Johan Ja, dat hoeft niet eens per definitie een heel serieus aantal kg aan co2 te zijn, maar soms wil je ook gewoon sympathie wekken en laten zien dat je er echt alles aan doet en blijft doen om 'n situatie in je park te verbeteren. Als de opties beperkt zijn is "we draaien binnen nu en tien jaar een volwaardige pilot met een stoomtrein op elektriciteit" best wel een lekkere claim, waar je de eerste vier jaar vervolgens niets mee hoeft te doen en eigenlijk helemaal niks aanpakt behalve dat je de capaciteit van de attractie lijkt te vergroten als 't af is. Dat is win-win voor het park! 😉

  • Johan heeft hierop gereageerd.

    Daarnaast wellicht een hersen spinsel, maar op dit moment kunnen er max 2 treinen tegelijk rijden. (3 zou kunnen, maar dan moet er geen in een station stil blijven staan waardoor de trein op een rare plek stil komt te staan) Wellicht dat het park met strookrijk een 3e station wilt toevoegen waardoor een 3e trein nodig gaat zijn? In dat geval is het natuurlijk stom om naar buiten te brengen dat je een extra stoomtrein die milieu vervuilend is gaat inzetten. Wanneer je dit verkoopt als; we gaan een 3e trein gebruiken wegens verlengd traject, en hij is volledig elektrisch. Dan is dat inderdaad een win win situatie.

      Yvan Wellicht dat het park met strookrijk een 3e station wilt toevoegen waardoor een 3e trein nodig gaat zijn?

      Als ze het traject toch uitbreiden, dan mogen ze ook wel een klein station maken in Reizenrijk en Anderrijk. Dat daar geen stations (meer) zijn is al jaren een gemis...

        msnguy Ik weet niet of het gaat passen, maar een extra station bij M&M om het dorpsplein wat completer te maken zie ik wel zitten.

          Jules ook zijn er subsidie potjes voor milieuvriendelijke en technologische ontwikkelingen. Daarmee kan je vaak het complete salaris van de mensen die er aan werken gecompenseerd krijgen.

          The_Real_Infernape Ja, ik kan me een extra station in Strookrijk niet voorstellen, want dat is op de huidige route wel erg dicht bij Station De Oost (leg je 'm na de brug bij Gondoletta terug om naar het noorden en dan met een lus langs de N261 kan 't wel en pik je meteen Reizenrijk mee), maar een stop voor de spoorwegovergang naar de Fata Morgana is zowel in de huidige als een verlengde route best logisch. Dat de trein momenteel niet relatief dicht bij de ingang stopt is me sowieso altijd een doorn in 't oog geweest. Rechtsaf richting Max & Moritz en dan meteen een stationnetje aantreffen lijkt me prima.

          Ik ben ontzettend voor recycling en groene stroom en weet ik wat. Maar dit is juist een van die dingen die je in ere moet houden.

          Mwoh, Disney draait al jaren in Anaheim op Biodiesel om stoom te genereren. Hoor je ook niemand over. Leuk dat ze een plan hebben voor extra capaciteit, niet dat ik ooit die treinen gebruikte 😅

          5 dagen later

          Electro-stoom-locomotieven hebben bestaan.

          Echter, de efficientie is heel erg laag. Electriciteit is 'hoogwaardige' energie, het omzetten in warm water is ontzettend zonde.

          Op kolen gaat het als volgend: kolen -> warmte (60% efficientie) -> transmissie (??% efficientie)
          Met electriciteit gaat het als volgend : gas/kolen/groen -> warmte(100% efficientie) -> transmissie (??% efficientie)

          Zolang we niet puur groen werken kunnen die stoomlocomotieven beter op een brandstof rijden dan op electriciteit; het bespaart namelijk energie.

          Mis ik trouwens iets, of is de Efteling-lijn gewoon een cirkel? Dan kunnen ze toch met het toevoegen van een paar seinen de treinen gewoon in een rondje achter elkaar aan sturen? Zolang de treinen dan maar lang genoeg over de trajecten doen lukt het ze dan toch gewoon om te kunnen rijden?

