Oef ik hoop toch niet dat Gerstlauer het wint door de 'indrukwekkende' elementen. Ik zie meer potentie in een soepele en betrouwbare Vekoma. En daar komt bij dat ik de combinatie van een launch en een lifthill in Denemarken (al was dat intamin) wel interessant vond!
Nieuw themagebied met hangende achtbaan voor Slagharen?
- Bijgewerkt
QDude24 Welke is dat dan? Ik zocht nog op rcdb maar kon er geen vinden.
Volgens mij heeft @Zingo zich ook vergist en bedoelde hij die door S&S gebouwde Family inverted coaster, Merlin's Mayhem in Dutch Wonderland.
https://rcdb.com/14395.htm
Niek En daar komt bij dat ik de combinatie van een launch en een lifthill in Denemarken (al was dat intamin) wel interessant vond!
Bedoel je DrageKongen soms in Djurs?
Dat is toch wel een heel ander niveau dan wat die Vekoma laat zien. Die Deense baan mag van mij zeker wel in Nederland komen, maar dat Vekoma concept stelt toch echt te weinig voor als je het vergelijkt met b.v. Jimmy Neutron in Movie Park Germany.
The_Bullgod Bedoel je DrageKongen soms in Djurs?
Jup, die bedoelde ik. Tof ding hoor. Het vekoma concept is weliswaar kleiner lijkt me, maar heeft wel een soortgelijk uitgangspunt. En als je die launch combineert met goeie special effects zoals ook in Djurs is gebeurd, dan is het resultaat toch wel tof!
Dimmende verlichting, muziek, knipperde schijnwerpers en stroboscoop. Bij terugkomst in het station gaan daarna ook alle lampen stuk voor stuk bij het passeren van de trein weer aan. D'r zit iets meer in dan alleen stroboscoop
Intamin heeft enkel nog niet helemaal dit type achtbaan onder controle. Djurs heeft lange tijd geklaagd bij Intamin over de trillingen in de trein. En dat merk je ook enorm. Ook de Intamin variant in Warner Bros trilt vervelend.
Laat het lekker bij Vekoma doen. Dan weet je dat je gewoon een goed product koopt.
Eftelflags Laat het lekker bij Vekoma doen. Dan weet je dat je gewoon een goed product koopt.
Dat ben ik zeker met je eens, maar dan hoop ik wel dat Slagharen voor een spannendere layout kiest dan dat er in dat filmpje getoond word.
Voor de beeldvorming trouwens: Dit is een kar van een Gerstlauer family inverted: .
Er zijn een aantal factoren waar ik naar kijk, en op ieder gebied wint eigenlijk een andere optie:
Betrouwbaarheid: Ik denk dat iedereen hier wel over eens is dat Vekoma dit wint. Vekoma heeft gewoon de status dat ze altijd goede kwaliteit leveren. De banen blijven over de jaren altijd goed en soepel rijden, en hebben bijna nooit last van veel storingen.
Meeste twijfels hier heb ik bij Premier Rides. Dit is zover ik weet hun eerste invert, als mede hun eerste boomerang coaster. Kans op kinderziektes is hierbij zeker aanwezig, en wat dan niet meehelpt is dat je leverancier aan de andere kant van de oceaan zit.
Gerstlauer heeft voor hun grote banen natuurlijk de status gekregen dat ze al snel gaan rammelen. Maar dit is in principe geen grote baan maar juist een kleinere, op gelijkwaardig niveau als hun family coasters (ala dragonfly), of hun bobsled coasters. En die blijven altijd wel prima draaien en zijn gewoon prima kwaliteit modellen, dus dat geeft toch wel moed. De vraag blijft hoe dit natuurlijk zit bij hun inverted omdat ze er hier nog maar 1 van gebouwd hebben.
Ligging Je kan natuurlijk een spectaculaire layout hebben, maar net zo belangrijk is hoe deze in het gebied ligt, hoe goed kan je die wegwerken. En hier wint voor mij het ontwerp van Premier Rides. Die baan ligt enorm mooi, erg compact, laag en makkelijk te verwerken in een gebied. Daarnaast oogt de baan vooral slank met weinig lompe supports behalve bij de 2 lifthills (wat natuurlijk wel groter mag zijn). Met enige nadeel dat ik bij een boomerang het altijd erg lelijk vind als de top van de lifthill horizontaal loopt. Dit doet Vekoma bij hun boomerangs toch een stuk beter dat die tot aan de top dezelfde helling blijft.
