Landen, steden, bijzondere plekken, voor alles is wel iets te verzinnen waarvan er gezegd wordt dat je er eens in je leven moet zijn geweest.
Voor ons als coaster enthousiastelingen wordt vaak Cedar Point genoemd als de plek waar je als achtbaan fan ooit eens moet zijn geweest. Het kan dan ook niet anders dat dit park in de route is opgenomen.
De avond voor ons bezoek wordt er al druk overlegd hoe laat we dienen te vertrekken, sommige van ons zijn zo “gespannen” dat ze extra vroeg vertrekken om zoveel mogelijk van de dag te kunnen gebruiken in het park.
Aangezien wij naar onze mening en ervaringsdeskundige Arco genoeg tijd hebben om alles de komende 3 dagen te kunnen ontdekken besluiten wij het wat rustiger aan te doen en misschien wel voor het eerst deze trip een beetje uit te slapen.
Na een ontbijtje in het hotel roepen wij uiteindelijk ook ”Japie start de wagen” en vertrekken we richting Sandusky!
Als we een tijdje onderweg zijn krijgen we in de app groep berichten dat de banen i.v.m. het slechte weer dicht zijn, het komt er met bakken uit in Sandusky .
In Columbus waar wij ons dan begeven schijnt de zon uitbundig het zou dan ook zonde zijn om verder te rijden naar een park waar de banen dicht zijn. Een website die ons deze trip al meerdere malen geholpen heeft biedt uitkomst.
Een blik op Coaster2coaster leert ons wederom dat er een achtbaantje in de buurt is, de route wordt uitgestippeld in de navigatie en zo rijden we naar een bonuscredit, op naar Columbus Zoo and Aquarium
Een dierentuin met attracties (waar hebben we dat eerder gehoord?) en zelfs een compleet waterpark. Als we de parkeerplaats op komen gereden is het niet druk en ziet het park er groter uit als wat we ervan verwacht hadden.
Welcome to ….
Universal??
Afijn de verwachting is dat we hier niet lang zullen rondlopen en gaan direct naar het gedeelte waar wat attracties staan. Een ritje voor de attracties is niet inbegrepen in de toegangsticket en na wat gezoek waar je ze dan moet kopen schaffen we een aantal tickets aan. Sommige willen de logflume hier niet overslaan en de rest kijkt vanaf de zijlijn toe, die zichtbaar toch wel nat blijkt te zijn. Toeschouwers in een slappe lach en de berijders met een verbaasde blik.
Natuurlijk komen we hier voor een ding en dat is natuurlijk Sea Dragon. Dit houten baantje van Philadelphia Toboggan Coasters blijkt nog best een leuk ritje te zijn en is zowaar de oudste nog in bedrijf zijnde woodie van de staat Ohio, toch weer een leuk feitje! De overige attracties hier zijn voor ons niet interessant genoeg.
Wolf in schaapskleren.
De beste baan van het park.
Onze live update van het weer van onze verslaggever ter plaatse in Sandusky verteld dat het nog steeds regent, dus hebben wij nog mooi de tijd om de dierentuin te verkennen welke is opgedeeld in een aantal zones/leefgebieden zoals Noord Amerika, Azië, Afrika, Aquarium en reptielenhuis.
Het ziet er allemaal toch best mooi en verzorgd uit, met dieren zoals de Komodovaraan, Eland en een hele hoop slangen toch wel verrassend. Zelfs een bootritje met dino animatronics die er prima uitziet kun je hier maken, ook de bratwurst die ze hier verkopen is een stuk beter als die van gisteren.
Al met al een verrassend leuke dierentuin en uiteindelijk een zeer welkome afwisseling in het drukke schema.
Toch best een mooi verblijf
Ff lekker badderen.
Ff lekker slapen.
Ff lekker dobberen.
Ondanks dat het er nog steeds regent moeten we uiteindelijk toch de rit naar Sandusky maken, ongeveer 2 uur later komen we daadwerkelijk aan en zoals je al kan raden regent het nog steeds.
Dan maar eerst wat eten bij Applebee’s om uiteindelijk rond 20:00 uur onze eerste stappen in Cedar Point te zetten. ”Ieder nadeel heeft ook zijn voordeel” want de regen heeft ervoor gezorgd dat er, behalve bij Steel Vengeance, nagenoeg geen wachtrijen zijn.
Het park ziet er met de aanwezige bewolking niet op zijn aller charmantst uit. De daarop volgende dagen is het weer een heel stuk beter en straalt het park een veel betere sfeer uit, maar deze avond maken we geen foto’s, we gaan vlammen om zoveel mogelijk baantjes mee te pakken.