          • Tonnie heeft hierop gereageerd.

            nander Zolang we niet puur groen werken kunnen die stoomlocomotieven beter op een brandstof rijden dan op electriciteit; het bespaart namelijk energie.

            De Efteling zal vast in hun doelstellingen hebben dat alle elektriciteit "groen" is, dus vanuit dat perspectief zal t voor hun prima zijn.

            Kan prima gewoon waterdamp gebruiken die rookmachines maken,
            en geluid via een paar goeie stevige speakers van een stoomtrein laten klinken,
            Die ook het geluid regelt als je harder en zachter gaat rijden.

            • Tonnie heeft hierop gereageerd.
              4 dagen later

              Amber Kan prima gewoon waterdamp gebruiken die rookmachines maken,
              en geluid via een paar goeie stevige speakers van een stoomtrein laten klinken,
              Die ook het geluid regelt als je harder en zachter gaat rijden.

              Ik vind het huidige plan echt prima, maar wat je hier noemt Pascalle kan echt niet hoor 😅

              Heeft het ook niet gewoon te maken met het "groene" potje spekken richting het bestemmingsplan? De stoomtrein heeft nu best wel veel uitstoot.

                Arathonk Ik ben daar vrij zeker van. De Efteling wil groeien en dat kan alleen als ze het zo goed mogelijk doen, daarmee bedoel ik zo acceptabel mogelijk voor de buurtbewoners en het bestuur die de bestemmingsplannen moet goedkeuren.

                5 dagen later

                Ik was afgelopen week in Europa-Park en daar hebben ze hun diesel locomotieven omgebouwd naar elektrische modellen. Dit zijn natuurlijk heel andere modellen maar als ik dit toch een beetje kopieer naar de stoomtreinen van de Efteling heb ik er toch een beetje gemengde gevoelens bij. Op zich is het namelijk best leuk dat de schoorstenen nog steeds roken, maar dit ziet er toch net wat anders uit dan de kracht waarmee de rook normaal gesproken naar buiten zou komen. Daarnaast vind ik het geluid niet altijd even geslaagd, van een afstandje klinkt het best ok maar van dichtbij is het toch wel duidelijk dat het om een speaker gaat.

                Dan zou ik toch hopen dat als dit plan uitgevoerd gaat worden men zal gaan voor de vuurloze locomotief die wel nog echt op stoom rijd voor het authentieke gevoel.

                Arathonk Ik meen me te herinneren dat in het stikstof-plan van de Efteling de aanname was dat twee zaken niet zouden worden aangepast: de stoomtreinen en de vuureffecten van Aquanura. De Winter Efteling-kampvuren werden in dat plan als mogelijk ‘wisselgeld’ gebruikt (en zouden geschrapt kunnen worden als de uitstootdoelstellingen onverhoopt niet gehaald zouden worden).
                De stikstofdoelstellingen zouden inmiddels al grotendeels behaald zijn doordat de landbouwgrond die de Efteling in eigendom heeft niet meer bemest wordt. Ik betwijfel dan ook of dit plan met de stikstofdoelstellingen te maken heeft.
                Maar los van de stikstof en het bestemmingsplan wil de Efteling over tien jaar grotendeels klimaatneutraal draaien. En daar zou deze aanpassing wel in passen natuurlijk!

                  Progress Het is hoe dan ook mooi meegenomen richting de stikstofdoelstellingen,
                  Win-win situatie dus.

                  3 maanden later

                  Die treinen zullen niet het eeuwig leven hebben, en onderhoud en milieuaspecten spelen zeker mee, Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk heel weinig gebruik maak van de trein of zoiezo transport mogelijkheden in pretparken. ik loop liever, maar het is wel een icoon in de efteling en denk dat als zulke steeds meer verdwijnen dan verdwijnt het hart er een beetje uit.

                  een jaar later

                  Mega schop. Deels zelfpromotie. Maar we hebben het in college deel 2 over stoom en de toekomst daarvan. We noemen het even en kijken even mee in de stoomtrein van de Efteling.