Panda Zelf heb ik ook vrij snel van duizeligheid als een attractie te heftig rondgaat.
Maar Danse Macabre kan ik zelf prima aan, natuurlijk is het voor iedereen verschillend, maar het draaien is zeker niet zo heftig als een achtbaan of een gemiddelde theekopjesride.

Ik snap bepaalde keuzes niet zo in de programmering van de rit. Daar valt toch echt nog wel wat meer uit te halen denk ik. Je zou daar eigenlijk ook gewoon een theaterregisseur voor in moeten huren om een handje te helpen.

Het moment waarop iedereen met zijn neus naar het orgel + dirigent gedraaid staat vind ik top, maar verder zitten dat soort momenten er te weinig in naar mijn mening. Vanaf dat moment draait iedere bank een beetje zijn eigen rondjes.

Ik had van tevoren verwacht dat je op meer stukken in de show met zijn allen een bepaalde hoek in gestuurd zou worden qua blikveld en er dan dingen zouden gebeuren.

Deze week eindelijk geweest en 2 ritten gemaakt. Bij de eerste dacht ik; tof, maar ik wist ook weer niet helemaal hoe goed ik het nou vond. Maar de rest van de dag bleef het in mijn hoofd spoken (no pun intended 😉) dat ik zo graag nog een keer wilde, dus tegen het einde van de dag opnieuw in de rij gaan staan (toen nog maar zo'n 20 minuten gewacht). En die tweede keer dacht ik toch wel; ja, wat een fantastische aanwinst is dit voor de Efteling.

Mijn verdere gedachten die dag:

• Dit is uniek! Is wat wij tegen elkaar zeiden. Het voelde echt als een beleving. Ik was met mensen die nauwelijks in pretparken komen en geen idee hadden wat ze moesten verwachten (ikzelf ook maar deels, want ik heb geen filmpjes gekeken van binnen), en ook zij als dagjesmensen waren erg onder de indruk en vonden het vooral heel léuk.
  • Bij beide ritten gingen heel veel mensen naderhand klappen, heel grappig maar ook wel weer begrijpelijk, echt zo'n moment van ontlading en wauw op het einde.
  • Instappen is maar een raar proces. Je wordt voor je het gebouw ingaat ingedeeld door een grouper, maar tijdens onze eerste rit werd ons gezelschap heel raar opgesplitst. Gewoon vanaf achter de rijen opvullen, ook al kom je daardoor niet meer naast elkaar. Vond ik echt lame en onnodig, dan moet je maar beter groupen. Dit gebeurde 's avonds dus bijna nog een keer, maar toen heb ik gevraagd of wij gewoon op één rij mochten (we waren met 6, dat past precies).
    Met wat gemok, gezucht en gesteun mocht het uiteindelijk toch. Hierin is die bozige rol van de medewerker dan wel echt onprettig.
  • Ik zat met Gerard Joling in Danse Macabre! Maar ik heb hem niet horen gillen 😉
  • Voor mijn gevoel heb ik echt nog zoveel gemist, het gaat soms te snel om overal naar te kunnen kijken. Maar dat maakt ook wel dat je dus nog een keer wil en dat vond ik ook weer leuk.
  • De gekke knip in de muziek stoorde mij.
  • De tweede rit had ik wat 'last' van een gekke mechanische pieptoon. De eerste keer heb ik die helemaal niet gehoord, de tweede keer voerde-ie af en toe de boventoon en dat stoorde wel wat. Ik zat toen in bank 1, 's ochtends in bank 5.

Lin Instappen is maar een raar proces. Je wordt voor je het gebouw ingaat ingedeeld door een grouper, maar tijdens onze eerste rit werd ons gezelschap heel raar opgesplitst. Gewoon vanaf achter de rijen opvullen, ook al kom je daardoor niet meer naast elkaar. Vond ik echt lame en onnodig, dan moet je maar beter groupen. Dit gebeurde 's avonds dus bijna nog een keer, maar toen heb ik gevraagd of wij gewoon op één rij mochten (we waren met 6, dat past precies).

Dit blijft echt mijn grootste irritatie.
    Waarom group je dan nog?

Lin maar toen heb ik gevraagd of wij gewoon op één rij mochten (we waren met 6, dat past precies).
      Met wat gemok, gezucht en gesteun mocht het uiteindelijk toch. Hierin is die bozige rol van de medewerker dan wel echt onprettig.

Maar door dit soort gedrag verloopt het boarden wel langzamer en loopt de wachtrij buiten op.

