Hjalmar Interessant, en niet alleen voor Britten. Tel daar ook nog bij dat reizen algemeen momenteel enorm duur is geworden en er een financiële crisis is. Een trip van twee of drie dagen naar Disneyland Paris wordt dan sneller gekozen dan een langere vakantie omdat dat "er nu net even niet af kan".

En Disneyland Paris zelf is ook een stuk duurder geworden. De prijzen van hotelovernachtingen zijn de laatste 5 jaar enorm gestegen.

Wat aankondigingen betreft, ik denk niet dat ze echt veel groots gaan aankondigen tot Frozen geopend is. Ze willen daar groots op inzetten en mensen niet doen twijfelen om hun bezoek uit te stellen omdat er nog iets spectaculairder komt (laten we hopen dat dit komt).

En als je het hier mager vindt, dat ligt aan de concurrentie. Of het gebrek aan. 15 miljoen bezoekers in stijgende lijn, waarom zouden ze 200% bijbouwen als het met 100% ook werkt? Maak van Parc Astérix een Universal resort dat in een jaar 5 miljoen bezoekers van Disneyland Paris afsnoept en je zal zien hoe snel ze enorme uitbreidingen doen...

Jailsamer Nee.

DaltonTerror Sinds dat de overname is geweest zijn ze meer de lijnen van de Amerikaanse zuster parken gaan volgen. Waar alleen de budgetten hetzelfde zijn gebleven voor ze operationeel, vliegt het geld momenteel gewoon binnen. Ook organisatorisch zijn ze veel zaken gaan delen met de Amerikaanse parken, alleen zaken als events en merchandise zijn nog steeds in het park. Dat kun je zien, want waar hier en daar een aantal Amerikaanse zaken voorkomen (Spirit Jersey), zijn er enorm veel uniek zaken die alleen in Parijs worden uitgebracht.

Disney is gewoon zoals elk ander bedrijf die EBITA bekijkt. Hoeveel geld steek ik erin ten opzichte van wat ik eruit haal? Duidelijk dat Parijs die verhouding momenteel goed heeft, waar de andere parken moeite hebben om deze op een lijn te krijgen. Voor de duidelijkheid, ik ben het nog steeds met mensen eens dat we vernieuwing willen, nieuwe attracties, sneller en meer. Maar de feiten zijn gewoon dat het park een succes is, na 31 jaar vechten.

• Meint heeft hierop gereageerd.
    • Niek vindt dit leuk.

Hjalmar nou chapeau eindelijk na 31 jaar! Na 2 jaar covid en eindelijk een paar nieuwigheden zoals het avengers gebied, dus ik weet niet of de managers perse naar parijs moeten kijken. Daar waar de overige parken op HK na prima gedraaid hebben tot aan Covid. Wat er nu plaats vind is inderdaad dat europeanen er voor kiezen dan maar een paar dagen weg te gaan ipv langere vakanties, dat is een trend die voor Corona altijd al in de States was. Dus in principe heeft er een verschuiving plaats gevonden, niet perse in de stijl van het management maar dus meer in het gedrag van de europeanen in het algemeen. Zullen nu flinke inhaal slag moeten maken willen ze dit vol blijven gaan houden en zeker geen belachelijke prijsverhogingen gaan door voeren want dan wordt het gat weer kleiner met een weekje vakantie.

Sjengske nou chapeau eindelijk na 31 jaar [...] dus ik weet niet of de managers perse naar parijs moeten kijken

Euro Disney S.A.S. heeft sinds de overname door de Walt Disney Company in 2017 best wel wat winst gedraaid. Eigenlijk elk jaar sinds 2018, met uitzondering van 2020-2021 vanwege de coronapandemie. Die opmerkingen over corona en Avengers Campus gelden overigens ook voor de andere parken in de groep, die hebben namelijk óók te lijden gehad onder de pandemie en een aantal daarvan hebben sindsdien óók nieuwe attracties geopend. Eerlijk, Disneyland Parijs is nu eigenlijk het schoolvoorbeeld binnen de groep.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Hjalmar Nou ja ik vind het wel een beetje kritiekloos ten opzichte van wat we zien. We hebben decennialang gezien dat er in de Amerikaanse parken goed werd geïnvesteerd omdat het goed ging, en in Hong Kong goed werd geïnvesteerd omdat het slecht ging. Op hetzelfde moment heeft het kasteelpark in Parijs al sinds 2006 geen grote nieuwe attractie meer gekregen, en sinds 1995 geen grote nieuwe attractie die geen vervanger is. In het studiopark wordt nu natuurlijk wel goed geïnvesteerd, maar dat was ook wel nodig als je kijkt naar hoe het erbij lag. Daarmee zeg ik overigens niks over de bestaande kwaliteitsstandaard van vooral het kasteelpark.