De eerste coaster die we tegen komen is de baan die we hier in Europa, niet eens zo heel ver van Nederland, ook hebben staan. In het Franse Walygator staat een kopie van Raptor waarbij de midcourse brake run hier niet ontbreekt. Toffe baan maar de kopie in Frankrijk is wel krachtiger!
En doorrrr, dat zouden we deze avond vaak roepen, we lopen direct door naar de oudste baan in het park. Blue Streak is een woodie uit 1964 en mijn eerste gedachte is “is niet weer de zoveelste woodstock express” gelukkig is dat niet het geval. Het is eigenlijk best een geinig en nostalgisch baantje om mee te pikken. Nagenieten is er niet bij, we moeten tenslotte door.
Kort kabelbaantje, maar wel sfeervol
Heerlijk stukje park
Raptor en Blue Streak
Tot gisteren dacht ik dat deze soort achtbanen alleen maar in een computerspel bestonden en nu staat er ook een suspended coaster van Arrow in Cedar Point. *Iron Dragon** kan dus bij mij, net als bij The Bat niks meer fout doen. Ik ben dan ook na een ritje in mijn nopjes dat ik 2 van deze baantjes heb kunnen doen deze trip.
Met Firebird nog redelijk vers in het geheugen was ik een beetje huiverig voor de conversie die ze hier ook gedaan hebben van een stand up coaster.
Rougarou is sinds 2015 een floorless coaster en waar Firebird echt een hele onplezierige rit weggaf is deze baan wel ontzettend gaaf om te doen die een lekker krachtig ritje geeft. Ik kan me dan ook niet echt voorstellen hoe intens de baan geweest is toen het een stand up was. Een heel stuk minder intens of eigenlijk helemaal niet, is Cedar Creek Mine Ride. Deze baan mag zich wat mij betreft in het rijtje van El Diablo - Tren de la Mina en Adventure Express scharen.
Leuke baan, afschuwelijke naam
Een goede conversie kan dus wel
Gelukkig niet als stand up hier door heen
Niet het beste type achtbaan
Zeiknat, en die brug help niet echt mee
We gaan lekker en merken dat er geen wachtrij is bij Gemini, deze baan van Arrow is een racer en deze avond kiezen wij de rode baan. Een dagje later zullen we ook de blauwe kant van deze baan doen die wat ruwer aanvoelt. Al met al best een leuke baan
En zowaar hebben we nog zelfs tijd over om nog een baantje in deze hoek mee te pikken en dit is er niet zomaar een. Magnum XL-200, een baan van alweer Arrow, is de eerste hypercoaster ter wereld. Toch best wel bijzonder om te doen en hopelijk lijkt ie op The Big One want die vond ik vorig jaar toch wel erg leuk om te doen.
Hij is wat ruwer en voor mij de mindere van de twee maar alsnog een toffe baan met een net zo mooie locatie.
Na het ritje op Magnum XL-200 zijn de wachtrijen in het park gesloten.
Decor van een film?
62 meter, 116 km/h in 1989!
Maar wij als Cedar Fair Platinum Pass holders hebben geluk, want heel toevallig houden ze speciaal voor members deze avond twee banen open en kunnen we nog een aantal nachtritjes maken.
Als eerste gaan we naar Valravn samen met Yukon Striker de hoogste dive coaster ter wereld, alleen de drop en snelheid van Yukon Striker is groter.
Ik kan me nog herinneren toen ik voor het eerst in Baron 1898 stapte en erg gespannen voor de drop was, en nu 3 jaar later heb ik al een aantal van de grootste ter wereld gedaan. Maar een ding weet ik wel die drops blijven geweldig en het kan me niet hoog genoeg zijn op deze geweldige apparaten.
We kunnen nu zelfs direct weer aansluiten en instappen om nog een ritje achterin te proberen.
Cedar Point heeft nog een grote baan voor ons klaarstaan, je kan haast niet om deze baan heen. Hij domineert samen met de 2 pilaren de hoofdingang van Cedar Point, de wingcoaster heeft dan ook de toepasselijke naam Gatekeeper gekregen.
En het is een hele grote wingcoaster, de versies die we hier in Europa hebben staan vallen allemaal in het niet. Na meerdere ritjes op verschillende plekken is het een hele gave coaster om te doen, achterin trilt ie wel een beetje en word ik er een beetje misselijk van. Of dit nou aan de coaster ligt of door het tempo waarmee we vandaag de banen gedaan hebben weet ik niet, plezierig is het in iedere geval niet echt.