De Vekoma is opzich redelijk met duidelijk 2 helften, pleintje in het midden. Echter vind ik de 1e helft redelijk lompe supports hebben voor eigenlijk een tam stukje. Dit zou bijv. al beter zijn met enkel V shape supports die maar aan 1 kant van de baan staan, om vervolgens deel van baan over het pad te laten gaan. De andere helft oogt prima, best klein oppervlak maar goede indeling van positie lifthill, first drop, en plaatsing van de helixen, maar omdat dit het enige serieuze stuk van de baan is oogt het vooral kort.
De Gerstlauer hier is vooral een mengelmoes. Ja de lifthill en drop zullen er ongetwijfeld indrukwekkend uitzien, als mede aantal bochten die vanuit tunnel/kuil de lucht in gaan. Maar over het geheel vind ik hem vooral heel wijd uitstrekken zonder dat de elementen mooi verdeeld zijn over het gebied. Er ontstaat ook aardig veel loze ruimte tussen de baandelen die niet veel gebruikt worden (tenzij er veel decorsstukken tegenaan gegooid worden maar dan wordt het al snel prijzig voor Slagharen). Op dit gebied vind ik het huidige concept van Gerstlauer het minste, Hierbij natuurlijk wel gezegd hebben dat dit 1 van die punten is die over een ontwerp proces nog enorm veel veranderd worden.
Layout, hoe rijdt de baan Last but not least, het gene waar iedereen eigenlijk het eerste naar kijkt. Hierbij lijkt het erop dat Gerstlauer een aanzienlijk pittigere baan heeft dan de 2 andere opties. Lijkt meer snelheid in te zitten, meer vaart in de bochten, hogere G-krachten en snellere richtingswisselingen.
De optie van PremierRides is hierbij een goede 2e waar ook nog best wel leuke flow in lijkt te zitten. En de Vekoma lijkt in dit ontwerp meer voor een pacing gekozen te hebben die meer overeen komt met junior coasters (Voorheen dan, maar Vekoma zelf noemt ze tegenwoordig ook family coasters) zoals de mine train in Slagharen. Wat best wel jammer is omdat een baantje als Orkanen in Farup een verassend pittig baantje is en een erg goede, snelle flow heeft. Ik vermoed dan ook dat dit meer te maken heeft met eisen van Slagharen dan de ontwerpers van Vekoma (natte vingerwerk natuurlijk).
Wel kleine sidenote: De optie van Vekoma en Premier Rides zie je met bewegende luchtbeelden, terwijl de Gerstlauer zie je vanuit vaste standpunten de trein volgend vanaf de grond. Het kan ook puur illusie zijn van de camera dat de Gerstlauer vlotter oogt. Een echt gegrond oordeel zou je pas kunnen geven als je alle onrides ziet inclusief telemetry van snelheid / G-krachten.
Tot dusver zou ik zeggen: Het boomerang ontwerp iets uitbreiden qua tempo, en laten uitvoeren door Vekoma
Mennoo_ Tot dusver zou ik zeggen: Het boomerang ontwerp iets uitbreiden qua tempo, en laten uitvoeren door Vekoma
Het probleem is alleen, dan heb je als park weer de zoveelste boomerang. Wildlands (niet al te ver van Slagharen), maar over de grens ook genoeg. Juist de combi van een launch en een lift spreekt mij wel aan.
Met betrekking tot snelheid overigens: het is me al eerder opgevallen dat offrides van Vekoma's nieuwe banen wat traag ogen, terwijl ze in real life toch best nog snelheid en pit hebben. Benieuwd of dat hier ook zo is.
Als we ervanuit gaan dat degene met de meeste stemmen ook echt gebouwd gaat worden, denk ik dat Gerstlauer als winnaar uit de bus zal komen, vooral omdat die er, naar mijn mening, toch wel het meest spectaculair uitziet op de video.
Interessant dat er 3 verschillende opties liggen. Vanuit fanperspectief zeg ik natuurlijk nummer 3, maar de andere 2 banen lijken me geschikter voor Slagharen's doelgroep. De Vekoma ziet er een beetje suf uit maar is natuurlijk wel een bewezen concept. Premier heeft nog nooit een dergelijke inverted gebouwd en daarmee neem je dus een gok. Ben benieuwd wat het gaat worden.
Ik had eigenlijk verwacht dat Slagharen zou gaan voor een baan vergelijkbaar met de inverted in Yomiuriland. Korte karretjes die je door wat indoorsecties kan laten gaan en met een wat krapper baanverloop ook nog wel wat pit kunt laten hebben.
