OlympiaLooping het zou
me niets verbazen dat als je dit handig aanpakt er een subsidie project van te maken is.
De stoomtrein op electriciteit in 2030?
The_Real_Infernape Ik denk dat dit een combinatie van beiden is. Laten we eerlijk zijn: steenkool verbranden is niet goed voor het milieu. Punt.
Als we massaal nog met stoomtreinen reden, eens.
Met milieu heeft dit natuurlijk op deze schaal echter totaal niets te maken.
Voor het milieu is t inderdaad een speld in de hooiberg, maar hoe minder hoe beter. En als de Efteling dit nou echt als een statement naar buiten brengt, wie weet welke bedrijven dit voorbeeld volgen. Maar de lokale luchtkwaliteit is ook belangrijk. Tis ook een deel gezondheid. Mensen met astma en dergelijke hebben hier ook last van. En ondanks dat t een kleine hoeveelheid is is en blijft rook giftig. En ja ook ik vind het jammer de klassieke stoomtrein weggaat op den duur. Het past bij een park als de Efteling, het leeft.
Mark Met milieu heeft dit natuurlijk op deze schaal echter totaal niets te maken.
Daar staat tegenover dat in deze tijd voor De Efteling ieder positief verschil in hun uitstoot en impact nog wel eens cruciaal kan zijn. Dan zijn dit soort updates, of die nou voor de bühne zijn of niet, misschien wel heel slim.
Mark Met milieu heeft dit natuurlijk op deze schaal echter totaal niets te maken.
Net zoals de frituurwanden ombouwen van gasgestookt naar elektrisch gestookt.....
Maar ook dat is gedaan om het CO2 potje "op te sparen" evenals veel auto's van de Efteling die niet meet op benzine mogen rijden etc, etc etc.
Mwah. Vooruitgang is leuk als het een doel dient. De treinen draaien vooral op nostalgie en dan vind ik de aanpassing het doel niet waard. Ik hoop vooral dat ze dit aangrijpen om een extra trein in te kunnen zetten (de elektrische naast twee traditioneel gestookt) zonder extra aanpassing aan de huidige treinen.
Laten we asjeblieft wat nostalgie bewaren zonder overal maar milieugekte aan te hangen.
Daar is op veel grotere schaal op heel veel andere plaatsen wat mee te doen. Ook in de Efteling zoals hierboven als geschetst.
Johan Ja, dat hoeft niet eens per definitie een heel serieus aantal kg aan co2 te zijn, maar soms wil je ook gewoon sympathie wekken en laten zien dat je er echt alles aan doet en blijft doen om 'n situatie in je park te verbeteren. Als de opties beperkt zijn is "we draaien binnen nu en tien jaar een volwaardige pilot met een stoomtrein op elektriciteit" best wel een lekkere claim, waar je de eerste vier jaar vervolgens niets mee hoeft te doen en eigenlijk helemaal niks aanpakt behalve dat je de capaciteit van de attractie lijkt te vergroten als 't af is. Dat is win-win voor het park!
Daarnaast wellicht een hersen spinsel, maar op dit moment kunnen er max 2 treinen tegelijk rijden. (3 zou kunnen, maar dan moet er geen in een station stil blijven staan waardoor de trein op een rare plek stil komt te staan) Wellicht dat het park met strookrijk een 3e station wilt toevoegen waardoor een 3e trein nodig gaat zijn? In dat geval is het natuurlijk stom om naar buiten te brengen dat je een extra stoomtrein die milieu vervuilend is gaat inzetten. Wanneer je dit verkoopt als; we gaan een 3e trein gebruiken wegens verlengd traject, en hij is volledig elektrisch. Dan is dat inderdaad een win win situatie.
msnguy Ik weet niet of het gaat passen, maar een extra station bij M&M om het dorpsplein wat completer te maken zie ik wel zitten.
- Bijgewerkt
The_Real_Infernape Ja, ik kan me een extra station in Strookrijk niet voorstellen, want dat is op de huidige route wel erg dicht bij Station De Oost (leg je 'm na de brug bij Gondoletta terug om naar het noorden en dan met een lus langs de N261 kan 't wel en pik je meteen Reizenrijk mee), maar een stop voor de spoorwegovergang naar de Fata Morgana is zowel in de huidige als een verlengde route best logisch. Dat de trein momenteel niet relatief dicht bij de ingang stopt is me sowieso altijd een doorn in 't oog geweest. Rechtsaf richting Max & Moritz en dan meteen een stationnetje aantreffen lijkt me prima.
Ik ben ontzettend voor recycling en groene stroom en weet ik wat. Maar dit is juist een van die dingen die je in ere moet houden.
Mwoh, Disney draait al jaren in Anaheim op Biodiesel om stoom te genereren. Hoor je ook niemand over. Leuk dat ze een plan hebben voor extra capaciteit, niet dat ik ooit die treinen gebruikte
Electro-stoom-locomotieven hebben bestaan.
Echter, de efficientie is heel erg laag. Electriciteit is 'hoogwaardige' energie, het omzetten in warm water is ontzettend zonde.
Op kolen gaat het als volgend: kolen -> warmte (60% efficientie) -> transmissie (??% efficientie)
Met electriciteit gaat het als volgend : gas/kolen/groen -> warmte(100% efficientie) -> transmissie (??% efficientie)
Zolang we niet puur groen werken kunnen die stoomlocomotieven beter op een brandstof rijden dan op electriciteit; het bespaart namelijk energie.
Mis ik trouwens iets, of is de Efteling-lijn gewoon een cirkel? Dan kunnen ze toch met het toevoegen van een paar seinen de treinen gewoon in een rondje achter elkaar aan sturen? Zolang de treinen dan maar lang genoeg over de trajecten doen lukt het ze dan toch gewoon om te kunnen rijden?
Kan prima gewoon waterdamp gebruiken die rookmachines maken,
en geluid via een paar goeie stevige speakers van een stoomtrein laten klinken,
Die ook het geluid regelt als je harder en zachter gaat rijden.
Dan zingt ie kedeng kedeng?
Amber Kan prima gewoon waterdamp gebruiken die rookmachines maken,
en geluid via een paar goeie stevige speakers van een stoomtrein laten klinken,
Die ook het geluid regelt als je harder en zachter gaat rijden.
Ik vind het huidige plan echt prima, maar wat je hier noemt Pascalle kan echt niet hoor