Maar als ik hem ga vergelijken met de versies die we hier hebben moet ik wel zeggen dat bigger niet altijd better is. Ondanks de kortere ritduur van Fenix en de onlangs bereden Swarm zijn de minstens net zo leuk als Gatekeeper.
En zo zit de eerste dag er op hebben we in de paar uurtjes dat we in het park waren al 9 banen kunnen aftikken!
Nu zullen sommige zich afvragen waarom we bijvoorbeeld Top Thrill Dragster niet hebben gedaan. Deze was helaas in storing, maar morgen weer een poging en dan hebben we ook nog early access op Steel Vengeance en Maverick. Nu we terug naar het hotel en uitrusten, morgen weer vroeg uit de veren.
Uitzichtje vanuit de kabelbaan
Dik 2x zo hoog als onze eigen Baron 1898!
The sun is shining
De haast iconische pilaren
Vandaag hebben we een hele dag in Cedar Point en we staan dan ook weer vroeg aan de poorten te rammelen, we hebben tenslotte Early Ride Time op Steel Vengeance en Maverick.
Het is nog een half uurtje wachten voordat we echt het park in kunnen maar het is toch al aardig druk! Na het volkslied van de Verenigde Staten worden de hekken verwijderd en begin er een massa mensen te sprinten alsof hun leven ervan af hangt. Wij doen het allemaal wat rustiger aan en wat blijkt, Steel Vengeance heeft storing.
Dan maar eerst Maverick doen, bij gebrek aan een wachtrij zitten we haast direct in de trein. Na het eerste ritje voorin stap ik vol verbijstering uit en vraag ik mezelf af wat ik zojuist meegemaakt heb, dit vraagt om een re-ride en nu achterin. Die gelanceerde lifthill waarna je direct de drop ingeknalt wordt is fantastische de daarop volgende bochtenwisselingen en airtime heuvel is super, de 2e launch meteen de bocht in is intens en dan heb ik het nog niet gehad over de inversies. Wat een toffe baan is Maverick!
Deze dag willen we er zoveel mogelijk uithalen, alle banen doen maar ook gewoon relaxt het park kunnen ontdekken. Wij kiezen ervoor om de Fastlane plus aan te schaffen waarmee we de wachtrijen kunnen skippen. Bij de volgende attractie is het in ieder geval geen overbodige luxe.
Steel Vengeance heeft volgens het bordje een wachttijd van 3 uur, de Fastlane is 45 minuten.
Afijn zelfs dan is het nog eventjes wachten op de baan wat volgens velen wellicht de beste achtbaanrit ter wereld is.
Steel Vengeance is groot en ziet er ontzettend intimiderend uit als je aankomt lopen. De drop ziet er echt bizar uit.
De rit duurt ook nog eens best lang en is het erg vet om van element naar element te knallen. Ik vind die airtime heuvels welke licht gebanked zijn erg tof maar het allermooiste is toch wel om door de houten structuur van de baan te rijden, het voelt haast claustrofobisch aan. Erg toffe en zoals gezegd intimiderende baan, maar voor mij niet de nummer 1.
Beautiful
Lekker intens bochtje
Das een hoop hout!
Bizar
We wagen weer een poging om een ritje te maken op Top Thrill Dragster, maar helaas rijden de treinen nog steeds niet, het station wordt wel grondig schoongemaakt dus we houden hoop dat we later op de dag nog een ritje kunnen maken.
Het valt trouwens op dat Cedar Point deze dag een hoop storingen heeft, deze worden wel redelijk snel weer opgelost alleen voelt het toch allemaal niet lekker, je verwacht het eigenlijk gewoon niet van een park met zo’n status als Cedar Point.
Dan maar een wandeling langs het strand waar we Wicked Twister tegenkomen waarvan onlangs bekend is geworden dat de baan uit Cedar Point gaat verdwijnen. En dat is best jammer, hij ziet er met de kleurencombinatie prima uit, de wachtrij is behoorlijk en het ritje en de lanceringen door het station zijn eigenlijk best gaaf. Zou ie dan vergoed verdwijnen of in een ander park weer opgebouwd gaan worden?
We lopen weer een stukje terug om toch weer even te spieken bij TTD, maar helaas het personeel is verdwenen en de baan doet helemaal… niks! De storing is hardnekkiger als we hadden gehoopt en niemand kan/wil ons ook maar iets meer vertellen.