- Bijgewerkt
Mennoo_ Je kan natuurlijk een spectaculaire layout hebben, maar net zo belangrijk is hoe deze in het gebied ligt, hoe goed kan je die wegwerken
Euh, waarom zou een achtbaan "weggewerkt" moeten worden? Het word een achtbaan, geen darkride.
Maar een goed thema/aankleding van de baan en het gebied kan zeker een verschil maken.
En de 3 verschillende opties voor het gebied/thema waarin deze nieuwe achtbaan zal gaan komen, zijn al bijna 2 jaar bekend, zie eerste post van dit topic. Maar Slagharen heeft nog niet bekend gemaakt welk thema het gaat worden: https://forum.pretpark.club/d/805-nieuw-themagebied-met-hangende-achtbaan-voor-slagharen
En laten we nu dan eens gaan kijken hoe de verschillende layouts passen in deze thema's.
Het eerste thema "Border Town - Smokkel achtbaan", heeft het over een vlucht door een tunnel om zo de grens over te steken. Die tunnel zit dus overduidelijk in de Gerstlauer baan.
Voor mijn gevoel past de Vekoma layout het beste bij het 2e thema; "The Ghost Town - Ontsnap uit de gevangenis achtbaan", met die "geheime tunnel" en daarna de klim naar de wachttoren.
De launch zit dan in die tunnel en de daarop volgende lifthill is de klim naar de wachttoren.
Het 3e thema "Go north - Houtzagerij achtbaan", past voor mijn gevoel beter bij een waterattractie, een flume of rapid, dan bij een achtbaan. Houtzagerijen zaten zeker in die tijd regelmatig aan rivieren.
- Bijgewerkt
The_Bullgod Ik bedoel ook niet wegwerken in het decor om hem extreem te thematiseren, maar hoe je achtbaan layout past in het landschap. Hoe goed je gebiedsvorming van paden en zichtlijnen kan aanbrengen rondom en hoe de achtbaan daar middenin staat. En op dat gebied vind ik de Gerstlauer het zwakst.
Zo vind ik de lifthill na een bocht van 90 graden en de remmen op een bocht van 90 graden van het station erg lelijk omdat er dan binnenin loze ruimte ontstaat zonder dat je daar zicht hebt op interessante delen van de baan (want t.o.v. dat pleintje bevind het grootste deel van de layout aan de andere kant van de lifthill-firstdrop).
Niek Met betrekking tot snelheid overigens: het is me al eerder opgevallen dat offrides van Vekoma's nieuwe banen wat traag ogen, terwijl ze in real life toch best nog snelheid en pit hebben. Benieuwd of dat hier ook zo is.
Niet helemaal mee eens. Ik weet nog toen ik die video keek voor het megacoaster ontwerp van Energylandia (die uiteindelijk naar Intamin ging) dat ik die baan enorm krachtig vond ogen.
The_Bullgod Maar ik zie in geen enkele layout eigenlijk echt deze tunnel terug.
De Gerstlauer layout heeft anders een flinke tunnel.
Waarschijnlijk is er al gewoon een besteld en is de bevraging meer een marketing iets
QDude24 Je hebt gelijk, heb ik mij dus vergist.
Ff mijn stukje tekst iets aanpassen dus.....
De lay-out van zowel Vekoma als Gerstlauer zien er goed uit, gezien de Nederlandse afkomst zou ik eerder voor Vekoma gaan. Maar de lay-out van Gerstlauer is vele male interessanter. Al had de verticale lift van mij niet gehoeven, dat lijkt me nogal overbodig op een invert.
Meint 3, maar de andere 2 banen lijken me geschikter voor Slagharen's doelgroep
Precies dit.
Nu vraag me wel af wat de prijskaartjes van de banen zijn. Vekoma's family rides zijn ook niet de duurste maar Gerstlauer staat al helemaal bekent als de discount bouwer. Zeker bij een prototype kan ik me voorstellen dat ze een mooie deal op tafel leggen. Premier heeft, zover ik weet, de Europese markt nog helemaal niet betreden. Ben benieuwd naar waar de keuze valt.
Kom maar door met nummertje 3, lijkt me een tof baantje. De vekoma oogt wat saai, zeker tegenover vergelijkbare banen als Orkanen. Die boomerang doet me echt helemaal niets eigenlijk, zeker omdat je bij een inverted zoveel minder ziet t.o.v. een sit down, dan is het al helemaal niet meer zo leuk.