Hallo allemaal!
Zo, nu begint het ergens op te lijken. En dat is precies wat ik even wil laten zien in deze update: de treinen zijn inmiddels in the making π
De laatste keer dat ik een update had geplaatst ging voornamelijk over het plaatsen van de splines. Ik heb er weliswaar genoeg voor de cobraroll en de looping, maar voor het station en de twee torens heb ik specifieke splines gemaakt, aangezien hier het mechanisme van het omhoog takelen van de trein ook in zit. Nu is de zaak waar ik dit doe helaas gesloten tot het einde van de lockdown...daar moet ik dus nog even op wachten, helaas.
Aan de andere kant heb ik genoeg tijd gehad om een groot deel van de baan te voorzien van splines Γ©n een looprail. Voor deze looprail heb ik een beetje afgekeken van andere (werkende) miniatuur achtbanen, en daar komt het materiaal ptfe veel voor. Beetje duur, maar het werkt wel...
Ik had (net als bijvoorbeeld het K'Nex systeem) in gedachte deze looptrack te bevestigen aan de splines door een klikverbinding. Het was even zoeken naar een juiste methode om een sleuf in deze ptfe tube te trekken, maar uiteindelijk is dit gelukt door het volgende te maken:
Hier kon ik de holle tube dan doorheen trekken, en dan sneden de twee mesjes er precies de geul uit die ik nodig had. Mission accomplished.
Uiteindelijk ziet de boel er nu als volgt uit:
Ja, en dan zijn toch echt de treinen een keer aan de beurt. Ik stelde dit een beetje uit, want ik wist dat het een lastige en tijdrovende klus zou gaan worden. Van dat laatste was uiteindelijk het geval π
Na heel wat uitgeprint en getest te hebben, was de volgende configuratie het beste:
In het midden het chasis, daarnaast de boven, onder en zijwielen, de asjes, een cardankoppeling om de wagens aan elkaar te verbinden, een bijpassend lager om het geheel mooi te laten draaien en de constructie om de stoelen aan vast te zetten. Het was even zoeken naar het meest optimale ontwerp (die vind je natuurlijk nooit), maar hier ben ik tevreden mee π
Een aantal voorgangers die het niet gehaald hebben
Voor de oplettende kijker/lezer missen er nog een paar dingen: de lagers en (niet geheel onbelangrijk) de stoeltjes. Bij de eerste versie kwamen die stoeltjes er ongeveer zo uit te zien:
Het is okey-ish, maar het kan beter. Ik ga daarom de stoelen en de beugels met een kleinere printnozzle printen (des te kleiner, des te nauwkeuriger). Met de kleur was ik wel tevreden.
Dan blijft het belangrijkste nog over: de lagers. Dit is iets waar ik eigenlijk ook de meeste problemen mee had. De eerste lagers die ik probeerde voldeden allemaal niet (veelste veel weerstand). Uiteindelijk wees iemand me op hΓ©le kleine lagers (en dat is nog een understatement) die zouden moeten werken. Even een indruk van de grootte ervan:
Deze kogellagers hebben een binnendiameter van 1 mm en een buitendiameter van 3 mm. Als je weet uit hoeveel onderdelen zo'n lager bestaat, is dat indrukwekkend! (Om maar niet te zwijgen over de prijs: nog geen 15 cent per lager...). Die zwarte geprinte onderdelen worden om de lagers heen geplaatst, deze gaan uiteindelijk over de baan rijden.
Nu moest er nog één probleem opgelost worden: plastic rekt over verloop van tijd uit. Het lager kan nu wel goed vastzitten, volgende week doet dat het niet. Omdat het lager dan een beetje schuin kan gaan zitten, gaat het wiel wiebelen, wat weer funest voor de snelheid is. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om twee lagers op elkaar te plaatsen, waarbij ik de bovenkant van het wiel een klein beetje verwarm. Door dan druk op de bovenkant uit te oefenen worden de lagers ingesloten door het plastic en kunnen ze nergens meer heen.
Mission accomplished
Nu ziet de onafgemaakte trein er als volgt uit:
Nu is de vraag: rijdt-ie goed over de baan heen? Dat doet-ie zeker! Ik zal hier deze week nog even een korte video plaatsen waarin wat bewegende beelden te zien zijn.
Blijf gelukkig en gezond! Tot dan!