoelstellingen onverhoopt niet gehaald zouden worden).
De stikstofdoelstellingen zouden inmiddels al grotendeels behaald zijn doordat de landbouwgrond die de Efteling in eigendom heeft niet meer bemest wordt. Ik betwijfel dan ook of dit plan met de stikstofdoelstellingen te maken heeft.
Maar los van de stikstof en het bestemmingsplan wil de Efteling over tien jaar grotendeels klimaatneutraal draaien. En daar zou deze aanpassing wel in passen natuurlijk!
Die treinen zullen niet het eeuwig leven hebben, en onderhoud en milieuaspecten spelen zeker mee, Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk heel weinig gebruik maak van de trein of zoiezo transport mogelijkheden in pretparken. ik loop liever, maar het is wel een icoon in de efteling en denk dat als zulke steeds meer verdwijnen dan verdwijnt het hart er een beetje uit.
Mega schop. Deels zelfpromotie. Maar we hebben het in college deel 2 over stoom en de toekomst daarvan. We noemen het even en kijken even mee in de stoomtrein van de Efteling.
En ook daarin wordt terecht het museale karakter aangehaald. Laten we dat asjeblieft koesteren en de paar originele stoomtreinen die er nog zijn behouden.
maar dan heet het toch geen Stóóm trein meer? huh?