Interessant dat er 3 verschillende opties liggen. Vanuit fanperspectief zeg ik natuurlijk nummer 3, maar de andere 2 banen lijken me geschikter voor Slagharen's doelgroep. De Vekoma ziet er een beetje suf uit maar is natuurlijk wel een bewezen concept. Premier heeft nog nooit een dergelijke inverted gebouwd en daarmee neem je dus een gok. Ben benieuwd wat het gaat worden.

Ik had eigenlijk verwacht dat Slagharen zou gaan voor een baan vergelijkbaar met de inverted in Yomiuriland. Korte karretjes die je door wat indoorsecties kan laten gaan en met een wat krapper baanverloop ook nog wel wat pit kunt laten hebben.

• NielsC heeft hierop gereageerd.

Mennoo_ Je kan natuurlijk een spectaculaire layout hebben, maar net zo belangrijk is hoe deze in het gebied ligt, hoe goed kan je die wegwerken

Euh, waarom zou een achtbaan "weggewerkt" moeten worden? Het word een achtbaan, geen darkride.
    Maar een goed thema/aankleding van de baan en het gebied kan zeker een verschil maken.
    En de 3 verschillende opties voor het gebied/thema waarin deze nieuwe achtbaan zal gaan komen, zijn al bijna 2 jaar bekend, zie eerste post van dit topic. Maar Slagharen heeft nog niet bekend gemaakt welk thema het gaat worden: https://forum.pretpark.club/d/805-nieuw-themagebied-met-hangende-achtbaan-voor-slagharen

En laten we nu dan eens gaan kijken hoe de verschillende layouts passen in deze thema's.
    Het eerste thema "Border Town - Smokkel achtbaan", heeft het over een vlucht door een tunnel om zo de grens over te steken. Die tunnel zit dus overduidelijk in de Gerstlauer baan.

Voor mijn gevoel past de Vekoma layout het beste bij het 2e thema; "The Ghost Town - Ontsnap uit de gevangenis achtbaan", met die "geheime tunnel" en daarna de klim naar de wachttoren.
    De launch zit dan in die tunnel en de daarop volgende lifthill is de klim naar de wachttoren.

Het 3e thema "Go north - Houtzagerij achtbaan", past voor mijn gevoel beter bij een waterattractie, een flume of rapid, dan bij een achtbaan. Houtzagerijen zaten zeker in die tijd regelmatig aan rivieren.

The_Bullgod Ik bedoel ook niet wegwerken in het decor om hem extreem te thematiseren, maar hoe je achtbaan layout past in het landschap. Hoe goed je gebiedsvorming van paden en zichtlijnen kan aanbrengen rondom en hoe de achtbaan daar middenin staat. En op dat gebied vind ik de Gerstlauer het zwakst.
      Zo vind ik de lifthill na een bocht van 90 graden en de remmen op een bocht van 90 graden van het station erg lelijk omdat er dan binnenin loze ruimte ontstaat zonder dat je daar zicht hebt op interessante delen van de baan (want t.o.v. dat pleintje bevind het grootste deel van de layout aan de andere kant van de lifthill-firstdrop).

Niek Met betrekking tot snelheid overigens: het is me al eerder opgevallen dat offrides van Vekoma's nieuwe banen wat traag ogen, terwijl ze in real life toch best nog snelheid en pit hebben. Benieuwd of dat hier ook zo is.

Niet helemaal mee eens. Ik weet nog toen ik die video keek voor het megacoaster ontwerp van Energylandia (die uiteindelijk naar Intamin ging) dat ik die baan enorm krachtig vond ogen.

The_Bullgod Maar ik zie in geen enkele layout eigenlijk echt deze tunnel terug.

De Gerstlauer layout heeft anders een flinke tunnel.

QDude24 Je hebt gelijk, heb ik mij dus vergist.
        Ff mijn stukje tekst iets aanpassen dus.....

De lay-out van zowel Vekoma als Gerstlauer zien er goed uit, gezien de Nederlandse afkomst zou ik eerder voor Vekoma gaan. Maar de lay-out van Gerstlauer is vele male interessanter. Al had de verticale lift van mij niet gehoeven, dat lijkt me nogal overbodig op een invert.

