Ik heb de rit nu een paar keer gedaan en mijn overall mening is dat ik hem wel erg tof vind, maar zoals eerder in dit topic is geschreven mij afvraag wat de houdbaarheid van de attractie is en dat de rit toch ook een bepaalde vorm van subtiliteit mist. Een kleine opsomming van zaken die ik toch wil benoemen:
Toen ik voor het eerst las dat het personeel een rol gaat spelen in de beleving was ik hier aardig enthousiast over. Meteen schoten mij de herinneringen aan de welbekende Disney attracties binnen (zoals een eerdergenoemde ToT). Maar ik moet zeggen dat ik me momenteel eigenlijk eerder erger aan het gedrag van het personeel dan dat ik het een toevoeging vind; mysterieus is één ding maar daadwerkelijk chagrijnig en bijna niet meer fatsoenlijk aanspreekbaar op momenten dat soms nodig is vind ik geen leuke toevoeging. In de paar keer dat ik de rit nu heb gedaan is het eigenlijk meerdere malen voorgekomen dat de manier van 'acteren' op het randje van acceptabel zat. De ervaring met de grouper die hele discussies met families heeft of gewoonweg je vraag niet beantwoord en alleen 'boos' je aankijkt vind ik niet passen bij het zogenoemde romantisch griezelen. Ook het personeelslid wat op de begraafplaats mensen schreeuwend stond uit te kaffen vond ik eerder uit de beleving halen dan dat dit versterkte. Letterlijke woorden als achterlijke sukkels dat de groep niet doorloopt lijkt misschien leuk, maar valt en-moment-supreme bij veel mensen niet goed en zorgde voor toch wat discussie en geroezemoes.
Iets wat ik aan het Spookslot altijd heel erg heb gewaardeerd is een vreemde soort serene rust, zelfs al was het wat drukker op de pleinen vond ik het altijd heel mystiek overkomen door de overdaad aan groen en daardoor de gedempte geluiden. Nou moet het groen bij Danse Macabre nog (flink) groeien om weer zo'n zelfde beschutting te geven als wat er ooit was, maar het voorplein en de wachtrij voelen in mijn ogen nog vrij kaal en daardoor ook wat drukker aan.
Over de wachtrij gesproken vind ik deze best sfeervol, maar overdag ervaar ik deze maar als weinig griezelig. Je merkt echt dat de wachtrij pas griezelig gaat leven als het wat donkerder is (of het liefste zelfs helemaal in het donker!) Wat een gaaf sfeertje hangt er dan! Met name de kruisgang voelt me wel net wat te klinisch aan. Wel een leuk detail dat bij het stuk oud spookslot muur er een verlaging is waardoor je net een mooie zichtlijn op de schachttoren van Baron1898 hebt, maar voor een ingestorte gang staat het er toch nog maar netjes bij, goeie bouwlui die Charlatans? Het monnikgezang vind ik mooi, maar mag mijns inziens best wat zachter gezet worden. Je bent in een verlaten abdij maar de monniken zingen in die gang harder dan in het nog actieve klooster van de Abdij van Postel. Verder valt dat tuintje in het midden mij wat tegen. Mooi detail dat de vaas, kandelaar en schedel die in de hoek tegen de boom liggen uit het Spookslot komen, maar verder is er eigenlijk weinig te beleven.
Ook het stukje kruidentuin is ietwat triestjes te noemen. De hegjes die de scheiding tussen de wachtrij en plein maken beginnen nu al kaal te worden op sommige plekken.. en voor de langere mens (zoals ikzelf) kijk ik met gemak er overheen. Wel tof detail van de klimop met het bordje 'dodelijk'. De boom in het midden is behoorlijk toegetakeld en ontdaan van vele takken, ik hoop dat deze in de toekomst weer hersteld en een mooi bladerdak geeft waardoor dit stukje toch wat duisterder wordt.