Ik vind het heerlijk dat de Efteling de attractie van A tot Z helemaal vult en dat je gewoon een plek krijgt toegewezen. Met een kleiner kind snap ik nog wel dat je als ouder daar naast wilt zitten, maar een groepje volwassenen of pubers moeten gewoon doen wat ze gevraagd wordt. De rit zelf is toch een meer individuele beleving vind ik.

Lin maar tijdens onze eerste rit werd ons gezelschap heel raar opgesplitst

Japser Waarom group je dan nog?

Dit zou normaal dus wel goed moeten gaan, de grouper houdt namelijk rekening met de rij-indeling. Het wil nog wel eens voorkomen dat mensen zelf de volgorde veranderen en bijvoorbeeld een groep voorlaten omdat ze weten dat de mensen die het laatst instappen op de voorste rij zitten. Dit heeft dus echter wel tot gevolg dat de hele indeling niet meer klopt. En de groupers zullen nu in het begin zelf misschien ook nog wel eens een foutje maken. Er zijn 108 zitplaatsen in te delen die allemaal op die tablet zijn ingetekend, dat kan onoverzichtelijk zijn als je er nog weinig ervaring mee hebt.

Maar in de basis wordt er wel rekening mee gehouden dat groepen bij elkaar zitten en als het fout gaat is dat in mijn ervaring eerder een uitzondering dan de regel.

FlyingTimo maar een groepje volwassenen of pubers moeten gewoon doen wat ze gevraagd wordt

Ik moet helemaal niks, dan moet je buiten maar beter groupen. ;-) Als ik apart wil zitten, ga ik wel in de single riders rij. Daarnaast: als de medewerker meteen had gezegd 'tuurlijk, is goed' in plaats van zijn chagrijnige rol een beetje te overdreven te spelen, was het een stuk sneller gegaan.

Ik vind het opsplitsen gewoon een rare gang van zaken. Blijkbaar wordt er rekening gehouden met de rij-indeling, ik heb dat twee keer niet gemerkt (de volgorde van gezelschappen in die donkere gangen is bij ons ook beide keren niet veranderd namelijk). Wellicht nog kinderziektes.

edit; ik wil nog even toevoegen dat wij geen ruzie hebben lopen maken met de medewerker bij het instappen hoor. Ik heb het netjes gevraagd. Het antwoord had ook nee kunnen zijn, dan was ik geen discussie verder aangegaan. De medewerker ging er zelf een heel chagrijnig toneelstuk van maken dat wat sneller had gekund.

Lin
          Dit heb ik dus ook meegemaakt, ik zou van de medewerker op rij 2 moeten gaan zitten in mijn eentje en dan de rest van de groep had op rij 1 gezeten, en dat waren er 4, er was ook verder helemaal niemand meer. Dus ruimte zat om met 4e op de eerste rij te gaan zitten. Maar ze weigerde eerst om mij door te laten naar bank 1, maar ik had in dit geval wel zoiets, kom op, wij zijn met 4, er is niemand extra meer, dus nee ik ga niet dan daar alleen zitten.

En dan schuurt bij mij de rol die ze aannemen, en ook het feit dat ze dan eerst wel proberen je zo te plaatsen om dan alsnog je uiteindelijk door te laten. Je ziet toch dat er ruimte is. Waarom dan alsnog voet bij stuk willen houden?

Mark zouden wij fans de attractie met al onze ervaringen veel beter op waarde kunnen schatten?

Dat sowieso, maar dat is met meerdere attracties. Waar veel dagjesbezoekers als een malle door die wachtrijen snelwandelen, neem ik lekker de tijd om alles te bekijken. Ik vind Danse Macabre ook gewoon zeer tof gedaan. Al heb ik ook gelijk gezegd dat de populariteit snel zal afnemen. Dit is een attractie dat bij de meeste een leuke aanvulling is, maar niet iets waar ze denk ik voor zullen blijven aansluiten. Iets wat ze bij de grotere achtbanen wel doen.

Lin Ik moet helemaal niks

Dat moet je toch echt wel , anders kunnen ze de groupers net zo goed achterwege laten. Sowieso bepaal jij niet wat je wel en niet mag bij Danse Macabre maar doet de Efteling dat nog altijd.

En toch ga je het liefst als gezeldschap samen in een attractie, als je dan rijen hebt van 6 personen en je bent met 6e, dan wil je ook met 6 naast elkaar. En dan is het heel zuur als dat niet zo is en kan ik best begrijpen dat je daar even over zeurt. Zeker als de ruimte er ook gewoon is. Het feit dat de Efteling nu heel stellig blijft en zegt, ja maar de app heeft dit en dat gezegd.