Blijkbaar werkt het goed genoeg voor het park, zeker nu het park lekker draait, en vanuit economisch perspectief is er weinig over te zeggen, zeker omdat wij de precieze cijfers niet kennen. Maar vanuit fanperspectief is het jammer. Ik denk dat niemand een sloot aan nieuwe e-tickets verwacht, maar een nieuwe knaller in de categorie van Indiana Jones, Tron, of (een variatie op) Splash Mountain zou toch wel heel vet zijn na decennia zonder grote nieuwigheden.

Quefox_ Euro Disney S.A.S. heeft sinds de overname door de Walt Disney Company in 2017 best wel wat winst gedraaid. Eigenlijk elk jaar sinds 2018, met uitzondering van 2020-2021 vanwege de coronapandemie. Die opmerkingen over corona en Avengers Campus gelden overigens ook voor de andere parken in de groep, die hebben namelijk óók te lijden gehad onder de pandemie en een aantal daarvan hebben sindsdien óók nieuwe attracties geopend. Eerlijk, Disneyland Parijs is nu eigenlijk het schoolvoorbeeld binnen de groep.

Sowieso was natuurlijk het "verlies" voor die tijd ook vaak een soort spelletje.
            Het park is vrij "duur" gebouwd doordat veel bij Disney Imagineering ingekocht werd voor de "opgeblazen disney dollars" waardoor het park en onevenredig hoge schuldenlast droeg terwijl in de USA er eigenlijk goed verdient werd aan de bouw.
            Daarnaast moest als het park beter draaide de IP kosten afgedragen worden, dus ook daar ging veel geld weg naar TWDC.

Terwijl verlies draaien hier dus relatief voordelig was en weer deels afgetrokken kon worden van belastingen vermoedelijk.

Dus Disney heeft jaren daarvoor eigenlijk ook heel goed geld binnengeharkt.

Tonnie The Walt Disney Company heeft ongetwijfeld een hoop geld binnen geharkt vanuit Frankrijk, maar daar hadden Euro Disney S.C.A. en haar aandeelhouders destijds natuurlijk vrij weinig aan. Dat was een losstaand bedrijf dat zijn eigen financiën rond moest zien te krijgen, en dat lukte ze zelden.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Meint Nou ja ik vind het wel een beetje kritiekloos ten opzichte van wat we zien.

Ik kijk er voornamelijk met een economisch oog naar. Vanuit dat oogpunt is het park gewoon prima bezig en halen ze gewoon netjes geld binnen. Als je kijkt naar de Amerikaanse parken, dan zie je dat ze steeds aan het "vechten" zijn met de concurrentie, iets wat Parijs blijkbaar absoluut niet de behoefte aan heeft om te doen. Ze zijn niet zwaar gaan investeren toen Parc Asterix alle nieuwe achtbanen zijn gaan bouwen, of toen Futuroscope zijn toevoegingen heeft geplaatst. Ze zien blijkbaar geen grote concurentie voor zichzelf met de Franse parken, laat staan Europese parken. Of dit terecht is, laat ik even in het midden.

Als ik als PPC forummer ernaar kijk, met nul interesse voor cijfers of realiteit, dan sta ik net zo hard te schreeuwen dat het park nieuwe attracties nodig heeft. Want er is niets nieuws gebouwd voor zo lang, het waren alleen maar vervangingen van bestaande attracties en de verbouwingen en bouw duren te lang.

