Audrey Dan zorg je dat je die op locaties zet waar het al loopt. Haal je wat ervaren mensen van andere locaties af en ga je daarmee de basis neerzetten. Die vul je aan met onervaren mensen. En vanaf daar ga je werken.
Volgens mij hebben zit dit ook gedaan. Ik heb er genoeg bekende gezichten gezien die daar aan 't werk waren van toen ik nog in de Horeca werkte, maar ook deze ervaren krachten moeten wennen en leren in deze nieuwe situatie. Dit soort restaurant staat immers nog nergens anders in de Efteling. Qua couvert aantallen ook niet in de huidige resorts.
En daarnaast, die ervaren krachten die mogelijk wel op hun oude plek zijn gebleven, moeten ook wel willen werken op deze nieuwe locatie. Als zij niet willen verplaatsen van afdeling, kun je ook niet van hen vragen/verwachten dat zij een nieuw restaurant mee op zetten. Zeker in de huidige tijd lijkt me dat geen goede stap als de Efteling dat wel zou forceren.
Audrey Maar misschien heb ik gewerkt in een andere Efteling mentaliteit dan dat het nu is.
Ik vraag me af of het aan de Efteling mentaliteit ligt of de algemene mentaliteit van mensen die werken in de horeca. Tuurlijk heb je er een paar goede tussen zitten, maar het feit dat in Nederland de gemiddelde leeftijd van een horeca team ergens in de 20/30 bungelt, waar dit in andere landen veel hoger ligt, zegt wat mij betreft genoeg over hoe er over de horeca gedacht wordt. Een makkelijk baantje wat je als bijbaan of tussendoor wel even doet. En niets is minder waar.
Maargoed, ik val een beetje in herhaling als ik het volgende weer zeg; zolang de Horeca niet als echt vak gezien wordt, zal hier ook niet zo snel iets aan veranderen.