Voor de beeldvorming trouwens: Dit is een kar van een Gerstlauer family inverted: .
Er zijn een aantal factoren waar ik naar kijk, en op ieder gebied wint eigenlijk een andere optie:
Betrouwbaarheid: Ik denk dat iedereen hier wel over eens is dat Vekoma dit wint. Vekoma heeft gewoon de status dat ze altijd goede kwaliteit leveren. De banen blijven over de jaren altijd goed en soepel rijden, en hebben bijna nooit last van veel storingen.
Meeste twijfels hier heb ik bij Premier Rides. Dit is zover ik weet hun eerste invert, als mede hun eerste boomerang coaster. Kans op kinderziektes is hierbij zeker aanwezig, en wat dan niet meehelpt is dat je leverancier aan de andere kant van de oceaan zit.
Gerstlauer heeft voor hun grote banen natuurlijk de status gekregen dat ze al snel gaan rammelen. Maar dit is in principe geen grote baan maar juist een kleinere, op gelijkwaardig niveau als hun family coasters (ala dragonfly), of hun bobsled coasters. En die blijven altijd wel prima draaien en zijn gewoon prima kwaliteit modellen, dus dat geeft toch wel moed. De vraag blijft hoe dit natuurlijk zit bij hun inverted omdat ze er hier nog maar 1 van gebouwd hebben.
Ligging Je kan natuurlijk een spectaculaire layout hebben, maar net zo belangrijk is hoe deze in het gebied ligt, hoe goed kan je die wegwerken. En hier wint voor mij het ontwerp van Premier Rides. Die baan ligt enorm mooi, erg compact, laag en makkelijk te verwerken in een gebied. Daarnaast oogt de baan vooral slank met weinig lompe supports behalve bij de 2 lifthills (wat natuurlijk wel groter mag zijn). Met enige nadeel dat ik bij een boomerang het altijd erg lelijk vind als de top van de lifthill horizontaal loopt. Dit doet Vekoma bij hun boomerangs toch een stuk beter dat die tot aan de top dezelfde helling blijft.
De Vekoma is opzich redelijk met duidelijk 2 helften, pleintje in het midden. Echter vind ik de 1e helft redelijk lompe supports hebben voor eigenlijk een tam stukje. Dit zou bijv. al beter zijn met enkel V shape supports die maar aan 1 kant van de baan staan, om vervolgens deel van baan over het pad te laten gaan. De andere helft oogt prima, best klein oppervlak maar goede indeling van positie lifthill, first drop, en plaatsing van de helixen, maar omdat dit het enige serieuze stuk van de baan is oogt het vooral kort.
De Gerstlauer hier is vooral een mengelmoes. Ja de lifthill en drop zullen er ongetwijfeld indrukwekkend uitzien, als mede aantal bochten die vanuit tunnel/kuil de lucht in gaan. Maar over het geheel vind ik hem vooral heel wijd uitstrekken zonder dat de elementen mooi verdeeld zijn over het gebied. Er ontstaat ook aardig veel loze ruimte tussen de baandelen die niet veel gebruikt worden (tenzij er veel decorsstukken tegenaan gegooid worden maar dan wordt het al snel prijzig voor Slagharen). Op dit gebied vind ik het huidige concept van Gerstlauer het minste, Hierbij natuurlijk wel gezegd hebben dat dit 1 van die punten is die over een ontwerp proces nog enorm veel veranderd worden.
Layout, hoe rijdt de baan Last but not least, het gene waar iedereen eigenlijk het eerste naar kijkt. Hierbij lijkt het erop dat Gerstlauer een aanzienlijk pittigere baan heeft dan de 2 andere opties. Lijkt meer snelheid in te zitten, meer vaart in de bochten, hogere G-krachten en snellere richtingswisselingen.
De optie van PremierRides is hierbij een goede 2e waar ook nog best wel leuke flow in lijkt te zitten. En de Vekoma lijkt in dit ontwerp meer voor een pacing gekozen te hebben die meer overeen komt met junior coasters (Voorheen dan, maar Vekoma zelf noemt ze tegenwoordig ook family coasters) zoals de mine train in Slagharen. Wat best wel jammer is omdat een baantje als Orkanen in Farup een verassend pittig baantje is en een erg goede, snelle flow heeft. Ik vermoed dan ook dat dit meer te maken heeft met eisen van Slagharen dan de ontwerpers van Vekoma (natte vingerwerk natuurlijk).
Wel kleine sidenote: De optie van Vekoma en Premier Rides zie je met bewegende luchtbeelden, terwijl de Gerstlauer zie je vanuit vaste standpunten de trein volgend vanaf de grond. Het kan ook puur illusie zijn van de camera dat de Gerstlauer vlotter oogt. Een echt gegrond oordeel zou je pas kunnen geven als je alle onrides ziet inclusief telemetry van snelheid / G-krachten.
Tot dusver zou ik zeggen: Het boomerang ontwerp iets uitbreiden qua tempo, en laten uitvoeren door Vekoma