Dan maar naar een van de oudjes van het park, Corkscrew is weer een baantje van Arrow en ligt er strak bij. Het ritje is puur voor de credit en de looping is een aanslag op mijn onderrug.
Top Down Dragster
Heerlijk stukje park
Back of Front, the placet to be
Een corkscrew in Corkscrew
Cedar Point heeft een aantal banen waar je gewoon niet onderuit kant, Millenium Force is er zo eentje. Net als Intimidator305 ook een gigacoaster van Intamin, jep ik ben blij. Voorin is ie gaaf, maar achterin is ie geweldig. Die drop is zo ontzettend gaaf en de airtime met wat ruimte tussen de beugel is WAUW. De rit in het donker is helemaal geniaal, dat we als een soort vliegenkleeflint fungeren nemen we voor lief. Voor mij is Millenium Force de nummer 1 achtbaan van Cedar Point!
Het is even zoeken naar de baan en als ik kijk hoe ie heet denk ik bij mezelf “niet alweer een Woodstock Express” Maar hier blijkt WoodStock Express een Vekoma junior coaster te zijn.
Blij verrast stappen we in en krijgen we he riempje met het inhouden van ons bescheiden bourgondisch buikje toch vastgeklikt, weer een voor het lijstje
Sommige van ons hadden geluk om wat briefjes los te peuteren bij de gastenservice voor een ritje op Wilderniss Run. Helaas lukte het mij niet om een ritje de bemachtigen aangezien de inmiddels op de hoogte manager niet blij was dat de briefjes überhaupt uitgedeeld waren, echt rouwig was ik er niet om. Wij hadden zin in een biertje en naar onze mening is boulevard van het hotel de perfecte plek. We hebben nog heel eventjes gebruik kunnen maken van het happy hour dus een biertje werden er meerdere en voor een fatsoenlijke maaltijd ben je ook daar op het juiste adres!
Een ondanks de storingen toch wel een relaxte en prima geslaagde dag Cedar Point.
[/url]
Weer zo’n insane lifthill!
Geweldige baan!
Jeej, geen woodie!
Zon, strand, bier en achtbanen een perfecte combi!
De volgende dag hebben we nog een aantal uurtjes, Early Ride Time is deze ochtend op Maverick en Millenium Force die goed gebruikt worden door ons, verder is het lekker struinen in het park, nog wat re-rides en shoppen voor wat souvenirs. Zelfs het maken van een gepersonaliseerd wooden sign is mogelijk en in huis gemaakt kaarsen vinden gretig aftrek als een ludiek cadeau.
En natuurlijk wachten op die ene baan die we nog moeten doen, maar ook vandaag hangt er een bord bij het station die ons weinig hoop geeft.
Helaas, Top Thrill Dragster zal ook op de laatste dag dat we hier zijn niet gaan lanceren.
Met nog een paar laatste foto’s wordt het tijd om gedag te zeggen en te vertrekken.
Het vervloekte bord waar we 3 dagen naar gekeken hebben
Sunset over Maverick
Till we meet again
Cedar Point heeft een aantal hele gave en erg goede banen, maar toch heeft het me aan het twijfelen gebracht. Is het de ” roller coaster capital of the world”? Heeft het de hype die er in de groep heerste bij mij waargemaakt? Het antwoordt is naar mijn mening, nee! De vele storingen en overwegend matige operations passen niet in een park als Cedar Point.
Maar aan de andere kant, er staan zulke goede banen, de sfeer is op een aantal plekken erg fijn en de ligging langs de stranden met het prachtige hotel geven mij een gevoel dat ik hier ooit nog eens terug moet komen! Ooh ja en dan hebben we nog die ene achtbaan die ik moet doen.
Dus zeg ik “Cedar Point, till we meet again!”
Bedankt voor het lezen en zoals altijd zijn opmerkingen van harte welkom!
Het volgende tripreport wordt alweer de laatste van dit geweldige avontuur door Amerika, we brengen een bezoekje aan een park wat opgericht werd in 1898 en tegenwoordig onderdeel is van Parques Reunidos. We gaan naar Kennywood
Mocht je de Tripreports van de eerder bezochte parken tijdens onze USA-trip gemist hebben dan kun je ze hier vinden!
- Coney Island
- Six Flags Great Adventure
- Six Flags America
- Kings Dominion
- Busch Gardens Williamsburg
- Carowinds
- Dollywood
- Beech Bend Park
- Holiday World
- Kentucky Kingdom
- Kings Island