Heel erg tof! Nu ik zelf een 3D printer heb is het erg interessant om dit te te volgen..
Giant Inverted Boomerang - 3D geprint
Patrick Ook de lagers van de trein liggen inmiddels op de boot. Ik heb 42 spectaculair kleine kogellagers besteld. Ik ga de olie/het vet hieruit verwijderen om nog minder wrijving te ondervinden. Anders moet de trein uren rijden om de baan te kunnen halen, want inmiddels weten we dat treinen sneller gaan als de wielen/het olie warm is (schaamteloze promotie naar @ThemeparkScience
).
10+ voor het opletten! leuk man! Je bent goed bezig!
Wat een fantastisch project Patrick, tof dat je ons laat meegenieten.
Wat een gaaf project blijf dit! Ik ben benieuwd naar de tests met de trein, ik hoop dat alles uiteindelijk gaat werken zoals gepland!
Hallo allemaal!
Zo, nu begint het ergens op te lijken. En dat is precies wat ik even wil laten zien in deze update: de treinen zijn inmiddels in the making
De laatste keer dat ik een update had geplaatst ging voornamelijk over het plaatsen van de splines. Ik heb er weliswaar genoeg voor de cobraroll en de looping, maar voor het station en de twee torens heb ik specifieke splines gemaakt, aangezien hier het mechanisme van het omhoog takelen van de trein ook in zit. Nu is de zaak waar ik dit doe helaas gesloten tot het einde van de lockdown...daar moet ik dus nog even op wachten, helaas.
Aan de andere kant heb ik genoeg tijd gehad om een groot deel van de baan te voorzien van splines Γ©n een looprail. Voor deze looprail heb ik een beetje afgekeken van andere (werkende) miniatuur achtbanen, en daar komt het materiaal ptfe veel voor. Beetje duur, maar het werkt wel...
Ik had (net als bijvoorbeeld het K'Nex systeem) in gedachte deze looptrack te bevestigen aan de splines door een klikverbinding. Het was even zoeken naar een juiste methode om een sleuf in deze ptfe tube te trekken, maar uiteindelijk is dit gelukt door het volgende te maken:
Hier kon ik de holle tube dan doorheen trekken, en dan sneden de twee mesjes er precies de geul uit die ik nodig had. Mission accomplished.
Uiteindelijk ziet de boel er nu als volgt uit:
Ja, en dan zijn toch echt de treinen een keer aan de beurt. Ik stelde dit een beetje uit, want ik wist dat het een lastige en tijdrovende klus zou gaan worden. Van dat laatste was uiteindelijk het geval
Na heel wat uitgeprint en getest te hebben, was de volgende configuratie het beste:
In het midden het chasis, daarnaast de boven, onder en zijwielen, de asjes, een cardankoppeling om de wagens aan elkaar te verbinden, een bijpassend lager om het geheel mooi te laten draaien en de constructie om de stoelen aan vast te zetten. Het was even zoeken naar het meest optimale ontwerp (die vind je natuurlijk nooit), maar hier ben ik tevreden mee
Een aantal voorgangers die het niet gehaald hebben
Voor de oplettende kijker/lezer missen er nog een paar dingen: de lagers en (niet geheel onbelangrijk) de stoeltjes. Bij de eerste versie kwamen die stoeltjes er ongeveer zo uit te zien:
Het is okey-ish, maar het kan beter. Ik ga daarom de stoelen en de beugels met een kleinere printnozzle printen (des te kleiner, des te nauwkeuriger). Met de kleur was ik wel tevreden.
Dan blijft het belangrijkste nog over: de lagers. Dit is iets waar ik eigenlijk ook de meeste problemen mee had. De eerste lagers die ik probeerde voldeden allemaal niet (veelste veel weerstand). Uiteindelijk wees iemand me op hΓ©le kleine lagers (en dat is nog een understatement) die zouden moeten werken. Even een indruk van de grootte ervan:
Deze kogellagers hebben een binnendiameter van 1 mm en een buitendiameter van 3 mm. Als je weet uit hoeveel onderdelen zo'n lager bestaat, is dat indrukwekkend! (Om maar niet te zwijgen over de prijs: nog geen 15 cent per lager...). Die zwarte geprinte onderdelen worden om de lagers heen geplaatst, deze gaan uiteindelijk over de baan rijden.