Meint 3, maar de andere 2 banen lijken me geschikter voor Slagharen's doelgroep

Precies dit.

Nu vraag me wel af wat de prijskaartjes van de banen zijn. Vekoma's family rides zijn ook niet de duurste maar Gerstlauer staat al helemaal bekent als de discount bouwer. Zeker bij een prototype kan ik me voorstellen dat ze een mooie deal op tafel leggen. Premier heeft, zover ik weet, de Europese markt nog helemaal niet betreden. Ben benieuwd naar waar de keuze valt.

NielsC Premier heeft, zover ik weet, de Europese markt nog helemaal niet betreden.

Sky Scream, Hype en Vonkaputous zijn/waren de enige drie van de 36 banen. Ik weet van een project in 2013 dat premier banen absoluut niet goedkoop waren.

Kom maar door met nummertje 3, lijkt me een tof baantje. De vekoma oogt wat saai, zeker tegenover vergelijkbare banen als Orkanen. Die boomerang doet me echt helemaal niets eigenlijk, zeker omdat je bij een inverted zoveel minder ziet t.o.v. een sit down, dan is het al helemaal niet meer zo leuk.

Hjalmar was de Sky Rocket clones helemaal vergeten (zelfs ondanks dat ik er eentje bereden had).

Als ik voor mezelf spreek, absoluut de Gerstlauer. Geinig dat Coaster Studios hier ook aandacht aan besteedt.

13 dagen later

Ik hoop zelf dat het optie 3 gaat worden! Toffe baan en ik denk leuke mogelijkheden voor theming.

ik zou voor 1 of 3 gaan.. ben niet meer zo van de boomerang type coasters.

5 dagen later

Voor mij is nummer 1 en 3. Vooral 3de heeft tunnels en dat maakt spannender.

17 dagen later

Interessante ontwikkelingen in Slagharen. De Slagharenverzamelaar op Facebook meld dat op een groot gedeelte van het braakliggende terrein achter het reuzenrad inmiddels grondwerkzaamheden zijn uitgevoerd. Het lijkt erop dat de grond bouwrijp gemaakt is aangezien alle beplanting in dit gebied is verwijderd en de grond geëgaliseerd is. Zou dit project dan toch verder gevorderd zijn dan we dachten of gaat hier iets anders gebeuren? Mij lijkt in ieder geval niet dat ze dit zouden doen als ze verder niks van plan zijn. Er is nog geen nog geen vergunningsaanvraag bij de gemeente ingediend afgezien van de aanvraag voor het kappen van de bomen die in dit gebied stonden.

Aangezien de Facebook plugin nog steeds niet voor iedereen goed functioneert deel ik enkele afbeeldingen direct hier, de rest kun je zien in de Facebook posts van De Slagharenverzamelaar:

Bericht van 24 april
            Bericht van vandaag 26 april

Marvin Het lijkt erop dat de grond bouwrijp gemaakt is aangezien alle beplanting in dit gebied is verwijderd en de grond geëgaliseerd is

Grond bouwrijp maken, mag volgens mij gewoon zonder vergunning. En mogelijk dat er ook nog eerst wat bodemonderzoek uitgevoerd moet worden.

Goed, de vergunning moet nog wel aangevraagd worden. Maar als dat eenmaal gedaan is, en deze is goedgekeurd, dan kan er ook direct met de echte werkzaamheden begonnen worden.

Ik kan me in die hoek ook goed voorstellen dat er eindelijk fatsoenlijke werkplekken voor t personeel (eventueel in combinatie met een restaurant en/of darkride) komt. T grootste deel van het "kantoor" bestaat al jaren uit geschakelde containers. Qua footprint lijkt t me te klein voor een van de voorgestelde achtbanen

Op een andere foto vanuit het reuzenrad was te zien dat dit ongeveer komt tot ter hoogte van de inrit tot de parking. Dat zou betekenen dat dit 40% is van het totale gebied daar achter. Prima voor inderdaad voor een darkride in combi met inderdaad bijv. nieuwe kantoor ruimtes maar te klein voor de achtbaan, ik verwacht die op de andere helft

7 dagen later