Quefox_ The Walt Disney Company heeft ongetwijfeld een hoop geld binnen geharkt vanuit Frankrijk, maar daar hadden Euro Disney S.C.A. en haar aandeelhouders destijds natuurlijk vrij weinig aan. Dat was een losstaand bedrijf dat zijn eigen financiën rond moest zien te krijgen, en dat lukte ze zelden.

Ow zeker, maar de aanleiding daarin is wel de constructie die zo opgezet is dat als er enigsinds geld in zat dit gewoon weg getrokken werd door TWDC.

Scoobyboogie Dit is toch wel een bijzondere move vanuit Disneyland Paris. Ze verdienden veel geld aan die avonden. Wij overweegden dit jaar zelfs om ook te gaan. Dit gaat nu niet door omdat mijn vriendin met haar Magic Plus abonnement geen reguliere toegang heeft op oudjaarsdag/oudjaarsavond.

Sjengske eeehm, ik weet het niet hoor. Voor 901 euro voor 2 personen voor drie dagen in disney bij newport bay of voor 1100 euro 7 dagen all-in naar Spanje? Allebei laag-seizoen.
                Voor korte tripjes zijn er veel goedkopere opties dan Disneyland paris.
                Wat Disneyland zo aantrekkelijk maakt zijn 2 factoren: voor gezinnen enorm kindvriendelijk want iedereen met kleine kinderen kan er wel zijn gading vinden. Niets te extreem waardoor iedereen er wel mee in kan.
                Voor de 20'ers en vooral 30'ers, de nostalgische factor. Daar kijkt niemand raar op als je als 35-jarige op de foto gaat met Mickey Mouse.
                Andere parken zetten meer in op extremere rides wat goed is voor de thrill-seekers en de pretparkfans. Maar daar hebben gezinnen geen boodschap aan.
                En als ik heel eerlijk ben, ik ben zelf 36 en vroeger kon het niet sneller en hoger en heftiger. Sinds covid ben ik de rust en de charme van de kleine dingen meer gaan appreciëren. En laat dat nu net de kracht van Disney zijn.

9 dagen later

keey87 Voor 901 euro voor 2 personen voor drie dagen in disney bij newport bay of voor 1100 euro 7 dagen all-in naar Spanje?

Die vergelijking is wel een beetje scheef. Of je het DLP nou waard vind of niet laat ik in het midden, maar feit is dat je die 3 dagen onbeperkt toegang hebt tot een van (of misschien zelfs) de duurste toeristische attracties in Europa. Als je je bedenkt dat bij dat verblijf in Newport Bay voor alle 3 de dagen 2 tickets à 100 euro inbegrepen zijn, is het verschil al iets beter te verklaren.

Desalniettemin ben ik het met je eens dat die 7 dagen Spanje dan wel als meer waar voor je geld klinkt, maar gelukkig zijn er ook gunstigere manieren om naar Disneyland Parijs te gaan.

• keey87 heeft hierop gereageerd.

Quefox_ Dat bedoelde ik net met mijn comment 😁 Sjengske zei dat ze geen prijsverhogingen moesten doorvoeren want dat anders het gat met het weekje weg kleiner werd.
                    En daarop kwam dan de comment waarom disney het zo goed deed 😁
                    Die vergelijking was gewoon om aan te tonen dat het gat tussen een paar dagen disneyland en een week all-in Spanje eigenlijk al zeer klein is 😉

Wat beelden van de staking van vandaag:

14 dagen later

Met de aankondiging voor audities een paar weken terug, plus de geruchten rondom het theater in Walt Disney Studios, komt OutsidEars met een concept tekening.

Blijkbaar wil Parijs een BMX show met een Alice in Wonderland thema bouwen op het terrein van de voormalige Moteurs Stuntshow. De show zou van April tot September 2024 draaien in het theater.

Bron:https://outsidears.fr

In mijn ogen, komt dit wanhopig over. Maar goed, wie ben ik.

Gewoon de de stuntshow gebruiken om attracties in te gaan, trekt vaak genoeg mensen om voor een periode de wachtrijen soms best flink te verkorten. 😛

Hjalmar Dan hebben ze ruim de tijd om de huizenrij om te bouwen tot Cherry Tree Lane en kan de show na september 24 door als een Mary Poppins Returns show. Daar past een fietsstuntshow prima bij.