Nu moest er nog één probleem opgelost worden: plastic rekt over verloop van tijd uit. Het lager kan nu wel goed vastzitten, volgende week doet dat het niet. Omdat het lager dan een beetje schuin kan gaan zitten, gaat het wiel wiebelen, wat weer funest voor de snelheid is. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om twee lagers op elkaar te plaatsen, waarbij ik de bovenkant van het wiel een klein beetje verwarm. Door dan druk op de bovenkant uit te oefenen worden de lagers ingesloten door het plastic en kunnen ze nergens meer heen.
Mission accomplished
Nu ziet de onafgemaakte trein er als volgt uit:
Nu is de vraag: rijdt-ie goed over de baan heen? Dat doet-ie zeker! Ik zal hier deze week nog even een korte video plaatsen waarin wat bewegende beelden te zien zijn.
Blijf gelukkig en gezond! Tot dan!
Echt mooi Ga zo door
οΈ
Wat een waanzinnige huis-tuin-en-keuken-engineering is er in dit project gaan zitten. Ik ben vooral erg onder de indruk van de manier waarop de trein in elkaar steekt. Werkelijk prachtig dit.
WoW dit word echt gaaf, ik zou bijna gaan denken om ook een 3D printer te kopen. Ik kijk zo nu en dan hier, en dan ben ik weer onder de indruk van de vooruitgang van dit toffe project.
Zo onwijs gaaf dit!!
Als je um ooit gaat verkopen, ik weet wel iemand.
ArcovandenBroek Als je um ooit gaat verkopen, ik weet wel iemand.
Lief dat je aan mij denkt Arco!
Wat een gaaf project blijft dit toch! Hopelijk kunnen we hem tijdens een meeting of tentoonstelling ook eens in het echt aanschouwen in de toekomst.
Wat een enorm gaaf project! Chapeau! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Als je ooit gaat solliciteren als ingenieur bij Vekoma, zou ik dit opsturen in plaats van je CV
Wat belachelijk tof! Echt heel vet om te zien!!
(@Patrick ik kwam op instagram ook nog het account 3d_coasters tegen. Dat is iemand die met een soortgelijk project bezig is, maar dan met een launched coaster. Wellicht interessant voor jou om ook even te bekijken. Ik zal hem je ook op insta nog even doorsturen)
- Bijgewerkt
Wat een ontzettend leuke reacties allemaal, veel dank daarvoor!
BAVI WoW dit word echt gaaf, ik zou bijna gaan denken om ook een 3D printer te kopen.
Tof! 3D printer zijn altijd leuk, ook voor niet-achtbaan gerelateerde zaken De bestanden zullen online verschijnen, wanneer weet ik alleen nog niet...
ArcovandenBroek Als je um ooit gaat verkopen, ik weet wel iemand.
Haha! Misschien ergens in de verre toekomst, als het (nog niet bestaande) huis te veel achtbanen bevat...
Horizons Als je ooit gaat solliciteren als ingenieur bij Vekoma, zou ik dit opsturen in plaats van je CV
Dan hebben we wel hele grote printers nodig!
Njit echt waanzinnig mooi. Ben erg benieuwd naar de offride video.
Zoals beloofd:
Nu is trouwens duidelijk te zien dat ik de trein nog een behoorlijke kickstart moet geven. Ondanks dat de trein nog langer en zwaarder wordt (en daarmee zijn snelheid beter behoudt) ben ik er vrij zeker van dat de trein de baan niet volledig haalt als-ie straks af is. Er kunnen dan een paar dingen gedaan worden aan de torens:
- Omdat de torens modulair zijn opgebouwd kan ik ze vrij makkelijk verhogen --> Dit is de makkelijke, maar minder "realsitische" oplossing, want ik ben de schaal kwijt.
- De torens krijgen veren aan de bovenkant, waardoor de trein een hogere snelheid krijgt aan het begin --> Dit is de oplossing die ik het eerste ga proberen. De torens kunnen dan even hoog blijven.
Wat zijn die bewegende beelden extreem gaaf om te zien! En wat een bizar kleine kogellagers heb je gevonden zeg!
Hopelijk werkt de oplossing met de veer om de trein een volledige ronde af te laten leggen, het zou inderdaad jammer zijn om de schaal te verliezen.
- Bijgewerkt
Een paar maanden later...