Als je t niet erg vind ga je inderdaad in de single riders staan. Ik snap ook gewoon niet waarom je z'n brede brug hebt gemaakt en je er geen gebruik van maakt... had hier rijen gemaakt voor 4 tot 6, 3 en 2 personen. Dan kan dat groeperen natuurlijk veel makkelijker gaan en heb je grotere kans dat je mensen bij elkaar zet.
            Voorkomt extra gezeik en zorgt voor een snellere doorlooptijd. Maar goed, Efteling moet toch het wiel altijd opnieuw uitvinden.

R013
              Toen ik werkte in Disney bij de TOT begeleidde ik uiteraard de mensen naar welke plek ze moesten zitten, zodat de lift zo efficient mogelijk gevuld werd. Iets wat wordt verwacht van een castmember en zeker aangezien bij TOT ook een unieke indeling en aantal mensen er in kunnen. Maar wat wij altijd sowiso deden, was er voor zorgen dat uiteraard de mensen bij elkaar konden zitten. Ofwel in 2 rijen achter elkaar, of 2 rijen naast elkaar met de middengang ertussen. Maar niet dat iemand alleen moest zitten op een volledige rij terwijl je deel uitmaakt van een gezin/familie/vrienden. Wij hadden niet zo een grouping ipad, dus met deze tool zou er al helemaal geen issue mogen zijn in het plaatsen van de bezoekers.

Jeroen_uit_tilburg Maar goed, Efteling moet toch het wiel altijd opnieuw uitvinden.

Legio parken die je vertellen waar je moet plaatsnemen in een attractie. Ik zie eigenlijk alleen Nederlanders daar moeilijk over doen.
                Dit doorplannen van stoeltjes heb ik volgens mij ook gezien in Universal en Disney, waar voor sommige rides de hele dag 9omin staat.
                (Al breken die niet gezinnen met kinderen op)

Maar als alles in een soort van nette conversatie verloopt is het natuurlijk prima, maar als de medewerker nee zegt, dan is het ook gewoon zo.

MisterDream Dat is inderdaad vele malen fijner , neemt alleen nog steeds niet weg dat je ‘gewoon’ dient te luisteren naar het personeel.

• Marco heeft hierop gereageerd.

R013 Als Nederlanders goed waren in "gewoon" luisteren, dan spraken vandaag de dag nog steeds Spaans of Frans. Ik kan dat oud Hollandse ongehoorzaamheid wel waarderen.

Marco leuk hoor, maar bij iets als een pretpark dien je gewoon aanwijzingen van het personeel op te volgen.

Ik heb het weleens eerder gezegd, maar dat is dus voor mij de 9+. Gewoon doen wat er gevraagd wordt. Als je beleefd bent kan er een hoop. Als je onbeleefd bent zul je dus ook eerder dat deksel op je neus krijgen. Dan is jouw ervaring minder, maar aan wie ligt dat?

Japio

Het verschil hierin zit hem in het feit dat ze bij Danse Macabre een rol spelen. En deze rol zal niet bij elke bezoeker meteen duidelijk zijn. Er wordt je niet eens iets echt gezegd, je wordt met een blik naar je gekeken alsof jij alles fout hebt gedaan en dan wijzen ze naar een plek.

En dan ben ik wel zovan, oke dus als jullie persee die rol zo door willen zetten, dan speel ik wel mee en dan ga ik ook ff nors doen. Ja sorry maar als ik met 4 personen ben en ik kan naast elkaar zitten zonder problemen, dan ga ik echt niet vrijwillig dat niet doen.
                      En dan kun je zeggen je moet altijd luisteren, maar ik vind dit gewoon echt zwak van de Efteling. Je neemt die rol aan, dan kun je ook dit soort reacties krijgen toch?

Japio bij iets als een pretpark dien je gewoon aanwijzingen van het personeel op te volgen.

Als het weerstand oproept is het systeem ruk en moet er naar gekeken worden, dat is namelijk hoe ontwikkeling werkt. Tenzij er een paar ingeroeste diknekken in het management zitten die te arrogant zijn om naar feedback te luisteren, dan komt er nooit een goede ontwikkeling in de juiste richting. Dan krijg je van die opmerkingen die kortharige Gerda's vaak zeggen, "dit hebben we altijd al zo gedaan".

Typisch Nederlands gedrag om moeilijk te doen over aanwijzingen. Daar zijn we eerlijk gezegd niet zo goed in,
                        Maar als dat het ergste is om ons druk over te maken, dan is het zo slecht nog niet.

• Lin heeft hierop gereageerd.

FlyingTimo Wat een onzin, het is toch niets voor niets een familieattractie? Had het dan meer thrill gemaakt als het toch een "eigen ervaring" is