Het schrikeffect van het personeelslid die het luikje van de poort hardhandig opent/sluit ervaar ik zelf als een goedkoop trucje, maar ik zie dat het bij de gemiddelde bezoeker wel aansluit. De begraafplaats is sfeervol en de eerste plek waarbij ik onder de indruk ben hoe ze het geluid beheersen; de keren dat ik er ben geweest was het erg druk in het park maar daar merkte je op de begraafplaats weinig van. De spreker die het verhaaltje verteld vind ik erg fijn, heel passend. Het zicht op het gebouw is fenomenaal en met name het effects dat de 'adem' (bij gebrek aan een beter woord) de kaarsen uitblaast vind ik erg tof, al zie je dit effect eigenlijk pas echt als het donker is. Dat vind ik überhaupt ook hier weer: met een stralend zonnetje is er weinig spookachtig en is het gewoonweg een begraafplaats met een verhaaltje. Ik had stiekem gehoopt dat op een climax momentje als een soort voorshowtje de grafstenen zouden bewegen of iets in die trant, maar helaas. De terugkeer van de bewegende deur vind ik wel leuk, de spoelbak die de laatste paar mensen natspuit vind ik wat minder (met name als iedereen gewoon in een rij blijft staan en als je dan dus ongeluk hebt wordt je nat gespoten). De opbouw in de muziek wanneer het hek opengaat is heel sfeervol.
Dan het huyverwoud, wauw. De kracht van het oude heksenpad is echt heel sterk. Mooi dat ze dit zo gebruikt hebben! De soundscape zou wat mij betreft wel veel subtieler mogen, je hoort het nu duidelijk uit de bosjes komen. De brug is misschien ietwat lomp waardoor je de sierboog boven de ingang niet meer zo ziet, maar als je dan dat moment aan voelt komen dat je eindelijk naar binnen mag gaan met uitzicht op de ruïne, wat verdwaalde schedels en de prachtige oude grafstenen van het Spookslot vind ik zowel mysterieus als romantisch.
Het groupen, nouja over het personeel heb ik al genoeg gezegd. De daarop volgende gangen zijn lekker duister, maar ook daar vind ik weer; het is een kakofonie aan geluiden en geroezemoes van de 'stervelingen'. Wat meer rust en stilte zou het mijns inzien goed kunnen doen.
Eenmaal de kapel binnen merkte ik zelf dat ik niet heel erg onder de indruk was, maar dat komt voornamelijk denk ik door het redelijk drukke en chaotische instappen in de koorbanken die behoorlijk aan de krappe kant zijn. Het soort doopvat in het midden met de instrumenten is een apart geval zo in het midden maar ik moet zeggen dat het mij minder stoort dan ik had verwacht. Over de rit heb ik gemengde gevoelens. Het hangt echt heel erg af van welke bank en plek je zit. Er zitten prachtige animatronics in maar ik heb het gevoel dat ik vanaf geen enkele plek echt de tijd heb om deze goed te bekijken (op de dirigent na). Het gaat vooral allemaal heel vlug, en het draaien zelfs steeds sneller. Ik vraag me af tot in hoeverre zo'n draaischijf attractie over 5 / 10 jaar nog interessant gevonden wordt, maar ook tot in hoeverre de constructie het gaat houden. Niet dat ik twijfel aan de ingenieurs van het ding, maar het piept en kraakt wel veel. Met name op bank 6 had ik het idee dat de schijf enorm bonkte, verre van comfortabel. Het is al met al een korte rit, de knip in de Danse en het missen van veel mooie stukken uit deze muziek vind ik een groot gemis... maar wel begrijpelijk dat hiervoor is gekozen in een tijd van korte spanningsbogen.
Ik was heel blij de bokken met schild (ik associeer ze nog steeds meer met Baphomet dan een sater) bij de trap naar de uitgang te zien, en zo dichtbij! De winkel is echt heel sfeervol en erg fijn dat je ook voortijdig de attractie kan verlaten zonder door de winkel te hoeven.
Al met al een flink bericht met gemengde indrukken. Danse Macabre is in mijn ogen absoluut een mooie gave attractie en ik ervaar hem zeker als een waardevolle toevoeging. Ik ben benieuwd wat de toekomst ons dit gebied nog gaat brengen.