Je zou het haast niet zeggen; maar ik ben nog steeds bezig met dit project Afgelopen weken heb ik weer wat vaart kunnen maken met een nieuwe techniek en het verder aanbrengen van details. Vandaag heb ik een aantal foto's gemaakt die de voortgang weer laten zien. Maar eerst...wat is er nu precies veranderd t.o.v. vorige keer?
De aandrijftechniek
De trein door de hele baan laten gaan door zijn eigen snelheid was nogal...een dingetje. De track lijkt op een afstandje netjes zonder knikken en andere onregelmatigheden, maar dit is helaas niet helemaal het geval. Doordat de backbone en de ties aparte onderdelen zijn, was het belangrijk dat alle ties precies uitgelijnd ten opzichte van elkaar zouden zitten. Op het eerste oog leek dat ook het geval, totdat ik de looprail installeerde (negeer voor nu even de tubing die in het midden loopt ):
Hier zie je dat de tubing van de twee loopvlakken niet helemaal lekker zijn uitgelijnd; dit zorgt ervoor dat de trein erg stuitert, klem komt te zitten als de twee loopvlakken te dicht bij elkaar zitten of zelfs uit de baan loopt als de loopvlakken te ver van elkaar af zitten.
Afijn, er waren twee dingen die ik kon doen:
- Een volledige retrack waarbij ik het ontwerp van de baan zou veranderen. Ik zou dan de ties en de backbone tegelijkertijd kunnen printen op wat geavanceerdere 3D-printer. De kans dat de loopvlakken dan wel goed zijn uitgelijnd is vrij groot...maar dit kost ook ontzettend veel werk en geld.
- Een andere aandrijftechniek.
Niet dat ik een specifieke keuze had gemaakt; maar we hebben allemaal wel eens dat we iets onbenulligs doen en dan ineens denken: "wacht, zo ga ik het aanpakken!".
Het plan is als volgt: ik installeer een derde tubing in de baan (die je dus ook op de foto hierboven kan zien), daar loopt een nylondraad doorheen en dat draad zorgt voor de verplaatsing van de trein. Onder de tafel installeer ik dan een motor die het nylondraad als dusdanig aandrijft. Ik heb een aantal simpele testjes gedaan of dit idee realiseerbaar is (denk aan slijtageproblemen, te veel wrijving over zulke grote afstanden...) en dat zag er op het eerste oog goed uit:
Deze video is opgenomen met een twee coaches en een vrij constante motorsnelheid.
De aandrijving (zonder motor) ziet er als volgt uit:
Het voordeel van zo'n systeem is dat je de snelheid van de trein over de hele baan kan controleren; wat uiteraard weer zorgt voor een vrij realistische snelheid. Op Discord is er ook een achtbaanmodelbouw-server actief (Coaster Printing) waar iemand met een soortgelijk idee bezig is. Hij heeft een programma gemaakt waarbij de coΓΆrdinaten van de track kunnen worden omgezet naar motorsnelheden/torsie data. Ik zal daar nog het een en ander aan moeten veranderen, maar ik heb alvast een mooie basis tot beschikking! Zo krijg dit uiteindelijke model dezelfde relatieve snelheden als het oorspronkelijke No-Limits model.
En verder?
Naast het werkingsprincipe vind ik het aanbrengen van details ook erg leuk. Ook dit heb ik na een aantal maanden weer opgepakt. En omdat foto's meer zeggen dan 1000 woorden:
In dit motorblok zit trouwens een klein elektromotortje. Als de trein omhoog wordt getrokken gaat deze ook draaien; wat er ook weer voor zorgt dat het katrol aan de bovenkant gaat draaien. Het heeft verder geen functie, maar het is een extra detail.
Deze trap was echt een hoofdpijndossier, haha. Nu mist-ie alleen nog wat leuningen en wat traptreden.
... en tot slot het volledige plaatje:
Vragen en (kritische) opmerkingen zijn uiteraard altijd welkom!
Ik vind 't aandrijfsysteem werkelijk geniaal. Powered is misschien niet "echt", maar de snelheid is zoveel realistischer op deze manier. Ik kijk nu al uit naar de verdere updates!
Ziet er echt vet uit hoor! En begrijp je keuze, ziet er als werkend model ook een stuk echter uit nu. Heel knap gedaan